Restauratie Fender Hot Rod Deville

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator

Restauratie Fender Hot Rod Deville

Berichtdoor Barry2001 » za 13 jun 2020, 23:10

Een collega speelt gitaar, en doet dit oa in bandjes. Elektrisch, de versterker wordt dus nogal eens versleept, en heeft ook al een heel rock 'n roll leven achter de rug. Hij vertelde aan het geluid van deze Fender Hot Rod Deville verknocht te zijn. De versterker doet het op zich nog wel, maar heeft uitval, als 'ie het wel doet kraakt er van alles. De bedoeling is dat 'ie weer zonder storingen speelt, en er weer even tegen kan. Ik kan zelf helaas geen gitaar spelen en heb er ook geen verstand van, met buizen heb ik wat meer ervaring. Overigens gaat het alleen om het elektrisch gedeelte, buitenkant e.d. laat ik voor wat 'ie is, aangezien 'ie toch weer de weg op gaat straks. 'Restauratie' is eigenlijk ook een groot woord dus.

IMG_1654.JPG

IMG_1655.JPG

IMG_1656.JPG

Als ik zoek op Fender Hot Rod Deville vind ik dat er een 212 bestaat, met 2 stuks 12" speakers, en een 410 met 4 stuks 10" speakers. De versterker die hier staat heeft 4 speakers, dus de 410.

Schema komt te voorschijn met Google (edit: vervangen voor een leesbaar exemplaar):

fender_hotrod_deville.pdf_1.png

fender_hotrod_deville.pdf_2.png

De versterker is een klassieke push pull in UL, met 3 stuks 12AX7A buis, en 2 x 6l6GC buis in de eindtrap. Moet bijna 60W opleveren, 21.1V RMS lees ik op het schema bij 286mV in / 1kHz. Ik heb hier geen gitaar maar dit kan ik gewoon insturen met mijn signaal generator. De bias van de eindbuizen is ooit van de fabriek uit ingesteld op 60mA, dat is iets wat ik kan gaan meten. Voedingsspanningen kan ik meten, maar dat zal wel in orde zijn, is bij een buizen versterker ook niet zo interessant. Kijken niet op 10V meer of minder.
De gelijkrichting is solid state, en her en der zitten er wat opamps. Ding is ook weer niet zo oud, is vanaf 1996 op de markt gebracht. Ik weet niet precies hoeveel speeluren de versterker heeft, maar ik kan me voorstellen dat dit minder is dan bv een audio Hifi versterker die de hele dag aanstaat.
De versterker is op print opgebouwd waar ik bij eindbuizen geen voorstander van ben, zou me op voorhand ook niet verbazen als daar een oorzaak van de problemen zit, het lijkt op 1 of meerdere losse contacten. Maar laat ik niet te vroeg (ver) oordelen, eerst maar eens zien of ik het probleem kan reproduceren. Maw of het ook daadwerkelijk in de versterker zit en niet in de kabels. Wordt vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John P

Re: Restauratie Fender Hot Rod Deville

Berichtdoor John P » za 13 jun 2020, 23:17

Je bent niet de eerste.

[ Bekijk op youtube ]
Waar een weg is is ook een omweg.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 jun 2020, 1:32

Leuke klus, zie je hier niet iedere dag.
In het kader van het grote onderhoud lijkt het me ook verstandig om de jack-chassisdelen te vernieuwen.
Als er regelmatig mee opgetreden wordt, worden die dingen flink op de proef gesteld met insteken en lostrekken van stekkers.
Dan ga naar verloop van jaren dingen als haarscheuren in het binnenwerk krijgen, en veerklemmen die hun kracht verliezen.
Voor de kosten van een zo'n chassisdeel hoef je het in ieder geval niet te laten.

Overigens is het gebruik van PCB's in gitaarversterkers tegenwoordig wel min of meer standaard, ook in topklasse merken als Diezel, Bogner, en Soldano worden ze volop gebruikt.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 14 jun 2020, 10:12

Leuk ding! O:) Loszittende buisvoeten in de print is een bekend euvel in zijn algemeenheid. Kan geen kwaad die schoon te maken en even door te solderen. Wel oppassen, de kwaliteit van de pertinax printplaten uit de jaren '60 - '70 is dusdanig dat het koper snel los laat. Maar dat weet je denk ik wel.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 10:40

Vanaf 1996 op de markt, zal dan wel geen pertinax zijn.
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 14 jun 2020, 11:47

Barry2001 schreef:Schema komt te voorschijn met Google:
Niet erg leesbaar zo :(
Deze is veel duidelijker.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 13:29

ray5150 schreef:Leuke klus, zie je hier niet iedere dag.
In het kader van het grote onderhoud lijkt het me ook verstandig om de jack-chassisdelen te vernieuwen.
Als er regelmatig mee opgetreden wordt, worden die dingen flink op de proef gesteld met insteken en lostrekken van stekkers.
Dan ga naar verloop van jaren dingen als haarscheuren in het binnenwerk krijgen, en veerklemmen die hun kracht verliezen.
Voor de kosten van een zo'n chassisdeel hoef je het in ieder geval niet te laten.

