probleempje contrabas versterker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » ma 25 sep 2006, 10:14

Ik dacht dit projectje te gebruiken, waarvan ik de prints reeds liggen heb

http://sound.westhost.com/project05.htm

Werkt met een 0-16V AC of 15-0-15 V transfo.

Ik denk dat 10VA toch voldoende moet zijn , niet?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 25 sep 2006, 10:30

Ruim voldoende... kun je ook nog een hele batterij ledjes aanhangen voor feestverlichting..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » ma 25 sep 2006, 23:09

Probleem opgelost!!!

Het bleek een verkeerde component te zijn.

In het schema komen 2 1uF bipolaire condensatoren voor. Nu had ik alles bij farnell besteld en op dat zakje stond 1uF bipolar 63V, maar blijkbaar hebben ze er een verkeerd type in gestopt. Wat het is weet ik niet, maar ik vond het wel wat verdacht dat het stukje niet leek op een elco. Ik had nog 10uF bipolaire elcos liggen en heb die gebruikt. Plots enorm veel gain :-)
De opamps zijn dus niet stuk.

Ik merkte wel dat die voetjes idd. niet veel waard zijn. Ze maken slechte contacten met de pinnetjes van de opamps. Die moeten eruit.

Nu nog een nieuwe voeding ook, zodat het geheel wat stabieler gaat zijn.

Veel dank aan iedereen die geholpen heeft!

KT88

Berichtdoor KT88 » ma 25 sep 2006, 23:57

Merkwaardig, als het echt 1 uF is, dan kun je dat toch ook wel af met een folie-C-tje ipv. een elco?
Wima heeft 63 V types met een heel kleine steek die zeker wel zullen passen lijkt me.

Die "verkeerde onderdelen" waren zeker die Transzorb-achtige blauwe schijfvormige dingen onderop de print? :lol:
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 26 sep 2006, 7:26

De aanhouder wint :D

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 26 sep 2006, 8:28

Apart... Ik wist niet van bipolaire elco's.. Voor mij hadden het gewone condensatortjes moeten zijn.. Ik vond ve keuze van de grote blauwe schijven al wat merkwaardig, in deze uitvoering vind je hoogspannings condensatoren... gezien de grootte had het mogelijk 1uF kunnen zijn, dat was niet te zien helaas.
Ik ken wel een aantal transzorbs (diodes met een enorm lawine-effect, gaan ze geleiden dan is 't ook meteen GELEIDEN..), maar die zitten allemaal in een beetje dikke diodebehuizing... Had ook nog een PTC/NTC kunnen zijn, hoewel die vaak niet glimmend zijn..
Wat voor component zat er eigenlijk in... je maakt me nu wel erg nieuwsgierig...

Enpassant, leuk dat ie werkt... Jammer dat 't nu weer af is..

Kees

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » di 26 sep 2006, 13:35

KT88 schreef:Die "verkeerde onderdelen" waren zeker die Transzorb-achtige blauwe schijfvormige dingen onderop de print? :lol:

Inderdaad.

Wat zijn het denk je? Ik kan niets opmaken uit het opschrift

KT88

Berichtdoor KT88 » di 26 sep 2006, 13:37

MOVs, transzorbs, ceramische schijf-condensatoren...
Staat er iets op van 471 of MV250 ofzo?

Kan handig zijn als je nog een je voeding primair wilt beveiligen,
De intuitieve geest is een godsgeschenk
en het rationele verstand is een dienaar.
In memoriam mijn lieve Wilma

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » di 26 sep 2006, 13:37

audiomanics schreef:Wat voor component zat er eigenlijk in... je maakt me nu wel erg nieuwsgierig...

weet ik dus zelf ook niet

Enpassant, leuk dat ie werkt... Jammer dat 't nu weer af is..

Kees

nee nee, ik moet nog dat 15V voedingetje maken en daarna de afwerking van de kast nog.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 26 sep 2006, 13:41

Foto!! (gelieve van de bedrukte zijde dus..)

Kees

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » wo 27 sep 2006, 23:13

Ondertussen is mijn 15V voeding klaar. Ik gebruik een 15-0-15 V transfo samen met een voedingsprintje te vinden op http://sound.westhost.com/project05.htm

Het ding werkt, geeft mooi 15V.
Maar als ik alles aan elkaar koppel heb ik een groot humm probleem.
Dat heeft meestal iets met aardlussen te maken dacht ik, maar ik heb er niet genoeg ervaring mee om het op te lossen.

