Eens opzoek gegaan naar wat anders en een M-Audio FireWire 410 gevonden. welliswaar ook relatief op leeftijd maar vooralsnog werkt het goed.
(de M-Audio drivers zijn nog uit het Win 7 tijdperk)
De zaak op stoom krijgen was wel even een issue, had een PCI-Express naar FireWire interface laten aanrukken van Ebay, na het monteren in de PC van deze werd hij in eerste instantie niet herkend.
Wat googlen leerde me dat FireWire drivers niet meer standaard in Windows 10 zitten, en als een bestandje ergens op de site van Microsoft verstopt staan, na installatie daarvan ging het wel allemaal goed.
Wat ook erg prettig is zijn de indicatie leds voor de in-en-uitgangen. ook kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de geluidskwaliteit van opname en weergave er iets op vooruit is gegaan. denk aan iets strakker laag en wat meer detaillering in het midden en hoog.
Niet wereldschokkend, maar toch een positieve vooruitgang.

Misschien ook maar eens kijken voor een (moderne) externe USB-geluidskaart voor de 2-sporen computer, die functioneert nu nog gewoon via de uitgang van het moederbord en klinkt nu eigenlijk een beetje slapjes en futloos.