Zelfbouw subwoofer kist

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Stefanovitch

Zelfbouw subwoofer kist

Berichtdoor Stefanovitch » za 20 mar 2021, 0:47

Hallo allemaal,

Ik wil eigenlijk een nieuwe subwooferkist maken op basis van de gegevens die bij mijn Rockford Fosgate woofer zitten.
Op deze manier heb ik dit nog nooit gedaan en de grote hoeveelheid gegevens die je nodig hebt daarvoor had ik niet verwacht.
Ik denk "laat ik eens een kistje bouwen op de goeie manier :lol: ).

Bert, zoals je al zei maak een topic aan voor deze build zodat anderen er ook wat van leren. Bij deze.......

Ik zal de gegevens scannen en hier bijvoegen.
Gegevens Rockford P2D212.jpeg

Ik heb nog wel wat vragen wat betreft versteviging aan de binnenzijde van de kist.
- Als er een kist ontworpen word hoe veel moet ik bij de kist tellen voor elke versteviging? Moet ik elk deel apart berekenen hoeveel ruimte deze
inneemt?
- Ik wil een poort wil maken op basis van een standaard 100mm (buitenzijde) pvc pijp (binnenzijde 96,8) dikte van de pijp is 3,2 mm,
maar ik wil afgeronde einden maken aan de pijp. In hoeverre bepaald dit ook de frequentie van de kist? en die extra lengte van die afgeronde zijde
is dat ook een factor?
- Rockford geeft ook een ideaal volume voor een gepoorte kist is deze correct of een gemiddelde waarde die ze opgeven?
- Welke frequentie word het meeste gebruikt voor een gepoorte kist? en welke invloed heeft de resonantie factor van de auto.
Als ik de gegevens bekijk dan zie ik dat de woofer ook goed geschikt is voor een gesloten kist, maar mijn voorkeur gaat uit naar gepoort omdat ik dat nu ook heb en het geluid me goed bevalt.

De bedoeling is om een kist te maken van 95cm breed, en zo plat mogelijk voor de ruimte in mijn kofferbak.

Bert, ik ben benieuwd naar jou berekeningen. alvast bedankt.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bertje
Ook commercieel actief

Re: Zelfbouw subwoofer kist

Berichtdoor Bertje » zo 21 mar 2021, 15:00

Stefanovitch schreef:- Als er een kist ontworpen word hoeveel moet ik bij de kist tellen voor elke versteviging? Moet ik elk deel apart berekenen hoeveel ruimte deze
inneemt?

Ja het volume van alle verstevigingen bij elkaar opgeteld. Plaatje van 22mm MDF 50cm x 50cm -> 50 x 50 x 2,2 = 550cm3 = 0,55 liter
- Ik wil een poort wil maken op basis van een standaard 100mm (buitenzijde) pvc pijp (binnenzijde 96,8) dikte van de pijp is 3,2 mm,
maar ik wil afgeronde einden maken aan de pijp. In hoeverre bepaald dit ook de frequentie van de kist? en die extra lengte van die afgeronde zijde
is dat ook een factor?

De correctiefactor is afhankelijk van de radius van de afronding, heb je maar een paar mm dan maakt dat voor de afstemming vrijwel niks uit.
- Rockford geeft ook een ideaal volume voor een gepoorte kist is deze correct of een gemiddelde waarde die ze opgeven?

Ja en is meer een veilige afstemming die hard gaat zie ik...(hufterproof)
- Welke frequentie word het meeste gebruikt voor een gepoorte kist? en welke invloed heeft de resonantie factor van de auto.

Ligt er maar net aan welke sub je gebruikt.
Als ik de gegevens bekijk dan zie ik dat de woofer ook goed geschikt is voor een gesloten kist, maar mijn voorkeur gaat uit naar gepoort omdat ik dat nu ook heb en het geluid me goed bevalt.

Dat kan, heb je deze sub nu in een gepoorte kist zitten dan?

Ik ga je toch een gesloten kist adviseren, want daarin speelt ie wel erg mooi:
60L netto, qtc = 0,8 en F3 van 35Hz. Wat voor versterker gebruik je?

