Netkwaliteit in Nederland

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

VintageHarry

Re: Netkwaliteit in Nederland

Berichtdoor VintageHarry » zo 03 mei 2020, 8:59

Ach, het was leuk om eens te proberen, niet gehinderd door veel kennis van zaken :mrgreen:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 03 mei 2020, 12:38

Die rot dingen gingen als warme broodjes over de plank in eind 70 begin 80 er jaren
Als de Computer weer vastliep o.i.d.
En de Software verkoper wees naar de Computer Hardware en visa versa en ze het beide niet wisten
Dan Moest het aan het lichtnet liggen UPS en Spannings stabilisators Werden hiervoor bedacht
Het hielp geen flikker natuurlijk Maar er was weer een hoop geld uitgegeven en geld verdiend
shit draadje vergeten :oops:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 12:45

Klopt wel Bert. Maar bij vuile netten waarop ook flinke transportbanden geschakeld werden, waren (en zijn ze nog denk ik) een uitkomst voor het voeden van informatica. Naast brommen wat ze deden werden ze meestal ook flink heet.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 03 mei 2020, 12:49

Een vriend op de middelbare school had zo'n Acorn BBC micro computer, zat tussen de koeieboeren en kon computeren wel vergeten tijdens melktijd.
Fusion Filterdesign

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 13:21

Mijn oma in bejaardentehuis indertijd had een van de eerste TV's waar wat digitale electronica inzat. Als de lift vlakbij haar gebruikt werd, vloog TV van zender af. Heb toen met mijn broer over een hoop IC's een condensator gesoldeerd en probleem was weg. Dus ja het net kan storingen veroorzaken/doorgeven. Maar apparaat kan hier ook wat robuuster tegen zijn.

In hoeverre een goede geschakelde voeding erg gevoelig is voor wat rommel op het net vraag ik me af. Spanningsvariaties maken hem weinig uit, werkt van 110 tot 250 volt of zo. Hoogfrequent rotzooi maakt hij zelf ook en filtert die weg. Dus in hoeverre HF van het net nou echt invloed heeft. Maar er zijn vast mensen die daar meer over weten ;-).

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 13:40

Dat was mijn punt ook om een schakelende voeding in serie te zetten met een schakelende voeding, zoals in het Hypex Fusion draadje, voor een buizenbak of klasse A eindversterker kan ik er in komen, maar die smps van de Fusion lijkt me eerder gevoelig voor de HF rommel van je ‘netregenerator’ dan wat er op het eigenlijke lichtnet staat in NL.

holco

Berichtdoor holco » zo 03 mei 2020, 15:17

In mijn geval geeft de AG1500S Power regenerator (specifiek voor audio gebruik ontworpen) die mijn gehele installatie van stroom voorziet een duidelijke winst, iets wat zeker bij dedicated stereo goed waarneembaar is, een brom of wat dan maar ook aan niet gewenste bijgeluiden ontbreekt iig totaal (eerder het tegenovergestelde), wat hij specifiek per onderdeel doet kan ik geen oordeel over geven omdat de overstap in een keer voor het geheel is gedaan.

Een vriend van mij heeft ook een AG1500S Power regenerator aangeschaft voor zijn fraaie dedicated AV ruimte, ook hij is er erg blij mee en deelt de zelfde conclusie als ik.

Dat de winst (of geen winst) zal variëren per gebruiker geloof ik zo maar, een en ander zal dan ook sterk afhangen van de kwaliteit van je net aansluiting en uiteraard de gebruikte apparatuur.

