Ok, ik had het dus zeker niet door dat je dingen wilde gaan vergelijken e dus gewoon uitproberen. Dat maakt het allemaal wel een beetje anders.
Je conclusie wat betreft q-factor vs spl klopt niet.
Het zou namelijk betekenen dat ze gelijk zijn aan elkaar, maar dat zijn ze niet.
Het is dus niet hoe je ze 'anders kunt lezen', het zijn fysisch twee andere dingen.
Belangrijk om die twee niet door elkaar te halen!
Dat er ongeloofwaardige specs verkondigd worden is niks nieuws.
Bedrijf waar ik gewerkt heb, had altijd problemen hiermee.
Hoe wil je eerlijk zijn, maar toch niet je eigen ruiten ingooien?
Ik heb 15" subs gezien met 130dB. Dat kan simpelweg gewoon niet.
(tenzij je of de definitie beetje omdraait, of een hele speciaal ontwerp gaat maken met hoorns).
Ik begrijp het laatste stukje van je verhaal niet helemaal.
Niemand heeft ooit beweerd dat hoorns waardeloos zijn.
Waar ik (en misschien anderen) op doel is dat elk probleem zijn eigen oplossing vraagt. De verschillende soorten systemen zijn dan enkel tools om dat voor elkaar te krijgen.
Dat probeer ik dan ook in mijn voorbeelden aan te geven.
Uit ervaring kan ik vertellen waarom bepaalde oplossingen niet professioneel worden toegepast, heeft voornamelijk met productie te maken.
Een BR systeem is veel goedkoper en betrouwbaarder te produceren dan een hoorn.
Het bedrijf waar ik gewerkt heb hadden we een aantal hoorn systemen in productie en een aantal custom producten (kleine oplage).
Over het algemeen zag je dat de hoorn systemen gemiddels twee keer zoveel aandacht (qua productie en ontwikkeling) vroegen dan een BR systeem.
Dat maakt het product ook simpelweg een stuk duurder.
Elke extra handeling kost tijd, moeite en dus geld.
Iets waar veel hobbyisten (en ook net afgestudeerden) vaak niet bij stilstaan.
Mijn persoonlijke ervaring is dat de klant enkel geilt op specs.
130dB ga je nooit nodig hebben en anders is het veel beter een multisub systemen te nemen.
Anyway, ik vond dat ik dit duidelijk moest maken, want ik denk dat er veel verwarring heerst hierover.
Overigens blijf ik het herhalen, maar het actieve elektronische deel maakt deel uit van het geheel. Dan heb ik het over totale power consumptie maar nog meer over interactie filters vs akoestisch ontwerp. Met slimme trucjes kun je op die manier zeker nog enkele dB's of Hz'en of liters winnen.
Uiteraard is het altijd leuk om te experimenteren om te zien of een bepaalde brainstorm ook daadwerkelijk klopt.
Als ik het hele productie gebeuren loslaat en je kunt een goed concept uitwerken met hoorns, lijkt me dat alleen maar slim.
Sterker nog, je zult zien dat je met een 12" ineens meer dan genoeg SPL'en kunt creeeren om een grote muziekhal te vullen met geluid.
Of met een gelijk formaat speaker zul je waarschijnlijk minder vermogen nodig hebben. Wat uiteraard betekend minder power compressie (en vervorming).
Krijg je wel weer een paar andere nadelen voor terug.
Zo zie je maar weer hoe mensen 'wat is beter' anders interpreteren.