Buffer stage nodig tussen DAC en versterker.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Hofmann

Buffer stage nodig tussen DAC en versterker.

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 13:16

Ik heb een buffer nodig tussen mijn DAC en versterker, maar ik wil geen extra versterking van het geluidssignaal.
Nou zijn er vele variaties van NE5532 opamp bordjes te vinden op de bekende chinese verkoopsite's, maar allemaal hebben ze een gain van 5 - 10. Tevens zijn deze NE5532 opamps schijnbaar geen originele maar chinese namaak, en loopt de kwaliteit hiervan uiteen.

Nu zou ik het avontuur aandurven om zelf een bufferstage te maken aan de hand van een schema. Maar een meer kant en klaar alternatief zou ook wel erg prettig zijn.

Is er iemand meer meer kennis en ervaring die mij op weg kan helpen?

Olaf Markus
ZBA-donateur

Re: Buffer stage nodig tussen DAC en versterker.

Berichtdoor Olaf Markus » zo 07 jun 2020, 13:25

In dat geval is een musical fidelity x10-d wel prettig, leuke buizen buffer waarvan ik net twee weken geleden twee gereviseerde exemplaren de deur uit heb gedaan voor weinig
De gain is 1 db, dus dat is vrijwel niets.
er staan er twee op marktplaats, niet van mij, dus waarschijnlijk ook niet gereviseerd.

https://link.marktplaats.nl/m1560434876
https://link.marktplaats.nl/m1552369307
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ZBA donateur.

Ook in 2020!

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 07 jun 2020, 13:57

Een Pass B1.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 14:02

Die X10 ziet er gaaf uit, maar ik ben niet op zoek naar een bufferstage met vacuum buizen. Ik ben opzoek naar een circuit met een opamp als NE5532, 5534 of alternatief.

Zo eenvoudig mogelijk, om het aantal componenten in het pad van het geluidssignaal te minimaliseren. Iets van ik kan integreren in de behuizing van mijn zelfbouw DAC.

Mijn DAC is een kit van aliexpress, en mijn versterkers zijn klasse D.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 07 jun 2020, 14:05

Opamp of buizen is wel een verschil, wil daar verder geen waarde oordeel over geven beide hebben hun plaats en aanhangers.

De gaIn is meestal door aanpassen/vervangen van weerstand wel aan te passen. En als opamp in voetje zit kun je die eventueel makkelijk vervangen, mocht daar een fake exemplaar inzitten. Maar ook is van belang te weten of de DAC balanced dan wel unbalanced uitgang heeft en wat de ingang van de versterker is. Verder lijkt het feit dat je een buffer nodig hebt, dat de versterker wellicht een lagere impedantie heeft dan de DAC goed kan aansturen. Dus wat info hierover kan ook helpen om gericht advies te geven.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 14:16

Leeuwarden schreef:Een Pass B1.

Die heb ik ook al eens voorbij zien komen. Wellicht iets wat ik in de toekomst zou willen bouwen. Maar 25eu voor alleen de pcb, dan de componenten, een voeding en een aparte behuizing. Zo wordt het toch wel weer een groot en prijzig project.

Ik heb in mijn DAC behuizing een 0-9VAC uitgang op de voeding over. Daar zou zo'n module erg goed op passen, alleen hebben deze een versterkingsfactor. Is zo'n module ombouwen tot unity gain, or een simpel opamp circuit zelf bouwen is waar ik naar opzoek ben. Het ontbreekt me echter aan electrotechnische kennis om zo'n circuit te ontwerpen

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 07 jun 2020, 14:21

Welke voedingsspanningen zijn er beschikbaar bij de DAC er even vanuit gaan dat het daar bijkomt. Veel opamp buffer schakelingen zijn gemaakt voor een symmetrische voeding. Dus ±12V of ±15V. Dus als die voedingsspanning beschikbaar is, dan is het weer wat makkelijker dan als die er niet is.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 14:34

jvenema schreef:Welke voedingsspanningen zijn er beschikbaar bij de DAC er even vanuit gaan dat het daar bijkomt. Veel opamp buffer schakelingen zijn gemaakt voor een symmetrische voeding. Dus ±12V of ±15V. Dus als die voedingsspanning beschikbaar is, dan is het weer wat makkelijker dan als die er niet is.

