Hulp optimalisatie subwooferkist (2x 10 inch) mbv WINISD

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

bassbever

Hulp optimalisatie subwooferkist (2x 10 inch) mbv WINISD

Berichtdoor bassbever » vr 30 okt 2020, 19:36

Dag zelfbouwers,

Ik ben bezig met het ontwerpen van een nieuwe subwooferkist voor mijn audi a3. Nu heb ik al ervaring met subwoofer kisten bouwen en is het bouwen zelf ook geen probleem. ik heb in het verleden een Digital designs 612 sub gehad versterkt door een digital designs dm1000, deze kist had een netto inhoud van 55 L en was getuned op ongeveer 37hz. Dit klonk erg goed, mede op geluidskwaliteit en om even te pompen. Deze subwoofer en versterker heb ik bij de verkoop van mn vorige auto eruit gedaan, om in mijn audi een nieuwe set te maken.

Ik heb rondom goede focal speakers ingebouwd versterkt door digital designs d4.90 4 kanaal versterker. Hier ben ik erg tevreden over en er komt verbazingwekkend veel bass uit deze focal speakers in combinatie met deze audi deuren. Toch kan dit niet op tegen een echte losse subwoofer kist.
Nu is mijn oog gevallen op de dayton ultimax subwoofer serie.
Dit staat me erg aan en staat aangeschreven als een kwaliteit subwoofer met een erg mooie sound en genoeg power. Ik heb besloten om 2x 10 inch subwoofers wil omdat dat me dat een keer leuk lijkt tegenover een 12 inch met het bijkomend voordeel dat er meer motorkracht en meer oppervlakte subwoofer gebruikt wordt.
Dayton_UM10-22.jpg

Nu is deze subwoofer naar mijn idee ook (of meer het geval zelfs) bedoeld om toe te passen in een huiskamer situatie (grote ruimte). er wordt namelijk aangeraden voor deze 10 inch subwoofer om een kist te gebruiken van 50L getuned op 25hz. Nu vind ik dit voor mijn toepassing niet goed beide de tuning en de kistgrootte. Ik denk dat ik de tuning frequentie rond de 35 hz wil om zo een effectief bereik te hebben in mijn brede muzieksmaak. verder vind ik een kist van 100L erg groot en zie dit liever kleiner als mogelijk.
Ik heb mezelf verdiept in winisd om een mooie kist te ontwerpen voor deze subwoofers. En ter referentie heb ik mijn kist met de 612 subwoofer van mijn oude setup ingeladen. Ik heb meerdere mogelijkheden voor de dayton subwoofers, Dit brengt het totaal aantal lijnen op 4 stuks.
Legenda:
ROOD:DD audio 612 in zelfgebouwde kist, 55L 37,5hz
ZWART: Dayton UM10-22(2x) in de aangeraden kist, 100L 25hz
BLAUW: Dayton UM10-22(2x) in aangeraden inhoud maar aangepaste tuning, 100L 35hz
GROEN: Dayton UM10-22(2x) in aangepaste tuning en inhoud, 65L 35hz
Screenshot_WINISD_SPLgrafiek.png

Ik wil graag verbeteren tegenover mijn vorige subwoofer dus vandaar de referentie, ik geef alle 4 de opties 1000 watt om hier geen onderscheid in te maken
Nu zie je duidelijk gelijk dat de aangeraden kist een erg laag frequentie bereik heeft en ook op het gebied van decibels erg onder doet aan de overige 3.
Nu heb ik de tuning op gekrikt naar de gewenste 35hz (Blauw) maar de aangeraden inhoud gehouden op 100L, ik neem aan dat dit ergens op gebaseerd is. maar ik zie nu echter dat er een erg grote piek is rond de 38 hz wat je niet wil hebben, enige geleidelijke piek is niet erg om een effectief gebied te creeren maar nu ben ik bang dat er veel volume verschil is in de verloop van de frequenties wat ik niet wil. (ik ga geen spl wedstrijden draaien natuurlijk waar ze op een frequentie spelen)

