the BASS, in zelfbouw!
Moderator: Beheerdersteam
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
the BASS, in zelfbouw!
Het valt mij op dat een aantal zelfbouw forumleden basgitaar spelen.
Het lijkt misschien niet evident om zelf een basgitaar te gaan bouwen, maar net zoals met speakerbouw is ook het bouwen van een basgitaar perfect mogelijk.
Ed.
Het lijkt misschien niet evident om zelf een basgitaar te gaan bouwen, maar net zoals met speakerbouw is ook het bouwen van een basgitaar perfect mogelijk.
Ed.
-
- Berichten: 806
- Lid geworden op: di 24 aug 2004, 19:22
- Locatie: Nuenen
Hier zul je vast ook iemand vinden, maar welilcht is dit forum een geschiktere plek:
http://www.new-line.nl/forum/default.asp
http://www.new-line.nl/forum/default.asp
I love deadlines. I like the whooshing sound they make as they fly by. --- Douglas Adams
-
- Berichten: 2198
- Lid geworden op: zo 12 mar 2006, 19:21
- Locatie: Alkmaar
-
- Ook commercieel actief
- Berichten: 42
- Lid geworden op: vr 04 nov 2005, 19:27
- Locatie: Sneek
DIY_Freak schreef:Hier zul je vast ook iemand vinden, maar welilcht is dit forum een geschiktere plek:
http://www.new-line.nl/forum/default.asp
bij uitstek niet het geschikte forum, hier wonen voornamelijk mensen uit de DJ wereld... die kennen een bas alleen maar als sample


zoek es in de usergroups natuurlijk: alt.bass ! etc, etc
zal es kijken of ik wat kan vinden in m'n bookmarks
In duitsland zijn ook muzikanten forums waar ze mekaar niet meteen in de haren vliegen zoals zovaak hier op nederlandse "pro" forums

Las laatst een mooie term hiervoor: nederland verhufterd

greetings,
Peter
Meer live muziek 

-
- Berichten: 797
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
- Locatie: Dokkum
Als ik het me nog een beetje goed herinner, wordt de klank vooral bepaald door de elektronica van zo'n ding. Als je aan goeie elementen kunt komen is de bouw van een elektrische guitaar niet eens zo moeilijk. En net als met boxen is de afwerking weer aan smaak gebonden.
De body kun je het beste maken van stroken hardhout, die je qua richting van de nerf om en om tegen elkaar aan lijmt. Daarna het door jou gewenste model uitzagen en verder afwerken. De uitsparingen voor de elektronika en de hals kun je dus nu mooi met een frees doen. Vroeger moest dat met hamertje en bijteltje.
De body kun je het beste maken van stroken hardhout, die je qua richting van de nerf om en om tegen elkaar aan lijmt. Daarna het door jou gewenste model uitzagen en verder afwerken. De uitsparingen voor de elektronika en de hals kun je dus nu mooi met een frees doen. Vroeger moest dat met hamertje en bijteltje.
Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Jasper Joppe Geers schreef:Ik vraag me wel eens af of je in de instrumentenwereld ook bepaalde basgitaren kunt nabouwen, net zoals dat nu in de speakerscene gebeurt zeg maar.
Adn zou er maar 1 gitaar zijn die ik als monument aan de muur zou willen hebben: Chris Squire's Rickenbacker 4001...
Jazeker Jasper.
Mijn eerste bas, dat was in '88, was een copie van een Status (graphite headless). De tweede was een eigen model en de derde op vraag van een kennis, een copie van een alembic.
Daarna hoofdzakelijk mijn eigen modellen met af en toe een copie van een Music Man en natuurlijk enkele Fenders. Maar dat vond ik beneden peil. Is meer zoiets als een Bose nabouwen


Een Rickenbacker: ja, kan. Die zijn bekend om hun kromme halsen, dus je hoeft geen stabiel droog hout te hebben