Gepoort kan ook, maar is vooral een afstemming die hard gaat en meer een one note sub.
70 liter netto, poort 9,68cm, lengte 40cm afstemming op 26Hz, piekt wel op 45Hz +2,5dB maar is al wat meer "hifi" dan de standaard RF kist.
Laatst gewijzigd door Bertje op zo 21 mar 2021, 18:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor morca » zo 21 mar 2021, 18:19

Ik ben het met Bert eens,zou deze mooie driver in een gesloten kist zetten.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 21 mar 2021, 18:25

+3 ik kan mijn klassieke antwoord er weer eens ingooien: "een gesloten kast van t formaat zo groot dat je 'm nog net kwijt kan"
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor morca » zo 21 mar 2021, 22:09

Waarom zo groot als je kwijt kan?
Hoe grotere kist,hoe minder strak de bass word.
Als ik de driver zo zie is hij ontworpen voor een klein kistje.

pappaleo

Berichtdoor pappaleo » zo 21 mar 2021, 22:52

morca schreef:Hoe grotere kist,hoe minder strak de bass word.

Bedoel je dit in het algemeen of specifiek voor deze driver?

Stefanovitch

Berichtdoor Stefanovitch » ma 22 mar 2021, 0:06

Hallo Bert,

Bedankt voor je input, ja deze woofer zit idd in een gepoorte kist van Rockford zelf.
Toendertijd heb ik een nieuwe woofer moeten kopen omdat degene die ik had defect was geraakt na 10 jaar.
Ik wilde idd bij voorkeur een gepoorte kist, maar ik begrijp nu dat deze gepoorte kist dus echt maar op één frequentie piekt.
Daarintegen is de kist die ik nu heb ook niet specifiek voor deze woofer, maar werd me aangeraden bij de shop die mij de woofer verkocht heeft.
Puur op hun woord heb ik hem geprobeerd en idd klonk hij geweldig in deze algemene kist van RF.
Ik wilde deze keer een kist die gewoon gemaakt is voor de specs die deze woofer moet hebben. Ik gebruik nu een Vintage versterker namelijk de Caliber competiton CA240 . Deze heb ik ook al minimaal 10 jaar en spelen geweldig. Dit waren toen de versterkers die goed betaalbaar waren en zeer goed klonken (mijn mening dan hè) Ik heb Drie Caliber competitions CA240 waarvan 1 die ik als sub amp gebruik 4ohm 240watt rms en gebruik deze samen met een Kenwood KDC-BT950DAB met ingebouwde DSP. Mijn frontspeakers zijn compos MTX T6S652 16,5 cm 2-weg composet 100 Watt en rearspeakers MTX T6S502 13cm 85W RMS. Nou weet ik dat de Ca240 stereo op 2ohm stabiel kan spelen, en ik heb een dvc 2x 2ohm dus ik kan er meer vermogen in sturen om de woofer onder controle te houden, zou je dit aanraden?

Het aantal liters is natuurlijk de binnenzijde van de kist? Ik wil een kist zo plat mogelijk en zo breed mogelijk dus rond 90 a 95 cm breed.
hoeveel verstevingen raadt je je me aan gezien de grote oppervlakte van de voor en achterzijde? Ik ga deze keer ook voor 22mm MDF.
Waar ik bang voor ben is dat ik te veel vermogen in de kist moet sturen op basis van die 4ohm (veilig) natuurlijk kan het op 2 ohm en dan stereo, maar ik heb de versterker zo nog nooit gebruikt en als ik het boekje van de versterker moet geloven dan speelt de versterker 2 ohm stabiel en ik ga er van uit dat in stereo modus is.(er staat 2 ohm stable en 4ohm bridged)

Stefanovitch

Berichtdoor Stefanovitch » ma 22 mar 2021, 0:21

Het zou er dan een beetje zoals dit uitzien?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 22 mar 2021, 10:42

morca schreef:Waarom zo groot als je kwijt kan?

voor gesloten is de consensus dat met grotere kast je betere impulsrespons krijgt en dat noemen we strakkere bas. waar baseer jij je ervaring op?
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 22 mar 2021, 10:45

