Speakers upgraden in Aygo 2009

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

RudyL90

Speakers upgraden in Aygo 2009

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 10:47

Goedemorgen,

Voor kerst heb ik mijzelf twee vervangende speakers voor in mijn Toyota Aygo (2009) kado gedaan. De speakers die er origineel in zitten zijn 13.3W en 6 Ohm impedantie, verdere specificaties kon ik niet vinden.
Ik heb er eentje (met een adaptertje) vervangen voor een van de Pioneer TS-G1010F speakers met 30W RMS en 4 Ohm impedantie. Mensen zijn aardig positief over het verschil met standaard speakers in hun auto. Ik heb met de balans van de radio gespeeld om de geluidskwaliteit te vergelijken en ben er zo achter gekomen dat de Pioneer minder bas heeft en ook eerder begint te kraken als je het geluid harder zet.

Mijn kennis omtrent elektronica is beperkt, daarom mijn vraag hier: heb ik de verkeerde speakers uitgekozen? Of doe ik misschien iets verkeerd?

Groeten Rudy

Ronkel
Ook commercieel actief

Re: Speakers upgraden in Aygo 2009

Berichtdoor Ronkel » do 31 dec 2020, 10:54

Sluit het rondom de speaker wel goed af? Als er veel lucht langs de korf van de speaker lekt kan dat misschien genoemd effect hebben.

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 11:18

Dag Ronkel, bedankt voor de snelle reactie. Ik had de speaker nog niet volledig in de dashboard gemonteerd, maar wel erin gelegd. Om dat te doen moet ik namelijk twee oortjes afbreken en als ik dat doe kan ik de speakers niet meer retourneren, vandaar.
Maar jij zegt dus dat als ik ze goed monteer er mogelijk geen lucht meer langskomt waardoor het geluid verbetert?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 31 dec 2020, 11:23

Hoi Rudy, welkom.

t laag zal zeker meer worden als je ze netjes monteert. zelfs een beetje los heeft al flinke invloed.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 11:26

Dan ga ik dat proberen! Ben benieuwd.

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 11:46

Hieruit blijkt wel hoe onervaren ik hiermee ben. De pioneer speaker past niet eens!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 13:00

De afstand tussen de gaten in de originele speakers is 12cm en bij de pioneers iets van 11.7 cm. Heb ik een te kleine maat gekozen?
Excusses voor alle noob vragen hier. Jullie hulp wordt zeer gewaardeerd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 31 dec 2020, 13:15

een beetje parker trekt dat wel dicht :lol:

maar hoe zit de speaker nou afgedicht aan de onderkant, tegen t dash aan?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 31 dec 2020, 13:16

doe ook ff een foto van de ori speaker

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » do 31 dec 2020, 13:24

En voldoende tochtband beglazingstape oid er tussen om het af te sluiten...

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 13:47

Ben nu bij de auto vandaan. Bijgevoegd foto van achterzijde originele speaker. De vorm is ook anders, wist niet dat ik daar rekening mee moest houden.
Zie ook op youtube iemand die de oortjes kapotknipt zodat deze alsnog past. Vreemd dat dat nodig is.
De pioneers houden sowieso ruimte vrij die door de originele speakers afgedekt wordt, maar dat is dus met tape op te lossen? Misschien dat ik dan toch nog deze speakers ga installeren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 31 dec 2020, 14:50

is niet ongewoon hoor, ik heb t ook bij meerdere auto's gehad dat je wat moest aanpassen.

die open/vrije ruimte "opvullen" met tochtband oid zoals Wouter al zei. secuur doen, blijft er een beetje open dan hoor je dat meteen. je zou later nog een plaatje kunnen maken om t echt goed pas te krijgen, maar voor nu om te zien of je tevreden bent met die pioneers is tochtstrip prima

RudyL90

Berichtdoor RudyL90 » do 31 dec 2020, 16:18

Het gaat er dus vooral om dat de ruimte die naast de speaker nog open is opgevuld wordt. Dus gewoon iets opvullends er tussen proppen.
Ik zal nog eens naar de opties kijken, misschien dat er nog andere speakers op de markt zijn die beter passen.

Kunnen jullie adviseren waar ik qua technische specificaties op moet letten? Ik weet vooral dat het vermogen van de speaker hoger moet zijn dan van de bron (dat zal niet moeilijk zijn).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 31 dec 2020, 17:01

het belangrijkste is dat ze geschikt zijn voor in t dash (zal bijna altijd).

hoeveel plek heb je onder de speaker vrij? als je budget t toelaat zou je kunnen kijken naar een mooie coax met extern (bijbehorend) filter. ik had zelf in een vorige auto een setje 4" coax van Focal waar ik erg tevreden over was (speelde gewoon vanaf de radio)

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 31 dec 2020, 19:14

De maat speaker is wel goed, één montage oortje openknippen en het past gewoon. De ruimte naast de speaker maakt dat er een akoestische kortsluiting ontstaat, dat scheelt heel veel in het laag. Maar verwacht van deze speakers op die plaats ook geen donderend bassfundament. Dat kan eigenlijk ook niet.
Let er ook op dat ze in-fase zijn aangesloten. Als je met één speaker spelend méér laag hebt dan met beide....dan zit er één verkeerd om aangesloten, dan even ompolen.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”