Nu is mijn denkwijze dat als ik de kist hoger tune dat de inhoud van de kist ook lager mag.(corrigeer mij als ik verkeerd denk, ik wil het graag leren).
De groene lijn blijft dan over dit is een beetje het beste wat ik er van kon maken en wat een mooie kist in mijn auto zou zijn. wat opvalt is dat dit nu een mooier verloop is over de frequenties. Nu valt me toch nog op wanneer ik deze lijn vergelijk met mijn oude setup dat ten eerste het spl vermogen een mooie beetje hoger ligt tot ongeveer 42 hz. maar dat het vanaf daar sterk afneemt wat ik erg jammer vind en niet kan verklaren. Ik wil erg graag dat deze kist mijn oude eruit speeld op vermogen maar ook vooral op akoustisch gebied. maar als ik de lijnen vergelijk zou ik de lijn van de 612 prefereren over de dubbele 10 inch daytons. Ik weet echter dat dit een programma is die niet alle variabelen mee neemt zoals inhoud van de auto en andere factoren. echter streef ik wel natuurlijk naar de beste kist mogelijk voor de daytons.

Mijn vraag is of jullie mij willen helpen om een goede setup te creeren en als bonus mij kennis te geven over dit moeilijke maar erg interessante onderwerp.

Dit is een primeur voor mij op een forum van dit soort dus ik hoor graag als ik dingen beter kan doen of als ik nog info moet geven. wees niet bang om kritisch te zijn ik wil het graag leren.
ps.
bonus vraag: ik zie als ik de subwoofers in WINISD schakel tussen paralel en serie aansluiten dat de grafiek een beetje veranderd. Is er een verschil of ik de subs apart naar 1 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofers in serie zet om 2 ohm te creeren of is het beter om de subs apart naar 4 ohm aan te sluiten en vervolgens de twee subwoofer paralel aan te sluiten om 2 ohm te creeren. wat is de beste manier?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

wouter
Ook commercieel actief

Re: Hulp optimalisatie subwooferkist (2x 10 inch) mbv WINISD

Berichtdoor wouter » vr 30 okt 2020, 21:50

de mensen van 12V hifi (bertje hier) weten er meer van. Ook Rumoh eigenaar en forumlid/-sponsor Rudy is thuis in caraudio met Digital Design en home audio met o.a. Dayton.

Voor home audio heb je een sub met een minder stijve ophanging, je wil ook lager afstemmen. De de auto heb je cabin-gain, de frequentie waarop de auto gaat meehelpen in de SPL ipv uitdoven maakt dat dit een heel andere toepassing is dan homehifi. De Dayton is dus minder geschikt voor een kleinere kast, en hogere afstemming. En Digital Design kun je ook niet zo maar evenaren. Zeker niet als je woofers selecteert en buiten hun beoogde toepassing gaat inzetten.

Just my 2 cts

bassbever

Berichtdoor bassbever » vr 30 okt 2020, 22:24

Ik selecteer zeker geen woofer die ik buiten hun geoogde toepassing ga inzetten. Hier een quote van dayton zelf bij deze woofer:
"Dual 2 ohm voice coils allow for stereo 2 ohm and mono 1 ohm wiring configurations when connecting to high current car audio and professional audio amplifiers to extract maximum power. For home audio applications, simply wire the voice coils in series for a benign 4 ohm load for greater amplifier compatibility."
Hier wordt duidelijk aangegeven dat deze woofer wel degelijk voor deze setting toepasbaar is.
Ik ben het wel eens dat dd een moeilijk te evenaren merk is. Echter is de 612 woofer wel een van hun budget serie. Ik ben ook vooral opzoek naar verbetering op het gebied van audio kwaliteit. Ik denk wel dat het mee helpt dat 2 x 10 inch woofers meer mans zijn dan een 1 12 inch ook al is de dd iets meer gemaakt voor knoepwerk, compenseert de toename in oppervlak misschien enigszins.
Jij benoemt de mensen van 12v hifi, zijn die actief op dit forum of zou ik die zelf even benaderen
Bedankt voor je reactie!

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » vr 30 okt 2020, 22:31

De Dayton's zijn zo te zien echte home hifi subs die een wat laag rendement hebben en erg diep spelen En dat hoeft in een auto nu net niet zo gunstig uit te pakken, daar wil je liefst meer rendement in een kleine behuizing en bij wat minder diepgang. Heb je deze subs al in bezit?
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

bassbever

Berichtdoor bassbever » vr 30 okt 2020, 22:35

Bertje schreef:De Dayton's zijn zo te zien echte home hifi subs die een wat laag rendement hebben en erg diep spelen En dat hoeft in een auto nu net niet zo gunstig uit te pakken, daar wil je liefst meer rendement in een kleine behuizing en bij wat minder diepgang. Heb je deze subs al in bezit?

