Project: 100WTransistor Pre en Power amp voor gitaar

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

luuk89

Project: 100WTransistor Pre en Power amp voor gitaar

Berichtdoor luuk89 » wo 09 jun 2010, 14:34

Bericht verwijderd
Laatst gewijzigd door luuk89 op wo 11 mei 2011, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.

SuperR

Re: Project: 100WTransistor Pre en Power amp voor gitaar

Berichtdoor SuperR » wo 09 jun 2010, 16:30

Welkom. Mooi dat je zo ambitieus bent maar hoe definieer jij "basis kennis en vaardigheden"? Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer je vol ambitie aan een project begint wat misschien als instap-project te lastig is. Een LM4780 is natuurlijk eenvoudiger. (als voorbeeld) Waarom wil je trouwens 2 keer die 12incher? Met een gevoeligheid van 110db/watt@1m heb je aan 1 stuk MEER dan genoeg lijkt mij.

Djuke
Ook commercieel actief

Berichtdoor Djuke » wo 09 jun 2010, 16:31

Hoi Luuk, ik lees net over je plan om een halfgeleider gitaarversterker te gaan bouwen en grappig genoeg heb ik een paar weken geleden precies hetzelfde plan opgevat. Het lijkt erg op jouw project, maar dan een modulaire 3-kanaals uitvoering, zodat je tegelijkertijd 3 bas/gitaren kan aansluiten met ieder hun eigen toonregeling en deze signalen opgeteld naar 1 mosfet poweramp. Op het moment heb ik een werkend prototype gebouwd van 1 van de kanalen, dus de supply, preamp en poweramp zijn klaar. Ik zal binnenkort wat meer info geven met wat foto's of een nieuw project op m'n site starten. Info over de gebruikte mosfet poweramp staat hier:
http://www.djuke.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=3:mosfetamp&catid=1:projects&Itemid=3

De ESP27 heb ik ook gezien, maar vond ik niet zo mooi, b.v het feit dat als je alle pots van de toonregeling naar links draait, je het signaal kortsluit naar GND. De softlimit met D1-D4 leek me wel een goed plan, om de vervorming van een buis enigszins na te maken. Heb zelf de OPA2134 gebruikt, door de hoogomige FET ingang heb je ook geen aparte HI en LO ingang meer nodig.

De aarding van het geheel moet je zo uitvoeren als in het plaatje Power supply van ESP, dus binnenkomende randaarde direct naar het chassis en via 10R naar het steraardpunt tussen de ELCO's en vandaar apart naar alle pcb's. Voorkom aardloops, b.v. als je van steraardpunt naar preamp en ook naar poweramp gaat, krijg je een loop als je ook een aardleiding van preamp naar poweramp legt.

Prototype_top.JPG

In het prototype zijn te zien:
[*]rechtsonder het supply pcb met 2x45 voor poweramp en 2x15V voor opamps
[*]linksonder de preamp met toonregeling
[*]middenonder de koptelefoonversterker
[*]midden op het koellichaam de poweramp en bruggelijkrichter
[*]linksboven de connectoren voor de effect loop

Guitaramp_schematic.png

Blokschema laat de verschillende pcb's en signaalgang zien. Opzet is modulair, zelf voeg ik nog een extra kanaal toe, zodat het in totaal 3 wordt
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Djuke op do 10 jun 2010, 21:52, 1 keer totaal gewijzigd.

luuk89

Berichtdoor luuk89 » wo 09 jun 2010, 18:48

SuperR
Welkom. Mooi dat je zo ambitieus bent maar hoe definieer jij "basis kennis en vaardigheden"? Het zou natuurlijk jammer zijn wanneer je vol ambitie aan een project begint wat misschien als instap-project te lastig is. Een LM4780 is natuurlijk eenvoudiger. (als voorbeeld) Waarom wil je trouwens 2 keer die 12incher? Met een gevoeligheid van 110db/watt@1m heb je aan 1 stuk MEER dan genoeg lijkt mij.

