Welke versterker/speakers?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

sukhonig

Welke versterker/speakers?

Berichtdoor sukhonig » zo 31 jan 2021, 19:55

Beste zelfbouw fanatiekelingen,

Hoop dat ik hier terecht kan voor wat advies...
Graag wil ik het maximaal halen uit de 10 cm ruimte die ik het voor 2 speakers in een kleine cabine. Mijn oog viel op het volgende: http://www.carcenterhifi.nl/car-audio-e ... order=DESC

Nu moet ik alleen nog een passende versterker vinden die ik kan aansluiten op de 12 volt accu, hier heb ik wat meer moeite mee welke zouden jullie adviseren? Als andere speakers beter zijn hoor ik dat natuurlijk ook graag.

Was eerst helemaal niet mijn bedoeling om het geluid te upgraden maar van het 1 komt het ander.

Wat ik tot nu heb ik een raspberry pi, touchscreen, achteruit camera en de hifiberry.

Dank alvast!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Welke versterker/speakers?

Berichtdoor Henkjan » zo 31 jan 2021, 21:11

hoi, welkom hier!

gaaf, een RPi in de auto. heb je die op de aux van de radio, of wil je direct van de pi naar de amp?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

sukhonig

Berichtdoor sukhonig » zo 31 jan 2021, 22:01

De radio wil ik compleet weg doen samen met de speakers die er nu in zitten (shovel geen auto) vandaar ook de kleine ruimte dat een 10 cm speaker hopelijk voldoende is anders zou ik wat moeten verbouwen, wat op zich ook wel zou gaan maar als deze blam speakers voldoende zouden zijn dan is dat uiteraard goed.

Dusss raspberry pi (openauto pro) > hifi berry hat > amp > speakers.

De waarschijnlijke keuze van een (auto) versterker is wellicht een duurdere optie maar als ik het goed heb hoef ik dan ook niet moeilijk te doen met een step up boost converter om m'n voltage naar 18 of 24 volt te brengen zodat ik het maximale uit de speakers haal.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 31 jan 2021, 22:11

als je 12V hebt is een auto versterker wel t makkelijkst. en 2e hands ook veel keuze

dat merk speakers ken ik zelf niet, maar met zo'n 10xm coax valt prima te leven.

zou je nog plek hebben voor een subje onder je stoel ofzo?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

sukhonig

Berichtdoor sukhonig » zo 31 jan 2021, 22:44

Een extra subwoofer hoopte ik eigenlijk te vermeiden door te kiezen voor een coaxiale speaker in de hoop hier een gemiddeld tot ok bass in zit. Daarnaast leek het mij ook een voordeel dat ik dan alleen maar een 2 kanaals versterker nodig heb.

De keuze daarin is alleen nog een dingetje, of boeit het niet zoveel en moet de maximale wattage van de speakers matchen met het watt van de versterker. En maakt het dan ook niet uit dat als de wattage van de versterker hoger ligt dan die van de speaker?

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 31 jan 2021, 23:13

Die coaxiale 10cm zijn best prima speakers, maar echt laagfundament krijg je daar natuurlijk niet uit, ook niet met een versterker. BLAM is een merk wat ca 5 jaar bestaat en door een ex-Focal medewerker (ontwikkelaar, oid) is opgezet.
Er bestaan ook 24V versterkers, die worden voor trucks ontwikkelt, zodat je niet met omvormers hoeft te werken. Maar misschien heb je gewoon wel een 12V accu...dat is me niet helemaal duidelijk uit het verhaal.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 01 feb 2021, 0:25

als je verstandig met de volume knop omgaat dan blijft alles heel. je zal ze eerder horen vervormen dan dat je ze opstookt

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 01 feb 2021, 0:31

is een composetje mogelijk?

Terug naar “Car Audio Specifiek”