Audio passat '03

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Douwe84

Re: Audio passat '03

Berichtdoor Douwe84 » di 22 dec 2020, 19:32

De mids willen met t volume open niet veel lager dan 80Hz 12dB slope aansluiting mid en sub maakt het stukken beter zo niet goed.

Delays ook opnieuw gedaan, dat scheelt ook aanzienlijk.

Mids achter heb ik nu t zelfde staan als de front mids, dat klinkt toch wel lekker. Wel is de gain van de amp die sie mids doet stukken hoger. Moet nog even bekijken hoe is dat een beetje recht brij.

Ik blijf wel in gevecht met de tweeters. Op 2800hz gecrossed klinkt radio (DAB+) en blues/ rock maar ook drum and bass erg lekker maar als ik een mix op soundcloud aanzet klinkt het alsof de tweeters op sterven liggen, lijkt een bak distortion uit te komen niet normaal. Op 3000/ 3500hz overigens ook.

Ook zit er zonder eq een flinke rinkel/ tssing in. Bekken gaan door merg en been...

Ze klinken na wat prutsen met gepingel van blues wel mooi gedetailleerd.

Misschien maar eens een nearfield check doen of de ingestelde crossover ook daadwerkelijk gehaald wordt en ik die winkel terugzie? Of is dat bij voorbaat kansloos.

Al met al wel een verbetering, het heeft meer body en klinkt egaler. De 2 extra mids zorgen wel voor een flinke extra kick als dat nodig is. Eigenlijk zou ik de zelfde willen hebben in beide deuren, of iig betere dan wat er nu in zit. Daar zit nog wel winst.

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 22 dec 2020, 20:11

Welkom in car audio..:-) .gebruik in elk geval goede opnames (flac of mp3 van een hoge bitrate) die je kent van een andere installatie (referentie). En via USB niet via bluetooth streamen.
Zo'n "rinkel" (resonantie /vervorming) kan veroorzaakt worden door reflecties met bijvoorbeeld de ramen die precies op de luisterpositie voor een leuke piek in de frequentiekarakteristiek zorgen.
Eq'en kan dat wel iets verbeteren, maar je moet wel weten waar die piek ergens zit. Anders uitrichten kan ook goed helpen, mits dat kan natuurlijk.

Verder zal je links en rechts ook wel verschillend klinken, hierdoor zal je stereobeeld niet echt goed gedefinieerd zijn en focus missen. Daar kan je met alleen delay helaas niks aan veranderen. Als je de freq. karakteristiek links en rechts redelijk hetzelfde hebt, lukt dat alweer beter.

Sommige auto's zijn redelijk makkelijk echt goed klinkend te krijgen, sommige heel lastig...Passat is ééntje van de eerste categorie gelukkig ;-)
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 22 dec 2020, 22:21

Ik kan een flinke notch er in zetten en gewoon per 250hz verschuiven, kijken of ik m dan vind.

Stereobeeld is eigenlijk best goed, dat viel me wel op, geluid zit ook "hoog" richten gaat niet meer, is wel globaal op de bestuurder gericht al.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 23 dec 2020, 0:35

microfoontje onder de kerstboom....
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 23 dec 2020, 7:05

Die heb ik al... Maar omdat meten in de auto nogal lastig is lees ik her en der zag ik er weinig heil in.

Toch maar eens doen dus

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » wo 23 dec 2020, 18:20

Meten (rta) kan je doen om de grotere afwijkingen te vinden op de luisterpositie inderdaad. Maar je hebt heel veel reflecties en sommaties van links/rechts dus blijft het lastig de oorzaak van een piek of dip te vinden. En waar dan de oplossing zit...
Meestal meet ik eerst links en dan rechts per speaker woofer/mid/tweeter apart. Daarna L + R woofers, L + R mid etc.
Check ook de fase tussen woofer en tweeter.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 23 dec 2020, 22:19

Ik ga proberen morgen alles afzonderlijk te meten. Eens zien wat dat brengt.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 05 jan 2021, 16:34

vorige week gemeten, alles afzonderlijk en de som enz.

