RCA adapter of versterker met high-input

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Henkje75

RCA adapter of versterker met high-input

Berichtdoor Henkje75 » za 27 jun 2020, 14:26

Hallo allemaal. Ik ben nieuw op het forum, Mijn naam is Henk, woonachtig in spanje.

Ik ben bezig om de audio in mijn Golf 7 wat te verbeteren.
Versterker en subwoofer, of actieve subwoofer, daar ben ik nog niet helemaal uit.

Mijn Golf heeft de orginele radio waarin dus geen RCA uitgangen zijn. Nu heb ik dus keuze uit een RCA adapter (bij de radio) of opzoek gaan naar een versterker met high-input aansluiting (en is de versterker dus de adapter)

Kan iemand mij vertellen welke van de 2 de beste resultaten geeft??

Qua inbouw lijkt het mij makkelijker een versterker met high-input, maar het gaat mij vooral om het uiteindelijke resultaat.

Alvast bedank.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: RCA adapter of versterker met high-input

Berichtdoor Henkjan » za 27 jun 2020, 14:57

Hoi Henk, welkom hier!

Persoonlijk zou ik zo'n adapter doen.
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Vrolijke noot

Berichtdoor Vrolijke noot » za 27 jun 2020, 15:08

Hallo Henk

Persoonlijk zou ik kijken naar een hi input versterker met DSP
De meeste merken kunnen ook een bij passende draadboom leveren zodat het meer plug & play word
Deze zijn vandaag de dag klein van stuk en verkrijgbaar in 6 en zelfs 8 kanaals (makkelijk weg te bouwen)
Moet natuurlijk wel in het budget passen
Kijk anders naar Mosconi of Audison ,maar er zijn veel meer merken
When it has tits or tyres
Expect problems with it

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » za 27 jun 2020, 15:32

@Henkjan, bedankt voor je reactie

@Vrolijke noot, budget wil ik zo laag mogelijk houden. Heb hier nog het één en ander aan materiaal liggen. (Kabels heb ik en een pasieve subwoofer kan ik eventueel in bruikleen krijgen.)

Ik zou dus een RCA adapter (nieuw) en een versterker (heb verschillende 2e hands opties), of alleen een versterker met hi-input.

Een actieve subwoofer is ook nog een optie. Heb bijvoorbeeld een JBL (weet type en serie even niet) die alle aansluitingen heeft die ik nodig kan hebben ( positief vanaf de accu, negatief aan chassis, remote, low-input RCA, hi-input van luidsprekerkabels). Is klein formaat (kan eventueel onder een stoel) maar mag van mij in de kofferbak.

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 05 aug 2020, 19:01

Stukje bij beetje kom ik wat verder met de car audio installatie. Uiteindelijk heb ik gekozen voor een rca-converter.

Nu ben ik bij het volgende probleem. De bovengenoemde bruikleen subwoofer gaat helaas niet door. Wel heb ik een versterker gekregen, maar nu is mijn vraag hoeveel potentie subwoofer ik aan deze versterker kan doen. Het is een JVC ks ax3500. 580 watt en 4 kanaals (4x55RMS). Ik wil de sub gebrugd aansluiten bij 4Ohm. (Zie ook bijlage met technische gegevens)

Ikzelf heb het idee dat ik een niet al te zware subwoofer kan aansluiten, maar heb ook op internet gevonden dat iemand een JVS CS GD 4300 van 750watt en 250RMS erop had aangesloten. Ook heb ik via een facebookpagina opmerkingen van tot 300RMS, maar ook tegengesteld dat de versterker een “halve subwoofer of een paar tweeters” aankan.

Wat is jullie mening??
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 aug 2020, 21:12

Persoonlijk denk ik dat het allemaal zo nauw niet komt als je doelstelling is om muziek te luisteren, als je spl wedstrijden wilt doen was je wel met ander materiaal aan de slag gegaan toch? Ik deed altijd gewoon een setup maken en dan inregelen op gehoor, heeft me nooit slechte commentaren opgeleverd.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 05 aug 2020, 21:34

Wat een sub maximaal kan hebben voor die kapot gaat, zegt niet heel veel hoeveel.die nodig heeft om al lekker te klinken

Als je een dvc sub doet, en dan elke spoel op een gebrugd kanaal van die amp zet, dan heb je genoeg vermogen voor een lekker moppie muziek lijkt me
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

e46eclipse

Berichtdoor e46eclipse » wo 05 aug 2020, 21:50

Henkjan schreef:Wat een sub maximaal kan hebben voor die kapot gaat, zegt niet heel veel hoeveel.die nodig heeft om al lekker te klinken

Als je een dvc sub doet, en dan elke spoel op een gebrugd kanaal van die amp zet, dan heb je genoeg vermogen voor een lekker moppie muziek lijkt me

Let dan wel ff op dat het 4ohm spoelen zijn.
dvc in caraudioland is meestal 2x2 ohm, en ik gok dat die jvc niet 1 ohm stabiel is.