De hardware op een Rick is zeer specifiek, dus dat kan wat moeilijker te vinden zijn, maar met eBay mag ook dat geen probleem zijn. Hoedanook, ik zou nooit zo een oud en 'f'out model nabouwen, want dat heeft technisch slechts weinig waarde. Ook in naverkoop haal je hier niets van terug. Als je voor zelfbouw gaat denk ik dat je beter een eigen 100% technisch perfect product maakt of een klassiek model namaakt met bestaande delen (bvb Fender). Deze onderdelen zijn in massa verkrijgbaar en je bouwt zo'n gitaar in no-time.
Groeten,
Ed.
-
- Berichten: 797
- Lid geworden op: zo 05 jun 2005, 0:29
- Locatie: Schijndel
Mja maar toch..
Ik zal je zeggen, ik ben ooit eens op bezoek mogen gaan bij Theo Scharpach, dat was begin jaren 90.. Afgaande op de gitaren die hij maakt ben ik er van overtuigd wil je een kwalitatief goed instrument hebben je niet met een dagje klaar bent.
Nou ligt dat met akoestische gitaren natuurlijk iets anders dan bij elektrische gitaren, maar dan nog. Wat ik begrepen heb is dat het maken van een goede hals, en een goede afstelling wel een vak apart is!
Ik zal je zeggen, ik ben ooit eens op bezoek mogen gaan bij Theo Scharpach, dat was begin jaren 90.. Afgaande op de gitaren die hij maakt ben ik er van overtuigd wil je een kwalitatief goed instrument hebben je niet met een dagje klaar bent.
Nou ligt dat met akoestische gitaren natuurlijk iets anders dan bij elektrische gitaren, maar dan nog. Wat ik begrepen heb is dat het maken van een goede hals, en een goede afstelling wel een vak apart is!
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Electronica heeft een minder grote invloed dan je zou denken.
Laat mij even een snelle opsomming maken van wat er op een gitaar gebeurt en wat je daarmee aan kunt.
We gaan ervan uit dat het hier om een electrische gitaar of bas gaat.
Een snaar wordt aan het trillen gebracht. Door het trillen van die snaar wordt er boven de PU het magnetisch veld van die PU verstrooid waardoor die een klanksignaal afgeeft (zeer simplistisch voorgeteld).
Die snaartrilling wordt echter beinvloed door iets wat we in de speakerbouw ook kennen. Nml de eigenresonantie van alles wat rond die snaar hangt. In ons geval is dat voornamelijk de hals. Deze hals gaat meeresoneren met elke snaartrilling. Afhankelijk van het soort hout gaat dit een ander resonantiegedrag geven. In de praktijk geeft een zachter hout voor de hals een langere sustain en minder attack. Bij harder hout net het tegenovergestelde. Je kunt verschillende houtsoorten gaan samenlijmen om een best of both worlds te krijgen.
Dan de verbinding naar de body. Zeer belangrijk. Net zoals de vaste montage van de speaker aan het frontpaneel of de overdracht van de kast naar de vloer (spikes e.d.) is ook bij een gitaar de verbinding van die hals naar de body bepalend voor het afremmen of versterken van sustain en responce.
(Sustain is de duur van het uitklinken van een trilling. Een speaker MOET na het ophouden van het signaal zo snel mogelijk stoppen met geluid weer te geven, een instrument moet die toon zo lang mogelijk vasthouden).
Aanslag of responce is de snelheid van het opwekken van een klank na het aanslaan van de snaar
Een goede solide verbinding geeft meer sustain en een snelle aanslag of responce. Een slechte verbinding klinkt doods (weinig aanslag, weinig sustain, geen responce).
Met deze 2 parameters kun je al heel wat bepalen van de gitaar in wording. Dus de opbouw van de hals (1 laag, meerdere lagen, hard of zacht hout) en de verbinding met de body (geschroefd, gelijmd of doorlopend in de body).
Dan de body zelf. Als we terug een vergelijking leggen met een speaker, zou je de body als de kamervloer kunnen zien. Is die hard dan heb je een strakke korte klank. Is die zacht dan is er meer diepte, meer sustain en een zachtere aanslag. De body wordt in de zelfbouw en de elitegitaren meestal opgebouwd rond een fundamentele basis (klankbepaald) en een toplaag (om esthetische redenen, zie foto onderaan).
