Restauratie Fender Hot Rod Deville

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 21:23

Ah!buis schreef:Bij foutzoeken niet zomaar in 't wilde weg wat proberen. Vanaf de uitgang terugwerken totdat er iets niet meer gaat.
Eerst de eindversterker nazien is mooi, maar niet via die "POWER AMP IN". Daar zitten overschakelaars in die mogelijk niet goed werken. En je komt langsdaar niet onmiddelijk aan de eindversterker, er zit nog een opamp tussen (U1B).
Om de in van de versterker te vinden, aan pin 2 van de 12AX7 bij de 6L6 zit C24 (22nF) en die zit aan TP23. Dat is de versterker-in, over C28 (47pF).
Anne

Als je er jack in duwt Anne is de handel galvanisch gescheiden.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 21:26

Ah!buis schreef:Bij foutzoeken niet zomaar in 't wilde weg wat proberen. Vanaf de uitgang terugwerken totdat er iets niet meer gaat.
Eerst de eindversterker nazien is mooi, maar niet via die "POWER AMP IN". Daar zitten overschakelaars in die mogelijk niet goed werken. En je komt langsdaar niet onmiddelijk aan de eindversterker, er zit nog een opamp tussen (U1B).
Om de in van de versterker te vinden, aan pin 2 van de 12AX7 bij de 6L6 zit C24 (22nF) en die zit aan TP23. Dat is de versterker-in, over C28 (47pF).
Anne

Het is rechttoe-rechtaan Anne, kan overal goed bij en er is een schema beschikbaar. Was eigenlijk van plan vanaf de ingang te meten, in 'neutrale' stand moet 'ie gewoon versterken als er een signaal op de ingang wordt aangeboden. Signaal zal vanzelf ergens stoppen. Wil op de eindtrap bias vd eindbuizen meten en of er voedingsspanning aanwezig is, zoja, moet die iets doen of er moet een buis naar de eeuwige jachtvelden zijn. Maar eerst maar eens wat meten. Geen Corona vakantie maar volle bak met werk, even wachten tot er weer tijd voor is.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 18 jun 2020, 22:25

Uitgebouwd dus, 8 Ohm dummyload op de uitgang en gemeten, dat was snel duidelijk: de preamp bestaat uit 2 stuks 12AX7A buizen, in deze versterker vervangen voor ECC83S van JJ. 200mV / 1kHz in gestuurd, ik zie iets van 700mV uit achter de 2e buis. Als ik aan de toonregeling en-andere-kreten-uit-de-gitaar-wereld draai zie ik de sinus op de scoop veranderen, lijkt allemaal wat te doen. Uitgang van de versterker weer gemeten achter de eindbuizen, niks.

Bias van de 6L6GC's gemeten, 70mA. Tikkie meer dan de 60mA die voorgeschreven staat, moet 'ie het prima om doen. Voedingsspanning gemeten, ook tikkie hoger dan spec, niks mis mee, niet kritisch bij buizen. Trouwens gelijk een eerder gemaakte opmerking terug draaien :hide: de eindbuizen staan op staanders een eindje van de print af, de hitte vd eindbuizen doet nauwelijks wat op de print, netjes.

IMG_1666.JPG

UGT defect? krijg je m.i. alleen voor elkaar door 'm langer zonder belasting te laten spelen. Speakers zijn vast aangesloten (wel via een 6.3mm Jack plug), dus onwaarschijnlijk.

De buizen zitten op een aparte print die tegen de achterkant van het chassis geschroefd zit, kon er wat moeilijk bij, maar achter de fasedraaier gemeten: niks. Buisje uit de preamp getrokken en deze in de voet vd fasedraaier gedrukt, bingo. Ik zie bij een paar 100mV in al snel meer dan 20V RMS op de uitgang, wat richting de oorspronkelijke 60W gaat. Conclusie buis fasedraaier defect .

Heb met de eigenaar overlegd, ik ga alle buizen vervangen uit voorzorg. Een ECC83S kost een tientje (JJ), 6L6GC zal ik nog even naar kijken. Ik zal ook de jack chassis delen (tip van Ray) vervangen, kosten de wereld ook niet, de versterker moet het dan op zich weer doen. Eens zien hierna of er verder nog wat kraakt oid, potmeters bv. Nieuwe buizen bestellen dus, wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 21 jun 2020, 17:33

Inderdaad is dat best wel slim bedacht zo, die buisvoeten met verlengde aansluit poten (of hoe dat ook mag heten)
Ziet er naar uit dat het wel weer goed zal komen, best wel kans dat met nieuwe buizen de versterker weer als nieuw klinkt.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 22 jun 2020, 17:14

