D&R Disteq - HighPass

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

koenjer

D&R Disteq - HighPass

Berichtdoor koenjer » ma 29 mar 2021, 15:15

Voor de radio hobby maak ik af en toe nog eens gebruik van dit oude beestje.
D&R Disteq mengtafel.

Afgelopen jaren al eens gereviseerd, enkele potmeters vervangen switches gesmeerd en signaal elco's vervangen.
Hij is er al flink wat frisser opgeworden.

Voor de main DJ gebruik ik een focusrite mic pre/channel strip. Voor de gast microfoons eigenlijk niks anders dan een eenvoudige DBX compressor op de inserts. Die DBX compressor heeft geen high-pass en de mengtafel zelf ook niet.
Hangt wel een plopscherm voor de Mic's maar ik zou toch graag een highpass filter maken op de microfoons.

Nou zit ik naar het schema te kijken, en dacht is het mogelijk om op de plek van C8 en R10 een 12dB octaaf passief highpass filter te maken met een stereo potmeter (R1-R2) van +/- 5k en 2 condensatoren van 1uF? (zoals in het plaatje)

Als ik het een beetje doorreken zou ik dan een highpass krijgen die variabel is van +/- 30hz tot 200hz.
Ergens krijg ik het gevoel dat ik nog wat tekort door de bocht ga dus vandaar mijn vraag aan jullie om even mee te kijken..
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

MarcelvdG

Re: D&R Disteq - HighPass

Berichtdoor MarcelvdG » ma 29 mar 2021, 15:54

Ik denk dat dat wel kan, maar...

-Als het filter bedoeld is om het nabijheidseffect van microfoons met een nierkarakteristiek (of om het even welke karakteristiek anders dan kogel) te compenseren, heb je eigenlijk een eerste-orde filter nodig, geen tweede orde. Dan heb je dus genoeg aan 1 sectie.

-Als je iets wilt dat in de buurt van tweede orde Butterworth komt, gaat het zo niet werken. De twee secties beïnvloeden elkaar en leveren samen een hele slappe afval op.

koenjer

Berichtdoor koenjer » ma 29 mar 2021, 16:05

MarcelvdG schreef:Ik denk dat dat wel kan, maar...

-Als het filter bedoeld is om het nabijheidseffect van microfoons met een nierkarakteristiek (of om het even welke karakteristiek anders dan kogel) te compenseren, heb je eigenlijk een eerste-orde filter nodig, geen tweede orde. Dan heb je dus genoeg aan 1 sectie.

-Als je iets wilt dat in de buurt van tweede orde Butterworth komt, gaat het zo niet werken. De twee secties beïnvloeden elkaar en leveren samen een hele slappe afval op.

Gaat mij om een simpele highpass om e.e.a. onder de 80-100hz eruit te filteren. Was niet bezig met specifieke karakteristiek.
In eigenlijk alle live tafels zit wel zo'n knop of variabel filter.
Er zitten vervelende P's, B's en ander rumble in <80hz.

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » ma 29 mar 2021, 16:07

Houd er rekening mee dat R35 en de toonregeling daar rechts van parallel staan aan R10.
Door C8 te vervangen door een foliecondensator van 100 nF kom je in de buurt van een eerste orde hoogdoorlaatfilter op 100 Hz. Het wordt wel een beetje een gek filter, want de afkapfrequentie is afhankelijk van hoe de toonregeling is ingesteld.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 29 mar 2021, 20:08

Misschien C3 en C4 verkleinen ? Evt met schakelaar om die twee er weer bij te schakelen (parallel).
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 29 mar 2021, 20:32

Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.
Fusion Filterdesign

koenjer

Berichtdoor koenjer » ma 29 mar 2021, 20:56

ds23man schreef:Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.

Zeker!
Ik had hier echter gehoopt iets eenvoudiger een oplossing te vinden!

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 29 mar 2021, 21:23

Die is er niet. Als je het passief wil doen kom je niet verder dan een 6 db roll off en dan ben je geheel afhankelijk van de in en de uitgangsimpedantie van de omliggende schakelingen. . Met opamp 12-18db afhankelijk van de configuratie.
Fusion Filterdesign

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 30 mar 2021, 9:41

ds23man schreef:Nou ken ik heel wat schema's van mengtafels uit mijn hoofd, ook de duurdere studiotafels van een half miljoen. Maar in alle gevallen wordt de high pass netjes gedaan met een opampje.

Beetje off topic, maar ben wel benieuwd, welke merken hadden volgens jou de mooiste schakelingen? En welke vielen eigenlijk beetje tegen/door de mand?

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 30 mar 2021, 12:14

Bij de lokale omroep hier hadden we vroeger een DATEQ BCS200 en die zat vol met kleine ontwerpfoutjes: afluistering die niet goed werkte als een gloeilampje geen contact maakte (dan hoorde je soms twee bronnen door elkaar), Butterworth-filter dat een Linkwitz-Riley-filter geworden was omdat ze de condensatoren verwisseld hadden, te kleine ontkoppelelco's aan de ingangen van de spanningsregelaars op de printen... Later kwam er een tweede BCS200 bij en daarin waren de meeste ontwerpfoutjes opgelost.

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » wo 31 mar 2021, 3:03

ds23man schreef:Die is er niet. Als je het passief wil doen kom je niet verder dan een 6 db roll off en dan ben je geheel afhankelijk van de in en de uitgangsimpedantie van de omliggende schakelingen. . Met opamp 12-18db afhankelijk van de configuratie.

Dat is niet helemaal waar.

Je kunt passief ook 12dB doen, enkel met een Q < 0,5 en ratio van weerstanden moet iets van 1 op 20 zijn ofzo.
Beter werkt 1 op 100; http://sim.okawa-denshi.jp/en/CRCRkeisan.htm

Als ik het verhaal zo hoor gaat het vooral om spraak, dus het zal wel prima zijn met een simpel 2e orde passief netwerkje.
Dat is wel een oudje van D&R zeg.

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 31 mar 2021, 8:58

He Bart, ook weer van de partij?
Passed over: Pass Aleph 5
Kleine subjes bouwen (2xSDX12) met mfb
Nog een mooie monitor voor daar bovenop met de JA-8008 en T035

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 31 mar 2021, 20:12

Ik heb nog wel een paar opgebouwde printen over van een actief state variable filter over.
mag je hebben tegen verzendkosten, moet je zelf even een voeding voor batsen, maar die zou je van de D&R kunnen aftakken.
https://sound-au.com/project148.htm
viewtopic.php?f=6&t=18589

koenjer

Berichtdoor koenjer » do 01 apr 2021, 13:30

ray5150 schreef:Ik heb nog wel een paar opgebouwde printen over van een actief state variable filter over.
mag je hebben tegen verzendkosten, moet je zelf even een voeding voor batsen, maar die zou je van de D&R kunnen aftakken.
https://sound-au.com/project148.htm
viewtopic.php?f=6&t=18589

Dank voor het aanbod hoor, uiteindelijk waren een paar andere condensatoren voldoende om grootste gedeelte van het probleem op te lossen.

Terug naar “Pro Audio specifiek”