nog nooit een auto gehad

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Bucky

nog nooit een auto gehad

Berichtdoor Bucky » do 23 jul 2020, 0:07

Ja, ik heb dus nooit een auto gehad, ik ga nu voor het eerst een bus/camper hebben.
Thuis luister ik naar best wel goede speakers. Ik luister bijv. achter m'n bureau naar twee focal 80 alpha's.
Ik dacht 4 speakers te plaatsen, coaxiaal, ergens tussen de 6,5 en 10 inch, en een subwoofer. Volgens mij heb ik dan nog een versterker nodig?
Hoe ga ik auto speakers kopen? Moet ik nou naar een winkel en me daar van alles laten aansmeren? Hehehe
Ik heb het idee dat ik dan met 5 keer m'n budget weg loop terwijl dat totaal niet nodig was geweest.
Iemand tips?

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: nog nooit een auto gehad

Berichtdoor Henkjan » do 23 jul 2020, 0:30

Vertel eerst eens wat meer over wat voor bus/camper, en hoe ver je wil gaan qua inbouw? Moet t op de ori plaatsen, of wil je wel wat cerbouwen?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » do 23 jul 2020, 11:17

Bucky schreef:Ja, ik heb dus nooit een auto gehad, ik ga nu voor het eerst een bus/camper hebben.
Thuis luister ik naar best wel goede speakers. Ik luister bijv. achter m'n bureau naar twee focal 80 alpha's.
Ik dacht 4 speakers te plaatsen, coaxiaal, ergens tussen de 6,5 en 10 inch, en een subwoofer. Volgens mij heb ik dan nog een versterker nodig?
Hoe ga ik auto speakers kopen? Moet ik nou naar een winkel en me daar van alles laten aansmeren? Hehehe
Ik heb het idee dat ik dan met 5 keer m'n budget weg loop terwijl dat totaal niet nodig was geweest.
Iemand tips?

Gefeliciteerd met de camper/bus.
Ik heb geen verstand van autospeakers maar hier op het forum zitten genoeg mensen die daar wel genoeg van af weten.

Je hebt toch wel een rijbewijs, of ga je hem in de tuin zetten?

Succes,
Paul.
Zelf maken is leuker.

Bucky

Berichtdoor Bucky » do 23 jul 2020, 15:42

Het interieur van de camper gaat nog gebouwd worden dus er is nog ruimte om de speakers in te bouwen. Qua budget weet ik niet zo goed waaraan ik moet denken. Hoeveel speakers, wat kost een subwoofer, is een subwoofer nog nodig met 10inch coaxiale speakers? Is een versterker nodig? Zo ja, wat kost die?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 23 jul 2020, 16:45

Troost je, ik heb ook nog nooit een auto gehad.
Heb voor alle exemplaren waar ik de afgelopen 30 jaar in heb gereden, gewoon moeten betalen... :lol:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » do 23 jul 2020, 16:57

:rofl: :rofl: :rofl:
Fusion Filterdesign

Bucky

Berichtdoor Bucky » do 23 jul 2020, 18:40

maar uhhh, leuk, die komische noot,
nog serieuze tips of antwoorden op mn vragen? :)

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 23 jul 2020, 18:44

Bucky schreef:maar uhhh, leuk, die komische noot,
nog serieuze tips of antwoorden op mn vragen? :)

Hangt er vanaf wat je wil? Je kan zelf ook opzoeken wat een mooi 6'5 compo setje kost en een subje. Hou er wel rekening mee dat als je dat stilstaand gebruikt je accu snel leeg is...

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 23 jul 2020, 18:50

Speakers in de cabine en / of ook in het slaap/zit/...deel? Als je een beetje serieus goed geluid wilt is een dsp ook wel aan te raden. Versterkervermogen is van minder belang, met een "degelijk" merk betaal je wat meer maar is duurzamer en klank weer beter. Demping en bekabeling is ook niet onbelangrijk en kost ook euro's.
Budget ook eerst vaststellen, je kan voor 500 of 5000 euro een installatie samenstellen...
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

jvenema

Berichtdoor jvenema » do 23 jul 2020, 19:10

Welkom hier, het is hier wel vaker tevens een verzamelplaats van wannabee standup comedians. Ze bedoelen het niet verkeerd en er is hier ook best wel veel kennis voorhanden, maar vaak wat meer gericht op home-audio, hoewel de basis principes voor beide wel hetzelfde zijn.
Het lijkt dat je het geluid beter/anders wil hebben als de standard radio met de ingebouwde speakers in de deuren. Wil je een zo goed mogelijk geluid tijdens het rijden, of meer als je ergens staat? Of wil je je busje ergens neerzetten de achterdeuren open zetten en een buiten party geven?
Coaxial speakers zijn natuurlijk relatief gemakkelijk in te bouwen, wat is budget etc. Je vraagstelling is een beetje breed om een goed gericht antwoord te geven. Wil je op een luid volume spelen, of een oorverdovend volume? Bij de echte decibel monsters in de auto’s wordt b.v. ook zwaardere dynamo's en accu’s geplaatst om de versterkers van stroom te voorzien.
Wil je een redelijke coaxiaal speaker die niet te duur is, dan is
https://www.soundimports.eu/nl/dayton-audio-cx120-8.html
of bv
https://www.soundimports.eu/nl/sb-acoustics-sb16pfc25-4-coax.html
een mogelijke optie.
SB-acoustics heeft ook nog twee kleine maten. Verder zullen er op dit gebied vast wel alternatieven zijn die meer bekend zijn in de car-audio wereld.
Als je zelf de binnenkant gaat doen van de camper, dan zou je ook een twee-weg of zelfs drie weg systeem kunnen maken. Je hoef je dan niet te beperken tot coaxial speakers. Maar als je toch iets met een sub-woofer wil doen dan zou je met een tweeweg systeem voor de rest wel uit de voeten moeten kunnen.
Ga je voor relatief veel volume, dan zijn speakers met een lage impedantie gewenst, want je uitgangspunt van de voeding van de versterkers is dan meestal 12V. Vandaar dat er speakers zijn die hier meer op gericht zijn. Of met twee spreekspoelen, die je hetzij parallel kan zetten voor een hele lage impedantie bij gebruik in auto of in serie voor “home” gebruik.
Ik denk dat als je je vraag iets specifieker maak, dat er dan meer/betere response komt dan met deze erg brede vraag.