De snaren moeten met het hout verbonden worden. Ook deze hardware is zeer klankbepalend en wordt dikwijls onderschat.
Vooreerst de brug. Daar wordt de snaar over de "ruiter" gebogen om veel druk te kunnen zetten op de body (theoretisch vergelijkbaar met een spike). Het is van het grootste belang dat hier niets kan meetrillen. Als er meetrillende delen zijn (veren, onstabiele ruiters) dan gaat een deel van de snaartrilling in die vibrerende delen, met verlies van sustain en responce).
Ook het andere eind van de snaar moet goed op het hout gedrukt worden, dat gebeurt op de fret. Deze fret is dan ook belangrijk voor je eindsound. Dikke frets meer sustain.(dunne frets sneller en impulsiever). Het houtsoort waar de frets inzitten (toest) heeft hier ook een invloed op.
Deze bovenvermelde zaken kun je een beetje vergelijken met een limiter / compressor.
Dan de electronica.
De PU is natuurlijk zeer bepalend voor de sound. Maar wat fout zit in de houtkeuze of constructiemethode kun je met een andere PU niet meer corrigeren. De PU kun je zien als een sound equaliser.
Er zijn pick-ups die een zeer dunne klank geven met veel detail en er zijn er die een volle klank geven met minder detail. De eerste zijn meestal single coils, de tweede eerder humbuckers, dus 2 spoelen naast elkaar in tegenfase.
De ingebouwde versterker, indien die er is, kan dan nog wat extra equalisen, maar geen gebreken goedmaken.
Persoonlijk vind ik de electronica niet belangrijk. In mijn bassen gebruik ik de versterker zuiver voor het omzetten van het hoogohmige PU signaal naar een laagohmig waardoor storingsvrij transport van het uitgangssignaal gewaarbord is.
Hier te zien mijn 150 ste exemplaar. Het is een longscale 5 string bas.
De hals bestaat uit 17 lagen grafietvezel, geperst onder hoge druk en meervoudig getemperd. Dit is een zeer tijdsrovende en dure oplossing die commercieel slechts weinig wordt toegespast omwille van de moeilijkheidsgraad en de hoge kostprijs. Het kost mij een volledige week om 20 halsen te maken. Gebruikmakend van de pers en temperovens in een fabriek in Duitsland. Ik huur die machines tijdens de sluitingsperiode kerst/nieuwjaar.
De carbonhals heeft als voordeel dat hij niet resoneert in het voor de mens hoorbare gebied en er dus geen klankinvloed is. Tevens blijft de hals zeer stabiel, buigt niet. Daardoor kan de actie van de snaren zeer laag gezet worden, dus dicht op de toets, waardoor er zeer veel speelcomfort is en een goedpunt aan de fret (denk aan de vergelijkbare functie van de spike).
De body is op deze bas gemaakt van Honduras Mahonie. Een vrij lichte houtsoort met zeer goede klankeigenschappen. Jammer genoeg niet meer of zeer moeilijk te verkrijgen. De toplaag is zuiver esthetisch. Op deze bas een stuk zwam van een Es (soms ook fouttief 'wortelhout' genoemd. De moeilijkheid ligt erin om alle gaten (zwart op de foto) te vullen en het geheel daarna te lakken met puur epoxy. Met een lak zou dit niet lukken omdat die na enkele jaren begint in te zakken. Epoxy zakt daarentegen niet in. Het was niet eenvoudig om de Epoxy in hoogglans te polieren.
De hardware bestaat uit een brug die CNC gefreesd is uit 1 stuk messing / Alu legering. De ruiters zijn 3D verstelbaar en kunnen in de 3 dimenties vastgeklemd worden om zelftrillen tegen te gaan. Veren of andere losse delen vind je hier natuurlijk niet op terug.
Produktietijd voor een dergelijk instrument. Ik bouw steeds per 6 stuks. Gemiddeld zit je dan 50 tot 75 uren aan 1 instrument te werken.
Prijs: Een afgewerkt instrument van dit type kost je tussen de 7500 en 12000 Euro.
De gebruikte onderdelen kosten gemiddeld zo'n 1250 euro.
Iemand zin om de uitdaging aan te gaan?
Groeten,
Ed.
[/img]
Laat mij even een snelle opsomming maken van wat er op een gitaar gebeurt en wat je daarmee aan kunt.
