Subwoofer in skiluik bouwen

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

JelleA

Subwoofer in skiluik bouwen

Berichtdoor JelleA » wo 19 jun 2019, 18:28

Goedenmiddag leden van het forum.

Mijn naam is Jelle en ben zelf vrij nieuw hier maar ik heb een aantal vragen over het kiezen en inbouwen van een subwoofer in mijn skiluik.

Het betreft een keurige opel astra G cabrio uit het jaar 2003. Ik heb zelf al een aantal jaar plezier van deze auto en heb alle speakers ook al vervangen voor aftermarket speakers van Kicker. Deze worden tevens gevoed vanuit de achterbak door een versterker.

Helaas vind ik dat het systeem soms wat te kort komt op lage tonen en wil dit graag uitbouwen door een subwoofer in mijn skiluik te bouwen, of naja er tegenaan vanuit de achterbak. De beschikbare ruimte die ik heb in het skiluik is 28 bij 26 cm. Volgensmij moet hier prima een 10 inch sub inpassen maar nu komt nog de vraag welke? :think:

Ik mik niet op extreem goede kwaliteit maar wil het zeker wel zuiver hebben.

De eerste vraag die ik mezelf zou moeten stellen is of ik een zogenaamde ''free air" subwoofer moet nemen omdat hij de achterbak als kist gebruikt of dat ik een "normale" subwoofer kan aanschaffen.

Verder heb ik van bijvoorbeeld kicker ook vierkante subwoofers voorbij zien komen. Hoewel mij het lijkt dat ik meer rendement uit de beschikbare ruimte kan halen betwijfel ik ook of dit de geluidskwaliteit ten goede zal komen.

Als er hier mensen zijn die hier ervaring mee hebben of mij graag willen helpen met het uitkiezen van de juiste subwoofer kan ik dit erg op prijs stellen.

gr. Jelle

hardbats

Re: Subwoofer in skiluik bouwen

Berichtdoor hardbats » wo 19 jun 2019, 18:33

Een 10" sub kan maar is wel relatief klein. Ook is het niet nodig om deze via het skiluik in een open verbinding te zetten met de rest van de auto.
Ik denk dat het slimmer is om een 12" sub met een goede kist in de kofferbak te zetten.
Gepoort of gesloten hangt grotendeels af van de muziek smaak.
Ze zeggen dat een vierkante sub een hoger rendement geeft.

JelleA

Berichtdoor JelleA » wo 19 jun 2019, 18:36

Het gaat hier om de cabrio variant van de astra G. Hierbij is de kofferbak volledig gesloten van de cabine. Ik had hiervoor ook een subwoofer achterin liggen maar dit gaf niet het gewenste resultaat omdat het geluid voornamelijk in de achterbak bleef.

beijert

Berichtdoor beijert » wo 19 jun 2019, 18:40

Gezien de beperkte ruimte lijkt mij een woofer in het ski luik ideaal. 10" is ook genoeg om er een sjonnie bak van te maken en misschien kan je er nog wel twee kwijt ook.
Mark

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 19 jun 2019, 21:34

Ha die Jelle, welkom hier

Free air is idd de beste benadering met de hele kofferbak als kast. Alternatief zou nog een bandpass kist zijn met de poort door t skiluik.

Nu nog hopen op lekker weer..
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Terug naar “Car Audio Specifiek”