Blanko QJ-3003C III

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

PimDriessen

Blanko QJ-3003C III

Berichtdoor PimDriessen » vr 10 apr 2020, 10:14

Beste Forum leden,
Ik ben in het bezit van een Blanko QJ-3003C III labvoeding, die het volgende probleem heeft.
Vanaf de voorkant gezien doet de linker kant het niet meer, spanning kan worden ingesteld en gemeten maar als deze wordt belast dan valt de spanning weg.
Dus ingesteld op 12 volt met stroom op maximaal stort deze spanning volledig in.
De rechterkant werkt gewoon goed.
Er is een simpel schema beschikbaar, kan er niet meer informatie over vinden, ooit gekocht bij Radio Ster.
Waar moet je beginnen om deze fout op te sporen?.
Groet,
Pim
ScreenShot036.jpg

ScreenShot037.jpg

ScreenShot038.jpg

ScreenShot039.jpg

Blanko Voeding PS23023 9 april 2020_compressed.pdf
ScreenShot041.jpg

Hier een iets beter schema.

Hier een update van mijn bevindingen, op de beide brugcellen van de twee voedingen staat onbelast 37,6 volt.
Als de voeding dan ingesteld wordt op 15 volt beide voedingen dus op 15 volt uitgangsspanning.
Belast met een weerstand van 220 ohm blijft op de brugcel van het werkende deel 37,2 volt staan.
Op de kant die problemen geeft zakt die spanning in tot 15 volt op de brugcel,op de uitgang blijft nagenoeg niets over.
Zou de elco die daar zit 4700 uF rot zijn?.
Groet,
Pim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Re: Blanko QJ-3003C III

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 apr 2020, 14:36

Dat is niet zo duidelijk.
In 't schema staat dat er een "slave" is dus welke doet 't niet en in hoeverre volgt de een de ander, spanning, stroom of misschien afslaan ?
Volgens mij zit er ook een transistor verkeerd getekend, V1B staat er als PNP, moet NPN zijn.
Om 's een wilde slag te slaan, kijk of R17 (15k) soms verlopen is (veel te groot).
Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 10 apr 2020, 15:06

Dag Anne,
Dat is lang geleden, is alles goed met jou in deze moeilijke periode?.
Dat is een goede vraag, wat is de slave, er staat aan de voorkant current I en current II dus er van uit gaand dat current I de master is dan zit het probleem in de slave.
R17 moet ik gaan zoeken.
Groet,
Pim

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 10 apr 2020, 15:53

Ah!buis schreef:Dat is niet zo duidelijk.
In 't schema staat dat er een "slave" is dus welke doet 't niet en in hoeverre volgt de een de ander, spanning, stroom of misschien afslaan ?
Volgens mij zit er ook een transistor verkeerd getekend, V1B staat er als PNP, moet NPN zijn.
Om 's een wilde slag te slaan, kijk of R17 (15k) soms verlopen is (veel te groot).
Anne

Hier heb ik nog een paar foto`s gemaakt van een paar gedeelten van de voeding.
Achterin zitten 2 dezelfde printjes, op een ervan zitten een aantal onderdelen die op de andere niet zitten.
ScreenShot042.jpg

Blijkt nog een brugcel op een van de twee printjes te zitten, zegt dat iets over de slave ?.

ScreenShot043.jpg

En dan heb ik ook een R17 gevonden maar er staat op 501 en hij meet 242 K op de weerstand die er naast zit staat 103 en die meet 10 K, dus is R 17 de juiste?.
ScreenShot044.jpg

