Goed boek voor dummies?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pcdg

Goed boek voor dummies?

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 11:26

Hoi Allemaal,

Ik blijf er tegenaan lopen dat ik te weinig theoretische kennis heb van elektronica. Ik kan prima dingen nabouwen, maar een beetje systematisch fout zoeken vind ik al vrij ingewikkeld en dat moet je eigenlijk toch wel kunnen. Ik heb hier een boek liggen van Peter Dieleman, 'theorie en praktijk van buizenversterkers' waarin ik ook vastloop omdat Peter veronderstelt dat de lezer wel over wat basiskennis beschikt.

De vraag is daarom: wat is een goed startpunt om te beginnen. Wat is een goed boek om eens in de beginselen van electronica te duiken? Jip en Janneke hoeft niet, maar gelijk een bak formules over je heen hoeft nou ook weer niet. Wie heeft een goede tip? Mag een oud jaren '50 boekje zijn. Tweedehands boeken duikel ik vrij makkelijk ergens op.

Groeten, Paul

OpaBert

Re: Goed boek voor dummies?

Berichtdoor OpaBert » ma 17 aug 2020, 13:07

Dit misschien :?:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
shit draadje vergeten :oops:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 13:18

Dat is inderdaad een klassieker Bert. Ik ga daar maar eens achteraan. Als ik mij niet vergis heb ik dit boek als pdf ook al eens op internet gevonden.

Ondertussen heb ik een hele online elektronicacursus gevonden: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

mvg, Paul

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 17 aug 2020, 13:32

Dag Paul, kijk eens even op de site van fons vendrik. Hij heeft het complete lesmateriaal van Rens & Rens opnieuw uitgebracht op zijn site. Een degelijke cursus.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 13:36

Dank Douwe. Ik zag ook dat de NVHR zijn bibliotheek voor een deel digitaal online heeft. Oa. de Dr. Blan serie :-)

Mvg, Paul

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 17 aug 2020, 13:43

Pcdg schreef:Dat is inderdaad een klassieker Bert. Ik ga daar maar eens achteraan. Als ik mij niet vergis heb ik dit boek als pdf ook al eens op internet gevonden.

Ondertussen heb ik een hele online elektronicacursus gevonden: http://www.hobby-electronics.info/nl/course/

mvg, Paul

Ja, en deze mijnheer weet ook waar hij over praat. Hij heeft ook veel filmpjes op youtube. Een echte aanrader .
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2020, 13:48

Pcdg schreef:Dank Douwe. Ik zag ook dat de NVHR zijn bibliotheek voor een deel digitaal online heeft. Oa. de Dr. Blan serie :-)

Mvg, Paul

Helaas is dat allerbelabberdst slecht ingescand. Lijkt wel of Dr. Blan ze zelf bit voor bit heeft zitten naprikken. Jammer :(

Overigens ben je daar wel dermate zoet met lezen dat je niet meer aan bouwen toekomt :lol: http://nvhrbiblio.nl/
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 17 aug 2020, 13:56, 1 keer totaal gewijzigd.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 17 aug 2020, 13:55

Peter, je moet even op de site van fonsvendrik kijken. Daar heeft hij het helemaal opnieuw uitgeypt en op pdf formaat. Het is een hele klus geweest maar het ziet er heel goed uit. Echt waar.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2020, 14:04

Linkje?

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 17 aug 2020, 14:07

http://www.fonsvendrik.nl en dan het tapje educatief
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 17 aug 2020, 15:11

Hmmm, maar geen echte Dr. Blan's :think: Wel leuk die ouwe boeken. Elektronica was toen nog echt loodgieteren en kokkerellen op de vierkante centimeter :D

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 15:22

Én figuurzagen. Kom daar maar eens om in het smd tijdperk :D

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 17 aug 2020, 16:03

The Art of Electronics of iets dergelijks (die kun je ook vast ergens vinden)
Daarnaast kun je uren lang youtube afstruinen met meer dan genoeg gratis informatie beschikbaar.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 17 aug 2020, 17:09