We gaan ervan uit dat het hier om een electrische gitaar of bas gaat.
Een snaar wordt aan het trillen gebracht. Door het trillen van die snaar wordt er boven de PU het magnetisch veld van die PU verstrooid waardoor die een klanksignaal afgeeft (zeer simplistisch voorgeteld).
Die snaartrilling wordt echter beinvloed door iets wat we in de speakerbouw ook kennen. Nml de eigenresonantie van alles wat rond die snaar hangt. In ons geval is dat voornamelijk de hals. Deze hals gaat meeresoneren met elke snaartrilling. Afhankelijk van het soort hout gaat dit een ander resonantiegedrag geven. In de praktijk geeft een zachter hout voor de hals een langere sustain en minder attack. Bij harder hout net het tegenovergestelde. Je kunt verschillende houtsoorten gaan samenlijmen om een best of both worlds te krijgen.
Dan de verbinding naar de body. Zeer belangrijk. Net zoals de vaste montage van de speaker aan het frontpaneel of de overdracht van de kast naar de vloer (spikes e.d.) is ook bij een gitaar de verbinding van die hals naar de body bepalend voor het afremmen of versterken van sustain en responce.
(Sustain is de duur van het uitklinken van een trilling. Een speaker MOET na het ophouden van het signaal zo snel mogelijk stoppen met geluid weer te geven, een instrument moet die toon zo lang mogelijk vasthouden).
Aanslag of responce is de snelheid van het opwekken van een klank na het aanslaan van de snaar
Een goede solide verbinding geeft meer sustain en een snelle aanslag of responce. Een slechte verbinding klinkt doods (weinig aanslag, weinig sustain, geen responce).
Met deze 2 parameters kun je al heel wat bepalen van de gitaar in wording. Dus de opbouw van de hals (1 laag, meerdere lagen, hard of zacht hout) en de verbinding met de body (geschroefd, gelijmd of doorlopend in de body).
Dan de body zelf. Als we terug een vergelijking leggen met een speaker, zou je de body als de kamervloer kunnen zien. Is die hard dan heb je een strakke korte klank. Is die zacht dan is er meer diepte, meer sustain en een zachtere aanslag. De body wordt in de zelfbouw en de elitegitaren meestal opgebouwd rond een fundamentele basis (klankbepaald) en een toplaag (om esthetische redenen, zie foto onderaan).
De snaren moeten met het hout verbonden worden. Ook deze hardware is zeer klankbepalend en wordt dikwijls onderschat.
Vooreerst de brug. Daar wordt de snaar over de "ruiter" gebogen om veel druk te kunnen zetten op de body (theoretisch vergelijkbaar met een spike). Het is van het grootste belang dat hier niets kan meetrillen. Als er meetrillende delen zijn (veren, onstabiele ruiters) dan gaat een deel van de snaartrilling in die vibrerende delen, met verlies van sustain en responce).
Ook het andere eind van de snaar moet goed op het hout gedrukt worden, dat gebeurt op de fret. Deze fret is dan ook belangrijk voor je eindsound. Dikke frets meer sustain.(dunne frets sneller en impulsiever). Het houtsoort waar de frets inzitten (toest) heeft hier ook een invloed op.
Deze bovenvermelde zaken kun je een beetje vergelijken met een limiter / compressor.
Dan de electronica.
De PU is natuurlijk zeer bepalend voor de sound. Maar wat fout zit in de houtkeuze of constructiemethode kun je met een andere PU niet meer corrigeren. De PU kun je zien als een sound equaliser.
Er zijn pick-ups die een zeer dunne klank geven met veel detail en er zijn er die een volle klank geven met minder detail. De eerste zijn meestal single coils, de tweede eerder humbuckers, dus 2 spoelen naast elkaar in tegenfase.
De ingebouwde versterker, indien die er is, kan dan nog wat extra equalisen, maar geen gebreken goedmaken.
Persoonlijk vind ik de electronica niet belangrijk. In mijn bassen gebruik ik de versterker zuiver voor het omzetten van het hoogohmige PU signaal naar een laagohmig waardoor storingsvrij transport van het uitgangssignaal gewaarbord is.

