Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

b_force
Ook commercieel actief

Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker

Berichtdoor b_force » di 27 jul 2010, 18:37

De eerste stappen richting een nieuwe versterker zijn gezet.
Momenteel heb ik wel al een Laney 30W versterker, maar deze gaat simpelweg veeeeel te hard voor onze portiek woning.
Het idee is dan ook om een versterker te maken met veel minder vermogen, zo'n 7-8W max.
Nu kun je natuurlijk een ontwerp nabouwen, maar het is natuurlijk veel leuker en leerzamer om zelf iets te ontwerpen/experimenteren.
Afgelopen tijd heb ik daar dan ook veel tijd ingestoken. Bij deze wil ik iedereen ook aanraden (lees:verplichting!) om dit boek aan te schaffen:
http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

Daar staat namelijk waanzinnig veel nuttige informatie in over hoe de klank van gitaarversterkers nu tot stand komt.

De vraag is, waar ga ik beginnen?
Allereerst maar eens de eindtrap. Ik heb gekozen voor een single ended ontwerp met een 6P3S-E buis (equivalent 6L6).
Deze zou zo ongeveer 7W moeten leveren en met de juiste triode instelling 3W. Een single ended zou meer 2e orde harmonischen moeten hebben tov een PP. In een PP worden deze namelijk teniet gedaan. De gekozen voedingspanning is ongeveer 330V. Daarvoor kan ik een betaalbare 250V trafo gebruiken van tube-town.

Wat echter veel boeiender is voor de klank, is de voortrap.
De buizen die ik wil gaan gebruiken zijn 6N2P (equivalent 12AX7) en 6J32P (EF86).
Nu zullen er een hoop mensen zich afvragen waarom in hemelsnaam een EF86? Deze buis staat namelijk bekend als behoorlijk microfonisch.
Dat klopt deels, het hangt er namelijk van af hoe je deze buis toepast (en dat hebben ze bij VOX dus totaal verkeerd begrijpen). Met deze buis kun je namelijk een aantal leuke trucen uithalen, maar daarover later meer.
Ik zal eerst een eerste opzet van het schema laten zien:
Schema amp.png

De basis is dus een twee kanaals versterker. Een volledig clean kanaal en een distortion kanaal.
De oplettende kijker zal waarschijnlijk overeenkomsten zien met een aantal bekende gitaar merken.
Hoewel ze toch niet 100% identiek zijn, is dat inderdaad ook de basis waar ik wil gaan beginnen. Als je overigens veel versterker schema's vergelijkt zie je sowieso veel overeenkomsten.

Voor de compleetheid ook de voeding (wat minder boeiend):
Voeding.png

Laat ik in het kort even wat dingen uit het schema pakken.
Ik begin met de ingang. Vaak zie je hier een aparte aansluiting voor low en voor high. Ik vind het persoonlijk altijd erg irritant om je gitaar plug te wisselen. Wat er eigenlijk altijd gebeurd, is dat er een simpele spanningsdeler wordt gemaakt (verzwakking -6dB). Het lijkt mij handiger om dat schakelbaar te maken.

Na de ingang gaan we naar buis V1. Dit is de EF86.
De fout die VOX (en anderen) maken, is om deze buis gigantisch veel te laten versterken (rond 200x !). Een hoop versterking is leuk, maar niet perse nodig om een specifieke klank te creëren. Wat je dan beter kunt doen is een andere buis er voor zetten. Voordeel is dat dan de klank eigenschappen van de EF86 nog veel sterker benadrukt worden. In dit schema heb ik geen buis ervoor, maar wil daar wel mee gaan experimenteren. De huidige instelling is een redelijk beginpunt, hoewel ik wil gaan experimenteren door de buis veel warmer in te stellen.
Het leuke van een pentode, is dat deze ook al triode instelbaar is. Dit kun je doen dmv een schakelaar, maar het wordt pas echt interessant als dit traploos gaat.
Daarvoor is het circuitje rond P1 nodig. Na V1 volgt een simpele EQ voor bass, mid en treble en is er nog een schakelbare "bright" functie toegevoegd.