Stefanovitch schreef:Bedankt voor je input, ja deze woofer zit idd in een gepoorte kist van Rockford zelf.

als test zou je eens kunnen testen met de poort zo goed mogelijk dicht gemaakt (niet losjes met de beroemde sok, dan maak je er een lekke kast van; het liefst met een rubber stop ofzo)

morca

Berichtdoor morca » ma 22 mar 2021, 11:53

Henkjan schreef:
morca schreef:Waarom zo groot als je kwijt kan?

voor gesloten is de consensus dat met grotere kast je betere impulsrespons krijgt en dat noemen we strakkere bas. waar baseer jij je ervaring op?

Een SDX 15 van een vriend,die speelde zo sloom als dikke stroop in een te grote kist.

En JL audio waar ik vaker mee bouw.
Beide drivers zeer stijf,eigenlijk ontworpen voor een kleine kist.
De stijve ophanging maakt dat je ook beter max RMS vermogen benut ,voor meer controle op de stijve driver ophanging
Ik heb beide in een te grote kist gehoord.
Klinkt sloom en traag,geen directe snelle rifjes bij Jazz bv.

Bij een grotere kist gebruik je maar helft of minder van het aanbevolen vermogen,en de veer is niet zo strak omdat de kist groter is(tegendruk)
Dus hij word op 2 punten slomer

Ik weet en lees al over wiskunde
Die discussie heb ik vaker gehad op internet.
Je mag van mij rekenen wat je wil.
Maar ik heb verschillende subwoofers in een te grote kist gehoord.

Heeft mij nooit kunnen bekoren,en vaak moest ik daarna een andere kist bouwen.
Omdat ze hier hoorde dat mijn subs veel strakker spelen.

Daarbij is dit een automotive driver.
Die is ontworpen net als een JL driver voor een klein kistje.
Die zal ook beter presteren in een klein kistje.

Ik zie zelfs iets van 20 liter staan,dan zou hij in een 60 liter niet echt strak klinken imo.

Ik heb winisd nog niet op mijn comp staan
Anders zou ik heb even simmen

imo krijg je strak spelende sub als je:
De kist berekend op
Als je driver aan zijn Xmax komt op het aangegeven RMS vermogen
Dan geeft he de driver max controle van de amp.
Die inhoud houd ik altijd aan.
In de automotive is dat ook wat ze zelf ong aangeven als perfect.

Maar goed deze discusie heb ik al vaker gevoerd
Ik heb hier 2 gesloten subs gehad ( zelfde driver en amp)
die ene was van een vriend die hem volgens hulp op internet beterkend had zoals jij nu voorsteld.

resultaat was echt slecht.
Mijn kleine kistjes klonken veel beter.

Dus hij kon weer overnieuw beginnen.

morca

Berichtdoor morca » ma 22 mar 2021, 11:57

pappaleo schreef:
morca schreef:Hoe grotere kist,hoe minder strak de bass word.

Bedoel je dit in het algemeen of specifiek voor deze driver?

Voor automotive like drivers,met een stijve ophanging.
Die zijn ontworpen om in een kleine kist te doen wat ze moeten doen.
Met veel vermogen(ook om die stijve ophanging onder controle te houden.

Of het voor elke driver geld weet ik niet,heb ze niet allemaal getest
Dan zou ik wat zeggen wat ik niet overduidelijk zelf ervaren heb.

Ik weet nog dat veel automotive sub,s in een krappe kist toegepast worden.
Omdat ze dan strakker spelen.
Toen was ik nog jong,en wist niet percies waarom.
Maar die gasten hadden zeker gelijk imo, gezien mijn latere bouw ervaring met beide

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 22 mar 2021, 14:49

Beetje appels en peren vergelijking hoor, ik denk niet dat dit topic de juiste is om een hele discussie te starten wat wel of geen strak of snel sublaag is. T&S parameters zijn de small signal parameters, die gelden ook weer niet helemaal (helemaal niet?) als je een boel vermogen in een sub stopt. Verder heb je spreiding in de parameters. Genoeg variabelen...de afweging SPL, belastbaarheid, lineariteit...etc.