De aarding van de preamp is geconnecteerd met de aarding van de poweramp. Heb al eens geprobeerd deze niet direct te connecteren, maar dat maakt geen verschil.

Wat is de correcte manier om het te doen?

JuuL

Berichtdoor JuuL » do 28 sep 2006, 9:14

Je moet met sterpunten werken zodat je de stromen in de juiste richtingen dwingt. Vaak wordt er een sterpunt genomen voor signaal ground en eentje voor power ground.
Kan je wat fototjes schieten?

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » do 28 sep 2006, 9:49

ok, zal er straks een paar maken

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » ma 02 okt 2006, 20:35

Eindelijk tijd gehad om een foto te maken.
de UCD zie je niet, maar die is niet belangrijk. Hopelijk is het duidelijk genoeg..

Afbeelding

JuuL

Berichtdoor JuuL » ma 02 okt 2006, 20:47

oke,
die bovenste elcos, dat zijn de elcos voor je power amp he? Dat is je power sterpunt voor je gnds.

De gnd die daarvan naar je filter print gaat, haal die maar weg.
De output van je filter (waarom is die niet aangesloten?) die gaat naar de input van je versterker en is daar ook met de gnd van je versterker verbonden.

Verder zou ik de kabels voor de potmeters en trafos twisten, dat scheelt ook al weer wat. Maar dit kan je waarsch beter wat later doen als je brom zo goed als weg is. Scheelt wat gepruts als het niet goed is.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » ma 02 okt 2006, 20:56

Wat bedoel je precies met mijn filter?

Op de foto staat bovenaan de voedingsprint van mijn poweramp, daaronder de voorversterker, rechts daarvan de voedingsprint van mijn voorversterker.

De uitgang van de voorversterker gaat via afgeschermde (zwarte) kabel naar de input van de UCD. Is dat fout?

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » ma 02 okt 2006, 21:00

De out van de preamp is niet aangesloten omdat er op de print nog een extra circuitje zit om een effectsloop aan te sluiten. Ik tap het signaal daarvoor af (zwarte kabel die midden onderaan de print vertrekt)

JuuL

Berichtdoor JuuL » ma 02 okt 2006, 21:53

DIY_peter schreef:Wat bedoel je precies met mijn filter?
Sorry, je preamp bedoelde ik.

De uitgang van de voorversterker gaat via afgeschermde (zwarte) kabel naar de input van de UCD. Is dat fout?

Dat is niet fout maar is wel onderdeel van je aardlus.
Zwarte kabel gnd, verbonden met de gnd van je afvlak elcos en die heb je verbonden met de gnd van je preamp (die 3 groen/gele kabels aan elkaar).
Via je preamp is hij weer verbonden met die zwarte gnd kabel.
Dat is je gnd lus. (correct me if i'm wrong)

Als je de gnd kabel (geel/groene) die van je grote blauwe voedingselco's naar je preamp weghaalt moet de brom weg zijn.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » di 03 okt 2006, 8:14

JuuL schreef:Dat is niet fout maar is wel onderdeel van je aardlus.
Zwarte kabel gnd, verbonden met de gnd van je afvlak elcos en die heb je verbonden met de gnd van je preamp (die 3 groen/gele kabels aan elkaar).
Via je preamp is hij weer verbonden met die zwarte gnd kabel.
Dat is je gnd lus. (correct me if i'm wrong)

Als je de gnd kabel (geel/groene) die van je grote blauwe voedingselco's naar je preamp weghaalt moet de brom weg zijn.

Dat laatste had ik al geprobeerd, maar maakte geen verschil.

Ik zal eens proberen de aarde van de output met de elcos te verbinden.

Maar moet de GND van de preamp voeding niet verbonden zijn met de elcos van de poweramp voeding?

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 03 okt 2006, 16:37

Maar moet de GND van de preamp voeding niet verbonden zijn met de elcos van de poweramp voeding?

De gnd mag maar met 1 draad verbinding maken tussen de gnd van je amp en de gnd van je filter. Doe je het met 2 draden dan heb je een gndlus.

Ik zal eens proberen de aarde van de output met de elcos te verbinden.

