Headunit filters vs Versterker filters (car audio)

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

MisterJD

Headunit filters vs Versterker filters (car audio)

Berichtdoor MisterJD » vr 20 sep 2019, 10:51

Goedendag. Ik zit met een probleem waar ik niet mee uitkom. Het gaat over high en lowpass filters van zowel headunit als versterker.
Als ik de handleiding van de radio zo bekijk Zijn de front en rear allebei al Highpass gefilterd en sub lowpass. En van de versterker kan ik front / rear Highpass en of fullrange selecteren, en sub alleen lowpass. Want het lijkt me dat het niet de bedoeling is dat er dubbel gefilterd of ben ik soms gek. ik wil eigenlijk alles kunnen regelen via headunit. Wie o wie kan mij hiermee helpen.

Mijn setup: Alpine ILX702D headunit
Hertz HDP5 versterker
Hertz MLK165 composet
Hertz ECX165 coaxials
Hertz EBX 250 subwoofer

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Re: Headunit filters vs Versterker filters (car audio)

Berichtdoor Henkjan » vr 20 sep 2019, 15:31

Hoi, welkom

Idd, dubbel filteren lijkt me niet gewenst
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hardbats

Berichtdoor hardbats » vr 20 sep 2019, 17:16

Dat zou ik voor front en rear full range selecteren. En voor de sub low pass als dat de enige optie is.

MisterJD

Berichtdoor MisterJD » vr 20 sep 2019, 18:06

Henkjan schreef:Hoi, welkom

Idd, dubbel filteren lijkt me niet gewenst

Dank je wel. Dat dacht ik dus ook. handleidingen zijn om gek van te worden, want je leest veel tegenstrijdigheden, aangezien de handleiding van de composet weer zegt dat het highpass gefilterd moet zijn. Mij lijkt het ook dat het dan op full range moet, zodat je dan vanaf headunit de boel kan regelen. Crossover op versterker staan sowieso helemaal open, zodat ik de crossover op headunit kan gebruiken (staan nu op 80Hz FR/RR/SUB en slopes op 24db omdat het gewoon veel strakker klinkt.

hardbats schreef:Dat zou ik voor front en rear full range selecteren. En voor de sub low pass als dat de enige optie is.

Gaan we toch proberen. Kan ik gelijk de gains op die manier opnieuw gaan inregelen. Ik moet er wel bij zeggen dat de audio zaak dat gedaan heeft. Ik heb al een lange tijd gehad dat ik wat miste in het geluid. Maar goed we gaan eens testen en luisteren.

Bedankt voor de antwoorden, hier kan ik echt wat mee. Als alles dan goed is laat ik wel weten.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 20 sep 2019, 18:25

MisterJD schreef:Als alles dan goed is laat ik wel weten.

:goedzo:

Krijg je het op deze manier nog niet geheel naar wens, dan kan het een overweging zijn om de sub een eigen ongefilterde eindtrap te geven.

MisterJD

Berichtdoor MisterJD » vr 20 sep 2019, 20:13

Marp schreef:
MisterJD schreef:Als alles dan goed is laat ik wel weten.

:goedzo:

Krijg je het op deze manier nog niet geheel naar wens, dan kan het een overweging zijn om de sub een eigen ongefilterde eindtrap te geven.

Eerlijk gezegd wilde ik dat eerst ook, maar ik wilde in eerste instantie geen meerdere versterkers meer in de auto i.v.m. ruimte etc..

Vanavond een testje gedaan en tevens een rondje gereden met de filters op full range, en moet zeggen dat het zoveel beter klinkt.
Ik ga komende tijd eens wat spelen met settings, misschien dat ik later nog ga kijken naar een andere versterker, maar dat zien we dan wel weer.

Iedereen bedankt voor de antwoorden en tips. ik wens jullie alvast een fijn weekend.

Terug naar “Car Audio Specifiek”