De volgende apparatuur hangt er nu aan bij mij,

AV gedeelte,

Marantz AV8802A AV processor
Oppo UDP203 blu-ray speler
Apple TV 4K
Ziggo Next tv box
MiniDSP DDRC-88A (Dirac Live)
IOTAVX AVXP1 7 kanaal's eindversterker (tbv 6 surround speakers)
Kef R200C centerspeaker(actief met FusionAmp FA-123) (momenteel 1 kanaal kapot)
Rythmik F18 subwoofer
LG65C9PLA TV

Dedicated stereo gedeelte,

Magna-Hifi Mano Ultra muziek streamer
Audio-GD R8 DAC (inclusief alle mogelijke upgrades van Magna-Hifi))
Audio-GD Master-1 preamp
2x FA253 Fusionamp's tbv de actieve main speakers (ook bij AV gebruik)
Rythmik F18 subwoofer

Totale load met alle apparatuur aangeschakeld

2020-03-14-10-28-28-Window.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 15:55

Fijn dat je er tevreden mee ben, maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die heel veel geld uitgeven voor een "speciaal" netsnoer en een verschil menen te kunnen waarnemen. Alsof de laatste anderhalve meter na heel veel meters gewone "foute" kabel dan een verschil zou maken.

Er zijn dus al snel wat subjectieve dingen in het spel. Nu zal effect op je fusion amps gezien de schakelende voeding waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar wellicht geeft het wel een waarneembaar verschil op een ander deel in je keten. En zoals je aangeef was het een beetje een alles of niets omschakeling. Het apparaat had waarschijnlijk ook de TV van mijn oma kunnen ontstoren, had het toen bestaan. Maar een paar gulden aan condensators is denk ik toch een goedkopere oplossing voor dat geval.

holco

Berichtdoor holco » zo 03 mei 2020, 16:12

Ik ben zeker niet iemand die in snake-oil upgrades geloofd, dat soort zaken zal je dus ook niet bij mij vinden :wink:

jvenema schreef:Fijn dat je er tevreden mee ben, maar vergeet niet dat er ook mensen zijn die heel veel geld uitgeven voor een "speciaal" netsnoer en een verschil menen te kunnen waarnemen. Alsof de laatste anderhalve meter na heel veel meters gewone "foute" kabel dan een verschil zou maken.

Er zijn dus al snel wat subjectieve dingen in het spel. Nu zal effect op je fusion amps gezien de schakelende voeding waarschijnlijk niet zo groot zijn, maar wellicht geeft het wel een waarneembaar verschil op een ander deel in je keten. En zoals je aangeef was het een beetje een alles of niets omschakeling. Het apparaat had waarschijnlijk ook de TV van mijn oma kunnen ontstoren, had het toen bestaan. Maar een paar gulden aan condensators is denk ik toch een goedkopere oplossing voor dat geval.

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 03 mei 2020, 16:28

Nog niet aan gerekend maar is een simpel pi filter niet te maken
Is wel een flinke spoel maar met een kern moet dat ook gaan
Programma geprobeerd Online

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 03 mei 2020, 16:55

Ik denk dat de grootste problemen op het net de vervorming en dc is niet de fluctuatie.
Ringkernen kunnen enorm gaan brommen.
Vroeger had ik nergens last van tegenwoordig wel trafo's die brommen.
Heel de straat heeft tegenwoordig zonnen panelen maar weet niet of het daar aan ligt.

Rob

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 03 mei 2020, 17:03

Rob Dingen schreef:Ik denk dat de grootste problemen op het net de vervorming en dc is niet de fluctuatie.
Ringkernen kunnen enorm gaan brommen.
Vroeger had ik nergens last van tegenwoordig wel trafo's die brommen.
Heel de straat heeft tegenwoordig zonnen panelen maar weet niet of het daar aan ligt.

Rob

Als die sinus uit je lichnet er net zo beroerd uit ziet als bij mij Dan zou dat goed kunnen Rob
Heb je wel eens met je scope gekeken ?

Rob Dingen

Berichtdoor Rob Dingen » zo 03 mei 2020, 17:11

Nee zal dat eens gaan doen.
Een kennis van mij had thuis zitten meten en er zat 4V DC op zijn net.
Daar ga je dan met je DC blokker die 1,4V kan overbruggen.
Heb vorige week wel een EI scheidings trafo tussen mijn eindversterkers gezet maar alles bromde net zo hard.

