Nieuwe groepenkast samenstellen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Arno

Nieuwe groepenkast samenstellen

Berichtdoor Arno » ma 01 jun 2020, 17:17

Hallo.

Mijn groepenkast is aan vervanging toe. Echt.

Nu heb ik dus 3 groepen voor het hele huis. Alle zware apparaten (oven, vaatwasser, wasmachine en droger) staan nu op 1 groep, en dat dus telkens omstebeurt aan is bepaald niet handig in een gezin van 6.
Onlangs moest ik m'n riolering vervangen en omdat ik toch onder de grond in de buurt van al die apparaten moest zijn heb ik meteen de juiste kabels getrokken.

Er komen dus in ieder geval 4 groepen bij. Hoe moet zo'n groepenkast er nu minimaal uitzien? En kan ik dan gewoon alle witgoed tegelijk aanzetten?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

ds23man
Ook commercieel actief

Re: Nieuwe groepenkast samenstellen

Berichtdoor ds23man » ma 01 jun 2020, 17:22

Populair onderwerp de laatste tijd! :lol:
Fusion Filterdesign

dre

Berichtdoor dre » ma 01 jun 2020, 17:36

Afhankelijk van de hoofdzekering hoeveel je aan kan zetten. :mrgreen:

Er mogen 5 groepen achter een aardlekschakelaar als ik goed heb,dus zelf zou ik minimaal 8 of zelfs 10 groepen installeren.
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 jun 2020, 18:14

Als je het niet zelf kan of wil uitvoeren lijkt het me geen gek idee om contact op te nemen met Shadow/Joram.
Hij kan je in ieder geval een goed advies geven over de configuratie van de nieuwe groepen kast.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 01 jun 2020, 18:15

Je krijgt 3 fasen binnen waarvan er maar 1 van gebruikt wordt. Ik zou overgaan naar een 3 fasen groepenkast. Je zit dan wel vast aan een installateur.
Fusion Filterdesign

Arno

Berichtdoor Arno » ma 01 jun 2020, 19:01

ray5150 schreef:Als je het niet zelf kan of wil uitvoeren lijkt het me geen gek idee om contact op te nemen met Shadow/Joram.
Hij kan je in ieder geval een goed advies geven over de configuratie van de nieuwe groepen kast.

Ik heb begrepen dat er bedrijven zijn die zo'n kast geheel voorgemonteerd aanleveren. Als het goed is, is het dan letterlijk twee draadjes aansluiten?
Dat is wel wat voor mij. :)

Arno

Berichtdoor Arno » ma 01 jun 2020, 19:02

ds23man schreef:Je krijgt 3 fasen binnen waarvan er maar 1 van gebruikt wordt. Ik zou overgaan naar een 3 fasen groepenkast. Je zit dan wel vast aan een installateur.

Is drie fasen nodig? Wat heb ik daar dan aan?

dre

Berichtdoor dre » ma 01 jun 2020, 19:28

Met 3 fasen ga je waarschijnlijk ook meer betalen........
Dus dat is het uitzoeken wel waard.
Потому что это возможно!

dre

Berichtdoor dre » ma 01 jun 2020, 19:29

Met 3 fasen kun je meer vermogen afnemen.
25A is tenslotte snel bereikt.
Потому что это возможно!

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 01 jun 2020, 19:38

Arno schreef:
ds23man schreef:Je krijgt 3 fasen binnen waarvan er maar 1 van gebruikt wordt. Ik zou overgaan naar een 3 fasen groepenkast. Je zit dan wel vast aan een installateur.

Is drie fasen nodig? Wat heb ik daar dan aan?

Met het oog op eventueel elektrisch koken en/of verwarmen in de toekomst is dat geen slecht idee.

Arno schreef:Ik heb begrepen dat er bedrijven zijn die zo'n kast geheel voorgemonteerd aanleveren.[/qoute]
Zou goed kunnen. heb eerlijk gezegd een jaar of 5 terug voor het laatst een groepenkast opgehangen. die bouwde ik zelf op van spullen die ik bij de groothandel haalde. kan zijn dat er zaken zijn die het nu kant en klaar aanleveren.

Arno schreef: Als het goed is, is het dan letterlijk twee draadjes aansluiten?
Dat is wel wat voor mij.

Niet helemaal, je hebt bij een enkelfasige kast inderdaad 2 inkomende draden, bij een 3-fasen uitvoering zijn het er 4. (plus de aarde)
Meer werk is om al het uitgaande spul goed en netjes aan te sluiten en af te werken.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » ma 01 jun 2020, 19:47

Arno schreef:
ray5150 schreef:Als je het niet zelf kan of wil uitvoeren lijkt het me geen gek idee om contact op te nemen met Shadow/Joram.

