Speaker gescheurd, valt dit te repareren?

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Matthias001

Speaker gescheurd, valt dit te repareren?

Berichtdoor Matthias001 » do 10 sep 2020, 11:37

Beste mensen,
Zoals vast gelijk opvalt, ik ben nieuw hier en ben hier terecht gekomen omdat ik een vraag heb. Wel ben ik a jaren bezig met het inbouwen van eigen geluid in mijn voertuigen maar loop zoals nu, geregeld tegen dingen aan waar jullie vast al jaren ervaring mee hebben, ik blijf tenslotte een hobbyist O:)

Uitleg probleem:, ik heb een compo setje van Blam gekocht, type relax 165 rs voor voorin mijn busje. Nu heb ik een keer de accu los gehad en niet opnieuw mijn radio ingesteld dus 1 van mijn ‘woofers’ gesloopt. De rubber rand is losgekomen van het papieren binnenstuk. (Geen idee hoe ik het moet benoemen). Bij de dealer kreeg ik de tip er silicone kit op te doen wat idd blijft zitten maar het geluid blijft slecht en met een kick in de muziek klappert de woofer.

Vragen;
-valt dit te fixen? (En hoe natuurlijk)
-gebeurt dit wel vaker met dit merk?
-is er al een topic over dit onderwerp, anders lees ik eerst daar en hang ik mijn overige vragen daar, ik kon het alleen niet vinden omdat ik te weinig kennis van benaming heb denk ik,.. srry

Bedankt :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Speaker gescheurd, valt dit te repareren?

Berichtdoor Henkjan » do 10 sep 2020, 12:28

hoi Matthias, welkom hier!

doe eens een foto van de patient...

of zoals we t hier zeggen: :foto:
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 10 sep 2020, 13:52

Controleer of de spreekspoel niet aanloopt. Want als die aanloopt dan maakt de manier van lijmen niet veel meer uit. En inderdaad plaatjes helpen ook altijd om gericht te kunnen helpen.

John P

Berichtdoor John P » do 10 sep 2020, 14:07

Je kunt de spreekspoel controleren door heel zachtjes op het midden ven de conus (papieren toeter) te drukken. Je moet dan voelen en horen of de constructie ergens schuurt.
Waar een weg is is ook een omweg.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » do 10 sep 2020, 22:30

Hmmm...
Dus al geprobeerd te repareren, maar niet gelukt..
Met siliconenkit nota bene..
Dat zal dus weer los moeten.
Stofdop (dome in het midden) er af en met opgerold papier shimmen de boel weer centreren, rand weer opnieuw lijmen.
Maargoed, fotoos geven meer duidelijkeid.

Snap alleen niet goed hoe de rand van de conus is los kunnen komen.
Dat is nogal heftig en zal niet zachtjes zijn gegaan..
Reken er op dat het einde oefening is voor deze speaker.

Matthias001

Berichtdoor Matthias001 » vr 11 sep 2020, 8:33

Bedankt voor de reacties alvast!! :yeah:
Hilarisch, die met ‘this thread....’

Dus er komt een foto:
691901D0-D9BC-47A6-AD5C-8490DB075847.jpeg

Spreekstoel is idd los gekomen. Als ik de een met de ander vergelijk schuurt hij zoals jullie zeggen... het is niet de duurste speaker maar aangezien er nog steeds geen biljetten in bed liggen als ik klaar ben met slapen, draai in mijn dubbeltjes maar een keer of 6 om voor ik ze uitgeef. Wel had ik al verwacht dat het niet zomaar meer te fixen viel dus heb ik ze gewisseld.

Zijn er een paar opties over.
-als leerzaam project uit elkaar halen en eventueel weer fixen
-hier iemand blij mee maken.
-?? Iemand een andere optie?

Ik heb wel 1 goede woofer over en 2 bijbehorende tweeters met high-pass separators. Projectje eigen speaker maken?? Ook leuk :D

Ps: Jerommel, het zal niet zacht gegaan zijn? Ik hou wel van dikke subs in muziek maar heb een aparte active sub-woofer dus dat kan het niet zomaar zijn. Het kan ook mijn (schaam schaam) dikke hond zijn die er een keer tegen aan gezeten heeft ofzo maar ik acht de kans zeer klein. Al met al, ik ben niet voorzichtig genoeg geweest, leermoment :(
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Matthias001

Berichtdoor Matthias001 » vr 11 sep 2020, 8:37

Ik kan trouwens de kit weg gaan halen om een beter beeld te geven van het losscheuren maar eerst jullie wel of geen doom reacties aanhoren voor er uren tegen aan te gaan gooien. Voor ik de kit erop plakte was de scheur ‘keurig’ langs de rubber rand ontstaan, rond met de vorm mee. Rest stukje van het papier wat aan de achterkant zit vastgelijmd aan het rubber zat er nog aan vast. Gekke plek om te scheuren denk ik dan.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » vr 11 sep 2020, 12:34

Zit de spreekspoel echt los of wordt hij alleen scheef gedrukt? Dan kan je controleren door voorzichtig op rand van de conus te drukken. Als je een plek vindt waarbij de spoel niet meer aanloopt, zit hij alleen scheef. In dat geval kan je de kit en oude rand weghalen en een nieuwe rand monteren. Als je zoekt op 'refoam', zie je hoe dat moet. Omdat je geen stofkap hebt is het centreren bij jouw luidsprekers zelfs nog iets makkelijker.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 11 sep 2020, 18:02

Ah, geen stofdoppen maar open spreekspoelen met fasepluggen (die kegels).
Tja, misscien is daar rommel in gekomen en loopt dat aan.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 11 sep 2020, 18:29

Oh, ik zie op de foto ook dat er wat knikken / vouwen / kneuzingen in de conus zitten..
Doet vermoeden dat er toch iets tegen de conus geleund / geduwd heeft, waardoor ie ook los is gekomen van de rolrand.
De conus is nu niet recht en niet stijf meer.
Hierdoor zal de spreekspoel inderdaad (hoogstwaarschijnlijk) scheef zitten.