Hier te zien mijn 150 ste exemplaar. Het is een longscale 5 string bas.
De hals bestaat uit 17 lagen grafietvezel, geperst onder hoge druk en meervoudig getemperd. Dit is een zeer tijdsrovende en dure oplossing die commercieel slechts weinig wordt toegespast omwille van de moeilijkheidsgraad en de hoge kostprijs. Het kost mij een volledige week om 20 halsen te maken. Gebruikmakend van de pers en temperovens in een fabriek in Duitsland. Ik huur die machines tijdens de sluitingsperiode kerst/nieuwjaar.
De carbonhals heeft als voordeel dat hij niet resoneert in het voor de mens hoorbare gebied en er dus geen klankinvloed is. Tevens blijft de hals zeer stabiel, buigt niet. Daardoor kan de actie van de snaren zeer laag gezet worden, dus dicht op de toets, waardoor er zeer veel speelcomfort is en een goedpunt aan de fret (denk aan de vergelijkbare functie van de spike).
De body is op deze bas gemaakt van Honduras Mahonie. Een vrij lichte houtsoort met zeer goede klankeigenschappen. Jammer genoeg niet meer of zeer moeilijk te verkrijgen. De toplaag is zuiver esthetisch. Op deze bas een stuk zwam van een Es (soms ook fouttief 'wortelhout' genoemd. De moeilijkheid ligt erin om alle gaten (zwart op de foto) te vullen en het geheel daarna te lakken met puur epoxy. Met een lak zou dit niet lukken omdat die na enkele jaren begint in te zakken. Epoxy zakt daarentegen niet in. Het was niet eenvoudig om de Epoxy in hoogglans te polieren.
De hardware bestaat uit een brug die CNC gefreesd is uit 1 stuk messing / Alu legering. De ruiters zijn 3D verstelbaar en kunnen in de 3 dimenties vastgeklemd worden om zelftrillen tegen te gaan. Veren of andere losse delen vind je hier natuurlijk niet op terug.
Produktietijd voor een dergelijk instrument. Ik bouw steeds per 6 stuks. Gemiddeld zit je dan 50 tot 75 uren aan 1 instrument te werken.
Prijs: Een afgewerkt instrument van dit type kost je tussen de 7500 en 12000 Euro.
De gebruikte onderdelen kosten gemiddeld zo'n 1250 euro.
Iemand zin om de uitdaging aan te gaan?
Groeten,
Ed.
[/img]
-
- Beheerder
- Berichten: 8542
- Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
- Locatie: Budel
-
- Berichten: 4993
- Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
- Locatie: Dokkum
Goed verhaal asterduk
Zou wel op de homepage kunnen. Is voor mij ook al wel meer dan 40 jaar geleden dat ik er mee bezig was. Kom weer veel herkenbaars tegen in jou uitleg. Best leuk.