Hij vraagt om een boek, hij krijgt een YouTube filmpje. :lol:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 18:27

Het nadeel van filmpjes is dat het vaak enorm lang duurt voordat iemand to-the-point komt en dat ze vaak worden gepresenteerd door een mompelende houthakker of een onverstaanbare Indiër. Dat probleem heb je bij een boek in ieder geval niet :-)

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » ma 17 aug 2020, 18:44

Paul, je hebt nu in ieder geval genoeg ingangen om een uitgebreide studie elektronica te beginnen. En ... heb je vragen dan kun je die op dit forum stellen. Er zijn genoeg mensen hier die je kunnen helpen.
Eigenwijs is ook wijs!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » ma 17 aug 2020, 19:08

Ja helemaal niet aan gedacht
Er is een wat oudere heer uncle Doug ( net als Anne :wink: ) maar deze heeft ook een hulpje zijn hond randy
Dat is inderdaad wat traaaaaaagg Maar soms blijft het langer hangen zo
Op de manier van DWD mathijs van Nieuwkerk Ben ik het eerste woord al vergeten voor hij aan het einde van een zinnetje is
Maar deze link is echt de moeite waard

[ Bekijk op youtube ]
shit draadje vergeten :oops:

Pcdg

Berichtdoor Pcdg » ma 17 aug 2020, 21:44

Dat is hij inderdaad Bert!

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » ma 17 aug 2020, 22:41

OpaBert schreef:Ja helemaal niet aan gedacht
Er is een wat oudere heer uncle Doug ( net als Anne :wink: ) maar deze heeft ook een hulpje zijn hond randy
Dat is inderdaad wat traaaaaaagg Maar soms blijft het langer hangen zo
Op de manier van DWD mathijs van Nieuwkerk Ben ik het eerste woord al vergeten voor hij aan het einde van een zinnetje is
Maar deze link is echt de moeite waard

Z'n lieve hond is er al een hele tijd niet meer :(

Prima video's voor het slapen gaan trouwens 8)
voor zowel de beginner als gevorderden

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 18 aug 2020, 12:03

One World Concepts schreef:Daarnaast kun je uren lang youtube afstruinen met meer dan genoeg gratis informatie beschikbaar.
Het probleem daarmee is hoe je als beginneling het kaf van het koren kunt scheiden.Er wordt nogal wat onzin verkondigt en zo op het verkeerde been gezet.
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 18 aug 2020, 13:24

Leuk, zo'n algemeen youtube filmpje, maar je hebt er niets aan. Het biedt helemaal geen handvaat om er zelf wat mee te doen. Als versterker bouwer wil je niet alleen weten hoe het werkt, maar je wil ook zelf aan schakelingen kunnen rekenen. En dat hoeft niet met ingewikkelde formules, maar gewoon met de wet van ohm. Het boek van Rodenhuis lijkt me dan ook een prima startpunt. En ja Anne, iedereen mag op het internet posten wat hij of zij wil. Ook onzin, want in het land der blinden is eenoog koning.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 aug 2020, 13:54

Voor je met goed resultaat aan versterkers kunt gaan rekenen zul je toch eerst het analoge hoekje van het vak "Elektronica" moeten gaan beheersen. Maakt niet uit of dat nou met vacuümbuizen is of met transistoren. Je zult echt van ieder component de eigenschappen goed moeten weten om er wat mee te kunnen. Zomaar met de wet van Ohm wat priegelen of een Siemens papiercondensator vervangen door een Russische PIO leidt nergens toe anders dan leuk tijdverdrijf. Om een beetje op gang te komen is toch wel minimaal een cursus Rens&Rens nodig.

douwebakker

Berichtdoor douwebakker » di 18 aug 2020, 14:11

Pjotr schreef:Voor je met goed resultaat aan versterkers kunt gaan rekenen zul je toch eerst het analoge hoekje van het vak "Elektronica" moeten gaan beheersen. Maakt niet uit of dat nou met vacuümbuizen is of met transistoren. Je zult echt van ieder component de eigenschappen goed moeten weten om er wat mee te kunnen. Zomaar met de wet van Ohm wat priegelen of een Siemens papiercondensator vervangen door een Russische PIO leidt nergens toe anders dan leuk tijdverdrijf. Om een beetje op gang te komen is toch wel minimaal een cursus Rens&Rens nodig.