Ron

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 05 aug 2020, 22:55

Shadow schreef:Persoonlijk denk ik dat het allemaal zo nauw niet komt als je doelstelling is om muziek te luisteren, als je spl wedstrijden wilt doen was je wel met ander materiaal aan de slag gegaan toch? Ik deed altijd gewoon een setup maken en dan inregelen op gehoor, heeft me nooit slechte commentaren opgeleverd.

Nee hoor, geen wedstrijden. Eigenlijk alleen wat verbetering van geluid zoeken met materiaal wat ik nog heb en low-budget kan krijgen.

Zoals jij al zegt, zelf een setje samenstellen (dat had ik bij mijn vorige, helaas te snel verkochte, installatie ook).
Maar wat ik wil voorkomen is een te “zware” (of potente) subwoofer aansluit waardoor mijn versterker het begeeft.

Ze hebben mij ooit eens gezegd (of zo heb ik het begrepen) dat een versterker 1,5 (of 2) keer het vermogen van de subwoofer zou moeten hebben. Met 4x55 RMS kom je dan niet ver. 2 kanalen bruggen zou theoretisch gezien 110 rms zijn )vaak is dat in de praktijk wel meer. En de 580 watt max zou betekenen een subwoofer van hooguit 290 watt max.

Daarom dus mijn vraag tot welke potentie ik kan gaan met de subwoofer zonder de versterker “op te blazen”

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 05 aug 2020, 23:04

de versterker ga je niet opblazen. alleen (zoals e46eclipse aangeeft) je een sub met te lage impedantie er op aansluit (dan zal die wel in de protectie schieten) wat "ze" daar tegen je gezegd hebben is een ervaring om de balans te houden kwa kosten, maar moet je niet als eis zien; en is al helemaal niet van toepassing als je al wat spullen hebt.

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 05 aug 2020, 23:04

e46eclipse schreef:
Henkjan schreef:Wat een sub maximaal kan hebben voor die kapot gaat, zegt niet heel veel hoeveel.die nodig heeft om al lekker te klinken

dvc in caraudioland is meestal 2x2 ohm, en ik gok dat die jvc niet 1 ohm stabiel is.

Ron

De sub zal gebrugd worden aangesloten en zoals in de bijlage met technische gegevens staat vermeld is dat op 4 tot 8 Ohm. Gezocht word dus een sub met 4 Ohm, wat volgens mij ook het meest gangbare is.

In een opmerking hierboven staat vermeld waarom ik graag de maximale potentie van de sub zou willen weten, maar door meerdere opmerkingen en antwoorden zo hier en daar, heb ik het idee dat ik me daar niet zo druk om moet maken. (Zolang ik maar geen subs met 2000 watt max en 500+ RMS ga aansluiten.

Bij mijn vorige set had ik nog nooit van die vermogens gehoord. Had toen een gebruikte versterker hier in spanje gekocht en mijn ouders een goedkope baspijp van marktplaats voor me meegenomen. Nergens naar gekeken, werkte prima tot de laatste dag dat ik de auto verkocht en het spul eruit haalde.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 05 aug 2020, 23:07

als mensen alleen maar over het max vermogen hebben van een sub, dan kan je het gerust het ene oor in andere uit laten gaan, dat is alleen een getal dat aangeeft wanneer die kapot kan gaan, heeft verder geen enkele waarde over hoe die klinkt.

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 05 aug 2020, 23:11

Om een paar voorbeelden te noemen van gebruikte subwoofers die ik hier op het oog heb :

Jbl bassreflex box van 1000watt en 250RMS
JBL bassreflex pijp van 1000watt en 250RMS
PYLE Toobz bassreflex pijp van 400watt en 200RMS
Mac audio bandpass 360watt en 180RMS

Dat brengt me trouwens nog wel bij een volgende vraag; voor house en reggeaton muziek, beter en bassreflex of een bandpass woofer?

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 aug 2020, 23:22

Ik zou een van de JBL producten nemen, meeste kans op succes en als je nog eens een krachtigere versterker op de kop tikt gaan ze niet gelijk over hun nek.

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » wo 05 aug 2020, 23:48

Bedankt voor alle antwoorden en tips. Ik hoef me dus duidelijk niet al te druk te maken wat vermogen en en de boel opblazen betreft.

De JBL woofers uit het bovengenoemde rijtje hadden al de voorkeur (weet dat er ook nog wel beters op de markt is) en ja, tzt een wat krachtiger versterker zal geen overbodige luxe zijn.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 05 aug 2020, 23:53

Stap voor stap, ik ben ook begonnen met een baspijpje van de halfords :lol:

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » do 06 aug 2020, 12:19

e46eclipse schreef:

Ron

Heb vanochtend nog een mogelijke subwoofer gevonden, maar door het verhaal van 4ohm en een dvc van 2x2 ohm begrijp ik dat het niet mogelijk is.

