Actieve subwoofer aansluiten -> Start/Stop systeem

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

capoeiraagia

Actieve subwoofer aansluiten -> Start/Stop systeem

Berichtdoor capoeiraagia » wo 25 mar 2020, 18:28

Goedemiddag allemaal,

Ik wil een actieve subwoofer (JBL Basspro Micro) inbouwen in mijn Nissan Micra (bj. 2018). Nu heb ik al vaker subwoofers geinstalleerd, zowel actief als passief, maar nog nooit in een auto met een start/stop systeem.

Twee concrete vragen:

1. Hoe kan ik de subwoofer op zo'n manier aansluiten dat hij draaiende blijft terwijl de motor (automatisch) uit staat voor een stoplicht? Ik wil deze techniek het liefst namelijk wel blijven gebruiken.

2. Slurp ik de accu niet (te) leeg als de subwoofer aan blijft met een motor die uit staat? Het is geen mega subwoofer, maar goed.. Ik dacht ik vraag het toch even.

Tevens gebruik ik de originele headunit en speakers. Deze ga ik later nog een keer upgraden.

Hoor het graag van jullie!

Groetjes,
Danyel

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Actieve subwoofer aansluiten -> Start/Stop systeem

Berichtdoor Henkjan » wo 25 mar 2020, 19:16

Hoi, en welkom

Als de amp op de trigger van de hu zit, en als die aan blijft als de motor stopt, dan zal de sub ook wel aanblijven toch?

Als het alleen de 30 sec bij t stoplicht is zal t wel goed gaan. Mss zwaardere accu er in om op zeker te spelen
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

capoeiraagia

Berichtdoor capoeiraagia » do 26 mar 2020, 9:35

Bedankt Henkjan! Ik ga ermee aan de slag van 't weekend.

Een zwaardere accu is misschien wel een goed idee. Ga d'r ff naar kijken.

Fijne dag en blijf gezond! ;)

toetertje

Berichtdoor toetertje » do 26 mar 2020, 10:50

Heeft een auto met start stop systeem, niet altijd al een zwaardere accu?

motoindo

Berichtdoor motoindo » do 26 mar 2020, 11:13

Het hangt er allemaal van af hoe lang je denkt stil te staan en hoe hard je draait. Volgens bol.com doet je sub bij vol vermogen 140W en trekt dan 140/12= 11.66 Ampere uit je accu. Stel je staat 1 minuut stil dan is het verbruik van je sub 11.66/60 = 0,2Ah.

Nu weet ik niet hoeveel Ah jouw accu kan leveren maar vermoed dat dat ergens rond de 50Ah zal liggen. Nu ben ik geen automonteur - misschien dat andere hier dat wel zijn en meer tips voor je heben - maar er vanuit gaande dat je accu in orde is en je zeg 30Ah nodig hebt om weer te kunnen starten zou je 50-30 = 20Ah overhouden voor je sub en daarmee 20/0,2 = 100 keer een minuut lang voor het stoplicht kunnen staan voordat je je zorgen moet maken.

Let wel, ik ga er hier wel vanuit dat je accu in een gezonde conditie verkeerd, bij ouderdom en koude kunnen deze cijfers behoorlijk afwijken.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Bertje
Ook commercieel actief

Berichtdoor Bertje » ma 30 mar 2020, 22:00

Accu wordt gewoon netje bijgeladen als je rijdt, dat is niet zo'n probleem.
Waar je misschien wel even voor op moet letten is de remote aansluiting van de huidige radio (oem Nissan?), die zal vast ergens in de connector zitten...
Spanning +12V en massa kabels voor de JBL heb je al? En je sluit de JBL aan via de high level ingang, dus vanaf de speakers? RCA uitgangen heeft de radio niet.
Alles over car audio: www.12vhifi.nl
Hybrid Audio Technologies: www.hybrid-audio.nl

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » za 02 mei 2020, 22:26

Ik meen me te herinneren dat je bij auto's met start-stop de accu niet zomaar kan vervangen.

Het start-stop-systeem dat ik heb gezien start de motor vanzelf als de accu te leeg dreigt te raken en weigert te stoppen als er veel stroom wordt gevraagd. Ik verwacht dat dat bij alle auto's zo is. De subwoofer zal de accu dus niet leeg trekken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » za 02 mei 2020, 23:05

Er zijn verschillende soorten auto accu's en voor auto's met start/stop systemen wordt een bepaalde soort gebruikt die geschikt is om vaker de hoge startstroom te leveren en om beter met een diep ontladen toestand om te gaan. Een voorbeeld van een start/stop accu is wat je noemt de EFB (Enhanced Flooded Battery) of AMG (Absorbed Glass Matt) accu.