Het andere kanaal is een stuk complexer.
We zien daar gelijk al een bekende treble booster, die je bijvoorbeeld vind in Marshall versterkers (eigenlijk aanwezig in bijna alle versterkers, zo ook Laney).
Zelf vind ik echter Marshalls op laag volume niet altijd lekker klinken, dus waarschijnlijk verwijder ik C8.
Overigens zijn R31, R30 en R25 allemaal grid stoppers om "blocking distortion" tegen te gaan (belangrijk! veel mensen vergeten die!)
Rond buis V3 zien we een zogenaamde "kathode volger". Buiten het feit dat deze als buffer werkt (voor de tonestack), heeft het ook enorm veel invloed voor de klank voor de versterker. Het komt er in feite op neer dat de tweede triode stroom wegneemt van de buis ervoor. Omdat het een vrij lang verhaal is, verwijs ik naar deze pagina:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/dccf.htm

Op die pagina is nog een vernuftig stukje te vinden om "bootstrapping" toe te passen voor (nog) meer gain.
Het circuitje rond P12 is overigens ook een leuke toevoeging als "extra boost".

Tot zover een heel beknopte uitleg over deze versterker.
Eerst moet ik eens alles inventariseren en nog een ontwerp maken voor de kast.
Ook wil ik gaan kijken of de simulaties enigszins overeenkomen met de praktijk en ook met wat je daadwerkelijk waarneemt.

Het wordt sowieso een aparte top met een los,half open, speakerkabinet. Ik zit te denken aan zwart en creme (nep)leer.
Het metalen chassis wordt zwart met wit/creme kleurige chickenhead knoppen.
Ik weet alleen nog niet hoe ik de chassis opdruk ga doen. Speaker wordt een 12inch Celestion Vintage 30.

Een hoop dingen om nog over na te denken dus :P
Graag jullie input, mening, kritiek en vragen :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

TubeHead

Re: Guitar amplifier from scratch, Russiche Rocker

Berichtdoor TubeHead » di 27 jul 2010, 20:45

Waarom eigenlijk de 6N2P ?

Natuurlijk is de toepassing heel wat anders.. maar vond deze buisje in mn phono trapje echt ruk. :?

Leuk project verder ! Ga ik zeker volgen !

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 27 jul 2010, 21:12

b_force schreef: Bij deze wil ik iedereen ook aanraden (lees:verplichting!) om dit boek aan te schaffen:
http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html

Ik zou ik niet zijn als ik daar niet iets gratis tegenover kon stellen... :lagge:
Guitar Amplifier Handbook PDF.part1.rar
Guitar Amplifier Handbook PDF.part2.rar
Guitar Amplifier Handbook PDF.part3.rar

(bij mijn weten is het een rechtenvrij boek, aan de tekeningen te zien is het een jaar of vijftig oud.)

Ontopic dan.
Leuk idee, past wel een beetje bij je eigenwijze karakter. (dat is een compliment. :mrgreen: )
Netjes getekend ook.
Ik zou voor S2 en S5 een 5 Volt relais gebruiken, dan kun je ze ook via een voetschakelaar laten lopen.
Ik ben benieuwd wat je ervan gaat maken en ga dit zeker volgen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 27 jul 2010, 21:33

TubeHead schreef:Waarom eigenlijk de 6N2P ?

Natuurlijk is de toepassing heel wat anders.. maar vond deze buisje in mn phono trapje echt ruk. :?

Hij klinkt uitstekend in een buizentrapje na een TDA1541 à la Lampizator. :D
( ͝° ͜ʖ͡°)

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » di 27 jul 2010, 21:42

Toevallig ook een Voshkod buisje ? ( met zoon Raket symbool )

knuisje

Berichtdoor knuisje » di 27 jul 2010, 21:56

Yep!
( ͝° ͜ʖ͡°)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 27 jul 2010, 22:41

@ TubeHead
Waarom de 6n2P?
Ten eerste omdat deze goedkoop is, ten tweede omdat ik er net zo veel goeie als slechte verhalen over lees :)

@ Raymond.
Leuk, is wel een heel ander boek, maar meer naslag werken is enkel welkom!!
Maar voor dit bedrag kun je een boek niet laten liggen :)
Relais voor voetschakelaars en andere praktische dingen komen later. Ik wil eerst een werkende amp maken waar ik tevreden mee ben.

edit:
Heb dat boek van jou even doorgelezen en het is echt totaal anders :wink:

Hansanaloog

Berichtdoor Hansanaloog » do 29 jul 2010, 21:30

Leuk dat je een nieuwe buizenversterker ontwerpt!
Kun je een beetje gitaar spelen?

Ik mag dan misschien een beetje dom zijn, maar ik heb nog 1 klein vraagje: Wat is de functie van D5 in de voeding?
Draadgewonden weerstanden? Alleen als het echt niet anders kan.

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » do 29 jul 2010, 21:42

ik gok om het vonken van de schakelaar tegen te gaan. Hoge gelijkspanning is tricky.

Je kan trouwens ook voor een dubbele uitgevoerde schakelaar gaan bart. Zet je de twee schakel contacten in serie.