Het is een R-CORE transformator met 2x 0-15v en 2x 0-9v.
De dac gebruikt 15-0-15 en 0-9. Eventueel heb ik nog een paar kleine 12v trafootjes liggen mocht 12-0-12 nodig zijn

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 14:43

jvenema schreef:Opamp of buizen is wel een verschil, wil daar verder geen waarde oordeel over geven beide hebben hun plaats en aanhangers.

De gaIn is meestal door aanpassen/vervangen van weerstand wel aan te passen. En als opamp in voetje zit kun je die eventueel makkelijk vervangen, mocht daar een fake exemplaar inzitten. Maar ook is van belang te weten of de DAC balanced dan wel unbalanced uitgang heeft en wat de ingang van de versterker is. Verder lijkt het feit dat je een buffer nodig hebt, dat de versterker wellicht een lagere impedantie heeft dan de DAC goed kan aansturen. Dus wat info hierover kan ook helpen om gericht advies te geven.

Zowel de DAC als de versterkers zijn unbalanced. Het is inderdaad het verschil in impedantie wat problemen veroorzaakt.
De versterkers zijn 250w LJM L25D modules.

Kun je me ook aanraden waar ik componenten als opamps etc zou kunnen kopen? Uit China is de kans klein dat het origineel is.

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 07 jun 2020, 14:53

Die B1 buffer is dermate eenvoudig dat je geen pcb hoeft te kopen maar gewoon een stukje gaatjesprint. Heb ik ook gedaan, werkt prima...

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » zo 07 jun 2020, 15:07

Leeuwarden schreef:Die B1 buffer is dermate eenvoudig dat je geen pcb hoeft te kopen maar gewoon een stukje gaatjesprint. Heb ik ook gedaan, werkt prima...

Dat maakt het een stuk interessanter. Hoe groot is je board uiteindelijk geworden, en welke voedingsspanning heeft ie nodig?

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » zo 07 jun 2020, 15:56

Geen idee hoe groot, is al jaren geleden dat ik die B1 bouwde. Liep bij mij op 2x 9V batterijtjes.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 07 jun 2020, 19:59

Je heb hier Mouser, TME, Reichelt wat betreft dit soort onderdelen, maar er zullen best wel meer adressen zijn waar je spullen kan kopen die uiteindelijk via goede betrouwbare leveranciers geleverd zijn. De grote jongens kopen min of meer rechtstreeks in bij de fabrikant.

Als je al een goede gestabiliseerde voeding heb vanwege je DAC, dan is een buffer relatief eenvoudig op een gaatjes print te maken. Veel opamps hebben een minimum spanning van ±2.5V a ±5V en een maximum voedingsspanning van ±17 a 18V. Je piek spanning uit zal ±1 a ±2V zijn. Dus zowel met een ±9V als ±15V kun je geqoon een opamp voeden voor je buffer.

Veel onderdelen zijn er dan niet nodig. Kijk ook even goed in hoeverre je ontkoppel condensatoren nodig heb in signaal pad. Als de DAC die heeft of een DC servo wat ook veel DAC IC"S hebben, dan heb je die niet nodig aan de ingang van je buffer.

Als de versterker ontkoppel C's heeft, of als DC erg laag is van je buffer, dan kan die aan de uitgang van buffer ook weg laten en als de gain een moet zijn, dan blijft er met een opamp heel weinig over wat betreft schakeling.

Kijk maar even b.v. op:
https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_3.html
Bij "Non-inverting Voltage Follower"

Dus in het eenvoudigste geval met een gain van 1 is er alleen een opamp nodig en voor de zekerheid wat condensators op de voeding. Dus zo dicht mogelijk bij opamp een C van zeg 10uF en een C van 100nF tussen de + en GND en tussen GND en de -. Dus 4 condensators in totaal per opamp. Afhankelijk van je DC situatie komen daar in het signaalpad nog condensators bij op de ingang en of uitgang.