Ik heb begrepen dat er bedrijven zijn die zo'n kast geheel voorgemonteerd aanleveren. Als het goed is, is het dan letterlijk twee draadjes aansluiten?
Dat is wel wat voor mij. :)

Je hebt geen hoofdschakelaar na je meter, dus dat betekent dat je alle zegels moet verbreken van de meter en hoofdstoppenkast. Maakt verder niet uit of je 2 of 4 draadjes moet aansluiten en het vastrecht voor 3x25 of 1x40 maakt ook verschil.
Fusion Filterdesign

jvenema

Berichtdoor jvenema » ma 01 jun 2020, 23:39

Vastrecht verschil, verschild ook per regio. Toen wij overgingen van 1 naar 3 fase (inductie koken) koste het alleen wat voor het overschakelen zelf eenmalig iets en vastrecht bleef daarna gelijk. Bij mijn broer die ergens anders woont was er een schandalig verschil in vastrecht. Dus even goed navragen, maar met 3 fase ben je wel meer toekomst gericht met van het gas afgaan en zo.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » di 02 jun 2020, 11:35

Maar indien je in de toekomst het gas zou opzeggen, vervalt hier het vastrecht van weer dan.

sevenup

Berichtdoor sevenup » di 02 jun 2020, 13:42

jvenema schreef:Vastrecht verschil, verschild ook per regio.

Hier is vast recht gelijk voor 1x35A en 3x25A.
Wel eenmalig 230 euro voor omzetten aansluiting.

toetertje

Berichtdoor toetertje » di 02 jun 2020, 14:20

Hier moest zou ik 380 euro moeten betalen voor een 3 fase aansluiting.
Het vastrecht zou dan hetzelfde blijven. Ik wilde de 25 ampere zekering,
laten vervangen door een 35 ampere. Helaas kon dat niet omdat de aanvoerleiding
hiervoor niet geschikt was. Ze hebben nu een nieuwe leiding getrokken,
tot ongeveer 50 cm buiten de gevel, en de nieuwe kabel aan de oude gekoppeld.
Heb nu 40 ampere hoofdzekering in de meterkast. Wie het begrijpt mag het zeggen. :mrgreen:

Ik heb de groepenkast geconfigureerd op de site van elektramat.nl, deze werd de
volgende dag voorbedraad geleverd. De prijs, was erg scherp.

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 02 jun 2020, 20:05

Hier heb ik een vergelijkbare setup al bij jou.
3 groepen voor het huis en 4 groepen voor apparaten en een kook groep.
Kan prima op 1x 35A heb je geen 3 fase voor nodig.
Verder werd even terug aangegeven dat er 5 automaten achter een aardlek mogen dat is niet juist dat zijn max 4 groepen.
15911209441235528534943371913173.jpg

15911210021268714248541386234703.jpg

Ok heb overigens wel nog 2 extra aardlekautomaaten voor de PV panelen en de airco.
Dat laatste zal jij niet nodig hebben

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » di 02 jun 2020, 20:15

https://mijn-aansluiting.web.liander.nl/login?returnUrl=%2Foverzicht

Postcode en huisnr icm 301615(laatste 6 cijfers van jou meter) weet je alles van je huidige aansluiting. Via https://www.mijnaansluiting.nl/home kan je een nieuwe aansluiting aanvragen. Deze zal beoordeeld worden met een foto van je huidige meterkast en zal voor zoals ik dat nu inschat afgekeurd worden. Je hebt voor een aansluiting van enkel naar 3 fasen een Last(hoofd)schakelaar nodig(verplicht).
Houd er ook rekening mee dat je slimme(enkele) meter icm met gasmeter worden vervangen(geen kosten) maar het omzetten van de installatie koste mij (éénmalig) € 280,78.

En idd achter elke aardlek max 4 automaten.

20191007_150803.jpg

Mtraxx
Ook commercieel actief

Berichtdoor Mtraxx » di 02 jun 2020, 20:32

Maar om terug te komen op je vraag over de verdeling zou ik er voor kiezen om last en lichtgroepen in huis te verdelen over de aardlek zodat je huis bij storing niet geheel in het duister komt. In de opbouw van een nieuwe groepenkast zou je daar al rekening mee kunnen houden door b.v. 3 groepje van drie automaten met elk zijn eigen aardlek. In die opstelling kan je dan ook nog altijd naar 3 fasen 25A mocht je eerst op enkelfase willen blijven.
Maar ook de installatie verzwaren van 25A naar 40A kost je geld dus...

