Ah!buis schreef:Er ook maar 's wat aan zitten puzzelen, toch niet veel te doen.
De AD676 heeft, om optimaal te werken een calibratie-ronde nodig.Simpelst is bij (na) resetten.
Dacht dat zoiets 't wel moet doen,
CaStrt.jpg
Dan het adreseergebeuren.De adreslijnen die verschoven moeten voor de echo omkeren, dan geeft een waarde bijtellen een aantal stappen achteruit (vanwaar al "opgenomen" is).Door de vertragong met een (2) potmeters te regelen is er geen moeilijkheid met BCD omzetten, en de echoverttraging is dan ook spanninggestuurd te regelen.
De rest hangt o.a. af van de toegepaste omzetters (elke potm. een of met een omschakeling, schuifregisters voor DAC enz)
Hoop dat je er wat aan hebt
Anne
Bedankt voor het meedenken!
Ik ben ondertussen al flink gevorderd met het printontwerp, het calibratie gedeelte moet ik nog implementeren.
De adressering heb ik nu met 3 stuks 74HC190 bedacht welke in downcount modus werken, bij het bereiken van "000" wordt de waarde op Preset ingangen overgenomen kan weer opnieuw aftellen. Op de preset ingangen komt dan de waarde van de in te stellen delaytijd te staan.
Deze IC's werken decimaal en dat betekent dat de data aangeboden op de ingangen meteen ook het aantal mS is in BCD code.
Voordeel is dat je direct de Displays kan koppelen voor indicatie van de delaytijd.
Wel een leuk idee om met een 12bit ADC direct de data aan te bieden, dit gedeelte houd ik buiten de print omdat hier verschillende oplossingen voor zijn zoals een Arduino controller of iets dergelijks. Het idee met de duimwiel schakelaars was ook meer als eerste opzet om de zaak te testen.
Als ik liever volledig binair de data aanbied dan kan ik de 74HC193 toepassen, hiermee zijn langere tijden mogelijk maar heb je weer meer nodig voor de weergave van de tijden op de display (Binair naar BCD).
Op de print nu 4 grote IC's (DAC,ADC en 2x SRAM), 4 IC's voor de ringteller, 3 IC's voor de clocking timing, 1IC voor de eerste 6 adreslijnen en twee tristate buffers achter de ADC.
Dan nog wat analoog spul er omheen, ik ben nog aan het puzzelen over de filtering voor de ADC. Ik denk dat dat toch al snel een 6de orde filter wordt of iets met een LC filter.
Ook de VCO van 16MHz is nog iets waar ik over na moet denken.