Hansanaloog

Berichtdoor Hansanaloog » do 29 jul 2010, 22:00

TubeHead schreef:ik gok om het vonken van de schakelaar tegen te gaan. Hoge gelijkspanning is tricky.

Je kan trouwens ook voor een dubbele uitgevoerde schakelaar gaan bart. Zet je de twee schakel contacten in serie.

Ach, natuurlijk! De C-L-C combinatie na D5 kan op die spanning flinke vonken bij het
uitschakelen van S2 veroorzaken.

Thanx!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » do 29 jul 2010, 22:10

TubeHead schreef:ik gok om het vonken van de schakelaar tegen te gaan. Hoge gelijkspanning is tricky.

Dan zet je toch normaal gesproken een X2 condensator over de schakelkontacten paralel?

TubeHead schreef:Je kan trouwens ook voor een dubbele uitgevoerde schakelaar gaan bart. Zet je de twee schakel contacten in serie.

Waarom niet de Fase en Nul met een dubbelpolig schakelen, contacten in serie zie ik het nut niet van in...

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » do 29 jul 2010, 22:53

Ik hoef vragen niet eens meer te beantwoorden :lol:

Een dubbele direct na de trafo was wat beter geweest, echter heb ik hier heel mooi een off-on-on schakelaar liggen.
Dan kan ik mooi van uit, naar standby, naar aan :)

@ Hansanaloog
Ben ooit begonnen op mijn 12e geloof ik.
Laatste tijd is het helaas een stuk minder geworden.

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » vr 30 jul 2010, 2:27

Ik ben onder de indruk, Bart! =P~
Mijn eigen gitaarversterkeraktiviteiten staan helaas op een laag pitje, de stereo heeft voorrang en daarvoor blijf ik maar nieuwe experimenten verzinnen en uitvoeren. Ook leuk. Ik zou er hier wat meer over moeten vertellen, ben nu bezig met een direkt gekoppelde SE..

Ik heb echter een vraagje over het schema (kan goed dat dat door mijn onkunde komt hoor..)
De pentode/triodeschakelaar bij de eindbuis, klopt dat wel? Als ik het goed heb kies je toch tussen anodespanning of aarde?

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 30 jul 2010, 6:26

ray5150 schreef:contacten in serie zie ik het nut niet van in...

Minder kan op vonken. Als de schakelaar uit word gezet dan is de afstand 2x zoveel.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 30 jul 2010, 8:45

Miniwatt schreef:Ik heb echter een vraagje over het schema (kan goed dat dat door mijn onkunde komt hoor..)
De pentode/triodeschakelaar bij de eindbuis, klopt dat wel? Als ik het goed heb kies je toch tussen anodespanning of aarde?

Nee, zo is hij goed, moet je dat stukje maar eens goed bestuderen :wink:
Kijk maar eens rond naar diverse triode schakelingen:
http://www.elektronicaforum.nl/files/st ... se_213.gif
http://www.google.nl/search?978&q=el84%20triode

Sterker nog, ik heb een programma "SE" van Glassware en die is precies hetzelfde aangesloten :)
De exacte theorie erachter kan ik je vertellen/kun je opzoeken, maar plaatjes zijn denk ik wat duidelijker.

R29 zou de vervelende "plop" moeten tegengaan en nog wat vervelende eigenschappen van een normale schakelaar.
Ik weet dat zoiets werkt bij kleine penthode buizen als de EF86, maar geen idee of het werkt bij "power buizen".

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » vr 30 jul 2010, 8:50

TubeHead schreef:Minder kan op vonken. Als de schakelaar uit word gezet dan is de afstand 2x zoveel.

Als dat zo zou werken, dan zou bij een bougie de electrodenafstand verkleind moeten worden in het geval van meerdere electroden. Dat is niet het geval. De vonk springt alleen over bij dié electrode waar op het moment van ontsteken de minste "lucht"-weerstand heerst. Dit zorgt slechts voor een wat exactere timing, maar de vonk is niet minder krachtig als met één electrode.

Daarnaast blijft bij elke schakelaar tijdens het openen een moment optreden dat de afstand klein genoeg is om een vonk te doen overspringen... al zet je er 10 achter elkaar. Een condensatortje lijkt me toch efficiënter.