Groet,

Pim
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 apr 2020, 18:57

Klopt niks van.
Bijv R6 zit aan pin3 van het IC en in het schema zit R6 tussen twee transistors.
Vraag me af of het schema wel bij deze hoort.
Misschien weet Gerard (ds23) iets meer, meen dat ie ook zo'n voeding heeft.Althans die van het schema.
Wat ik van het schema maak is dat er een schakelaar is om de twee voedingen afzonderlijk of samen te gebruiken.
Kies je voor samen dan kunnen ze in serie geschakeld, volgt de slaaf de omgekeerde spanning van de meester, min meester aan plus slaaf.De stroombegrenzing van de slaaf lijkt te blijven werken (slaafdeel niet op schema).
Zouden ook parallel kunnen, al zie ik geen doorverbinding.Wel dat de sturing door de meester voor beide dan wordt gedaan.
Maakt 't allemaal nogal onduidelijk waar een niet bedoelde stroombegrenzing vandaan komt.
Anne

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » vr 10 apr 2020, 19:50

PimDriessen schreef:En dan heb ik ook een R17 gevonden maar er staat op 501 en hij meet 242 K op de weerstand die er naast zit staat 103 en die meet 10 K, dus is R 17 de juiste?

Het zou wel eens 105 op zijn kop kunnen zijn; 1 Mohm is een standaardwaarde, 500 ohm niet. Misschien staat er iets aan parallel waardoor je slechts 242 kohm meet in plaats van 1 Mohm.

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 10 apr 2020, 20:10

Ah!buis schreef:Klopt niks van.
Bijv R6 zit aan pin3 van het IC en in het schema zit R6 tussen twee transistors.
Vraag me af of het schema wel bij deze hoort.
Misschien weet Gerard (ds23) iets meer, meen dat ie ook zo'n voeding heeft.Althans die van het schema.
Wat ik van het schema maak is dat er een schakelaar is om de twee voedingen afzonderlijk of samen te gebruiken.
Kies je voor samen dan kunnen ze in serie geschakeld, volgt de slaaf de omgekeerde spanning van de meester, min meester aan plus slaaf.De stroombegrenzing van de slaaf lijkt te blijven werken (slaafdeel niet op schema).
Zouden ook parallel kunnen, al zie ik geen doorverbinding.Wel dat de sturing door de meester voor beide dan wordt gedaan.
Maakt 't allemaal nogal onduidelijk waar een niet bedoelde stroombegrenzing vandaan komt.
Anne

Hoi Anne,
Het klopt dat het schema niet helemaal het zelfde is als deze voeding, maar iets ander is niet voor handen.
Na wat gemeten te hebben zouden het wel eens de twee relais kunnen zijn, die de voedingsspanning inschakelen.
Op de werkende kant meet ik op de brugcel 27 volt wisselspanning, en op de niet werkende kant staat er na de twee relais maar 20 volt wisselspanning, terwijl het daarvoor gelijk is aan de werkende kant van de voeding.
Mogelijk overgangsweerstand contacten van het relais?.
Groet,
Pim

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » vr 10 apr 2020, 20:11

MarcelvdG schreef:
PimDriessen schreef:En dan heb ik ook een R17 gevonden maar er staat op 501 en hij meet 242 K op de weerstand die er naast zit staat 103 en die meet 10 K, dus is R 17 de juiste?

Het zou wel eens 105 op zijn kop kunnen zijn; 1 Mohm is een standaardwaarde, 500 ohm niet. Misschien staat er iets aan parallel waardoor je slechts 242 kohm meet in plaats van 1 Mohm.

Hoi Marcel,
Daar zou je wel eens gelijk in kunnen hebben.
Groet,
Pim

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » vr 10 apr 2020, 20:56

PimDriessen schreef:Na wat gemeten te hebben zouden het wel eens de twee relais kunnen zijn, die de voedingsspanning inschakelen.
Op de werkende kant meet ik op de brugcel 27 volt wisselspanning, en op de niet werkende kant staat er na de twee relais maar 20 volt wisselspanning, terwijl het daarvoor gelijk is aan de werkende kant van de voeding.
Mogelijk overgangsweerstand contacten van het relais?
Wie weet.Hoewel die relais schakelen (volgens verkeerde? schema) verschillende tappen op de trafo.Dus zijn er verschillende spanningen te vinden naar gelang de relais los of ingeklikt is.
Anne

Terug naar “Overige Audio-elektronica”