Overigens is het gebruik van PCB's in gitaarversterkers tegenwoordig wel min of meer standaard, ook in topklasse merken als Diezel, Bogner, en Soldano worden ze volop gebruikt.

Goede tip van de jack chassis delen, kosten idd de wereld niet, ga ik bestellen / vervangen. Jij reviseert ook nog wel eens wat, wat doe je met krakende potmeters? is schoonmaken slechts een tijdelijke oplossing en is vervangen (volgens mij is dit gewoon te koop) beter?

Kan me voorstellen dat als je dit in serie maakt een print handiger is. De buizen staan overigens op een sub printje wat denk ik nog niet eens zoveel te lijden heeft.

ds23man schreef:Vanaf 1996 op de markt, zal dan wel geen pertinax zijn.

Nee ziet er wel goed uit, print is netjes opgebouwd, componentjes recht, wat ik nu kan zien ook wel degelijk gesoldeerd.

Ah!buis schreef:
Barry2001 schreef:Schema komt te voorschijn met Google:
Niet erg leesbaar zo :(
Deze is veel duidelijker.
Anne

Onleesbaar had ik nog niet eens gezien, had een hardcopy voor mezelf gemaakt. Schema's in de eerste post vervangen, thanks :goedzo:

In de werkplaats de signaal generator eraan gehangen, komt amper geluid uit. Er is echt wel meer aan de hand, de jack kabels die ik erbij heb zijn in elk geval gammel, maar als ik met klemmetjes de signaal generator direct aan de ingang hang gebeurd er weinig.

Versterker uitgebouwd, zal 'm een beetje oppoetsen en dan kan 'ie naar binnen, kan hier ook wat beter meten. En kan ‘ie aan een dummy load.

IMG_1657.JPG

IMG_1659.JPG

IMG_1660.JPG

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 jun 2020, 14:11

Barry2001 schreef:Goede tip van de jack chassis delen, kosten idd de wereld niet, ga ik bestellen / vervangen. Jij reviseert ook nog wel eens wat, wat doe je met krakende potmeters? is schoonmaken slechts een tijdelijke oplossing en is vervangen (volgens mij is dit gewoon te koop) beter?

Vervangen is natuurlijk altijd beter. of ze vervangen kunnen worden hangt een beetje af van de verkrijgbaarheid en de prijs van nieuwe exemplaren. ik weet niet of je met de eigenaar al een budget hebt afgesproken ?
Ik vermoed dat er CTS of Bourns is gebruikt ?

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 14 jun 2020, 14:22

Heeft uncle Doug geen YouTube Filmpje van restoratie?
shit draadje vergeten :oops:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 14 jun 2020, 14:36

Barry2001 schreef:
In de werkplaats de signaal generator eraan gehangen, komt amper geluid uit. Er is echt wel meer aan de hand, de jack kabels die ik erbij heb zijn in elk geval gammel, maar als ik met klemmetjes de signaal generator direct aan de ingang hang gebeurd er weinig.

Versterker uitgebouwd, zal 'm een beetje oppoetsen en dan kan 'ie naar binnen, kan hier ook wat beter meten. En kan ‘ie aan een dummy load.

Ik wil wel even de opmerking maken dat een elektrische gitaar iets anders is dan een signaal generator.
Meen dat een enkelspoels element een impedantie heeft van een paar honderd kiloOhm, bij een humbucker is dat het dubbele.
Is het geen idee om een gitaar te lenen van de eigenaar ? om een paar snaren aan te slaan hoef je niet te kunnen spelen, maar kun je wel beter horen hoe de versterker zich "gedraagt" als je aanslaat.

Wie weet vind je het wel leuk... :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 15:33

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:Goede tip van de jack chassis delen, kosten idd de wereld niet, ga ik bestellen / vervangen. Jij reviseert ook nog wel eens wat, wat doe je met krakende potmeters? is schoonmaken slechts een tijdelijke oplossing en is vervangen (volgens mij is dit gewoon te koop) beter?

Vervangen is natuurlijk altijd beter. of ze vervangen kunnen worden hangt een beetje af van de verkrijgbaarheid en de prijs van nieuwe exemplaren. ik weet niet of je met de eigenaar al een budget hebt afgesproken ?
Ik vermoed dat er CTS of Bourns is gebruikt ?

Ik zie dat er van die verstevigings stukken aan de zijkant zitten bij de potmeters. De potmeters worden zo verkocht als Fender replacement, kost dan ongeveer een tientje/st. Als ik de versterker verder open heb kan ik wel kijken of het gewoon standaard potmeters zijn met de verstevigings stuk er los aan. Kan zo even niet zien welk merk het is, zal later even kijken.
Nee geen budget afgesproken, zal straks een lijstje maken als ik meer weet.