Website https://www.sandervunderink.nl/ kon ik voor mij HAGER kast de nodige spullen goed vinden.

De merken Hager en EATON(Holec) zijn we de meest voorkomende. Ook op marktplaats nog best veel jong gebruikte spullen maar voor aardlekschakelaars is dat natuurlijk twijfelachtig..

Suc6

Gerjan

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » di 02 jun 2020, 22:17

Klopt Hoofdschakelaar is verplicht als je de kast gaat aanpakken.
Maar eigenlijk hoor je dan ook de rest van het huis naar de huidige eisen te trekken.
Dus doe je niets dan voldoe je aan de regelgeving zo als die was tentzijde van de aanleg van jou meterkast.
Dat is dus prima maar ga je de kast vervangen dan moet je gehele huis aangepakt worden.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » di 02 jun 2020, 22:24

Kappa7 schreef:....
Dat is dus prima maar ga je de kast vervangen dan moet je gehele huis aangepakt worden.

zeker weten? dat zou dan verbeteringen tegen houden.
(en dan zou ik dus ook fout zitten, alleen nw groepenkast gedaan en verder niets)
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 03 jun 2020, 0:51

Henkjan schreef:

(en dan zou ik dus ook fout zitten, alleen nw groepenkast gedaan en verder niets)

Ja
https://www.groepenkast-meterkast-verva ... #p7AP3c2_9

De bestaande installatie moet voldoen aan de eisen ten tijde dat de woning werd gebouwd.
Als aan deze installatie niets gebeurd dan zijn er geen aanpassingen nodig.
Wanneer er uitbreidingen/aanpassingen plaatsvinden aan de elektrische installatie dan
moeten deze voldoen aan de laatste normen.

Ga je aanpassingen doen aan je installatie dan moet deze aan de huidige eisen voldoen.
Vervang je de meterkast dan moet de gehele installatie aan de normen voldoen.
Dat doet lang niet iedereen maar is eigenlijk wel iets waar naar gekeken moet worden als je met de meterkast aan de gang gaat.
En verder is het voor je zelf toch ook wel fijn om te weten dat je huis veilig is.

toetertje

Berichtdoor toetertje » wo 03 jun 2020, 9:30

Mtraxx schreef:Maar ook de installatie verzwaren van 25A naar 40A kost je geld dus..

Gerjan

Dit hebben ze bij mij vorige week uitgevoerd, en was geheel kosteloos. (liander)
Ik had gewoon een aanvraag gedaan om van 25 naar 35 te gaan.

AntonZ

Berichtdoor AntonZ » wo 03 jun 2020, 9:48

Kappa7 schreef:De bestaande installatie moet voldoen aan de eisen ten tijde dat de woning werd gebouwd.
Wanneer er uitbreidingen/aanpassingen plaatsvinden aan de elektrische installatie dan

Ga je aanpassingen doen aan je installatie dan moet deze aan de huidige eisen voldoen.
Dat doet lang niet iedereen maar is eigenlijk wel iets waar naar gekeken moet worden als je met de meterkast aan de gang gaat.
En verder is het voor je zelf toch ook wel fijn om te weten dat je huis veilig is.

Zou je dan eigenlijk bij vervanging van de groepenkast in een ouder huis ook alle stopcontacten door je hele huis moeten vervangen door wcd met randaarde? Ik meen dat dat bij nieuwbouw tegenwoordig wel moet. Dat zou hier niet meevallen want vrijwel alle leidingen liggen in vloeren en muren. Het zou me verbazen als het lukt om overal een extra randaarde naartoe te trekken.

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 03 jun 2020, 11:33

Kappa7 schreef:
Henkjan schreef:

Ja
https://www.groepenkast-meterkast-verva ... #p7AP3c2_9

De bestaande installatie moet voldoen aan de eisen ten tijde dat de woning werd gebouwd.

dat laatste uiteraard altijd. maar bv randaarde hebben we alleen in de keuken en bij de CV.

De gequote text van die site kan je ook uitleggen dat alleen het nieuwe deel moet voldoen aan de normen van vandaag..
If it measures good, but sounds bad, you're measuring the wrong thing." ― Dr. Richard C. Heyser

Kappa7

Berichtdoor Kappa7 » wo 03 jun 2020, 22:29

Klopt alleen het nieuwe deel en alles wat daar achter zit dus ja ook de stopcontacten.
Ik ben hier inderdaad bezig na het vervangen van de groepen kast ook gelijk de groen rode bedrading te vervangen waar mogelijk.
Ik heb een paar stopcontacten voor waar de buis is geknikt in het beton dus die laat ik maar.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”