Het betreft een bassreflexkist met een blaupunkt velocity vw 250 woofer. 1000 (of 1500) watt en 500rms, maar een 2x2 ohm. Begrijp dat dat met eerder aangeduide versterker niet gaat lukken? (Gebrugd 4ohm)
Of kan dit juist wel en wordt die 4 ohm dan verdeeld??

Heb tevens een youtube video gezien dat ik de 2x2 Ohm woofer in serie zou kunnen schakelen en dan op mijn 4 Ohm versterker kan aansluiten?? (Geloof dat er dan eel ergens verlies in het vermogen is, zij het op de woofer of op de versterker)
Vraag is echter of dat idd een mogelijke oplossing is en of het is aan te raden.

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 06 aug 2020, 13:44

Ja die kun je gewoon in serie zetten!

e46eclipse

Berichtdoor e46eclipse » do 06 aug 2020, 19:07

Henkje75 schreef:
e46eclipse schreef:

Ron

Heb vanochtend nog een mogelijke subwoofer gevonden, maar door het verhaal van 4ohm en een dvc van 2x2 ohm begrijp ik dat het niet mogelijk is.

Het betreft een bassreflexkist met een blaupunkt velocity vw 250 woofer. 1000 (of 1500) watt en 500rms, maar een 2x2 ohm. Begrijp dat dat met eerder aangeduide versterker niet gaat lukken? (Gebrugd 4ohm)
Of kan dit juist wel en wordt die 4 ohm dan verdeeld??

Heb tevens een youtube video gezien dat ik de 2x2 Ohm woofer in serie zou kunnen schakelen en dan op mijn 4 Ohm versterker kan aansluiten?? (Geloof dat er dan eel ergens verlies in het vermogen is, zij het op de woofer of op de versterker)
Vraag is echter of dat idd een mogelijke oplossing is en of het is aan te raden.

als je deze versterker gebrugt aansluit op de 2 2ohm spoelen in serie(dus dan 4 ohm) dan gaan t goed.
Beide kanalen van de versterker zien dan een belasting van 2 ohm.
En dat kunnen ze hebben.

ron

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » do 06 aug 2020, 21:09

Shadow schreef:Ja die kun je gewoon in serie zetten!

Ok, bedankt

En Ron ook bedankt voor het verduidelijken dat ik de in serie geschakelde woofer gebrugd op de versterker kan aansluiten. Precies de informatie die ik zocht.

:goeie: :goeie: =D> =D>

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » vr 07 aug 2020, 17:47

Hallo heren, toch nog een nieuwe vraag.

Morgen ga ik bovengenoemde woofer ophalen (blaupunkt velocity VW 250 10 inch 500 RMS met bepassende bassreflex kist. Aansluiting 2x2 ohm.
Deze wilde in dus in serie zetten en gebrugd aan mijn jvc vesterker aansluiten (versterker 580 watt 4 x 55 RMs, meer technische gegevens staan op een foto een aantal berichten naar boven). Tot zover geen problemen.

Nu bied de beste man mij ook zijn versterker aan voor een redelijke prijs. Hij had deze versterker dus bij de sub. Het is een Magnat Crusader 300. 300 watt. 2x125. 1x 300. Meer informatie heb ik dus niet (bijvoorbeeld of de uitgangen 2 ohm zijn)

Waar heb ik meer aan ?? Mijn eigen versterker van 580 watt en bespaar me de aanschaf van een tweede versterker, of beter deze versterker erbij kopen, ten eerste omdat huj bij de subwoofer “hoort” en ten tweede omdat hij in theorie meer vermogen per kanaal levert (zou kunnen leveren).

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » vr 07 aug 2020, 18:04

puur kwa type versterker lijkt die Magnat beter passen, die is gebrugd 1 kanaal en dat is wat je nodig hebt.
die JVC is een 4 kanaals waar je maar de helft van gaat gebruiken

Shadow

Berichtdoor Shadow » vr 07 aug 2020, 19:22

Of je stuurt je frontluidsprekers aan met de JVC en gebruikt de Magnat voor je sub :rock:

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » vr 07 aug 2020, 19:29

Shadow schreef:Of je stuurt je frontluidsprekers aan met de JVC en gebruikt de Magnat voor je sub :rock:

Ja leuk!!! :lol: :D :lol: :D ’ Maar nu nog even niet, maar je weet maar nooit voor de toekomst.

Henkje75

Berichtdoor Henkje75 » vr 07 aug 2020, 19:30

Henkjan schreef:puur kwa type versterker lijkt die Magnat beter passen, die is gebrugd 1 kanaal en dat is wat je nodig hebt.
die JVC is een 4 kanaals waar je maar de helft van gaat gebruiken

Ok, bedankt. Gaan we dan maar proberen denk ik.

Terug naar “Car Audio Specifiek”