Wat ik onder basis kennis en vaardigheden versta is een en ander kwa vermogen, stroom, spanning, weerstand berekenen, ik weet waar bepaalde componenten voor dienen. Met enig naslagwerk uit schoolboeken zou ik ook een grafiekje van het ontladen van een condensator kunnen maken. (dit zet ik niet neer om intelligent te lijken :-& maar puur wat ik OOIT eens heb gedaan)

Naar mijn idee is de kennis die ik heb genoeg om een werkende versterker te kunnen maken zoals ie daar staat. Ik zie dat ook als gewoon het schema lezen, componenten zoeken, en precies doen wat er staat. Het zelf aanpassen van schema's en gevolgen daarvan is dus voor mij onbekend! Ook bepaalde vaktermen zoals Bias current zijn/waren voor mij onbekend. Maar na enig googelen en wat eigen inzicht kan ik een heel eind komen. Daarintegen zijn er natuurlijk ook zaken waar ik niet zo snel uit kom en daarvoor hoop ik hiervoor aan het goede adres te zijn.

Die 2x 12 inch is denk ik ietwat uit enthousiame voortgekomen. De vader van m'n vriendin heeft een mooie ELK buizenversterker 60W met een 2x 10" cabinet en dat kan ook al meer dan genoeg brullen. De insteek van mijn plannen is om een degelijke set te bouwen waar ik over 20 jaar nog steeds mee vooruit kan. Ik heb al gezien dat je voor het geld om er een zelf te bouwen makkelijk een leuke transistor versterker kan kopen. Maar het zelf bouwen is voor mij ook een stukje hobby, uitdaging en voldoening. De versterker van 100W leek me qua bouwen dus ook een mooie uitdaging.

Wat zouden jullie mij aanbevelen qua cabinet? Ik wil er een beetje mee in de garage spelen, en misschien ooit nog eens gebruiken in een klein zaaltje of oefenruimte. Is 2x10" dan nog steeds overkill?

De keuze van de versterker is ook een beetje op deze gevallen omdat ik dit bouwplan eigenlijk compleet kan begrijpen en omdat er een duidelijke beschrijving bij zit. Dit is met heel wat buizenbakken met onduidelijke pdfs voor mij hele andere koek :(

Groeten, Luuk

luuk89

Berichtdoor luuk89 » vr 11 jun 2010, 11:33

@ Djuke,

Dat ziet er allemaal goed uit zeg! Ik had inderdaad ook liever meerdere kanelen willen hebben op die amp, maar wist niet hoe ik dat kon doen.

Is mogelijk om bijvoorbeeld jou pre-amp en sum PCB te gebruiken in combinatie met de ESP poweramp en supply?
Verder vroeg ik mij af hoe jij aan de PCBtjes komt, heb je die ergens besteld? Of maak je ze zelf? /edit: Ik zie die van de poweramp al op je site staan. Maar is zijn die pre-amp PCB's ook te krijgen?

Groeten, Luuk

Djuke
Ook commercieel actief

Berichtdoor Djuke » vr 11 jun 2010, 20:18

He Luuk,

Het is modulair, dus mijn preamp en ESP poweramp zou je inderdaad kunnen combineren. Je moet alleen effe opletten dat de input sensitivity van de poweramp wel matcht met de preamp, anders kun je het probleem krijgen dat de preamp niet genoeg spanning levert om de poweramp volledig uit te sturen.

De PCB's ontwerp ik met Eagle en laat ze daarna maken. De gitaaramp is nu nog in de proto-fase en ik test het graag eerst zelf goed, daarom zijn de PCB's nog niet te koop. Op basis van de proto moet er nog een herontwerp komen, waarin ik de schoonheidsfoutjes er uitgehaald heb (o.a. om de potmeters te laten passen moest ik de gaten iets ruimer maken en ik had uiteindelijk net iets andere Jack connectoren gebruikt). Het PCB is gemaakt voor Panasonic potmeters en die zijn hier moeilijk verkrijgbaar, ik heb ze alleen bij Digikey kunnen vinden. Als je het niet erg vindt om als eerste een herontwerp van de PCB te gebruiken is dat natuurlijk prima, reken er wel op dat het zeker nog een aantal weken duurt voordat dat allemaal klaar is.

luuk89

Berichtdoor luuk89 » ma 21 jun 2010, 19:22

Graag zou ik het schema aan willen passen zodat ik meerdere kanalen kan versterken. Is hier misschien iemand die mij kan vertellen hoe dat moet? Ik neem aan dat ik niet zomaar 5 pre-amps kan bouwen en die allemaal parallel op de poweramp moet plakken? :-#

luuk89

Berichtdoor luuk89 » zo 25 jul 2010, 18:24

luukschiks schreef:Graag zou ik het schema aan willen passen zodat ik meerdere kanalen kan versterken. Is hier misschien iemand die mij kan vertellen hoe dat moet? Ik neem aan dat ik niet zomaar 5 pre-amps kan bouwen en die allemaal parallel op de poweramp moet plakken? :-#

Niemand? :(

luuk89

Berichtdoor luuk89 » zo 25 jul 2010, 19:52

Na een poos zoeken kwam ik een simpel schema tegen van een mixer. Naar mijn idee kan ik deze in het schema integreren en zodoende een 4 kanaals versterker maken met aparte toonregeling per kanaal.