Er zijn opamps waar er twee in een 8 pins behuizing zitten, een goede opamp die niet duur is, is b,v, de LM4562, de oude vertrouwde NE5532 is zeker gezien zijn prijs ook niet verkeerd en er zijn een heleboel andere opamps die ook goed zullen zijn. Gezien de signaal niveau's hoef je echt geen kapitalen aan b.v. een heel ruisarme opamp uit te geven.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 jun 2020, 23:25

https://www.dertronics.nl/velleman-kits ... erker.html
Twee weerstanden veranderen en het versterkt 1x
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » ma 08 jun 2020, 1:49

jvenema schreef:Je heb hier Mouser, TME, Reichelt wat betreft dit soort onderdelen, maar er zullen best wel meer adressen zijn waar je spullen kan kopen die uiteindelijk via goede betrouwbare leveranciers geleverd zijn. De grote jongens kopen min of meer rechtstreeks in bij de fabrikant.

Als je al een goede gestabiliseerde voeding heb vanwege je DAC, dan is een buffer relatief eenvoudig op een gaatjes print te maken. Veel opamps hebben een minimum spanning van ±2.5V a ±5V en een maximum voedingsspanning van ±17 a 18V. Je piek spanning uit zal ±1 a ±2V zijn. Dus zowel met een ±9V als ±15V kun je geqoon een opamp voeden voor je buffer.

Veel onderdelen zijn er dan niet nodig. Kijk ook even goed in hoeverre je ontkoppel condensatoren nodig heb in signaal pad. Als de DAC die heeft of een DC servo wat ook veel DAC IC"S hebben, dan heb je die niet nodig aan de ingang van je buffer.

Als de versterker ontkoppel C's heeft, of als DC erg laag is van je buffer, dan kan die aan de uitgang van buffer ook weg laten en als de gain een moet zijn, dan blijft er met een opamp heel weinig over wat betreft schakeling.

Kijk maar even b.v. op:
https://www.electronics-tutorials.ws/opamp/opamp_3.html
Bij "Non-inverting Voltage Follower"

Dus in het eenvoudigste geval met een gain van 1 is er alleen een opamp nodig en voor de zekerheid wat condensators op de voeding. Dus zo dicht mogelijk bij opamp een C van zeg 10uF en een C van 100nF tussen de + en GND en tussen GND en de -. Dus 4 condensators in totaal per opamp. Afhankelijk van je DC situatie komen daar in het signaalpad nog condensators bij op de ingang en of uitgang.

Er zijn opamps waar er twee in een 8 pins behuizing zitten, een goede opamp die niet duur is, is b,v, de LM4562, de oude vertrouwde NE5532 is zeker gezien zijn prijs ook niet verkeerd en er zijn een heleboel andere opamps die ook goed zullen zijn. Gezien de signaal niveau's hoef je echt geen kapitalen aan b.v. een heel ruisarme opamp uit te geven.

een hoop waardevolle informatie, dankje.
Ik heb inmiddels een NE5532 preampje waar ik een paar posts terug een foto van plaatste getest. De gain resistors vervangen naar een waarde die zero-gain zou moeten zijn. Helaas merkte ik na aansluiting van de module een sterke afname in geluidskwaliteit en een klein beetje hoorbare ruis zonder ingangsignaal.Het zal meespelen dat de waardes van mijn gain weerstanden net iets lager zijn dan het minimum, dus daar valt nog wat te experimenteren.
Ik voel er momenteel het meest voor om een opamp met ondersteunende componenten op een gaatjes board zelf te solderen. Met de opamp in een socket zodat ik kan experimenteren met verschillende opamps. Maar ik zou daar wel graag een schema voor hebben voordat ik aan de slag gaan. Ik kan prima solderen en heb basiskennis van de werking en toepassing van componenten, maar verder heb ik geen specifieke electrotechniek kennis.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » ma 08 jun 2020, 3:15

Na rondstruinen op ebay moet ik zeggen dat die X-10 clones er erg aantrekkelijk uitzien. Maar momenteel buiten mijn budget. Zeker iets waar ik in de toekomst naar kan upgraden.
Voor nu de bare minimum vond ik dit:
https://nl.aliexpress.com/item/32855651 ... 1e943b49db

Geen geld natuurlijk, maar om wachttijd te voorkomen wil ik zo iets zelf op een bordje solderen. enige nadeel van dit ontwerp is dat ie dan z'n symmetrische 15v voeding met de DAC moet delen, wat wellicht voor problemen kan zorgen?
En met het geld wat ik hiermee uitspaar kan ik mezelf op een goede volumepot trakteren. Ik zat te denken aan de DACT-type stepped attenuator.