Zolang je het juiste type accu toepast wat voor je voertuig geschikt is, kun je die best een beetje zwaarder uitvoeren. Maar ga niet van b.v. een 40Ah accu naar een 60A, maar ga dan naar b.v. 45Ah. De dynamo/spanningsregelaar moet het ook allemaal aankunnen. Maar een 10% zwaardere accu kom je meestal wel mee weg. Controleer ook of het fysiek blijft passen. En accu's worden ook na zeg 4 jaar wat minder, dus je kan ook gewoon afwachten en als de accu toch vervangen moet worden er een tandje zwaardere inzetten.

Maar de hoeveelheid energie die je subwoofer weg zal opslurpen zal waarschijnlijk minder zijn dan het starten zelf zou kosten en s'winters staat misschien de ruitverwarming ook aan en in donker voor meer als 120 watt aan licht etc. Dus zal allemaal wel los lopen. Ik zou gewoon niets doen en als accu toch vervangen moet worden een paar Ah zwaarder uitvoeren met een goed merk. Een goede 50 Ah van juiste type van Varta of Bosch is beter als een chinese van 55 Ah die een paar tientjes goedkoper is.

Heb het zelf meegemaakt in Panda van mijn moeder. De garage waar auto in onderhoud was had er ooit een nieuwe accu van onbekend merk in gezet en ze had na een jaar continue s'winters start problemen. Na vervanging door een Bosch en een 44Ah i.p.v de standard 40Ah, geen probleem meer gehad.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 mei 2020, 0:18

Chocomel schreef:Ik meen me te herinneren dat je bij auto's met start-stop de accu niet zomaar kan vervangen.

Dat klopt wel. De accu of chip in de accu moet dan worden ingeleerd alvorens de auto hem accepteert. Je zal dan ook gebonden zijn aan een bepaalde accu.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 1:18

Chip in auto accu voor start/stop systeem lijkt me stug. Als er niet meer aansluitingen dan de twee normale dikke polen opzitten, dan zit er geen chip in.
Als het geen hybride auto is met lithium accu’s zou ik ook niet weten waarvoor het nodig zou zijn.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 mei 2020, 6:34

Het is wel wat eigenaardig om te verwerpen wat je niet kent, of waarvan je het nut niet inziet.

Al eens gehoord van BEM (Battery Energy Management)? Je treft dit in toenemende mate aan in alarmsystemen, elektrische fietsen, auto's met start-stop, enz. Een van de functies is analyseren van de accu voor een optimaal laadproces en langere levensduur. Iets wat ook gekend is van de betere batterijopladers.

Bij sommige auto's wordt de accu geheel ingeleerd tijdens gebruik, maar bij andere moet de accu met een systeemtester worden aangemeld bij het BMS (Battery Monitoring System). Doorgaans dient daarbij de BEM-code te worden ingevoerd, welke vaak vermeld staat op de voorgeschreven accu. Het systeem kent bepaalde eigenschappen van de accu( 's), en werkt daardoor al direct efficiënter. Wijken de eigenschappen van de accu teveel af, dan wordt deze niet geaccepteerd.

Hiermee sjoemelen kan verder bemoeilijkt worden als het systeem vereist dat tevens een monteurscode wordt ingevoerd. Soms komt zelfs al voor dat een (geschikt bevonden) externe acculader eerst moet worden aangemeld. Een vervolgstap is de accu voorzien van een chip. En nee, aan deze chip zit net zo min een extra aansluitpunt als aan een autosleutel, RFID-tag of gechipte hond.

Kortom: of in een bepaalde auto een andere accu kan worden geplaatst, valt niet af te lezen aan het aantal aansluitingen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 10:03

Marp schreef:Het is wel wat eigenaardig om te verwerpen wat je niet kent, of waarvan je het nut niet inziet.
....................................

Een feest der herkenning? :roll: Niet om e.o.a. maar geavanceerde batterij management systemen per cel tref je aan in Li-accu's. Daar zijn ze een must! Die gaan gewoon stuk bij het minste geringste overladen. Bij Pb-accu's is dat minder relevant, die balanceren automatisch. Al moet je die ook niet nodeloos overladen. Voorgaande zo lezend kan TS beter advies aan zijn garage gaan vragen
Peter de Jong

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 10:07

Fietsen erbij halen is niet reeel, want dat zijn lithium accu’s en die kunnen echt gevaarlijk worden. Lithium accu’s kunnen thermisch uit de bocht vliegen bij laden daar zijn wel verhalen over bekend over verbrande telefoons en laptops. Ook een bepaald type vliegtuig heeft problemen gehad met lithium accu’s en moest aan grond blijven.