Zou wel op de homepage kunnen. Is voor mij ook al wel meer dan 40 jaar geleden dat ik er mee bezig was. Kom weer veel herkenbaars tegen in jou uitleg. Best leuk.

Een wijze man is hij, die twijfelt aan zijn eigen woorden, want alles kan, tot het tegendeel is bewezen !
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????
Maar ja, viewtopic.php?f=15&t=4440 ????
-
- Beheerder
- Berichten: 8542
- Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
- Locatie: Budel
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Ondanks dat ik (tijdelijk) gestopt ben met de instrumentenbouw, zijn er altijd klanten die mij aan het werk krijgen.
Voor een limburgse klant heb ik daarom de laatste weken een 5-snarenbas afgebouwd.
De bas is een SKC Bogart model. Origineel is deze bas volledig uit Carbon. Hun topreeks bestond echter uit een houten body die ze bij mij lieten bouwen.
Dit contract is nu ten einde.
Ik heb echter nog wat materiaal liggen welk in de Bogart bas werd gebruikt.
Als iemand interesse mocht hebben om een bas te bouwen rond dit concept, dan wil ik daar gerust assistentie in verlenen en de onderdelen toeleveren.
Ik zal later vandaag nog wat fotos posten.
Groeten,
Ed.
Voor een limburgse klant heb ik daarom de laatste weken een 5-snarenbas afgebouwd.
De bas is een SKC Bogart model. Origineel is deze bas volledig uit Carbon. Hun topreeks bestond echter uit een houten body die ze bij mij lieten bouwen.
Dit contract is nu ten einde.
Ik heb echter nog wat materiaal liggen welk in de Bogart bas werd gebruikt.
Als iemand interesse mocht hebben om een bas te bouwen rond dit concept, dan wil ik daar gerust assistentie in verlenen en de onderdelen toeleveren.
Ik zal later vandaag nog wat fotos posten.
Groeten,
Ed.
-
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12392
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
Zelf speel ik al lang gitaar en soms bas. Ik heb er ook al vaak aan zitten denken om et een zelf te maken. Het grootste probleem lijkt mij het afstellen van de gitaar. Het is niet zo 1,2,3 fftjes een plankje met een halsje.
Ik ken een zaak (is geen reclame dit !
) waarbij je dus je gitaar kan bouwen samen met een gitaarbouwer zelf. Deze gitaarbouwer zit in Schiedam (de gier gitaarbouw) en ik vind het een prima zaak.
Je bent dan zo'n 1200- 2500 euri kwijt voor een gitaar (nagelang hout soort, elektronika etc etc).
Duurder kan natuurlijk ook.
Zelf heb ik het geld niet, maar als ik dat zou hebben zou ik het direct doen
Toevoeging van hout :
Hout is zeker belangrijk voor de klank. Maar zelf vind ik het ook belangrijk voor de speelbaarheid. Er zijn bepaalde necken die ik echt rot vind spelen. Daar kan ik ook echt niet aan wennen. Maar zo zijn er ook body's waar ik niet aan kan wennen. Wat sound betreft, maar ook wat gewicht betreft.
Zo ken ik ook een aantal mensen die serieus rug klachten krijgen van Les Paul achtige modellen.
En als we het dan toch over sound hebben. Zorg ervoor dat je tenminste een redelijk amp hebt. Maargoed ik denk deze laatste toevoeging op dit forum niet hoeft
(trouwens leuk om te lezen dat ik ooit in een ver verleden een werkstuk heb gemaakt over gitaren en dat dat klopt met de beschrijving hierboven over hout soorten enzo
)
Ik ken een zaak (is geen reclame dit !

