Pioneer GM-A4704 sub match

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Dener_007

Pioneer GM-A4704 sub match

Berichtdoor Dener_007 » di 02 jun 2020, 13:33

Ik ben echt totaal nieuw niet de wereld van auto audio, en ik vroeg mij af wat een goeie match subwoofer is voor de Pioneer GM-A4704 amp. Ik wil deze in 3 kanaal aansluiten met daarop 2 Pioneer TS-G1330F speakers. Maar nu weet ik niet zo goed welke subwoofer ik daar bij kan doen. Ik heb dus overal gezien dat ik de RMS van de subwoofer en de amp moet matchen maar heb geen idee hoe dit moet als ik er ook nog 2 normale speakers op wil aansluiten. Als iemand mij zou kunnen helpen zou fijn zijn, alvast bedankt.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Pioneer GM-A4704 sub match

Berichtdoor Henkjan » di 02 jun 2020, 13:57

Welkom!

het aangegeven vermogen van een woofer geeft alleen aan hoeveel vermogen je er in moet drukken om 'm kapot te krijgen, heeft verder geen betekenis voor kwaliteit of passend bij de amp
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Olaf Markus
ZBA-donateur

Berichtdoor Olaf Markus » di 02 jun 2020, 15:01

Welkom Dener.
HenkJan zegt het al, de vermogens parameter vertelt erg weinig over de woofer, het is het maximale vermogen wat de woofer kan verdragen voordat deze defect raakt, in de praktijk blijkt ook dit tegen te vallen, maar dat is een ander verhaal.
Het vermogen van de woofer zegt niets over hoe goed deze is of hoe goed deze presteert, ook hoeven het vermogen van de woofer en de versterker niet hetzelfde te zijn, wel is het aan te bevelen om een versterker te pakken die zwaarder is als de woofer indien je iemand bent die luid wilt gaan spelen, als de versterker te licht is dan zal deze gaan clippen en daardoor zal de woofer juist doorbranden.

In mijn situatie, maar dat is in de huiskamer, is de versterker 250 watt RMS per kanaal, de luidsprekers die er aan hangen zijn 50 watt per kanaal, ikzelf bepaal hoe hard het wordt gezet, en aangezien ik er alleen zelf van wilt genieten en de buren niet lastig wil vallen zal de versterker slechts losse watts per kanaal uitsturen.
Verder is juist het rendement van je luidsprekers een bepalende factor, is het rendement heel laag, onder in de 80-ish DB of zo, dan heb je een zwaardere versterker nodig dan wanneer je hoog in de 90-ish DB of zo zit.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 jun 2020, 15:30

wat wel belangrijk is, is dat de subwoofer bij aansluiten in 3 channel niet een lagere impedantie heeft dan 4ohm
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 jun 2020, 15:31

Terug naar “Car Audio Specifiek”