Heb het even uitgezocht en inderdaad zijn er BEM systemen die met sensor werken, dat schijn je aan de minpool te kunnen zien. Er zijn ook BEM systemen zonder sensor in de accu, maar die moeten toch ingeleerd worden. Dit kan iets eenvoudigs zijn als via werkplaats menu de accu capaciteit in te voeren.

Een en ander heeft te maken met iets anders dan het start stop systeem. Puur voor start stop is het niet direct noodzakelijk maar ze hebben een andere truc verzonnen om wat energie te besparen. Bij gas geven geeft de dynamo een relatief lage laadspaning maar bij gas loslaten een hele hoge om de uitrol energie te gebruiken om de accu te laden. Je moet de accu dan niet over de kling jagen, vol is vol en bij een volle accu moet je er geen hoge laadspanning op zetten. Dus om accu lang heel te houden is een BEM systeem nodig.

Ik had fiat 500 met start stop systeem, maar die had toen niet zo slim gas loslaten laadsysteem en kon dus gewoon accu vervangen. Toen begon start stop net te verschijnen en was nog niet zo geavanceerd als nu. Feitelijk kan je de laad truuk ook toepassen zonder start stop het staat er los van. En net als bij start stop is hiervoor ook een EFB of AGM accu nodig, want die kunnen de hoge laadstroom pieken aan.

Dus als het een wat geavanceerde systeem is die bij gas loslaten harder probeert op te laden dan kan je niet zomaar de accu uitwisselen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 03 mei 2020, 10:25

Maar om even weer op het onderwerp terug te komen.

De start/stop systemen zijn aan alle kanten beveiligd. Zelfs het niet om hebben van de gordel schakelt het systeem uit. Als je teveel stroom trekt schakelt het ook uit. De grap kan dan ontstaan dat opeens de motor gaat draaien op een harde basdreun. :rofl: :rofl: :rofl: en daarna weer uit gaat. :shock: :shock: :shock:

Het vervelende is dat deze systemen een knop hebben om het uit te zetten, maar die gaat gewoon weer aan als je het contact aan en uit hebt gezet. Heel irritant. Bijna alle systemen hebben een motorkapschakelaar die het systeem ook uitschakelt, dus die even loshalen en je bent permanent van dit gezeur af.
Fusion Filterdesign

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » zo 03 mei 2020, 15:19

jvenema schreef:Fietsen erbij halen is niet reeel, want dat zijn lithium accu’s en die kunnen echt gevaarlijk worden.

Fietsen, alarmsystemen, batterijladers, enz. noemde ik zijdelings om aan te geven hoe algemeen de systemen voor komen. Eveneens zijdelings: het beschermen tegen hoge laadstroom valt gewoon onder het verlengen van de (anders verkorte) levensduur.

jvenema schreef:Heb het even uitgezocht en inderdaad zijn er BEM systemen die met sensor werken, dat schijn je aan de minpool te kunnen zien.

Een klein, zwart kastje aan de minpool, met daarin het BMS-printje, verraadt doorgaans de aanwezigheid van een BEM-systeem. Bij auto's met een start-stopsysteem is deze aanwezigheid haast vanzelfsprekend.
battery-monitor-system.png

Of dat kastje is voorzien van een sensor, vaak niets meer dan een spiraalvormig printbaantje, is uitwendig niet echt te zien. Anderzijds zegt dat nog niet veel. Zoals ik aangaf, zijn er systemen waarbij de accu moet worden aangemeld, en systemen waarbij dit niet hoeft. Systemen waarbij dit niet hoeft, vindt je ondermeer bij Fiat en in veel (niet élke) Franse of Japanse auto's. In tegenstelling tot bij veel Duitse auto's heb je dan wat meer vrijheid bij de keuze van een accu. Moraal van het verhaal is dus dat je dit beter eerst navraagt of uitzoekt.

Dat brengt ons uiteindelijk weer terug bij de eenvoudige, maar terechte opmerking:
Chocomel schreef:Ik meen me te herinneren dat je bij auto's met start-stop de accu niet zomaar kan vervangen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 19:15

Jup, ze timmeren alles dicht...

Terug naar “Car Audio Specifiek”