Het gaat erom dat je weet waar de stromen langs lopen en daar moet je op letten. De stromen van je filter gaan naar de input van je amp. Dus als je die gnd aan je elcos hangt moet hij eerst via de elcos (langs de grote storende stromen, dus brom) naar de input van je amp.
Dus de output van je filter moet rechtstreeks naar input van je amp (afgeschermd).

Beetje moeilijk inschatten, want ik weet niet helemaal exact hoe jij de boel hebt verbonden.
Laatst gewijzigd door JuuL op di 03 okt 2006, 16:43, 1 keer totaal gewijzigd.

JuuL

Berichtdoor JuuL » di 03 okt 2006, 16:42

btw, sluit bij al je testen de input van je filter niet aan, maar sluit deze kort. Hierdoor hoor je alleen de ruis/brom van je systeem en niet van wat je aanbied.

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » wo 04 okt 2006, 10:53

Ok, wat ik tot nu toe gedaan heb:

elke GND verbinding gaat naar de GND aansluiting van de poweramp voeding.
De input heb ik ook verbonden met dat GND punt.

De output is met een afgeschermde kabel verbonden met de poweramp, maar de afschermdende geleider is verbonden met het centrale GND punt.

Ik heb ook alle tonecontrole pots eruit gehaald, zodat ik alleen nog een volume pot heb, waarvan de aarding opnieuw verbonden is met het centrale GND punt.

=> nog steeds geen enkele verandering. Om gek van te worden!!

Is het misschien iets anders dan Brom? Geen idee hoe brom moet klinken eigenlijk.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 04 okt 2006, 11:16

Probeer eens te omschrijven wat je precies hoort.

Mogelijk moet je alles eens los halen en dan langzaam vanaf de uitgang opbouwen.
Ik begrijp ondertussen dat het een mono systeem is.
Sluit eerst eens de eindversterker alleen aan met kortgesloten ingang.
Heb je dan geen brom. dan ga je verder naar voren. Stapje voor stapje.
En steeds de ingang kortsluiten. Uiteindelijk moet je dan ergens de bron van het kwaad tegenkomen.
Aardlussen kunnen een bron zijn, maar ook open-lijn.. Deze laatste kun je meestal wel terug vinden omdat de brom dan sterker wordt als je met je hand in de buurt komt.

Hoe sterk is die brom eigenlijk?

tip: sluit alle afschermingen maar aan een zijde aan. En voer alles terug met -aparte- draden naar het centrale aardpunt.

Kees

DIY_peter

Berichtdoor DIY_peter » wo 04 okt 2006, 11:21

audiomanics schreef:Probeer eens te omschrijven wat je precies hoort.

Mogelijk moet je alles eens los halen en dan langzaam vanaf de uitgang opbouwen.
Ik begrijp ondertussen dat het een mono systeem is.
Sluit eerst eens de eindversterker alleen aan met kortgesloten ingang.
Heb je dan geen brom. dan ga je verder naar voren. Stapje voor stapje.
En steeds de ingang kortsluiten. Uiteindelijk moet je dan ergens de bron van het kwaad tegenkomen.
Aardlussen kunnen een bron zijn, maar ook open-lijn.. Deze laatste kun je meestal wel terug vinden omdat de brom dan sterker wordt als je met je hand in de buurt komt.

Hoe sterk is die brom eigenlijk?

tip: sluit alle afschermingen maar aan een zijde aan. En voer alles terug met -aparte- draden naar het centrale aardpunt.

Kees

de brom is erg luid. moeilik om zoiets te omschrijven. een constant gezoem. bzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Ik heb vroeger de poweramp eens geprobeerd in combinatie met een commerciele voorversterker en toen had ik absoluut geen brom.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » wo 04 okt 2006, 12:06

DIY_peter schreef:Ik heb vroeger de poweramp eens geprobeerd in combinatie met een commerciele voorversterker en toen had ik absoluut geen brom.

Dat was vroeger... Ben je in staat om met een scoop dingen als de voedingspanning e.d na te lopen?
Een sterke brom lijkt niet geheel op een aardlus.. die zijn over het algemeen wel hoorbaar maar niet heel sterk..

Je hebt 'm ook als je het volume dicht draait... Dan moet je toch eens daar achter zoeken dus.. Neem wat stukken los en sluit de ingang kort..
Als je dan nog brom hebt zou ik eens in de voeding kijken of een defect component in het gedeelte er achter..
De Ucd mag met kortgesloten ingang absoluut geen geluid maken..

Kees

Terug naar “Pro Audio specifiek”