Natuurlijk wordt die vraag bij elk ontwerp gesteld, ik kom alleen anders uit dan wat gebruikelijk is in de PA wereld.
Ik heb CUBO 18 ontwerpen bekeken, hoornconstructies en uiteraard basreflex.
Aanleiding was een LAN SB118-S subwoofer, en dan vooral de specs. Ik achtte die niet geloofwaardig
http://www.lanaudio.eu/products/lan-ful ... rs/sb118-s
-3dB @ 33 Hz, 130dB continue/133dB piek, en dit bij een gevoeligheid van 98dB en een 1250/2500 Watt 18" woofer. Daarnaast is het ook nog een compacte sub. Reden om uit te zoeken wat ik met 2 stuks 18" Neo Oberton woofers kon uithalen om dit minimaal te evenaren (afgezien van formaat).
Ik gebruik momenteel de Oberton 18NXB1600, een behoorlijk gevoelige driver met ook een lange slag (Xmax math. 13,5mm one way). Vanwege de Q-waarde en FS zit echte diepgang er niet in (EBP 97,5), dus het is bijna geen 'sub' te noemen. Toch wil ik dat 40 Hz er met grote druk uit komt, maar de thermische belastbaarheid limiteert de maximale SPL. Aangezien WinISD geen onderscheid maakt in systeemgevoeligheid bij een BR en Ajhorn wel ben ik verder gegaan met Ajhorn. Een zeer grote poortdoorsnede gaf een verhoging van de gevoeligheid. Apart dat WinISD alleen maar de poortlengte en luchtsnelheid aanpast...
Een Ajhorn sim...
Bij het invoeren van een basreflex kwam ik uit op een volume van 90 liter en een poort van 550 cm2 met 70 tot 85 cm lengte, een poort van bijna 50 liter dus. Dit gaf voldoende diepgang, maar door de Xmax powerdip was 126dB de max, vanaf ca 32 Hz up. Ik wilde 130dB+ dus dan maar de gevoeligheid opkrikken en diepgang loslaten. Via hoorns en hoornreflexen kwam ik bij een mega basreflex, 50 liter met een poort van 150 liter, een soort constante hoornreflex. De stap naar een 'flatline'/'straightline'/'çonstantline' TL is dan maar klein en het geheel gedraagt zich meer voorspelbaar. Poortresonantie komt er toch wel, en een inschatting van de positie van de woofer in de lijn is dan een voordeel bij een TL simulatie.
Zo gezegd, zo gedaan, een TL met ca 1000cm2 over 2 meter lengte. Dit gaf een hoge gevoeligheid, en de balans van een praktisch model en voldoende SPL max en voldoende diepgang heb ik in de simulatie hieronder staan. Komend weekend wil ik aan het prototype beginnen.
Komt weer de vraag, zou dit het meest optimale zijn voor wat ik wil bereiken of zie ik een goed concept over het hoofd?
Een van de weinige woofers die echt hoger belastbaar (piek 10 kWatt) is volgens specs is bijvoorbeeld deze:
http://www.usspeaker.com/eighteensound-18NLW9600-1.htm