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 14 jun 2020, 15:36

Heb er eens 1 gerepareerd voor een collega. 1 van de relais was slecht.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 15:46

ray5150 schreef:
Barry2001 schreef:

Ik wil wel even de opmerking maken dat een elektrische gitaar iets anders is dan een signaal generator.
Meen dat een enkelspoels element een impedantie heeft van een paar honderd kiloOhm, bij een humbucker is dat het dubbele.
Is het geen idee om een gitaar te lenen van de eigenaar ? om een paar snaren aan te slaan hoef je niet te kunnen spelen, maar kun je wel beter horen hoe de versterker zich "gedraagt" als je aanslaat.

Wie weet vind je het wel leuk... :D

Kan het me voorstellen, maar de versterker versterkt amper, dat moet 'ie eerst gaan doen. Ook als ik met m'n vingers aan de ingang zit, moet je met volume voluit met 60W in die 4 speakers toch zo'n beetje tegen de muur worden geblazen, doet 'ie ook niet.
De eigenaar kon de gitaar niet missen, of wilde z'n schatje niet hier achterlaten, kan ook natuurlijk :D nee gaan we doen, als ik denk dat de boel weer draait spreken we wel weer af en kan hij de gitaar inpluggen. Ik dacht trouwens dat er van een element een hoger lijn niveau zou komen, maar dit is dus maar een kleine 300mV. Het is eigenlijk een omgekeerde luidspreker.
Dat spelen lijkt me wel wat ja, maar het probleem is dat ik teveel dingen leuk vind in de beschikbare tijd :lol: m'n collega zei al, heb je zo onder de knie, we spelen garagerock / surfpunk, dat zijn toch altijd dezelfde 3 akkoorden :mrgreen:
Zoals ik het nu zie is het een verzameling losse contacten / stekkers en een versterker die niet versterkt, beide gaat wel lukken denk ik om in orde te maken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 15:47

OpaBert schreef:Heeft uncle Doug geen YouTube Filmpje van restoratie?

Geen idee, ga ik opzoeken :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 15:48

sevenup schreef:Heb er eens 1 gerepareerd voor een collega. 1 van de relais was slecht.

Okay, was dat hetzelfde type?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 15:50

Ik zou eerst eens dat voetpedaal aansluiten. Een knop is voor reverb aan/uit en de tweede voor eq1 of 2 (meestal zo). Kan je even uitsluiten of er een probleem in de relais zit.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 15:52

Die heb ik aangesloten gehad, dat lijkt wel te werken. Tenminste, ik zie de andere led's gaan branden en ik hoor iets van relais klikken, aan de uitgang veranderd er niks. Maar ook als het voetpedaal niet aangesloten is, ik zou dan toch een versterkende versterker moeten hebben?

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 15:58

Even heel snel in het schema gekeken, voetpedaal is voor diverse (over)drive signalen. Dat ze klikken wil niet zeggen dat ze signaal doorlaten.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 16:01

Zou eerst eens de eindtrap checken door de poweramp in te gebruiken, wel met een jack plug!
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 16:21

Nog even verder gekeken in het schema, ik zet mijn geld in op verrotte relaiscontacten...
Fusion Filterdesign

sevenup

Berichtdoor sevenup » zo 14 jun 2020, 16:23

Barry2001 schreef:
sevenup schreef:Heb er eens 1 gerepareerd voor een collega. 1 van de relais was slecht.

Ja, met vergelijkbare symptomen.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 14 jun 2020, 18:13

Als ik zo op de buienradar kijk is Barry nu druk in de weer met emmertjes en pannetjes... :shock:
Fusion Filterdesign

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 14 jun 2020, 21:08

Bij foutzoeken niet zomaar in 't wilde weg wat proberen. Vanaf de uitgang terugwerken totdat er iets niet meer gaat.
Eerst de eindversterker nazien is mooi, maar niet via die "POWER AMP IN". Daar zitten overschakelaars in die mogelijk niet goed werken. En je komt langsdaar niet onmiddelijk aan de eindversterker, er zit nog een opamp tussen (U1B).
Om de in van de versterker te vinden, aan pin 2 van de 12AX7 bij de 6L6 zit C24 (22nF) en die zit aan TP23. Dat is de versterker-in, over C28 (47pF).
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 21:13

sevenup schreef:
Barry2001 schreef:

Ja, met vergelijkbare symptomen.

Ik houd het in gedachten :goedzo:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 14 jun 2020, 21:18

ds23man schreef:Als ik zo op de buienradar kijk is Barry nu druk in de weer met emmertjes en pannetjes... :shock:

Ging / gaat wel ff onbenullig. Waren de deur uit, zijn er net weer. Het is om 16:00 begonnen met regenen, 81mm op de klok nu :shock: Veel meldingen van wateroverlast in Twente, hier in de wijk vooralsnog geen problemen.

F4910189-21BE-49A5-A4AC-95AF3E298442.JPG

En het eind is nog niet in zicht. Maar goed, wat vocht in de natuur is welkom.

Terug naar “Pro Audio specifiek”