Denk het ook. Heb even een lijstje gemaakt bij Tonefactory.nl, zal er dezelfde buizen (merk / type) die erin zaten instoppen. Eigenaar is verknocht aan dit geluid, geen idee wat andere merken doen met het geluid, zelfde spul er maar weer in. Gitaarmannen zijn net als wij kritisch op het geluid :mrgreen:

12AX7A volgens schema, zat ECC83S in van JJ. 3 x EUR 10,50.
Eindbuizen 6L6GC volgens schema, zat Sovtek 5881WXT in, 2 x EUR 21,50.
Jack chassis delen, switched, ik ga er 3 vervangen. 3 x EUR 3,95

Ik ga dit bestellen, en kan dan met een werkende versterker verder checken of er nog wat kraakt, los zit, etc. Ik doe eerst nog even niks met de potmeters, wordt de volgende stap dus zoals gezegd.

dre

Berichtdoor dre » za 27 jun 2020, 6:31

Lekker bezig Barry! :goedzo:
Потому что это возможно!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 27 jun 2020, 13:59

Dank u! het is ook leuk om te doen. Post:

IMG_1667.JPG

Vers glas. Oude buizen eruit, nieuwe erin. Bias van de eindbuizen gemeten, 90mA. Zit een instelpotmeter op, teruggedraaid naar 70mA. 200mV / 1kHz op de ingang, ik zie weer netjes 26V op de uitgang :rock: De versterker op zich werkt weer. Oja, viel me nog op aan de eindbuizen, er hoort een nokje onder te zitten ter positionering, is bij beide (oude) buizen verdwenen.

IMG_1668.JPG

Was daar door op de hoede, omdat er andere buizen in zaten dan de originele 6L6GC uit het schema, 5881WXT. Bewust verwijdert omdat de aansluiting anders is? Gechecked, is gelijk. denk dat ze gewoon door lomp gedrag afgebroken zijn ooit eens :D

Potmeters zijn allemaal gammel, bij Tonefactory kun je vervangers kopen voor een tientje/st. Wordt wat gortig, ik maak ze schoon en als toch op korte termijn het kraken weer begint zou ik ze kunnen vervangen in overleg met de eigenaar - lees als hij dit wil betalen.

Dan een vraag voor de gitaarmensen hier, als ik op 'channel select' druk op de versterker gaat er een relais om en brandt er een geel ledje. Ik kan nu met de 'Drive' potmeter naast de Volume pot de uitgang regelen. Is dit normaal, waar wordt dit voor gebruikt?

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 27 jun 2020, 14:13

Ik denk dat er wel alternatieven voor die potmeters te vinden zijn, kun je er een close-up foto van eentje maken ?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 27 jun 2020, 16:02

Barry2001 schreef:Vers glas. Oude buizen eruit, nieuwe erin. Bias van de eindbuizen gemeten, 90mA. Zit een instelpotmeter op, teruggedraaid naar 70mA. 200mV / 1kHz op de ingang, ik zie weer netjes 26V op de uitgang :rock: De versterker op zich werkt weer.
Mooi zo, scheelt weer een hoop zoeken.
Oja, viel me nog op aan de eindbuizen, er hoort een nokje onder te zitten ter positionering, is bij beide (oude) buizen verdwenen.
Oppassen als je die buizen nog wil gebruiken.Als de sleutel is afgebroken komt meestal het glazen afzuigpijpje tevoorschijn, kan dan ook makkelijk afbreken.
Dan een vraag voor de gitaarmensen hier, als ik op 'channel select' druk op de versterker gaat er een relais om en brandt er een geel ledje. Ik kan nu met de 'Drive' potmeter naast de Volume pot de uitgang regelen. Is dit normaal, waar wordt dit voor gebruikt?
Ik ben wel geen gitaarmens, maar ik dacht dat je met opendraaien van de 'Drive' de voorversterking kunt oversturen en dan het resultaat weer op het gewenste niveau terugbrengt met de 'Volume'.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 27 jun 2020, 16:09

Met drive stel je inderdaad de vervorming in.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 27 jun 2020, 19:17

Dan denk ik dat het toch wel goed zit. Het lijkt op volumeregelen, maar kan het ook als oversturen zien.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 27 jun 2020, 19:23

ray5150 schreef:Ik denk dat er wel alternatieven voor die potmeters te vinden zijn, kun je er een close-up foto van eentje maken ?

