Impedantie meting luidspreker

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

koenjer

Impedantie meting luidspreker

Berichtdoor koenjer » ma 09 nov 2020, 15:13

Heeft iemand van jullie wel eens een impedantie meting geprobeerd middels de "geluidskaart" methode (via hoofdtelefoon uitgang)?
Zoals REW en ARTA beschrijven.
https://www.roomeqwizard.com/help/help_ ... ement.html
http://www.artalabs.hr/AppNotes/LIMP_Tu ... nglish.pdf

Middels deze methode heb ik reële resultaten. Het blijft echter testen met zeer klein vermogen.
Daarom heb ik het zelfde truukje nog eens geprobeerd maar dan met een versterker en de uitgangsspanning op +/- 2v gezet.
ook daar krijg ik reële waarden maar die zijn toch echt anders dan die met de hoofdtelefoon uitgang.
Wat met name frustrerend is, is dat de FB ook anders tussen deze 2 metingen.

Beide metingen zijn met de zelfde geluidskaart (M-Audio), echter 1 via de hoofdtelefoon uitgang en de ander middels een parasound versterker.
Ja er worden verschillende weerstanden gebruikt, hogere waarde wanneer je met de hoofdtelefoon meting. De weerstand waardes zijn gemeten met een serieuze multimeter.

satefan

Re: Impedantie meting luidspreker

Berichtdoor satefan » ma 09 nov 2020, 15:57

Heb je beide uitgangen gecalibreert met een weerstand waarvan je de waarde weet? Dat is normaliter de vaste procedure - eerst een calibratie van de setup doen om de weerstand van de uitgangen/bedrading vast te stellen. Daarna meet je de echte impedantie van de speaker.

Welke waardes heb je het over? Kun je die hier posten?

Satefan
Normaal is niets anders dan het gemiddelde van alle afwijkingen.

koenjer

Berichtdoor koenjer » ma 09 nov 2020, 16:02

satefan schreef:Heb je beide uitgangen gecalibreert met een weerstand waarvan je de waarde weet? Dat is normaliter de vaste procedure - eerst een calibratie van de setup doen om de weerstand van de uitgangen/bedrading vast te stellen. Daarna meet je de echte impedantie van de speaker.
Welke waardes heb je het over? Kun je die hier posten?
Satefan

Ik volg de calibratie methode die REW voorschrijft. En dat is feitelijk alleen een loopback meting.
Zag net dat REW in de beta versie meer calibraties voorstelt dan alleen een loopback, ook de meting van een bekende weerstand.

Zal die versie vanavond eens proberen. Keep you posted.

markbakk

Berichtdoor markbakk » ma 09 nov 2020, 18:41

Ten eerste: ik zou LIMP gebruiken.
Ten tweede: de uitgangsimpedantie van een hoofdtelefoonuitgang is >>1 Ohm. Komen daar dan redelijk betrouwbare impedantiemetingen uit? Ik zou de versterkermethode gebruiken.
Mark Bakker

koenjer

Berichtdoor koenjer » di 10 nov 2020, 21:18

Ben even aan het stoeien geweest. Heb ook even een DATS V3 van een maatje geleend. Dat zie ik even als de "referentie" in dit verhaal.
In de REW Beta versie zijn er 2 extra calibraties toegevoegd, een short lead en de meting van een bekende weerstand.
Dat hielp al enorm, daarmee krijg ik met de hoofdtelefoon uitgang en de versterker uitgang voor 99% de zelfde resultaten.
Daarnaast is het erg van belang dat je de weerstand enorm accuraat meet.

Daarnaast ook nog even LIMP gebruikt, ook daar feitelijk de zelfde resultaten, dus LIMP en REW doen niks onder voor elkaar.
(zelfde resultaat ondanks dat REW en DATS een sweep gebruiken en LIMP een stepped sine)

Enige waar je wat van kunt vinden is dat de DATS het hele verhaal +/- 1 ohm lager meet, rond de FB is in DATS 5,2 ohm en middels de M-Audio geluidskaart 6,3 ohm. Verder zijn de verschillen mijn inziens niet schokkend.

Bijgaand aantal screenshots voor de verslag legging.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » di 10 nov 2020, 23:07

Als ik:
https://www.ap.com/technical-library/co ... surements/
Lees dan denk ik dat een sweep wel oké is voor een impedantie meting. Vergelijk tussen limp en rew lijkt dit ook te bevestigen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 10 nov 2020, 23:59

markbakk schreef:Ten eerste: ik zou LIMP gebruiken.
Ten tweede: de uitgangsimpedantie van een hoofdtelefoonuitgang is >>1 Ohm. Komen daar dan redelijk betrouwbare impedantiemetingen uit? Ik zou de versterkermethode gebruiken.

Dat is bij LIMP niet relevant omdat de uitgangsspanning van de versterker als referentie gemeten wordt. Wel is het uitgangssignaal van de HP aansluiting meestal te laag voor een goede meting. Maar het geeft i.i.g. een indicatie. Je kunt het beste meten bij 2,83V Rms. Volgens mij is dat ook waarmee de gegevens in de datasheet gemeten zijn. De waarde van de meetweerstand is ongeveer 1/2 tot 1x de maximale waarde van de te verwachten maximale speaker impedandantie. Met ergens tussen de 25 en 50 ohm zit je aardig goed.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Chocomel

Berichtdoor Chocomel » wo 18 nov 2020, 11:27

LIMP i.c.m. met de ARTA-meetdoos en een ongebrugde versterker werkt bij mij probleemloos. Als je de meetdoos bouwt, kan je eventueel de onderdelen weglaten die nodig zijn om de frequentierespons te meten.

ARTA switch box: http://www.artalabs.hr/AppNotes/AP1_Mes ... ev1Ger.pdf
Op de versterkeruitgang wordt de weerstand aangesloten, in serie met de luidspreker. De spanning over het geheel wordt teruggevoerd naar geluidskaartingang 1, de spanning over uitsluitend de luidspreker naar geluidskaartingang 2. Beide spanningen worden verzwakt en met zenerdiodes begrensd om de geluidskaart te beschermen.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”