Bouw van een VOX Heritage 15

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Bouw van een VOX Heritage 15

Berichtdoor b_force » ma 04 feb 2008, 10:38

De meeste zal de naam niks zeggen, maar het betreft een gitaar versterker van VOX.
Om precies te zijn de AC15HTVH.

Na alle verbouwingen bij ons thuis ben ik van plan om eindelijk eens verder te gaan met mijn andere hobby.
Gitaar spelen. Hier ben ik al zo'n 7/8 jaar mee bezig en heb enige tijd geleden mijn Marshall VS100 weggedaan. Destijds wilde ik een Laney VC50, maar die was OF nergens te vinden, OF was te ver weg EN ik had geen geld.

Al die tijd speel ik met mijn akiestische gitaren (heb er ook 2 van), maar verlang na een tijdje toch wel weer naar wat gescheur.

Nu heb ik de VOX Heritage 15 wel vaker gehoord en het is een ding met veel mogelijkheden, dus ik ben op zoek gegaan naar een schema/service manual en die heb ik dan ook gevonden.

En het is onvoorstelbaar dat een amp van dik 1800 euro zo simpel in elkaar zit.
Dat kunnen wij ook !

Deze versterker is uitgevoerd met 1 x EF86, 1 x EZ81, 3 x 12AX7 en 2 x de EL84
Ipv de Celestion Alnico Blue speaker (die dik 350 euro kost) wil ik voor een Eminence Red Fang gaan. Is een stuk goedkoper en evenaard de Celestion Blue behoorlijk goed.

Nu zit ik nog met een ander punt. De versterker zoals hij nu is, is 15W. Opzich genoeg vermogen, aangezien de speaker zo'n dikke 104dB rendement heeft. Echter wil je zeker in bandformatie nog wel wat extra's over hebben.

Ik heb dan ook de AC15 serie van VOX vergeleken met de AC30 serie en het lijkt er op dat er enkel een extra paar EL84 buizen bij wordt geplaatst, uiteraard een zwaardere voeding en een andere weerstand + elco (47 ohm ipv 130 ohm en 220uF ipv 47uF)

Weet iemand of er nog meer verschillen zijn?

Zie bijgevoegde schema..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

cve

Berichtdoor cve » ma 04 feb 2008, 12:32

Een topboost en een tremelo bijvoorbeeld. Kijk even op blueguitar. Leuk zo,n Vox. Doet me er trouwens wel meteen aan herinneren dat ik mijn Fender nog af moet maken.

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » ma 04 feb 2008, 18:41

Dat bedoelde ik niet met verschillen :P

Ik bedoelde puur qua eindtrap (even afgezien van de andere opties)

Vraag anders gesteld:

Hoe kan ik van een 15Watter een 30Watter maken ?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 04 feb 2008, 19:54

Het ding nabouwen zal wel lukken, maar om hem ook als een VOX te laten klinken is minder eenvoudig. Daarvoor heb je echt de orginele uitgangstrafo nodig. Die is nl erg klankbepalend voor een gitaarversterker. Die bepaalt de piek rond 5 kHz.

Heb ooit eens een oude knar gesproken die in de jaren '50 '60 medeontwerper was bij Gibson. Voor een nieuwe versterker werden er zo'n 50 verschillende trafo's gewikkeld. En allemaal werden ze op het gehoor uitgeprobeerd totdat er 1'tje was die de juiste klank had.
Peter de Jong

cve

Berichtdoor cve » ma 04 feb 2008, 21:51

Dat bedoelde ik niet met verschillen

Laat ik nu denken dat jij daar met een schema wel uitkomt :P Verder ben ik het wel met Pjotr eens. Voor goede trafo's kun je hier kijken:

http://www.mercurymagnetics.com/pages/products.htm#Radiospares

Zowel de PT als de OT

DrTube kan ze leveren. Niet goedkoop maar deze komen dicht in de buurt van het origineel.
Heb je een schema van de AC30?

Co

cve

Berichtdoor cve » di 05 feb 2008, 12:25

Nu zit ik nog met een ander punt. De versterker zoals hij nu is, is 15W. Opzich genoeg vermogen, aangezien de speaker zo'n dikke 104dB rendement heeft. Echter wil je zeker in bandformatie nog wel wat extra's over hebben.

Die 15W zijn echt erg hard. Voor de meeste optredens zul je daar echt genoeg aan hebben. Daar komt nog bij dat hij pas mooi gaat klinken als je hem ver open zet. Mijn AC30 moet ik vrijwel altijd gebruiken in combinatie met een Marshall Powerbrake anders kan ik hem niet genoeg opendraaien voor het mooie buizengeluid. Als je grotere optredens gaat doen versterk je hem toch over de PA.

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 13:17

Volgens mij zit de piek rond de 5Khz puur in de speaker. Ze lopen daar iig allemaal dik op.

