Digital Desings redline 600 series

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

nielskorthuis

Digital Desings redline 600 series

Berichtdoor nielskorthuis » di 29 sep 2020, 19:54

Goedendag,

Na het kopen van een nieuwe auto wil ik graag zelf een subwoofer kist gaan maken. In mijn vorige auto stuurde ik met mijn hifonics titan 1000d een hifonics mx 12 reflex aan.
Versterker levert: 420 watt/rms op 4 ohm, 692 watt/rms op 2 ohm, 911 watt/rms op 1.33 ohm en 1024 watt/rms op 1 ohm.
Sub vroeg: 750 watt/rms op 4 ohm

Kort gezegd, dit speelde leuk.

Nu heb ik van een collega digital desings gekocht.
Deze vragen samen parallel: tussen de 300-600 watt/rms en kunnen dus door dubbele spreekspoel van 2 ohm samen in parallel op 1 ohm spelen.

De vraag is nu, hoe bouw ik nou een kist die 'in principe' precies zo is dat hij het maximale uit de subs haalt.
Ben zelf al langer op zoek naar goede informatie en kwam tot de conclusie dat de mensen hier er veel van weten.

Ik luister verschillende muziek, rock, hardstyle, dance, best wel van alles en nog wat.
Wat mij betreft maak ik dus een gepoorte kist die rond de 30 hZ is getuned en ook wel geleidelijk mee speelt tot zo'n 90 a 100 hZ.

Graag maak ik de sub ook redelijk ondiep zodat ik (dit keer) wel wat ruimte in de kofferbak over houd.
Maximaal beschikbare ruimte in mm: 1130 breed, 400 hoog, van onder naar boven in een hoek van 65 graden, 370 onder en 150 boven.
Maten 8 inch subs in mm: 140 vanaf onderkant pas rand.

Ik hoop dat ik zo de benodigde info heb gegeven voor een ruw idee van hoe en wat met het maken van de sub.

Groeten van Niels

One World Concepts
Ook commercieel actief

Re: Digital Desings redline 600 series

Berichtdoor One World Concepts » di 29 sep 2020, 21:24

Om welke subwoofers gaat het precies van Digital Designs?
Er zijn nogal wat smaken'; 608D 610D 612D 615D

Ik vermoed de 12inch? (aangezien de hifoncs mx 12 een 12 inch is)

nielskorthuis

Berichtdoor nielskorthuis » di 29 sep 2020, 21:32

Bedankt voor de reactie, het gaat om de 608D

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 29 sep 2020, 21:44

nielskorthuis schreef:Bedankt voor de reactie, het gaat om de 608D

Om 1 stuks?
Die gaat nmlk wel wat minder produceren dan de vorige 12 inch

nielskorthuis

Berichtdoor nielskorthuis » di 29 sep 2020, 21:48

Nee, het gaat om 2 stuks

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 29 sep 2020, 22:24

nielskorthuis schreef:Nee, het gaat om 2 stuks

moet het iedere keer wel doen met minimale context :lol:

Moeten ze samen in 1 box?

Ze geven een suggestie op de website.
De parameters zijn wel weer echt minimaal, dus we moeten wat dingen schatten.
Ik zou zeggen ergens rond de 15 liter per woofer, tuned op 30-35Hz.
Dat geeft alleen wel een zeer lange BR poort

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 30 sep 2020, 10:05

Waar wil je de versterker plaatsen?

Een lange poort past op zich wel als hij in de breedte loopt, dan kan je hem bijna een meter lang maken. De poort kan je bijvoorbeeld aan de zijkant van de kast laten eindigen, dan heb je geen bochten nodig.

Met de gegeven maten en 18 mm plaatmateriaal kom je uit op 74 L bruto, als je aan de zijkant 15 cm over laat voor de versterker. De woofers en poort nemen ook wat volume in, dus je hebt ongeveer 60 L netto beschikbaar. Om de kast enigszins handelbaar te houden, zou ik niet te dik plaatmateriaal gebruiken, bijvoorbeeld 12 mm multiplex. Plaats dan wel meerdere balkjes tussen tegenover elkaar liggende wanden om de kast stijver te maken.

nielskorthuis

Berichtdoor nielskorthuis » wo 30 sep 2020, 12:57

Chocomel schreef:Waar wil je de versterker plaatsen?

Een lange poort past op zich wel als hij in de breedte loopt, dan kan je hem bijna een meter lang maken. De poort kan je bijvoorbeeld aan de zijkant van de kast laten eindigen, dan heb je geen bochten nodig.

Met de gegeven maten en 18 mm plaatmateriaal kom je uit op 74 L bruto, als je aan de zijkant 15 cm over laat voor de versterker. De woofers en poort nemen ook wat volume in, dus je hebt ongeveer 60 L netto beschikbaar. Om de kast enigszins handelbaar te houden, zou ik niet te dik plaatmateriaal gebruiken, bijvoorbeeld 12 mm multiplex. Plaats dan wel meerdere balkjes tussen tegenover elkaar liggende wanden om de kast stijver te maken.