Dit is toch ook wel waarom ik van deze hobbie hou. Ik ben student en heb op dit moment helemaal geen enkele vorm van inkomen, maar dit zorgt er wel voor dat ik creatief met m'n keuzes om moet gaan. Ik kan nu mijn theoretische basis leggen voor na m'n afstuderen wanneer niet geld maar tijd de schaarse resource word.

Dit is trouwens de DAC in aanbouw. Behalve de buffer trap komt er ook een 12v standby voeding in, en een arduino met relay bank voor 12v trigger signalen welke in in schakeltijd en volgorde te programmeren zijn

Leeuwarden

Berichtdoor Leeuwarden » ma 08 jun 2020, 9:04

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 08 jun 2020, 10:36

Stroom verbruik van een dubbele opamp zal erg klein zijn, dus je hoeft niet bang te zijn dat het de DAC zal beïnvloeden. Omdat je niet 10V of meer zal uitsturen hoef je ook niet perse ±15V als voeding te gebruiken en zal ±9V ook gewoon werken. Wat condensators voor het ontkoppelen van de voeding zo dicht mogelijk bij opamp is wel aan te raden.
Schermafbeelding 2020-06-08 om 10.07.47.png

Dit is ongeveer het eenvoudigste wat je kunt bedenken als een gain van 1 gewenst is. Ik weet niet of er ontkoppel condensatoren nodig zijn in signaal pad, dus die zijn weggelaten. Gewoon even met multimeter meten wat DC offset is of schema van DAC en versterker bekijken. Als DAC een ontkoppel condensator heeft op uitgang of een DC servo, dan heeft je buffer geen DC ontkoppel condensator nodig op ingang.
Als je class D versterker een DC ontkoppel condensator heeft op zijn ingang, dan heb je hier ook niet nodig op je uitgang.
Schema is in TINA TI gemaakt en gesimuleerd en heb even de LM4562 gepakt omdat die in lijst stond, maar NE5532 is ook ok. TINA TI of een andere simulator kun je gratis downloaden en kun je eventueel iets andere configuraties uitproberen en simuleren.
Er zijn ook genoeg andere schama's te vinden en die kun je eenvoudig simuleren en kijken wat die doen. Je kunt b.v. er een 1K load weerstand aan de uitgang hangen, stroommeters in schema opnemen etc.
Als je een buffer maakt wel de condensatoren C1 t/m C4 zo dicht mogelijk bij opamp plaatsen. De stroom die hij nodig heeft kijk hij dan direct uit deze condensators betrekken. Elk stukje draad is feitelijk weer een spoel die wisselspanningen/stromen tegenwerkt.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 08 jun 2020, 10:40

Ps niet direct de wisselspanning van de trafo pakken! Je moet gelijkspanning hebben en bij voorkeur de gestabiliseerde versie hiervan. Die zal wel ergens op de DAC print worden aangemaakt.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » ma 08 jun 2020, 12:17

jvenema schreef:Stroom verbruik van een dubbele opamp zal erg klein zijn, dus je hoeft niet bang te zijn dat het de DAC zal beïnvloeden. Omdat je niet 10V of meer zal uitsturen hoef je ook niet perse ±15V als voeding te gebruiken en zal ±9V ook gewoon werken. Wat condensators voor het ontkoppelen van de voeding zo dicht mogelijk bij opamp is wel aan te raden.
Schermafbeelding 2020-06-08 om 10.07.47.png
Dit is ongeveer het eenvoudigste wat je kunt bedenken als een gain van 1 gewenst is. Ik weet niet of er ontkoppel condensatoren nodig zijn in signaal pad, dus die zijn weggelaten. Gewoon even met multimeter meten wat DC offset is of schema van DAC en versterker bekijken. Als DAC een ontkoppel condensator heeft op uitgang of een DC servo, dan heeft je buffer geen DC ontkoppel condensator nodig op ingang.
Als je class D versterker een DC ontkoppel condensator heeft op zijn ingang, dan heb je hier ook niet nodig op je uitgang.
Schema is in TINA TI gemaakt en gesimuleerd en heb even de LM4562 gepakt omdat die in lijst stond, maar NE5532 is ook ok. TINA TI of een andere simulator kun je gratis downloaden en kun je eventueel iets andere configuraties uitproberen en simuleren.
Er zijn ook genoeg andere schama's te vinden en die kun je eenvoudig simuleren en kijken wat die doen. Je kunt b.v. er een 1K load weerstand aan de uitgang hangen, stroommeters in schema opnemen etc.
Als je een buffer maakt wel de condensatoren C1 t/m C4 zo dicht mogelijk bij opamp plaatsen. De stroom die hij nodig heeft kijk hij dan direct uit deze condensators betrekken. Elk stukje draad is feitelijk weer een spoel die wisselspanningen/stromen tegenwerkt.

