Remote schakelen van speakerboxen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Janb

Remote schakelen van speakerboxen

Berichtdoor Janb » za 14 nov 2020, 13:39

Remote schakelen van speakerset

Een paar maanden geleden heb ik een goede kennis geholpen met een remote volumeregeling voor de versterker die hij aan het bouwen is m.b.v. een TSOP1738, een motortje en een Arduino. Op zich ging dit prima. Omdat ik nu zelf speakers/boxen/geluidskasten (weet nooit de juiste naam) maak, wil ik ze kunnen vergelijken. Dat kan natuurlijk door te meten, maar tijdens het luisteren zou ik (heel) snel willen schakelen om verschillen ‘op het gehoor’ te kunnen waarnemen. Ik kan op mijn versterker, een eenvoudige Yamaha RX396RDS, twee stereo terminals schakelen met drukknopjes A en/of B. Hiervoor moet ik naar de versterker lopen en de knopjes indrukken maar dat is niet optimaal. Heb het wel eens met een bezemsteel geprobeerd, maar dat is ook niet alles, bovendien moet je zo richten :D Nu dacht ik, maar misschien is dit al eens een topic geweest, als ik nu via een remote een relais kan schakelen, dan kan ik ook de speakers schakelen. Mijn vraag kan dit zo? In principe kunnen er zo meer relais getriggerd worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pjotr

Re: Remote schakelen van speakerboxen

Berichtdoor Pjotr » za 14 nov 2020, 13:57

In principe bevordert een relais in de speakerleiding nou niet de geluidskwaliteit. Al je wilt schakelen kun je dat beter met een patch panel doen: Met bananen omsteken dus! Maar ik begrijp dat daar naar toe moeten lopen ook niet optimaal is. Als je relais neemt neem dan iig relais met een dubbele contacten. Die van Amplimo b.v. Aan de andere kant maakt het hier waarschijnlijk ook helemaal niet uit.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 14:08

Bij het vergelijken van luidsprekers is het belangrijk dat je ook het volume nivo kan corrigeren. Er komt dus meer bij kijken dan alleen omschakelen.
Eigenwijs is ook wijs!

Janb

Berichtdoor Janb » za 14 nov 2020, 15:13

douwebakker schreef:Bij het vergelijken van luidsprekers is het belangrijk dat je ook het volume nivo kan corrigeren. Er komt dus meer bij kijken dan alleen omschakelen.

De luidsprekers W5-clonen zijn in principe identiek, hebben dezelfde drivers en filters alleen (ombouw)materiaal is anders of mdf of multiplex of kersen of noten of esdoorn.. (had u vroeger audiozaak in steenwijk? Ik woon in Frederiksoord?)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » za 14 nov 2020, 15:26

klopt
Eigenwijs is ook wijs!

Janb

Berichtdoor Janb » zo 15 nov 2020, 18:12

Het werkt, ondanks de Chinese onderdelen.. :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » zo 15 nov 2020, 18:56

Ik ben van mening dat het niet juist is om te denken dat componenten automatisch van minderwaardige kwaliteit zijn, omdat ze uit China afkomstig zijn.
Menig gerenommeerd electronica en ook audiomerk dat daar zijn componentjes en ook complete apparaten laat vervaardigen. denk dat je maar heel weinig overhoud als je alle Chinese onderdelen uit een (in oorsprong Amerikaanse) Apple IPhone of IPad weghaalt.
Zoals gebruikelijk is ook daar alle waar naar zijn geld.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 15 nov 2020, 19:50

Ja i.d.d. Op zowat alles wat ik van Mouser en Farnell binnen krijg, van BC'tjes tot Picjes: Land van productie: China! Er worden al heel lang niet veel silicium chips meer gebakken in de VS en EU. Dus eigenlijk werkt het dankzij China :lol:
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Terug naar “Overige Audio-elektronica”