dit is de gate die ik gebruikte:

gate auto.png

daar kwam dit uit, voor en na. het scherpe hoog is er uit. klinkt lekker zo maar heb nog het idee dat ik op max volume de tweeters overstuur terwijl dit helemaal niet zo hard is en met crossover op 2800Hz lijkt me dit sterk. ik moet de gain van de 5 kanaals nog checken. aangezien de 2 kanaals 30dB zachter staat gaat daar wat mis denk ik. kan het zijn dat het door max volume van de HU icm high level input komt?

meting voor en na auto.png

Geen idee waarom alles onder 500Hz plat is, misschien gewoon fout ingesteld in ARTA. ook heb ik de curve van links en rechts niet afzonderlijk op elkaar afgestemd. enkel de som is aangepakt. Er is nog een hoop werk aan de winkel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 jan 2021, 16:54

Douwe84 schreef:....Geen idee waarom alles onder 500Hz plat is, ...
dat is t gebied dat door de gate niet mee doet, zie de gele balk onderin
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 05 jan 2021, 17:38

Henkjan schreef:
Douwe84 schreef:....Geen idee waarom alles onder 500Hz plat is, ...
dat is t gebied dat door de gate niet mee doet, zie de gele balk onderin

Die begreep ik. Schreef het wellicht onhandig. De impuls begint daar, dat zal een arta instelling zijn verwacht ik?

Misschien moet ik met rew aan de gang. Daar kan je een doel curve in zetten toch? Dan kan ik per bron naar de doel curve toe werken...

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 jan 2021, 18:00

Douwe84 schreef:Misschien moet ik met rew aan de gang. Daar kan je een doel curve in zetten toch? Dan kan ik per bron naar de doel curve toe werken...

ja. je kan zelfs vanuit REW de DSP settings aanmaken, maar dat is meer voor de lineaal liefhebbers :bakkie:

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 05 jan 2021, 18:02

Klinkt vooral erg makkelijk :p

Hoe kan ik die dan weer in de dsp laden? Zonder de softwaren van minidsp

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 05 jan 2021, 18:04

dat gaat via de software, export vanuit REW, dan zit in de minidsp sw een knop import rew

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » di 05 jan 2021, 18:15

Je kan eigenlijk beter een RTA meting doen, dus zonder gate. De reflecties zijn in een auto vaak erg hard, en dragen op de luisterpositie veel bij aan het totale geluidsbeeld.
Dus of je doet een nearfield meting dicht op de speaker, of een meting met roze ruis met de mic op de luisterpositie.
Maar als je tevreden bent prima natuurlijk, dit soort metingen zeggen ook lang niet alles over de klank.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » di 05 jan 2021, 19:41

Dan maar eens knutselen met rew. Eens inlezen hoe dat moet gaan.

Kan je dan al crossoverfrequentie tweeter mid en mid woof ingeven en doelcurve, meten en go? Of ga ik nu te ver :p

Metingen/ vlakke curve zeggen zwker niet alles maar t geeft wel een goed startpunt ipv alles handmatig uren op de achterbank gefrut te moeten uitvinden :)

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 17:10

Vandaag de ga in van beide versterkers en alle kanalen op elkaar afgestemd. Ook elke driver los gemeten en in rew glad getrokken. Spul in de dsp geïmporteerd en nog eens gemeten.

Meting opzich gaf een flink oplopend hoog. Dit heb ik op de input vd dsp gecorrigeerd, ook het laag wat geboosd. Al met al een huis curve zegmaar.

Resultaat is een enorm verschil, mid en laag is erg strak, aansluitinf mid en woofer is echt spot on.

Xover mid en hoog nog wat mee spelen.

Nadeeltje van de hogere gain, ik hoor over de tweeter nu een zoem/piep als de motor loopt... (Gain stond minimaal)

Ik heb vanuit de HU high level ongafgeschermde kabel gebruikt naar de dsp, deze met de tijd vervangen met nette kabels met rca...

