Bertje schreef:Mijn ervaring met veel Pioneer subs is dat ze in een gepoorte kist van rond de 30-40L prima diep gaan
Ik ben nieuw hier en als het mag haak ik even aan bij een oud draadje
Dit zelfde type sub wil ik gaan gebruiken in mijn bus, deze zal aangestuurd worden door een hifonics brutus bxi 2000 d
[EDIT] Op mijn verzoek is dit draadje afgesplitst
Ik was eerder hier op aangesloten: viewtopic.php?f=3&t=19308&p=1666197&hilit=TS+W306C#p1658325
Maar omdat er nog wel meer volgt heb ik verzocht om dit deel af te splitsen
Ik luister voornamelijk 70's en 80's van allerlei soorten (disco, reggea, rock etc) als de muts goed staat speel ik ook wel moderne house/dance
Ik hoef geen bas die mijn kapsel bij de eerste dreun van een midddenscheiding omzet in een hanekam (ware het niet dat ik geen haar meer heb)
maar een mooi vol/warm geluid vind ik wel prettig
Nu word hier in dit draadje gesteld dat de kist zo 30 a 40 liter voldoende is, zo ook in een draadje op showyoursound, maar hier https://speakerboxlite.com/subwoofers/pioneer-ts-w306c vind ik weer andere getallen, namelijk 53 liter
VRAAG: Wat is nu juist, ik ga wel een testkast maken met een verplaatsbare achterwand, maar het is fijn al ik weet in welke richting ik het moet zoeken
Ook zit ik nog een beetje met de poort, ik kan er niet goed wijs uit worden dat een goede poortmaat is
VRAAG: Moet een poort zich altijd in de kast bevinden, als deze ook aan de buitenkant zit is het experimenteren met poortlengte makkelijker
ik heb diverse draadjes met heel veel plezier gelezen, prachtig wat hier allemaal voorbij komt
In dat opzicht sta ik nog in kinderschoenen, ik heb (nog) geen flauw benul van een hoop termen die hier voorbij komen
Gelukkig heb ik wel iemand die ik er meer van snapt dan ik (en ook hier vertoeft)
Maar ik wil ook wel dingen zelf uitzoeken zodat ik weet/begrijp waarom beter iets links om of rechts om doe (of anders om)
Handig ben ik wel, ik beschik over een goed gevulde werkplaats en een CNC machine....dus het maken, dat zit wel goed