Audio upgrade volvo v60

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Knutselaar

Audio upgrade volvo v60

Berichtdoor Knutselaar » ma 26 aug 2019, 17:27

Beste allen,

Ik heb recent mijn eerste radio met speakers ingebouwd in de auto van mijn vrouw en dat vond ik dusdanig leuk dat ik nu ook de audio in mijn eigen auto wil upgraden (en ik moet zeggen dat het geluid ook best wel beroerd is).

Ik heb een Volvo v60 met het model van 2014. Ik wil hierbij alle vier de speakers en de 2 tweeters vervangen (of zijn de achterspeakers niet zo belangrijk?). Daarnaast wil ik een versterker en een subwoofer in de kofferbak gaan plaatsen.De subwoofer komt op de plaats van het reservewiel. Nu heb ik me helemaal suf gegoogled, maar ik kom vrijwel niets tegen over de v60. Heb bergen gelezen over de v40 en v70, maar schijnbaar doet nooit iemand wat met deze auto.

Ik heb de volgende vragen:

Ik heb als ruimte bij het reservewiel 14x30x60cm. Het liefst maak ik de subwoofer zelf (puur omdat ik dat leuker vind). Kan je een subwoofer maken die maar 14 cm hoog is? Of kan ik het maar beter op veilig spelen en een reeds gebouwde subwoofer die speciaal voor de reservewielspot is gebruiken?

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de speakers van de v60? Ik heb de basis installatie, ga ik daar veel van merken? Welke speakers kan ik het beste kiezen? (budget voor de hele klus is 1000 euro en ik heb een zeer brede muzieksmaak dus een speaker moet eigenlijk alles kunnen)

Qua versterker denk ik dat ik een 5-kanaals (4 speakers en een subwoofer) nodig heb, klopt dat?

Ik heb een mooi filmpje gevonden over hoe je de radio verwijderd uit een v60, dus dat gaat wel goed komen. Ik kan alleen nergens vinden hoe het elektriciteitsschema er aan de achterkant uitziet en heb niet zoveel zin om hem helemaal los te schroeven om er dan pas achter te komen wat ik allemaal moet bestellen. Weet iemand hoe ik erachter kom hoe dit schema eruit ziet? Wat ik tot nu toe begrijp is dat er 2 optische kabels van de radio naar de Volvo versterker lopen. Het lijkt me dat ik deze niet kan ombouwen naar een ingangsignaal voor de versterker? IDan zit er dus niets anders op dan het signaal af te tappen van de speakers lijkt me? Laat ik dan een lijn van de speakers achter uit de radio naar de (nog te kopen) versterker in de kofferbak lopen die dan vervolgens weer alle speakerdraden terug laat lopen? Ik neem aan dat dat handiger is dan alle draden opnieuw trekker door de deuren want dat lijkt me heel veel gedoe.

Ik hoop dat ik het een beetje logisch heb omschreven en ben blij met elke tip die iemand mij kan geven! In ieder geval bedankt dat je dit hele epistel hebt doorgelezen :)

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Audio upgrade volvo v60

Berichtdoor Henkjan » ma 26 aug 2019, 20:45

Welkom hier!

Persoonlijk vind ik achter speakers niet zo belangrijk, beetje "rear fill" meer doe ik zelf niet

Schema: lastig, mss ook ff vragen op een Volvo forum?

Optisch uit (digitaal dus) is wel lekker, je zou dan op zoek moeten naar een versterker die digitaal in lust (en bij voorkeur ook een dsp heeft)

Wat je als vervanger van.de.ori speakers kan.doen, zal afhangen van wat past.
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Knutselaar

Berichtdoor Knutselaar » ma 26 aug 2019, 21:04

Bedankt voor je reactie! Probleem met die optisch uit is wel dat dit een soort gekke groene stekker is met twee optische draden erin. Bestaat er ook een soort van ISO standaard voor deze draden? Ik kan namelijk nergens vinden hoe ik die draden om kan zetten in toslink of iets dergelijks

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 26 aug 2019, 23:22

Meestal zijn de audio upgrades die kant-en-klaar verkocht worden een extra versterker uitgerust met een high level-input. De luidspreker uitgang van de bestaande Volvo versterker gaat direct naar de nieuwe versterker met wat meer uitgangsvermogen voor speakers en sub en eventueel met ingebouwde DSP.
Dan kan je in elk geval wel de bestaande speakerkabels gebruiken. Je hebt nog wel een voedingskabel + zekering nodig tussen accu en versterker.
Verder kan je de deuren nog veel beter dempen dan origineel en voorzien van goede speakers.
filmpje doorpanel removal: https://www.youtube.com/watch?v=fMpkGybGHiY
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Terug naar “Car Audio Specifiek”