De bedoeling is om de sub te maken. Als ik de sub af heb komen de versterkers voor de kist te liggen en werk ik deze weg door een dubbele bodem te maken (ivm nog wat nuttige ruimte).

Deze info kan ik zeker wat mee! Wat ik in eerste instantie wil maken, is een kist met in het midden een rechthoekige poort. Het lijkt mij een leuke uitdaging, maar een buis is ook een optie.

Dan heb ik eigenlijk nog een paar korte vragen, maakt de hoogte uit van een rechthoekige poort, of moet deze alleen voldoen aan de gevraagde oppervlakte en lengte? En als ik dan toch een buis zou gaan gebruiken (wat ‘lijkt mij’ wel makkelijker is) welke maten zou ik dan kunnen gebruiken?

Alvast bedankt!

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 01 okt 2020, 11:34

Ik weet niet wat gebruikelijk is bij car audio, maar ik ben ik bang dat de versterker zijn warmte niet kwijt kan, als je hem in de vloer inbouwt. Het zou wel kunnen als je er ventilatortjes bij zet.

De vorm van de poort maakt niet zoveel uit, het gaat voornamelijk om de oppervlakte en de lengte. De poort mag niet een te dunne spleet worden, want dan werkt hij niet goed meer. De verhouding tussen hoogte en breedte mag niet groter worden dan 1:9, maar nog beter is om onder de 1:3 te blijven. Mocht je de poort moeten vouwen om hem kwijt te kunnen, dan kunnen de bochten het best vloeiend zijn.

Ik heb wat zitten spelen met WinISD:
  • 4e orde bandpass: onmogelijk te bouwen, je krijg een kamer van 3 L die je op 60 Hz moet afstemmen.
  • Gesloten: kan en wordt lekker klein met 6 L per woofer (mag groter), gaat alleen minder hard dan basreflex. Je moet de bas opkrikken op de versterker want anders haalt hij slechts 60 Hz op -3 dB.
  • Basreflex: met 15 L per woofer, afgestemd op 30 Hz, ziet het er best aardig uit. Je kan zoals Digital Designs op de website aanraadt een kast van 0,75 - 1,25 cu. ft. bouwen (21 - 35 liter) per woofer, dan wordt het een dreundoos. Gaat wel het hardst van alle opties.

Bijgevoegd is het WinISD-bestand van de woofer, mocht iemand anders wat willen simuleren.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Chocomel op do 01 okt 2020, 11:45, 3 keer totaal gewijzigd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » do 01 okt 2020, 11:38

Chocomel schreef:....

Ik heb wat zitten spelen met WinISD:
  • 4e orde bandpass: onmogelijk te bouwen, je krijg een kamer van 3 L die je op 60 Hz moet afstemmen.
  • Gesloten: kan en wordt lekker klein met 6 L per woofer (mag groter), gaat alleen minder hard dan basreflex. Je moet de bas opkrikken op de versterker want anders haalt hij slechts 60 Hz op -3 dB.
  • Basreflex: met 15 L per woofer, afgestemd op 30 Hz, ziet het er best aardig uit. Je kan zoals Digital Designs op de website aanraadt een kast van 0,75 - 1,25 cu. ft. bouwen (21 - 35 liter) per woofer, dan wordt het een dreundoos.

je wil eigenlijk een indruk krijgen van de "cabin gain", een sub in een kleine ruimte zoals een auto is niet te vergelijken met de woonkamer.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 01 okt 2020, 13:29

Henkjan schreef:je wil eigenlijk een indruk krijgen van de "cabin gain", een sub in een kleine ruimte zoals een auto is niet te vergelijken met de woonkamer.

Klopt, ik heb bij little/one experimenten in mijn Aygo ook ontdekt dat een F3 van 35hz daar heel anders overkomt als in mijn woonkamer, als in dat het al snel veels te veel is. Naar mijn smaak natuurlijk, dat dan weer wel. Twee keer 8 inch achterin is iets waar ik eigenlijk niet aan wil denken :-)
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » do 01 okt 2020, 14:39

Het is een kwestie van smaak. Ik vind een oplopend laag in de auto wel fijn, anders valt het diepe laag weg tegen de rijgeluiden. Met een subwoofer die doorliep tot 25 Hz @ -3 dB vond ik het diepe laag niet overdreven. Cabin gain was bij mij 8 dB / octaaf.

Ter vergelijking, Bose in de Infiniti G37:
https://www.myg37.com/forums/audio-vide ... lysis.html

Harman Kardon in de Mercedes GL450:
https://bradshacks.com/gl-harman-measurements/

nielskorthuis

Berichtdoor nielskorthuis » do 01 okt 2020, 18:30

Wat een nuttige informatie allemaal! Ben dr zeer blij mee en kan nu echt een goed ontwerp gaan maken, ga direct aan de slag!

Terug naar “Car Audio Specifiek”