Rob

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 17:33

Rob Dingen schreef:Nee zal dat eens gaan doen.
Een kennis van mij had thuis zitten meten en er zat 4V DC op zijn net.
Daar ga je dan met je DC blokker die 1,4V kan overbruggen.
Heb vorige week wel een EI scheidings trafo tussen mijn eindversterkers gezet maar alles bromde net zo hard.

Rob

4V DC is hoogst merkwaardig en idioot veel. In Nederland komt DC op het net gewoon niet meer voor tenzij je een grootverbruiker in de buurt hebt die het net zwaar scheef trekt met een a-symmetrische belasting. Dat mag allang helemaal niet meer. Is dus een zaak om met de netbeheerder op te nemen. Niet om een e.o.a. pleisterdoosje op te zetten!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 18:16

Pjotr schreef:4V DC is hoogst merkwaardig en idioot veel!

Nou idd! :shock:

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 18:18

holco schreef:Ik ben zeker niet iemand die in snake-oil upgrades geloofd, dat soort zaken zal je dus ook niet bij mij vinden :wink:

Het gaat er ook om of het technisch ok is, niet of je het nou hoort of niet, dat mag jij uitmaken.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 03 mei 2020, 18:21

Shadow schreef:
Pjotr schreef:4V DC is hoogst merkwaardig en idioot veel!

Nou idd! :shock:

Denk dat dan de zekeringen in het wijkverdeeldeelstationnetje er allang uitgeklapt zijn. Dat trekken die trafo's daar bij lange na niet.

holco

Berichtdoor holco » zo 03 mei 2020, 18:34

Dus jij denkt dat mijn regenerator technisch niet ok is of kan zijn?

Shadow schreef:
holco schreef:Ik ben zeker niet iemand die in snake-oil upgrades geloofd, dat soort zaken zal je dus ook niet bij mij vinden :wink:

Het gaat er ook om of het technisch ok is, niet of je het nou hoort of niet, dat mag jij uitmaken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 19:05

holco schreef:Dus jij denkt dat mijn regenerator technisch niet ok is of kan zijn?

Je hebt bitter weinig gelezen van wat ik schreef en denkt alleen maar aan uithalen omdat jouw spullen onderwerp van discussie zijn :think:

Wat ik zeg is dat jouw regenerator een schakelende voeding is die een andere schakelende voeding voed, namelijk die van de Fusion, ik zet daar mijn vraagtekens bij. Ik kan dat niet testen hier want ik heb;
- geen Fusion amp hier (nog niet)
- geen regenerator
Ik kan eens op m'n werk kijken of we wat hebben naast onze 515 Megawatt generator / turbine combi waar we wat mee kunnen, tenslotte is er geen zuiverdere sinus als die opgewekt door een draaiende generator :rock:

holco

Berichtdoor holco » zo 03 mei 2020, 19:23

Ik heb enkel het stukje tekst uit jouw een na laatste post hier omgezet in een vraag, niks meer niks minder, dus snap werkelijk niet waarom je er van alles bij haalt.

Maar goed, leg mij dan eens uit (liefst in Jip en Janneke taal) waarom jij deze regenerator ziet als een half leeg glas in plaats van een half vol glas?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 20:01

Dat heb ik nu drie keer opgeschreven :think:

holco

Berichtdoor holco » zo 03 mei 2020, 20:07

Dat een schakelende voeding een schakelende voeding voedt, maar ik doel meer op je vraagtekens waarom dat een no go zou zijn.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 20:37

Zoals ik het zie gaat het niet zozeer om het feit of je apparaat goed of slecht is, maar meer dat het waarschijnlijk zinloos is om hem te gebruiken voor een geschakelde voeding.

Stel je apparaat leverd een 100% nette sinus van 50Hz zonder enige vervorming en dat gaat de geschakelde voeding is. Die wordt daar gelijkgericht en wat afgevlakt. Daar zal best nog een redelijke rimpel opblijven, maar dat is niet zo relevant gezien het regelmechanisme van de schakelende voeding daarna. Eventuele vervorming of HF spul als dat je apparaat zou verlaten of op het net zou staan wordt hier al onderdrukt. De hoogte van de spanning is ook niet erg relevant want de bronspanning van gelijkgerichte 230 of zelfs 110 V is hoog genoeg.