Bucky

Berichtdoor Bucky » do 23 jul 2020, 20:50

Budget: wsl rond de 500 euro. Ligt er aan wat ik daarvoor kan krijgen. Ik wil sws 4 speakers, voor en achter en een subwoofer. Goede mid, goede high en goede bass. Als m'n plannen niet te realiseren zijn voor 500 maar voor 700 wel, dan kan dat ook.
Nou, ik wil eventueel in de cabine wel beter geluid, maar dat is niet het belangrijkste. Even kijken wat daar voor speakers nu in zitten.
Belangrijkste vind ik het geluid in de bus zelf, het woongedeelte. Misschien is er een mooie combinatie van te maken met de cabine. 2 nieuwe speakers in de cabine in de deuren, of boven m'n hoofd, alhoewel dat niet m'n voorkeur heeft. En een subwoofer ergens goed plaatsen.
Ik wil daar sws bij het bed, achter bij de deuren, speakers maken. Ik zag ze ergens verticaal zitten in de sponningen van de deuren.
Uh ja, ik heb altijd geroepen geluid voor in de bus en voor buiten de bus, maar daar is m'n budget nu niet naar. Ik wil de muziek wel hard kunnen zetten, maar het kan al snel hard genoeg. In zo'n afgesloten ruimte zeker. Ik wil dat het op laag volume ook goed klinkt. Zoals m'n thuis set nu ook doet. Soms zet ik die wel lekker hard hoor. Dat moet ook wel kunnen in de camper af en toe. Eventueel later uitbreiden naar een systeem dat ik buiten de bus ook een flink feest kan genereren. Misschien zo maken dat ik de subwoofer buiten kan zetten of richten. Ik heb zonnepanelen en een batterij die later ook flink uitgebreid worden. Verder vind ik het geen probleem om de bus stationair te draaien als ik af en toe flink wat gebruik.
Ik zie ook dit soort voorbeelden:
https://lh5.googleusercontent.com/proxy ... 1IzS8SJ4Oo
https://i.ytimg.com/vi/J9zCxJYBY9o/maxresdefault.jpg
https://tahoesux.files.wordpress.com/20 ... _93001.jpg
Misschien een betere tip?
Zijn er complete setjes?
Welke speakers of welke dsps, welke subwoofer zouden een beetje passen?

jvenema

Berichtdoor jvenema » vr 24 jul 2020, 10:02

Met 4 speakers, waarvan we even aannemen dat die passief gefilterd worden, zou je een 4 kanaalsversterker nodig hebben en daar komt de subwoofer mogelijkheid nog bij. En misschien is het verstandig om de mogelijkheid van twee subwoofers open te houden. Met een camper moet je altijd creatief met ruimte omgaan en wellicht kan je dan twee wat kleinere subwoofers beter kwijt dan een enkele.
Zou me dus eerst richten op een versterker die dit allemaal aan kan sturen en die het liefst ook nog DSP mogelijkheden heeft. Luidspreker drivers zullen nooit optimaal zijn en als we uitgaan van coaxiaal voor car-audio dan zal de frequentie response best wel wat pieken en dalen kunnen hebben, zelfs als die in de meest ideale ruimte worden toegepast.
Verder zal een camper ook zijn “room modes” hebben en door het wat terug nemen van een piek veroorzaakt door de ruimte kan het geluid ook behoorlijk “opknappen”. Dus een geschikte versterker met DSP mogelijkheden om EQ te doen en ook cross-over naar de eventueele subwoofer is denk ik een belangrijk uitgangspunt. Je zou dan met de versterker en 4 speakers kunnen beginnen en dit later uitbreiden met de subwoofer(s).
Verder bouw de speakers zo goed mogelijk in, zodat er zo weinig mogelijk kan/gaat meetrillen. Dus monteer de drivers in een stevige plank, dus niet spaanplaat van 9mm maar hout met een zo hoog mogelijke dichtheid en dikte. Denk dan aan MDF of multiplex en richting 18mm. Pas gerust bracing toe, om te voorkomen dat dingen gaan trillen. Is een gedeelte van de afgesloten ruimte van de driver plaatwerk van het busje, plak hier ruim bitumen op etc. Niets is zo vervelend als iets wat gaat resoneren.
Ben verder niet zo bekent met de car-audio scene, kan dus geen direct advies geven over welke versterker of speakers, maar vermoed wel dat een goede geschikte versterker al aardig aan je budget zal vreten.

Terug naar “Car Audio Specifiek”