Ja Peter, het is maar net hoe je er tegen aan kijkt. Ik heb in mijn jonge jaren 1966-1970 de opleiding bij rens en rens gedaan. Het was echt niet een opleiding van formules stampen en zo. Meer van wiskunde en goniometrie en zo. Maar dat had meer met het hoogfrequente van doen. Formules kun je zelf eenvoudig afleiden en dat werd je daar ook geleerd. Voor het rekenen aan laagfrequent versterkers heb je echt niet veel meer nodig dan een gezond verstand en de wet van ohm.
Douwe
Eigenwijs is ook wijs!

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » di 18 aug 2020, 15:21

Ja, het is zo makkelijk als je alles al weet. Maar als je van nabouwen naar zelf al dan niet verantwoord ontwerpen of modificeren wilt komt er wat meer bij kijken. Dan zul je wat meer van de hoed en de rand moeten weten. Om daar achter te komen is een hele reis en ook een hele leuke reis als het je ligt. TS vraagt m.i. om wat routekaarten daarvoor. Maar om het doel te bereiken zal ie op reis moeten.......... :sure: :relax:

One World Concepts
Ook commercieel actief

Berichtdoor One World Concepts » di 18 aug 2020, 15:42

Ah!buis schreef:
One World Concepts schreef:Daarnaast kun je uren lang youtube afstruinen met meer dan genoeg gratis informatie beschikbaar.
Het probleem daarmee is hoe je als beginneling het kaf van het koren kunt scheiden.Er wordt nogal wat onzin verkondigt en zo op het verkeerde been gezet.
Anne

Ja hoor, dat kan vrij goed door de populariteit, het aantal likes en de comments te lezen.
Dan weet je toch vrij snel of deze persoon onzin staat te verkondigen of niet.
Daarnaast zijn er best behoorlijk wat professoren van bekende universiteiten en hogescholen (zoals bv MIT) die hun cursussen inmiddels online hebben. Je kunt dus echt vanaf het begin beginnen.

douwebakker schreef:Leuk, zo'n algemeen youtube filmpje, maar je hebt er niets aan. Het biedt helemaal geen handvaat om er zelf wat mee te doen. Als versterker bouwer wil je niet alleen weten hoe het werkt, maar je wil ook zelf aan schakelingen kunnen rekenen. En dat hoeft niet met ingewikkelde formules, maar gewoon met de wet van ohm. Het boek van Rodenhuis lijkt me dan ook een prima startpunt. En ja Anne, iedereen mag op het internet posten wat hij of zij wil. Ook onzin, want in het land der blinden is eenoog koning.
Douwe

Dit bericht slaat dan dus ook helemaal nergens op, zie mijn uitleg.
Iedereen mag trouwens ook gewoon een boek uitbrengen en ik ken er genoeg (incl luidspreker en akoestiek boeken) waar echt bagger in staat. (en niet te spreken over een aantal docenten/stage mentoren (van stagiaires) die ik in mijn leven ben tegen gekomen :-& )

Inmiddels kun je op YT echt behoorlijk veel kwaliteit content halen.
Waar dus het idee vandaan komt dat bij definitie alles al bagger is snap ik niet, want dat is echt niet aan de orde en echt totale onzin.
Ik zal dadelijk eens even wat suggesties doen.

Wat dat betreft is denk ik de combinatie het beste.
Iemand die uitleg geeft en evt een boek om het eea terug te lezen.
Persoonlijk zou ik alleen niet zo snel de droge klassieke lessen en boeken opzoeken, tenzij je heel snel gedemotiveerd wilt raken.....

Terug naar “Overige Audio-elektronica”