Nee, ik heb deze subwoofers nog niet in bezit ik ben nog zoekende, wat zou jij aanraden wat een goede subwoofer is voor mijn toepassing?

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » vr 30 okt 2020, 22:57

Ga op zoek naar een car audio sub welke in je budget past en ook past op de versterker die je hebt. Zodat die op 2 of 4 ohm voldoende vermogen levert...en als ik het goed lees wil je beter dan DD, en meer een allround sub dan een pure spl gericht setup. Er is zo enorm veel keus....

bassbever

Berichtdoor bassbever » vr 30 okt 2020, 23:06

Ja, ik wilde inderdaad meer van het spl af en meer maar de sq. Ik heb al erg veel gezocht en was ook erg benieuwd naar de daytons. Ik vind het opzich niet erg dat deze wat lager getuned zijn ik haal vrij veel midbass uit mijn deurspeakers. Ik heb echter al erg veel gekeken. Mijn budget ligt rond de 400 tot 500 euro. Ik mis alleen een beetje ervaring om echt dingen uit te kunnen sluiten wat voor mijn toepassing goed is. Misschien dat jij me zo iets kan aanraden? Ik heb al naar merken zoals focal, eton , hertz, Fi audio, sundown, DD, jl audio, audison enz gekeken. Kan ik de daytons helemaal uitsluiten voor mijn toepassing denk je of is het mogelijk. Wat me opvalt is bijvoorbeeld de 8 inch variant (um8-22) heeft weer een hele kleine ruimte nodig. Nml 21 L, dit wil zeggen dat één 10 inch meer ruimte vereist dan twee 8 inches en dat van de zelfde subwoofer lijn. Ik vind de daytons kwa design en prijs wel mooi

bassbever

Berichtdoor bassbever » vr 30 okt 2020, 23:13

Screenshot_1.png

dit is voor referentie twee 8 inch woofers um8-22 in een kist van 60L getuned op 35 hz.
tegenover dezelfde DD kist met de 612 in het rood als de vorige grafiek.

Hier zie je dat de 8 inch een bijna identiek verloop hebben tegenover de dd. wat ik dan weer raar vind tegenover de 10 inch van dayton van dezelfde lijn
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » vr 30 okt 2020, 23:54

Dat kan best hoor, maar als ik dan die lyrische reviews lees op parts-express snap ik dat niet echt, want zo heel speciaal zijn ze nu ook weer niet. Misschien dat de lage prijs de doorslag geeft?
Ik heb die 2x 10" quick&dirty gesimuleerd en dat geeft een redelijke afstemming in 70 liter netto afgestemd op 26Hz. Krijg je wel een mega lange poort die je in de kist moet zien te vouwen. Slotpoort van 35cm hoog 4cm breed en 80cm lang...zoiets dus. Hoger afstemmen in een kleinere kast geeft echt teveel gepiek.

"Wij van WC eend" adviseren je ook s naar Hybrid Audio Technologies te kijken. De Clarus 10" of 12" bijvoorbeeld.

bassbever

Berichtdoor bassbever » za 31 okt 2020, 0:15

Bertje schreef:Dat kan best hoor, maar als ik dan die lyrische reviews lees op parts-express snap ik dat niet echt, want zo heel speciaal zijn ze nu ook weer niet. Misschien dat de lage prijs de doorslag geeft?
Ik heb die 2x 10" quick&dirty gesimuleerd en dat geeft een redelijke afstemming in 70 liter netto afgestemd op 26Hz. Krijg je wel een mega lange poort die je in de kist moet zien te vouwen. Slotpoort van 35cm hoog 4cm breed en 80cm lang...zoiets dus. Hoger afstemmen in een kleinere kast geeft echt teveel gepiek.

"Wij van WC eend" adviseren je ook s naar Hybrid Audio Technologies te kijken. De Clarus 10" of 12" bijvoorbeeld.

ben je niet bang als je hem zo laag tuned dat je dan geen strakke bass meer hebt als je rond de 80-100hz gebied speelt. en dat het lage gebied veel te overheersend is.

Ik lees er idd ook veel goeds over in de reviews, heb jij zelf ervaring met deze subwoofers?