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 17 jan 2021, 18:17

Lekker bezig dan! Zo zie je maar dat je met een DSP de installatie echt naar een hoger plan kan tillen in een auto.
Dynamoruisje kan inderdaad aan je kabels liggen, of de plaatsing / routing daarvan. Geen idee of je op de Dayton dsp de ingangen op floating kan zetten...zou kunnen helpen.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » zo 17 jan 2021, 18:33

Bertje schreef:Lekker bezig dan! Zo zie je maar dat je met een DSP de installatie echt naar een hoger plan kan tillen in een auto.
Dynamoruisje kan inderdaad aan je kabels liggen, of de plaatsing / routing daarvan. Geen idee of je op de Dayton dsp de ingangen op floating kan zetten...zou kunnen helpen.

Verschil is echt idioot... Mond vol tanden :P

Floating komt niet voor in de manual, is er een andere term mogelijk? wat zou het moeten doen?

Kan t tweeter kanaal op de amp voor nu ook gewoon zachter zetten en in de dsp weer wat harder :p

Weet iig wel dat in mijn andere auto ook een DSP komt :hide:

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 18 jan 2021, 20:13

Een floating (zweven..) switch onderbreekt de massa. Je koppelt via elk kanaal de massa in en vaak ligt de voedingsmassa ook aan de audio massa (even kort de bocht door uitgelegd) en dat in combinatie samen met paar meter kabel, lage signaalspanningen, heb je dan een mooi aardlus gemaakt. En daarmee een mooi antenne voor stoorsignalen. Als je aan één kant floating maakt onderbreek je die lus en hou je toch de afscherming.

Potentiaalverschil tussen verschillende massapunten is ook een oorzaak, vaak dé oorzaak.
Je zou nog een ander massapunt voor de DSP kunnen kiezen, dichtbij de versterker als dat nog niet het geval is. Ster-massa-punt maken dus.

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » ma 18 jan 2021, 22:58

Bertje schreef:Een floating (zweven..) switch onderbreekt de massa. Je koppelt via elk kanaal de massa in en vaak ligt de voedingsmassa ook aan de audio massa (even kort de bocht door uitgelegd) en dat in combinatie samen met paar meter kabel, lage signaalspanningen, heb je dan een mooi aardlus gemaakt. En daarmee een mooi antenne voor stoorsignalen. Als je aan één kant floating maakt onderbreek je die lus en hou je toch de afscherming.

Potentiaalverschil tussen verschillende massapunten is ook een oorzaak, vaak dé oorzaak.
Je zou nog een ander massapunt voor de DSP kunnen kiezen, dichtbij de versterker als dat nog niet het geval is. Ster-massa-punt maken dus.

Dan ga ik als eerste een massa voor elke gebruiken aanleggen, ipv doorgelust. Dat is het makkelijkst te regelen :)

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » wo 24 feb 2021, 19:25

Hier nog wat mee gedaan, het klonk niet altijd even lekker. Soms alsof de zanger(es) met dichtgeknepen neus bezig was..

De curves van hier er in gezet en mee gespeeld https://www.diymobileaudio.com/threads/ ... on.131029/

Hier ben ik op uitgekomen, Jazz, Blues, R&B, Drum and Bass, Techno, alles lijkt nu te klinken zoals het hoort en iig zoals ik het ken van thuis. Het laag is best vet, die gaat misschien nog wat terug want die 8" maakt echt geluid genoeg, wel mooi strak. Een korte drum/ kick is direct weg dat vind ik erg lekker.

Wel is een tweeter niet helemaal lekker vermoed ik, deze zal ik eens nameten. Lijkt om sommige frequenties te ratelen/ kraken maar misschien is het wel een draadje dat resoneert in het kapje waar hij is zit ofzo...

Massa punt aanpakken nog niet gedaan...

eg auto 1.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 24 feb 2021, 20:30

Lekker man :rock:
Die kleine Audio System sub kan wel wat dus!
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

Douwe84

Berichtdoor Douwe84 » do 25 feb 2021, 8:30

ja dat ding doet t meer dan prima :D

Terug naar “Car Audio Specifiek”