Super! hier kan ik zeker mee aan de slag. Ik dacht eigenlijk de ongebruikte 9vac lijn te pakken op de transformator, en die met 4 diodes te rectificeren. Maar als ik een punt op de DAC pcb kan vinden is dat ook ideaal natuurlijk.
Ik heb dit artikel doorgespit, en kwam op een vergelijkbaar schema uit.
https://sound-au.com/dwopa.htm#s42

Ik zie dat jij geen weerstand naar ground hebt. Is daar een specifieke reden voor?

Mijn DAC behuizing heeft 4 sets lijn uitgangen, die aan elkaar verbonden zijn door 1K ohm weerstanden. Heeft het meerwaarde om elke uitgang apart te bufferen of is dat wat overdreven?

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 08 jun 2020, 14:14

Nee geen specifieke reden anders dan schema zo minimaal mogelijk te laten zien. Maar weerstand naar ground van 10k tot 100k zie je wel vaker en kan gewoon.
Die 9V AC gelijkgericht en dan elko geeft toch wel wat rimpel, die word wel onderdrukt door de PSSR van opamp en veel stroom trekt het niet, maar als je de gestabiliseerde gelijkspanning bij DAC kan pakken dan is dan eenvoudiger. De AC gaat meestal door diode brug dan elko en dan door een stabilisatie iets heeft meestal drie pootjes en dan weer een elko. Als je schema heb zijn punten waarschijnlijk makkelijk te vinden.

Hofmann

Berichtdoor Hofmann » ma 08 jun 2020, 15:17

jvenema schreef:Nee geen specifieke reden anders dan schema zo minimaal mogelijk te laten zien. Maar weerstand naar ground van 10k tot 100k zie je wel vaker en kan gewoon.
Die 9V AC gelijkgericht en dan elko geeft toch wel wat rimpel, die word wel onderdrukt door de PSSR van opamp en veel stroom trekt het niet, maar als je de gestabiliseerde gelijkspanning bij DAC kan pakken dan is dan eenvoudiger. De AC gaat meestal door diode brug dan elko en dan door een stabilisatie iets heeft meestal drie pootjes en dan weer een elko. Als je schema heb zijn punten waarschijnlijk makkelijk te vinden.

Er is voor zover ik weet geen schema van beschikbaar. Ook chinezen zijn bang voor chinese namaak. Maar er zit ook een NE5532 op de dac, dus ik kan de voedingspanning gewoon daar van pakken.
Wellicht geen verkeerd plan om ook die opamp te vervangen met eentje die gegarandeerd origineel is.

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 08 jun 2020, 18:02

Schermafbeelding 2020-06-08 om 17.56.44.png

Even je afbeelding met wat waarschijnlijk wat is. Ik ga er even vanuit dat er een symmetrische voeding gemaakt word, dus dan weet je waar in welke buurt je het beste even kunt gaan meten wat wat is.

markbakk

Berichtdoor markbakk » di 09 jun 2020, 10:04

Als je de voeding toch zou bouwen (met 78XX of LM3XX bijvoorbeeld), doe je er wijs aan elke uitgang apart te bufferen. De simpele bufferschakeling die je zelf post is prima, alleen zou ik een weerstand van 47-100R aan de uitgang toevoegen en eventueel een 1nF daarna naar massa zetten. Even ervan uitgaande dat er (lange) kabels aan deze buffers komen te hangen. En natuurlijk de uitgangscondensator als je DC-problemen hebt of verwacht.

Op de site van Elliot staan btw nog meer voorbeelden, kijk maar naar zijn project 97 en 05-mini.
Mark Bakker

Terug naar “Overige Audio-elektronica”