Bij deze:
0380E313-7E0B-4279-A301-6C9C028F9CD5.jpeg

Die potmeters bij Tonefactory zit dat metalen framepje bij aan. Ik zal morgen er 1 demonteren om te zien of het framepje daadwerkelijk aan de potmeter zelf vast zit. Zo niet kan er inderdaad vast wel een vervanger in, die gooejekoper is.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 27 jun 2020, 19:36

Goed plan. ziet er inderdaad lekker degelijk uit met dat frame erom. geeft toch wel aan dat er goed over is nagedacht.
Wat voor asjes zitten er aan die potmeters ? dan bedoel ik D model, ribbels, of rond.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 jun 2020, 10:30

As = rond.

IMG_1669.JPG

En het framepje zit inderdaad vast aan de potmeter, dus ik laat ze lekker zitten, tenzij jij nog een goedkoop alternatief weet. Het zijn deze trouwens. Een gewone potmeter aanschaffen en de behuizing vervangen voor deze gaat me te ver. Zit inderdaad muurvast hoor, zal niet snel afbreken / verbuigen in het ruige rock' roll gebeuren. Op eBay worden ze ook wel aangeboden trouwens, die goedkoper zijn zijn gebruikt, schiet ik ook niet zoveel mee op.

Wat nog te doen, potmeters schoonmaken, heb de Jack chassisdelen nog liggen, die moeten er nog in.

IMG_1670.JPG

En zoals op de 1e foto te zien is is het ding erg smerig. Knoppen kunnen mooi in de (nog aan te schaffen :mrgreen: ) ultrasoon reiniger, frontje weer even netjes maken. Dan komt m'n collega langs met gitaar voor een praktijktest, of het inderdaad allermaal weer werkt.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 10:37

Vindt de prijs van die pot's wel meevallen.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 jun 2020, 10:39

Ah jij betaald ze, zal m'n collega kunnen waarderen :mrgreen: Nee het wordt schoonmaken, geeft het op korte termijn weer ellende kan het alsnog wel.

Maar het knaagt wel, ding ligt toch open nu ......... :?

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 28 jun 2020, 11:32

@Barry, volgens mij zijn dit dezelfde potmeters, stuk goedkoper :)

https://www.tube-town.net/ttstore/compo ... ntiometer/

Prima webshop trouwens, vaak wat besteld.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 11:39

Met die prijzen zou ik niet eens aan het schoonmaken beginnen.
Fusion Filterdesign

cool

Berichtdoor cool » zo 28 jun 2020, 12:48

Heb ook van een Fender amp van mijn stiefzoon eens de potmeters schoongemaakt, al vrij snel weer terug bij af en alle potmeters vervangen door nieuwe. Voordat je het paneel dan weer los hebt ben je een paar uur verder. Succes Barry
Loek

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 13:06

Voor die 20 euro wist ik het ook wel....
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 jun 2020, 13:06

Tube Town ken ik wel Michiel, ook wel eens besteld. Niet aan gedacht daar te kijken, supertip! Waarom dat verschil zo groot is met Tonefactory, imitatie? Dit is in elk geval geen discussie, ik zal een lijstje maken om te zien of ze alle waarden hebben en bestellen. Dank nogmaals.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 jun 2020, 13:10

cool schreef:Heb ook van een Fender amp van mijn stiefzoon eens de potmeters schoongemaakt, al vrij snel weer terug bij af en alle potmeters vervangen door nieuwe. Voordat je het paneel dan weer los hebt ben je een paar uur verder. Succes Barry

Je hebt het chassis er wel zo uit bij dit model Loek. Hele ding zit doordacht in elkaar. Niet complex, juist simpel, en oerdegelijk. Maar je hebt gelijk, vervangen is beter, voor dit geld helemaal.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 28 jun 2020, 14:24

Barry2001 schreef:Tube Town ken ik wel Michiel, ook wel eens besteld. Niet aan gedacht daar te kijken, supertip! Waarom dat verschil zo groot is met Tonefactory, imitatie? Dit is in elk geval geen discussie, ik zal een lijstje maken om te zien of ze alle waarden hebben en bestellen. Dank nogmaals.

Inderdaad, die is een stuk goedkoper. dat maakt de optie van vervangen een stuk aantrekkelijker. :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 28 jun 2020, 16:52

En besteld :rock: Net geen 2 tientjes, je houdt er 1 tegoed Michiel :proost:

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 28 jun 2020, 16:55

Zat ik er niet veel naast met mijn twee tientjes. :lol:
Fusion Filterdesign

Terug naar “Pro Audio specifiek”