Is ook mooi te zien in de datasheet:
http://www.eminence.com/pdf/redfang.pdf

Of de originele Alnico Blue:
http://professional.celestion.com/guita ... n_blue.gif

Ik vind het zelf heel vaag dat de trafo zo'n grote invloed heeft, want het enige wat hij doet is zorgen voor de voeding.
Hoe zou je daarvandaan een piekje willen hebben (de vervorming is toch al veel kleiner dan de speaker) op 5Khz aangezien je enkel de even en oneven harmonischen krijgt van 50Hz ???
Op 5Khz merk je daar niet veel meer van lijkt me zo.

Ik heb drTube al gevraagd, maar zij wisten het niet 100% zeker. Ze waren wel blij met het scehma van de 15W Heritage :P

Hier een schema van de AC30.
(enkel een deel van de eindtrap)

http://www.schematicheaven.com/voxamps/ ... weramp.pdf

Uiteraard heb je aan die 15W voldoende, maar met 30W heb je vaak net wat meer body.

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » di 05 feb 2008, 13:33

Gaaf hoor! Ik wil eigenlijk ook wel zo'n project doen. Probleem is alleen dat ik dan mijn huidige gitaarversterker moet verkopen, maar dan kan ik weer niet meer repeteren/optreden. Dillema! :lol:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 13:38

Eerst bouwen en dan verkopen :P :lol:

cve

Berichtdoor cve » di 05 feb 2008, 13:50

Ik vind het zelf heel vaag dat de trafo zo'n grote invloed heeft, want het enige wat hij doet is zorgen voor de voeding.

Het gaat om de OT. Daar is veel over te vinden op het web. Bij de bouw van mijn Fender 5E3 kwam ik er al snel achter dat die OT echt wel veel uit maakt.
De Celestion Greenback klinkt ook erg goed in een Vox. Vox heeft deze zelf later ook gebruikt. De speaker die Weber levert is trouwens ook erg mooi.

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 14:28

OT ? :?:
Ah output transformer.

Jah lijkt me duidelijk dat daar wel wat winst in te halen is. Hoewel ik het typisch vind dat die verschillen zo groot zijn.

Maargoed een 100% dezelfde VOX hoef ik niet. De algehele klank blijft behouden en die vind ik ook goed. :)
Anders is er vast wel iets 2e hands te vinden of spare parts.

Ik ken wel de Alnico Blue, maar die vind ik simpelweg te prijzig worden. De klank vind ik wel heel erg fijn.
De Red Fang schijnt daar behoorlijk in te buurt te komen.

Volgens mij was de Greenback wat agressiever niet ?

Over die powerbrake...

Ik snap niet waarom die krengen zo duur moeten zijn, 9/10 keer is het enkel een spanningsdeler. (heb er weleens wat schema's over gevonden)

Je zou dus gemakkelijk de spl curve kunnen meten samen met de impedantie en dan een l-pad kunnen toepassen waarbij je curve hetzelfde blijft lopen.
(heb je wel weerstanden nodig die nogal wat vermogen kunnen dissiperen)

Digidoo
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Berichtdoor Digidoo » di 05 feb 2008, 15:07

b_force schreef:Over die powerbrake...

Ik snap niet waarom die krengen zo duur moeten zijn, 9/10 keer is het enkel een spanningsdeler. (heb er weleens wat schema's over gevonden)

Je zou dus gemakkelijk de spl curve kunnen meten samen met de impedantie en dan een l-pad kunnen toepassen waarbij je curve hetzelfde blijft lopen.
(heb je wel weerstanden nodig die nogal wat vermogen kunnen dissiperen)

Klinkt mij in de oren als in een interessant experiment. Zou je dat zelf kunnen verzinnen en bouwen b_force? Of is er iemand die nu al zegt "Nee, dat kan niet" en er daarom mee gaat experimenteren... :roll:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 15:11

Nou, ik heb het experiment weleens uitgevoerd op een normale luidspreker.

In speakerworkshop kan je prima een mooie lpad laten uitrekenen die bij de impedantie past van je speaker.

Het enige nadeel is dus dat je behoorlijk wat vermogen moet dissiperen, maargoed met een paar weerstanden parallel moet dat wel lukken.

Volledige variabel is denk ik te lastig, want beide weerstanden variëren nogal in waarde, maar je zou wel een paar vaste punten kunnen nemen.
Meestal speel je toch op bepaalde volumes.

Maargoed, ik heb net weer een hele lading schema's bekeken, en volgens mij verschillen enkel die weerstand en die condensator bij de AC15 en de AC30.
(en uiteraard de trafo)

HIer is oa veel te vinden :)
http://www.schematicheaven.com/vox.htm

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 19:11

Weer verder het schema uitgeplozen.

Er zijn een aantal grote nadelen die er aan een VOX zitten.
Een daarvan is dat er veel opties op zitten, maar weinig ervan kan je met een voetpedaal switchen.

Niet echt praktisch.

