Zo weer ene kleine update.
Ik had het boek "gitaarelektronica" gekocht bij bol.com.
vorige week binnen gehad en ij gaat deze week weer retour.
Ik hoopte dat ik met dat boek een hoop wijzer zou worden, maar er staat alleen maar nutteloos geneuzel en het bood niks nieuws.
Daarbij komt ook nog dat letterlijk de helft van het boek enkel schema's is, lekker boeiend dus

.
Dus we gaan weer opzoek naar ene ander boek (iemand tips ? )
Daarnaast ben ik verder aan het simuleren geslagen, puur om de diverse effecten te begrijpen.
Zo is me duidelijk geworden dat een elco parallel aan de kathode weerstand voor een soort "boost" zorgt, maar daardoor ook behoorlijk wat vervorming met zich mee brengt. (wat je dus NIET in een audio versterker wilt hebben, maar WEL in een gitaarversterker

)
Dit is bv allemaal prima te volgen met de Fourier analyse die in multisim zit.
Dit alles test ik op het volgende schema. Wellicht dat ik hem nog ga bouwen (als hij volgens de experts goed gekeurd is natuurlijk

) om een beetje buizen "feeling" te krijgen, voordat ik met de gitaar versterker begin.
Zo is het verschil in buizen ook goed te zien met de Fourier analyse.
De bekende ECC83 heeft bv behoorlijk wat gain en daarbij ook wat leuke vervorming.
De ECC82 bv wordt vaak als saai bestempeld. Ik weet niet of ik het goed heb, maar het lijkt er op dat dat komt doordat deze weinig gain heeft en de minste vervorming.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.