Gitaar amp troubles

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 20 sep 2009, 20:11

@ ray5150
Nee, want dan zouden kanaal 2 en 3 het ook moeten hebben.

@ audioot
Welke terug koppeling doel je dan op?

audioot
In memoriam †

Berichtdoor audioot » zo 20 sep 2009, 20:32

tja dan was ik ook mis
ik dacht aan de tk van de eindtrap
mvg
audioot

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 20 sep 2009, 20:39

audioot schreef:tja dan was ik ook mis
ik dacht aan de tk van de eindtrap
mvg
audioot

Helaas :P

Ik heb net bij kanaal 1 (clean) ook even de buis "gebypassed".
Uiteraard is het dan minder, maar het is nog wel aanwezig.
Als ik naar het schema kijk, zie je achter kanaal 2 (waar je dus drive instelt) wel helemaal op het einde een spanningsdeler.
Die minimaal 68/(68+470) = 0,13. Daarbij ook nog eens de verzwakking met R12 en R13.Dat is dus behoorlijk verzwakt. Deze zie ik niet bij kanaal 1.

Typisch is wel dat ik zoiets dergelijks niet zie bij kanaal 3 en 4. Wel heeft kanaal 3 een 10K in serie met de potmeter naar ground (kijken jullie nog mee?? :lol: ). Ik kan me alleen niet voorstellen dat dit heel veel uithaalt. Ik blijf het zo typisch vinden dat de andere kanalen zo stil zijn.

Hoe kunnen we ook alweer (grofweg) bepalen hoeveel een buis versterkt?

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » zo 20 sep 2009, 22:55

Ik heb vanavond nog eens zitten brainstormen en simuleren.

Zo krijg ik een vermoeden dat het toch een soort (noem het maar) overspraak is via de anode weerstanden.
Bij normale muziek versterker is dit fenomeen niet aan te orde, omdat je geluid overal hetzelfde is.
Echter is dat bij een gitaarbak met dikke vervorming wel anders (omdat je verschil in klank hebt)

Dit idee had ik dus al eerder in mijn hoofd, maar ik kwam er vanavond nog eens op toen ik het schema zag van een VOC AC15 Heritage (ook erg fijne amp, helaas alleen clean).
Zie:
http://www.blueguitar.org/new/schem/vox ... dwired.pdf

Daar zie je heel duidelijk dat de anode weerstand een mooie voorweerstand heeft van 10k of 22k. Samen met de elco's wordt er een lowpass filter gecreëerd. In het schema van mijn Laney wordt het ook wel gebruikt, maar wel minder.
Aangezien een gitaar signaal kan variëren ergens van 100mV tot 1Vrms, kun je wellicht voorstellen dat met een buis die dik 50-100x versterkt het aardig hard gaat.

Als je kijkt naar het Laney schema, zie je bv dat triode 1 en 2 (buis nummer 3) voor het clean kanaal niet apart een voorweerstand hebben.
Het signaal van de eerste triode kan heel gemakkelijk naar de tweede toe.

Vervolgens zie je verderop dat de buizen voor kanaal 2 wel weer een aparte voorweerstand hebben (R30) met een elco. Ik heb zo'n situatie even gesimuleerd en het signaal wordt dan heel erg flink verzwakt.

Het is zomaar een gedachte, maar dit is ook de enige weg waar ik mee kan verklaren dat je wel geluid hoort, maar niet te beïnvloeden is door de EQ of wat dan ook. Ik moet het nog even testen, maar helaas heb ik geen 15uF 400V elco's (of in die orde van grootte).

b_force
Ook commercieel actief

Re: Gitaar amp troubles

Berichtdoor b_force » ma 28 dec 2009, 18:57

Vandaag is Ray5150 langs geweest (hij moest sowieso zijn Modushop bestelling op halen) en we hebben even samen gekeken naar de versterken. Met z'n tweeën kom je toch sneller op ideeën dan in je eentje.

Toen Ray5150 wegging waren we er nog niet uit, maar inmiddels wel wat ideeën er bij gekregen.
Momenteel ben ik met een 1kHz signaal even alle lijn signalen aan het bekijken. Vrij lastig met al die geblokte golven (dat wil je immers met gitaren :twisted: ).

Ik heb wel al iets gevonden, maar weet nog niet hoe ik het kan oplossen (en wat daadwerkelijk de oorzaak is, maar ik heb eer vermoeden). Plaatjes zeggen een hoop meer:
Amplitude is 0,1V/Div en tijd is 0,2ms/Div

Kanaal 4, Gain volledig open, Volume volledig dicht:
Afbeelding

Kanaal 3, Gain volledig open, Volume volledig dicht:
Afbeelding

Je ziet dus dat er toch nog behoorlijk wat rommel doorheen komt. Van kanaal 3 is het 20mV piek, maar van kanaal 4 is het 250mV piek!. Deze piek blijft nog een tijd als er aan de volume knop gedraaid wordt. Na een bepaalde stand overstemt het "eigenlijke signaal" (noem het maar even zo). Ook veranderd de vorm van dit signaal (een soort spike) niet als er aan de EQ wordt gedraaid. Dat komt dus aardig overeen met wat ik hoorde.
Nu nog verder neuzen waar dit vandaan kan komen.
Laatst gewijzigd door b_force op di 19 jan 2010, 0:31, 2 keer totaal gewijzigd.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » za 09 jan 2010, 0:49

Niemand meer tips? :P

Dan gaan we maar door met de monoloog. :wink:
Ik heb het circuit even gesimuleerd (ja Raymond, die van jou doe ik ook nog :wink: :lol: ) en het ziet er naar uit dat de spanningsdeler met de 470pF (C10) voor problemen zorgt. Dit condensatortje dient als een soort boost voor het hoog.
Maar om een of andere reden boost het zoveel dat het ergens fout gaat ofzo. Daar ben ik nog niet helemaal achter.

Weghalen is een optie, maar dan veranderd de klank aanzienlijk. (kan ik zo laten zien met freq spectrum plots).
Eens kijken wat we er aan kunnen doen...

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 09 jan 2010, 19:12

het zou heel goed kunnen dat het rond die condensator zit.
Het geluid dat je liet horen klonk alsof er een flink filter voor zat.

Terug naar “Pro Audio specifiek”