--
Edit: nou vooruit, een condensator of diode. :)

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 30 jul 2010, 9:01

Een diode werkt ook erg mooi hoor.
Hier stukje uitleg:
http://www.freewebs.com/valvewizard1/standby.html
Beste blijft voor de gelijkrichtbrug, maar dan kan ik mijn schakelaar niet gebruiken :P

(hoewel ik er aan zit te denken om de hele stanby functie over boord te gooien en een soort mute circuitje maak)

Hansanaloog

Berichtdoor Hansanaloog » vr 30 jul 2010, 9:31

Hmmm... Als ik dat stuk van "The Valve Wizzard" even doorlees, lijkt de "improved standby switching" oplossing met een 47k/3watt weerstand over de schakelaar de beste.
B.t.w.: Erg interessant, die "Valve Wizzard". Thanx for sharing! :mrgreen:

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » vr 30 jul 2010, 10:09

Hansanaloog schreef:Hmmm... Als ik dat stuk van "The Valve Wizzard" even doorlees, lijkt de "improved standby switching" oplossing met een 47k/3watt weerstand over de schakelaar de beste.

Heb je mijn begin post niet helemaal gelezen? :roll: :-s [-X

Miniwatt

Berichtdoor Miniwatt » vr 30 jul 2010, 13:37

Foutje bedankt!

TubeHead

Berichtdoor TubeHead » vr 30 jul 2010, 18:15

Marp schreef:
TubeHead schreef:Minder kan op vonken. Als de schakelaar uit word gezet dan is de afstand 2x zoveel.

Als dat zo zou werken, dan zou bij een bougie de electrodenafstand verkleind moeten worden in het geval van meerdere electroden. Dat is niet het geval. De vonk springt alleen over bij dié electrode waar op het moment van ontsteken de minste "lucht"-weerstand heerst. Dit zorgt slechts voor een wat exactere timing, maar de vonk is niet minder krachtig als met één electrode.

Daarnaast blijft bij elke schakelaar tijdens het openen een moment optreden dat de afstand klein genoeg is om een vonk te doen overspringen... al zet je er 10 achter elkaar. Een condensatortje lijkt me toch efficiënter.

--
Edit: nou vooruit, een condensator of diode. :)

Toch werkt het blijkbaar. Collega moest op een boot een aanpassing maken. Omdat de relais steeds naar de knoppe ding.
Was ook een gelijkspanning van pak um beet 250volt. Heeft hij dit trukje toegepast maar dan met een relais en werkte prima.

Marp
Beheerder / Sysadmin

Berichtdoor Marp » za 31 jul 2010, 3:55

TubeHead schreef:
Marp schreef:
Als dat zo zou werken, dan .....

Toch werkt het blijkbaar.

Jawel, ik neem zondermeer aan dat de levensduur toeneemt, maar niet dat afstand er iets mee te maken heeft en dat de vonkvorming erdoor afneemt.

Wat je mijns inziens bereikt is dat per x aantal schakelklikken het aantal vonken per schakelaar vermindert, omdat deze over beide schakelaars wordt verdeeld. Springt eenmaal bij één schakelaar de vonk over, dan is immers het contact zo goed als tot stand gekomen/verbroken, en zal bij de andere nog slechts een zwakke of geen vonk meer ontstaan.

Per saldo zal je dus met een dubbele schakelaar vast wat langer doen, omdat ze samen meer vonken kunnen verwerken. Daarbij lijkt het me niet uitmaken of je ze parallel danwel in serie schakelt. Ik geloof echter niet dat je er het vonken op zich effectief mee aanpakt. Met een condensator of diode is dat wel het geval.

Mocht ik het mis hebben, dan graag verbeteren.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » za 31 jul 2010, 9:54

DSCF1328.jpg

Plus
WIMA_MKP10.jpg

Blijft naar mijn idee toch de beste oplossing, ook om de redenen die Mario omschrijft.

Hansanaloog

Berichtdoor Hansanaloog » di 10 aug 2010, 12:08

b_force schreef:Hansanaloog schreef:
Hmmm... Als ik dat stuk van "The Valve Wizzard" even doorlees, lijkt de "improved standby switching" oplossing met een 47k/3watt weerstand over de schakelaar de beste.

Heb je mijn begin post niet helemaal gelezen? :roll: :-s [-X

b_force schreef: Bij deze wil ik iedereen ook aanraden (lees:verplichting!) om dit boek aan te schaffen:http://www.freewebs.com/valvewizard/index.html
Daar staat namelijk waanzinnig veel nuttige informatie in over hoe de klank van gitaarversterkers nu tot stand komt.

Euh... :oops: Ik heb het boek nu (eindelijk) besteld.

b_force
Ook commercieel actief

Berichtdoor b_force » di 10 aug 2010, 13:11

Heel goed :)
Momenteel ben ik bezig aan de vorm van de kast.
Met vaste maatje die dat altijd voor mij mooi in 3D zet is momenteel op vakantie, dus concrete ontwerpen moeten even op zich laten wachten.

Terug naar “Pro Audio specifiek”