Een ander groot nadeel, is dat je enkel treble en bass kan regelen. Opzich voldoende, maar je kan je tone daardoor helaas niet "scopen".

Ik zit er dan ook over te denken om aan deze versterker een hoop te tweaken, zodat het naar mijn eigen smaak is.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2008, 19:50

Hoi Bart,

De VOX is een versterker met auto bias. Dat zijn typisch versterkers die gebruikt worden vanwege hun klank in overdrive --> lange sustain. En ja, daarin is de uitgangstrafo erg belangrijk voor de klank.
Peter de Jong

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 20:02

Ok, dat wordt dan een prijzig ding vrees ik.

Als voedings trafo kan ik denk ik wel bij amplimo aankloppen of eens kijken op MP.
Zelfde geldt voor de smoorspoel.

Deze zijn resp 200 euro en 30 euro nieuw.

Vind ik nogal een bedrag voor zo'n voedingstrafo.

Zoiets lijkt me ook goed :)
http://link.marktplaats.nl/142329403

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 05 feb 2008, 20:45

Je kunt best beginnen met een goedkopere uitgangstrafo. Alleen heeft ie dan een andere klank. En als die klank je dan goed bevalt is er niets mis mee.

Hij moet dan wel goed matchen met EL 84's (primaire impedantie).
Peter de Jong

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 22:10

Dit is er eigenlijk een voor een JTM45, maar zal ook werken denk ik ?

Of moet hij specifiek zijn voor een EL84 (deze is voor EL34)

http://link.marktplaats.nl/134868278

cve

Berichtdoor cve » di 05 feb 2008, 22:50

Volgens mij is dat geen goed idee. Als ik het mij goed herinner heeft die OT van de JTM45 ook een extra 100v winding. Kijk ook even hier:
[/url]http://www.tubeampdoctor.com/product_info.php?manufacturers_id=&products_id=171

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 05 feb 2008, 22:58

Dan lijkt me de Hammond 1750H beter, is eigenlijk voor Fender, maar de weerstand is nagenoeg gelijk.

Alle VOX Hammond OT's zijn een stuk duurder.

Tevens net deze gekocht voor 45 euro:
http://link.marktplaats.nl/142329403

Lijkt me prima als voeding :)

(moet ik daar nog ergens op letten ? )

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 06 feb 2008, 13:22

Weer een update

Ik heb even gemailt met DrTube, volgens hun is de OT wel van belang, maar niet bijster bijzonder.

Nou, in mijn ervaring zijn deze OT's niet zo uniek... Tegenwoordig gewoon
van Chinese makelij... Nix bijzonders en zeker voor verbetering vatbaar...

En ik heb Amplimo gemailt. Zij kunnen een geschikte trafo leveren in ringkern voor 32 euro en de goede smoorspoel voor 16 euro (is wel 10H, iets te veel, maar dat maakt denk ik niet zoveel uit).

Samen met de Hammond 1750H, heb ik een goed set te pakken, lijkt me :)

cve

Berichtdoor cve » wo 06 feb 2008, 14:51

Hammond maakt ook OT's voor de diversen modellen van Vox. Voor de smoorspoel is 10Hy niet teveel maar eerder juist de ondergrens in het originelen ontwerp. Kun je ook "krijgen" bij Hammond.

Co

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » wo 06 feb 2008, 15:02

In de Heritage wordt volgens het schema een 8H smoorspoel gebruikt.

Er zijn idd OT's van Hammond voor VOX, maar die zijn wel 2 keer zo duur.

edit:

Ik bedoelde niet Amplimo maar AE Europe :P

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 07 feb 2008, 14:54

Ik ga denk ik toch voor de 10H versie ipv de 15H.

In het originele schema wordt een 8H gebruikt.

De 15H is bijna 2 keer zo duur.

Ik ben dan voor de voeding (300V- 0 - 300V 150mA en 6,3V 4A) en 10H smoorspoel 200mA 62,- euro kwijt.
(voeding iets ruimer genomen om wat reserve te hebben)

Dat vind ik een zeer nette prijs.

Voor de speaker neig ik toch meer naar de pricta jack of misschien zelfs wel de Wizard.

Uiteraard komen er nog wat tweaks bij.
Zo vind ik de tone regeling altijd maart schaars met enkel treble en bass en kan je tevens niks instellen met een voetpedaal.
Dit gaat waardschijnlijk geschakeld worden met relais.
(en dan met een losse 12 of 5 V lijn)

Dan heb ik over het laatste nog een vraag.
Zou ik een aparte 5V lijn nemen, of deze gewoon aftakken van de standaard 6,3V die ook voor de buizen wordt gebruikt ?

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » ma 11 feb 2008, 15:21

Leuk, een topic over gitaarversterkers! :D Ik was toevallig net van plan om vanavond wat te gaan solderen aan mijn gitaarversterkertje, dit geeft weer wat extra motivatie :wink:

Terug naar “Pro Audio specifiek”