De Caliber CA240 zou ik niet gebrugd op 2 ohm gebruiken, het is een oud beestje wat dan veel te warm gaat worden. Op 4 ohm gebrugd kan het nog net denk ik. Kom je wat SPL te kort in de gesloten kist zou je een mono versterker van 1x 500w op 4ohm kunnen overwegen. Een gepoorte is wat luider en klinkt wat warmer, dieper, ronder, vetter. Misschien wel teveel..... En ik denk dat je met gesloten prima resultaat kan halen.

Stefanovitch

Berichtdoor Stefanovitch » ma 22 mar 2021, 15:01

Dankjewel Bert ik ga eens een afweging maken, dat ronde vette vind ik ook wel mooi, maar dat wat stakkere wat een gesloten kist speelt is ook mooi.
Ik gebruik eigenlijk de ca240 altijd al voor deze woofer en bij de gepoorte kist staat ie maar op halve kracht, dus het kan nog wel wat lijden.
Wat dat betreft was de ca240 nog één van de versterkers die wel leverden wat er gezegd werd in de manual. De vorige woofer was ook bij uitstek geschikt voor een gesloten kist, dus qua geluid weet ik wat ik evt kan verwachten.

Bedankt voor je bijdrage Bert.(en anderen)

morca

Berichtdoor morca » wo 24 mar 2021, 11:26

Bertje schreef:Beetje appels en peren vergelijking hoor, ik denk niet dat dit topic de juiste is om een hele discussie te starten wat wel of geen strak of snel sublaag is. T&S parameters zijn de small signal parameters, die gelden ook weer niet helemaal (helemaal niet?) als je een boel vermogen in een sub stopt. Verder heb je spreiding in de parameters. Genoeg variabelen...de afweging SPL, belastbaarheid, lineariteit...etc.

De Caliber CA240 zou ik niet gebrugd op 2 ohm gebruiken, het is een oud beestje wat dan veel te warm gaat worden. Op 4 ohm gebrugd kan het nog net denk ik. Kom je wat SPL te kort in de gesloten kist zou je een mono versterker van 1x 500w op 4ohm kunnen overwegen. Een gepoorte is wat luider en klinkt wat warmer, dieper, ronder, vetter. Misschien wel teveel..... En ik denk dat je met gesloten prima resultaat kan halen.

Ik start geen discussie.
Ik deel mijn ervaring naar de TS,die vraagt om info.

Als dat al als duscussie genoemd word zal er weinig te praten over blijven :lol:

De CA 240 is zeker een oud beestje
Die heb ik ooit op mijn JL sub gehad in he auto.
Leuke amps.

Ik zou een gesloten kist nemen
De auto in houd en model auto maakt ook nog veel uit voor het eindresultaat
Wat voor Auto heb je?

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » wo 24 mar 2021, 19:55

morca schreef:[
Ik start geen discussie. Ik deel mijn ervaring naar de TS,die vraagt om info.
Als dat al als duscussie genoemd word zal er weinig te praten over blijven :lol:

Mja vond het toch een héle lap tekst eigenlijk... :rofl: Het gaat hier toch om een goed kistontwerp voor deze sub, daar heeft de TS meer aan denk ik.

morca

Berichtdoor morca » vr 26 mar 2021, 23:47

Bertje schreef:
morca schreef:[
Ik start geen discussie. Ik deel mijn ervaring naar de TS,die vraagt om info.

Mja vond het toch een héle lap tekst eigenlijk... :rofl: Het gaat hier toch om een goed kistontwerp voor deze sub, daar heeft de TS meer aan denk ik.

In die lap tekst staat iets over het ontwerp wat ik voorstel

Een klein kistje,zoals Rockford Fosgate zelf ook voorstelt !
Misschien is dat duidelijker voor je :wink:

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » zo 28 mar 2021, 22:59

Dan zijn we het eens, hoera! Ben benieuwd of het al een keer speelt....?

Terug naar “Car Audio Specifiek”