Je bent dan zo'n 1200- 2500 euri kwijt voor een gitaar (nagelang hout soort, elektronika etc etc).
Duurder kan natuurlijk ook.

Zelf heb ik het geld niet, maar als ik dat zou hebben zou ik het direct doen

Toevoeging van hout :
Hout is zeker belangrijk voor de klank. Maar zelf vind ik het ook belangrijk voor de speelbaarheid. Er zijn bepaalde necken die ik echt rot vind spelen. Daar kan ik ook echt niet aan wennen. Maar zo zijn er ook body's waar ik niet aan kan wennen. Wat sound betreft, maar ook wat gewicht betreft.
Zo ken ik ook een aantal mensen die serieus rug klachten krijgen van Les Paul achtige modellen.
En als we het dan toch over sound hebben. Zorg ervoor dat je tenminste een redelijk amp hebt. Maargoed ik denk deze laatste toevoeging op dit forum niet hoeft


(trouwens leuk om te lezen dat ik ooit in een ver verleden een werkstuk heb gemaakt over gitaren en dat dat klopt met de beschrijving hierboven over hout soorten enzo

-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
asterduc schreef:
Ik zal later vandaag nog wat fotos posten.
met een beetje vertraging (dankzij het lekker zomers weer)
Top van de body is in Gerigelde bergsicamore (hetzelfde hout waar de echte Stradivarius uit gemaakt werden).
Body zelf is een Sipo Mahogany Pomelé.
De hals uit 15 lagen Carbon, geperst onder hogere temperatuur en meervoudig getempert. Dit temperen bepaald uiteindelijk de aanwezigheid van veel of weinig harmonischen.
Pick-up zijn van Basstec
Brug is zelf gebouwd. De ruiters zijn 3D verstelbaar en elk bewegend deel is vast geklemd om ongewenste resonantie trillingen tegen te gaan.
De electronica die is toegepast is eveneens zelfbouw. Dit is een eenvoudige impedantieaanpasser met 2 band equaliser op basis van de TI opamp (ik dacht de 84 reeks). Deze opamp heb ik destijds gekozen omwille van het lage verbruik. Heeft wel iets hogere ruis.
Het geheel is afgelakt met een industriele satijnlak.
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
-
- Berichten: 863
- Lid geworden op: zo 22 mei 2005, 19:02
- Locatie: Den Haag
-
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 927
- Lid geworden op: za 30 jul 2005, 17:57
- Locatie: Den Haag
-
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 27596
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
asterduc schreef:asterduc schreef:
Ik zal later vandaag nog wat fotos posten.
met een beetje vertraging (dankzij het lekker zomers weer)
Top van de body is in Gerigelde bergsicamore (hetzelfde hout waar de echte Stradivarius uit gemaakt werden).
Body zelf is een Sipo Mahogany Pomelé.
De hals uit 15 lagen Carbon, geperst onder hogere temperatuur en meervoudig getempert. Dit temperen bepaald uiteindelijk de aanwezigheid van veel of weinig harmonischen.
Pick-up zijn van Basstec
Brug is zelf gebouwd. De ruiters zijn 3D verstelbaar en elk bewegend deel is vast geklemd om ongewenste resonantie trillingen tegen te gaan.
De electronica die is toegepast is eveneens zelfbouw. Dit is een eenvoudige impedantieaanpasser met 2 band equaliser op basis van de TI opamp (ik dacht de 84 reeks). Deze opamp heb ik destijds gekozen omwille van het lage verbruik. Heeft wel iets hogere ruis.
Het geheel is afgelakt met een industriele satijnlak.
hier dan eindelijk de fotos.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Berichten: 6810
- Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
- Locatie: Amsterdam
asterduc schreef:asterduc schreef:Het geheel is afgelakt met een industriele satijnlak.
hier dan eindelijk de fotos.
Close-ups wij willen close-ups

ps.
Ziet er goed uit

You're getting brutal, Sark. Brutal and needlessly sadistic.
---------------------------END OF LINE----------------------------

Thank you, Master Control.
---------------------------END OF LINE----------------------------
Thank you, Master Control.
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
-
- Berichten: 4024
- Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 20:24
- Locatie: Schilde, Antwerpen, B
Terug naar “Pro Audio specifiek”
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: CCBot en 0 gasten