Op prijs gebied zijn deze daytons(230 euro) redelijk wat duurder dan de 600 serie van DD (200 euro) waar ik erg over te spreken ben. ik dacht eigenlijk dat ik niet in kwaliteit zou minderen bij deze subwoofers, maar daar kan ik door onervarenheid goed langs zitten.

het is voor mij ook mogelijk om gwn een 12 inch van de 700 serie van dd te pakken en ben ik voor 370 euro klaar. en deze op de m1d aansluiten op 1 ohm en gas erop. maar ik wil graag wat anders vandaar dat ik graag zoek naar alternatieve opties

Ik kan nergens prijzen vinden van hybrid audio technologies...

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 31 okt 2020, 18:36

Je zal met de Dayton's ook niet hoger spelen dan 60-70Hz, de rest hoger pakt een goede composet in je deuren wel op. Het is ook niet zozeer dat je in kwaliteit achteruit gaat, het is meer de toepassing en afstemming , kastvolume, waarmee de Dayton niet optimaal is voor een auto. In een home audio setup zal ie prima uit de voeten kunnen.

Hybrid Audio kost: Imagine 30cm 229, Clarus 20cm 249; Clarus 25cm 299; Clarus 30cm 349, Clarus 38cm 549 euro.

bassbever

Berichtdoor bassbever » za 31 okt 2020, 18:50

Oke duidelijk. Dan wordt de dayton het niet voor mij, misschien in de toekomst leuk voor een subwoofer voor in de huiskamer.

De clarus 30cm lijkt me ook wel interessante keuze, is dat een nederlands merk? Nog nooit van gehoord.
Aan wat voor een kist afmetingen moet ik dan denken bij deze subwoofer?
Ik heb dus een digital design m1d versterker, kan deze zijn power kwijt bij de clarus? Ik zou het nml jammer vinden als ik niet het volle vermogen kan aanspreken van de versterker. Deze versterker levert 1700rms op 14.4v op 1 ohm.

Ik stel de hulp erg op prijs!

Heb jij trouwens toevallig ervaring met b2 audio, een deens merk waar ik naar heb zitten kijken. En dan naar de rage serie de 12 inch. Dit is wel specifiek meer bedoeld voor wat hoger vermogen auto subwoofers, vergelijkbaar met dd. Maar toch eens wat anders, zie je veel minder dan DD.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » za 31 okt 2020, 20:23

Ik ben meer van de SQ installaties zoals dat heet in car audio termen. B2 Audio is echt meer een merk voor SPL, dat kunnen ze wel goed. DD ook, maar hebben ook subs die mooi breedbandig zijn en geen one-note sub, dus met een enorme piek in de afstemming zoals bij veel car audio SPL subs. Gaat allemaal wel hard en is best leuk, maar met natuurlijke weergave heeft het niet zoveel te maken. Kijk ook 's naar Gladen, Audio System of JL Audio mocht je dat nog niet gedaan hebben.

Dan Hybrid Audio. Eerst even vermelden dat ik het verkoop en importeer en je zal begrijpen dat ik je er van alles over wil en kan vertellen.
Doe er mee wat je wil, alles zuiver ter info omdat je er specifiek naar vraagt.
Het is een klein Amerikaans merk, bestaat sinds 2005. In Europa is het bij de echte liefhebbers wel bekend, je zal het echter zeer beperkt of bijna niet in winkels tegenkomen. In Nederland in elk geval niet, behalve via mij dan.
Op de DD versterker zou je met twee subs op 1 of 2 ohm kunnen spelen. Alle Hybrid Clarus DVC subs zijn 2x 4 ohm of 2x 2 ohm.

Zie ook US website www.hybrid-audio.com
Of de NL Hybrid site www.hybrid-audio.nl

bassbever

Berichtdoor bassbever » za 31 okt 2020, 21:01

Ik heb idd al gekeken naar die merken jij noemt, jl is echter wel boven mijn budget, zo belachelijk duur. Audio system vind ik niet zo veels speciaals aan uit ervaring. Alleen de gladen subwoofers is misschien ook een leuke optie, heb ik nog nooit gehoord.
Ik heb van mensen vernomen dat b2 in de goede kist op sql erg goed is. Dit zag ik ook terug in winisd toen ik de rage12 tegenover de dd 712 zetten. Deze gaf een mooiere vlakkere curve zelfs tegenover de DD 712.
Ik heb zelf ook ervaring met FI audio ook misschien een leuke optie.
Is B2 volgens jou misschien beter vergelijkbaar met een FI audio?
Deze staat ook meer bekend om spl maar tegenover de b2 is de b2 rage 12 mooi vlak tegenover een fi ssd12 bijvoorbeeld.

Terug naar “Car Audio Specifiek”