Tja, als het echt moet is het misschien allemaal nog wel te fixen, maar mogelijk ook niet.
De conus zal dan weer in vorm gebracht moeten worden, end de knikken / vouwen met cyanoacrylaat weer hard gemaakt moeten worden zodat ie in vorm blijft.
Die witte kit maakt het er ook niet makkelijker op...
Dat moet eerst netjes verwijderd worden.
Op zich wel een uitdaging en leuk als het toch lukt, maar optisch als nieuw zal het sowieso niet worden, en de klank zal ook meetbaar anders worden (maar mogelijk niet hoorbaar).

Zijn deze luidsprekers niet per stuk te koop?

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 11 sep 2020, 21:19

Als de boel netjes langs de rand gescheurd is hoef jij je niet te schamen, dan is de boel al poreus geworden.
De rolranden gaan niet eeuwig mee, weekmakers die het soepelhouden vergaan - foamrot, maar ook rubber wordt kwetsbaar. En als ze zonder bescherming in de auto zaten doet UV ook nog veel schadelijks denk ik.

Ik heb regelmatig luidsprekers gerepareerd en heb daar ook een topic van, maar in dit geval lijkt me dat de kosten en moeite niet waard.
In de auto moet het ook schokbestendig zijn, en tegen extreme(re) temperatuursverschillen kunnen.

Hier wat voorbeelden van reparaties: viewtopic.php?f=4&t=15877

Het centreren kan inderdaad vrij eenvoudig met een conus die een faseplug heeft ipv een verlijmde stofkap. Maar die er afsnijden is heus niet altijd nodig.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 11 sep 2020, 22:37

wouter schreef:Als de boel netjes langs de rand gescheurd is hoef jij je niet te schamen, dan is de boel al poreus geworden.
Zie de vouwen in de conus van 12 tot 3 uur.
Blunt force trauma.
Rolranden zien er verder nog best kek uit.

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » vr 11 sep 2020, 22:45

Dat zijn typische schades die bij het herstel ontstaan, niet zo zeer bij het defect raken. Maar je kunt gelijk hebben ;-)

Matthias001

Berichtdoor Matthias001 » za 12 sep 2020, 8:42

Beste mensen, bedankt voor alle input. Ik heb een heel deel van het topic van Wouter gelezen (translator impact 30), hoe dik!! :goeie: Echt respect en ik heb weer veel geleerd. Ergens wekt dit hele repareren mijn intresse en geduld heb ik opzich wel. Ik heb laatst een 800 - 900 solderingen uitgevoerd voor een podia. Praktisch handig ben ik zeker. Vraag is meer aangezien dit weer compleet nieuwe vrij gecompliceerde kennis bevat, ga ik mij hier in storten?,.. ik denk dat het wijs is nu iig nog niet. Jullie zijn echt super fanaten en dat vind ik bewonderingswaardig.

Een nieuwe woofer bestellen kon ik niet vinden via internet. Misschien rechtstreeks bij de fabrikant, zal alleen ook wel een aardige duit kosten terwijl zo een setje ook de wereld niet kost.
Wat misschien wel kan is hem door een van jullie laten repareren. Ik ben woonachtig in Utrecht dus als iemand hier in de buurt woont, intresse in project / contact heeft, laat dat dan even weten.

Nogmaals bedankt en ik lees jullie reacties of PM berichten wel :goedzo:

wouter
Ook commercieel actief

Berichtdoor wouter » za 12 sep 2020, 13:05

Sorry, dan moeten we je denk ik doorsturen naar de MP aanbieders
Ronald van Eijk in Utrecht heeft mij op weg geholpen, echt een aanrader. Stapje verder is Total Speaker Repair in Bedum (Gr). Maar in alle gevallen moet je zeker denken aan 50-100 euro.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » za 12 sep 2020, 13:58

Ik kan het wel proberen, denk dat het wel lukt.
Dan moet je 'm naar Den Haag brengen of opsturen.
Maar dan kan ik eigenlijk pas zien wat er allemaal mis is.
De spreekspoeldrager kan namelijk ook nog geknikt zijn, als er is gebeurd wat ik denk dat er is gebeurd (klap, duw of leun op half twee, niet ver van de rolrand).

Kan je nog wat fotoos plaatsen van de achterkant en wat andere kijkhoeken?
Nu niet duidelijk hoe de rolrand aan de korf (frame) vast zit.
Laatst gewijzigd door Jerommel op di 15 sep 2020, 16:25, 1 keer totaal gewijzigd.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 13 sep 2020, 23:12

Nieuw kost een setje 120 euro, dus laten herstellen lijkt me geen optie als het goedkoop moet.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » di 15 sep 2020, 16:24

Bertje schreef:Nieuw kost een setje 120 euro, dus laten herstellen lijkt me geen optie als het goedkoop moet.

Dat ligt er dus aan wie het doet he. ;)

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 15 sep 2020, 17:30

Uiteraard, voor een beetje hobbymatig prijsje kan het ook ;-)
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”