De gelijkspanning ga je hoogfrequent schakelen en dit hoogfrequent signaal gaat door trafo. Door de hogere frequentie kan die kleiner zijn dan een gewone trafo die op 50 Hz werkt.

Dan ga je na de trafo de boel gelijk richten en in een buffer condensator stoppen. Nu zit over het geheel een regel lus die het schakelen van de gelijkspanning regelt aan de primaire kant van trafo, zodat spanning op de condensator aan secundaire kant zo goed mogelijk op de gewenste waarde blijft. Omdat het hoogfrequent signalen zijn kan het de gewenste gelijkspanning heel vaak per seconde bijregelen en dus goed en snel anticiperen als spanning door b.v. een pauk slag in de muziek dreigt te zakken.

Of je nou een heel schoon of vuil signaal in een geschakelde voeding stopt, dat wat je aan storing aan uitgang zal zien, is hoofdzakelijk de storing van het hoogfrequent schakelen van de voeding zelf. De HF storing van de voeding zelf, zal de voeding met spoelen b.v. onderdrukken. Dat wat aan HF storing uiteindelijk de versterker bereikt is vrijwel onafhankelijk van de storing van de voedende netspanning, maar hoe goed de schakelende voeding zijn eigen HF storing onderdrukt. Je maakt feitelijk de onderdrukking van de voeding zelf niet beter en die is bepalend.

Een slechte geschakelde voeding zal echt niet beter worden van je apparaat het onderdrukt niet de storing die de schakelende voeding zelf genereert. Ook een goede voeding zal hij niet echt beter maken hoe mooi de 50 Hz sinus ook is die je aanlevert. Zijn eigen goed onderdrukte storing zal waarschijnlijk altijd nog dominant zijn tov de storing van het ingangssignaal.

Dit is wezenlijk anders dan voedingen die rechtstreeks met de 50 Hz van het net werken. Die maken zelf geen HF schakelsignaal, dat ze vervolgens weer weg proberen te filteren. Dus HF spul die je erin stopt kan daar door de voeding komen. Dus een schoner input signaal kan daar wel wat doen. Echter als daar de voeding ervan uitgaat dat de netspanning HF zooi kan hebben en daar goed tegen filter, is het de vraag hoeveel schoner de uitgangsspanning daar zou worden, maar mindere voedingen kunnen zeker ervan opknappen.

Ik weet dat ik af en toe met jip en janneke wat kort door de bocht ben gegaan en er zijn hier mensen die veel meer in de voedingen zitten. Maar de achterliggende natuurkundige en elektrotechnische basis dingen snap ik wel (denk ik :sure: ). Dus ik kan de opmerking wel plaatsen dat het wat betreft gebruik voor schakelende voeding niet erg zinvol is.

jvenema

Berichtdoor jvenema » zo 03 mei 2020, 20:48

En om het verhaal mooier te maken gaat de geschakelde voeding een schakelende class-D amp in, die min of meer hetzelfde trucje doet (ik weet ga nu heel kort door de bocht). De HF componenten van dit process worden vervolgens ook weer met spoelen en condensators onderdrukt. Hypex gebruikt vervolgens dacht ik een vorm van Post Filter Feedback om dit gefilterde signaal in de terugkoppellus te gebruiken. Hebben zo ook een bepaald patent op. Dus de vraag is echt wat de extra schakelende "opschoon kast" kan bijdragen zodat het na twee schakelende process stappen erna nog merkbaar zou zijn.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 03 mei 2020, 20:52

Dat dus, maar nu is het nog minder Jip en Janneke en begrijpt ie het helemaal niet meer :lol:

Ik kan een heel verhaal over harmonischen en transiënten gaan houden, maar daar schiet ie niks mee op.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”