Het mixertje is als volgt:
Afbeelding

Het idee is om 4 pre-amps te maken (zoals het schema in het begin van dit topic) en de uitgang daarvan aan te sluiten op de mixer. Dan kan ik de mixer potmeter achterwege laten omdat deze ook al op de pre-amp zit. De 9 volt blok batterij gaat eruit in combinatie met de diode en de schakelaar zodat de voeding van de TL072 geleverd word door dezelfde voeding als die van de pre-amp.

Vervolgens wordt de uitgang van de mixer aangesloten op de ingang van de power-amp.

Is dit een fatsoenlijke redenatie of draait alles in de soep? Het is wellicht wat omslachtig, maar de enige oplossing die mij bekend is... :P

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 jul 2010, 22:28

Nou heb ik niet het artikel helemaal gelezen, maar waarom heb je 4 preamp kanalen nodig?
Ik neem aan dat het voor 1 instrument is of toch voor meerdere?
Voor 1 gitaar heb je in principe voldoende aan een clean en een lead kanaal, deze kan je omschakelen met een relais en een voetschakelaar.
Eventueel een of meerdere pedalen erbij en je je hebt aardig wat verschillende geluiden.

luukschiks schreef:[De keuze van de versterker is ook een beetje op deze gevallen omdat ik dit bouwplan eigenlijk compleet kan begrijpen en omdat er een duidelijke beschrijving bij zit. Dit is met heel wat buizenbakken met onduidelijke pdfs voor mij hele andere koek :(

By the way, ken je de sites http://www.ax84.com/ en http://www.18watt.com/ (wel registreren)
Dit zijn hele leerzame sites die gaan over een specifieke buizenversterker die door een aantal leden is en word gebouwd.
Mét hele uitgebreide bouwschema's, voor de buizenbeginner.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 25 jul 2010, 22:46

en als ik een suggestie mag doen voor de eindversterker. de TDA7294V en een IC dat er maximaal 100 Watt uitperst. mischien iets simpeler te bouwen dan een transistor eindversterker?

Ik weet alleen niet of hij in de library van EAGLE zit. zo niet, Dan is het een stuk moelijker... :-#

BertDB

Berichtdoor BertDB » ma 26 jul 2010, 11:28

Rod Elliot van ESP heeft erg goede ontwerpen, maar vaak zijn het niet de eenvoudigste om mee te beginnen.
Mocht je toch een versterker van zijn hand willen bouwen, dan zou ik opteren om één te kiezen waar je een printje bij kan kopen (heb ik ook gedaan voor de P3A).
Zoals reeds eerder aangehaald kan je eventueel beter investeren in een chip-amp, à la LMxxxx of TDAxxxx en consoorten.
Iets minder zelfbouw maar nog steeds leuk is dat je deze ampjes makkelijk voor een prikje op ebay kan kopen. De sound is echt wel oké :wink:

Verder ben ik niet zo thuis in de wereld van gitaarversterkers, maar ik zal dit draadje wel even volgen.

Het schema wat jij gepost hebt van die mixer is inderdaad prima te gebruiken, maar op de site van elliot staat (vind ik persoonlijk) een beter
Je hebt meer opamps nodig dan in jou schema, maar je kwaliteit gaat een stuk beter zijn !
Bovendien heb je hier alles wat je wenst. Per kanaal een aparte bass/treble/volume regeling.

Afbeelding

Afbeelding
Wenn die Kathode glüht, freut sich das Gemüt

Djuke
Ook commercieel actief

Berichtdoor Djuke » ma 02 aug 2010, 14:19

Inmiddels heb ik een stukje op de site toegevoegd, waarin de guitar/bass amp staat beschreven. Met het sum pcb kan je verschillende kanalen mixen en ook nog de input sensitivity aanpassen voor de poweramp. Schema's staan er bij:

http://www.djuke.nl/index.php?option=co ... s&Itemid=3

Terug naar “Pro Audio specifiek”