RCA adapter of versterker met high-input

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Henkje75

Re: RCA adapter of versterker met high-input

Berichtdoor Henkje75 » wo 21 okt 2020, 16:04

Hallo, met jullie goedvinden ga ik even door met dit draadje. Zoals boven beschreven heb ik enige tijd geleden een blaupunkt velocity 250 subwoofer gekocht en met daarbij een een een magnat crusader 2 kanaals versterker (welke volgens de verkoper samen in zijn auto zaten)
Nu heb ik dit spulletje dus nooit aan de gang gekregen. (Ondertussen wel een ander woofertje op de magnat versterker aangesloten.)

Nu vind ik het zonde om de blaupunkt woofer niet te gebruiken. Het is een dvc op 2 ohm en in serie geschakeld. Maar als ik deze gebrugd op de versterker aansluit, slechts een zwak, krakend en vervormd geluidje volume of of hij schiet in de protectie mode.
Ook andere opties van aansluiten geen succes (sub in serie op 1 kanaal van de vesterker of sub de sub zonder serieschakeling elk op een kanaal van de versterker aansluiten. Dit was te verwachten, aangezien de versterker volgens mij niet op 2 omh werkt.)
Nu vraag ik mij af of de woofer al kapot is, of dat de versterker “te licht” is voor de woofer.

Hier enkele specs die ik heb gevonden:

Subwoofer blaupunkt dvc 2ohm, 500RMS en 1500 watt max. (Weet niet of bij in serie schakelen deze vermogens afnemen)
Versterker Magnat 2 kanaals impedantie 4ohm
4ohm 2x150
4ohm 2x75
1x300 watt.
Deze 1x300 watt is naar mijn mening max vermogen. Daarom zeg ik als leek dat deze versterker de sub nooit aankan (500RMS / 1500max) en daarom in de protectie schiet. Of omdat de impedantie ergens niet klopt

Graag jullie mening hierover en of een zwaardere versterker (hoe zwaar?) dit probleem kan oplossen.

Nogmaals, ik heb de versterker wel werkend met een andere sub van 150 watt RMS en 4ohm

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 21 okt 2020, 17:12

Wat meet je als je met de multimeter de weerstand van de spreekspoelen meet?

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 21 okt 2020, 19:07

Chocomel schreef:Wat meet je als je met de multimeter de weerstand van de spreekspoelen meet?

Ben wat dat betreft een amateurtje die zo af en toe een versterker + sub installeerd (een paar degelijke kabels voor plus en massa, rca kabels, remote versterker en sub)
Eerlijk gezegd nooit zo verdiept in weerstanden etc en ook geen multimeter in bezit ( en dan zou ik zo’n multimeter ook niet eens weten te gebruiken).
Maar zal je tip zeker door iemand laten uitvoeren.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » do 22 okt 2020, 8:56

De sub tijdelijk op één spoel aansluiten en luisteren of het geluid verbetert, eerst de één dan de andere spoel. Wellicht is er eentje losgekomen. Kan ook zijn dat door hitte de spreekspoelen zijn uitgezet en aanlopen. Als je de conus recht (!!) naar binnendrukt zou je dat kunnen voelen en horen (schurend geluid).
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”