Regelaar voor negatief in buizentester.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

V4lve Lover

Regelaar voor negatief in buizentester.

Berichtdoor V4lve Lover » zo 29 sep 2019, 15:55

Goedemiddag.

Ik ben met een buizentester project bezig, en hiervoor wil ik een regelbaar negatief realiseren. En aangezien het geheel tegen een stootje moet kunnen dacht ik aan een shunt regelaar.

Een regelaar is maar zo goed als zijn referentie, mijn idee was dus om de Tesla kloon van de REF01J te gebruiken: De MAC01. Deze 10V spanningsreferentie heeft een temperatuurscoefficient van 0.7PPM/K. Hiervan heb ik een tijdje terug een paar dozijn gekocht voor minder dan een euro per stuk.

Voor het regeldeel wou ik een KC811 dubbeltransistor gebruiken, deze is pin-compatible met de MAT-01 dubbeltransistor en heeft een maximale Vbe afwijking van 1.5mV tussen de secties.

Vanwege de benodigde gloeispanning heb ik een hulpspanning van +15V beschikbaar.

Hier mijn idee: met een Led en transistor maak ik een current sink. en met een PNP transistor boven regel ik de uitgangsspanning.

Negatief voeding Rev0.0 Schema.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

V4lve Lover

Re: Regelaar voor negatief in buizentester.

Berichtdoor V4lve Lover » zo 29 sep 2019, 18:08

Ik heb het circuitje gesimuleerd, en het lijkt oscillatie vrij te werken, de open loop gain is zoals verwacht redelijk laag omdat er maar een enkele VAS trap aan te pas komt. Hierdoor is het circuit redelijk gevoelig voor veranderingen in de negatieve spanning.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 29 sep 2019, 20:24

Tis weer kommer tijd zeker Alhoewel vandaag geen zon gezien :think:
Iedereen naar de TV gekeken zeker
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 29 sep 2019, 20:25

Leuk bezig, zoiets voor Bert ook al voorgesteld maar dan met een opamp ipv de transistor tandem.
Maar het is geen shunt regelaar, gewoon een serieele met stroombelasting, de stroom wordt nml niet bijgeregeld om de uitgangsspanning konstant te houden.
V4lve Lover schreef: de open loop gain is zoals verwacht redelijk laag omdat er maar een enkele VAS trap aan te pas komt. Hierdoor is het circuit redelijk gevoelig voor veranderingen in de negatieve spanning.
Die verandering komt vermoedelijk omdat de stroom in het transistorpaar verandert met de negatieve voeding.
De versterking kan omhoog met een led tussen emitter en +15V van de doorlaat transistor, dan kan de belasting van het paar vermindert.
De uitgangsspanning wordt bepaald door R6 en de stroom vanuit R5.Omdat in serie met R5 nog de potmeter zit is de regeling niet helemaal evenredig met de potmeterstand.
Of de referentie een condensator op z'n uitgang veelt ? staat niks van in 't datablad (in tegenstelling van bijv de TL431).
Het lijkt wel of je van een IR-led uitgaat (1,2V), een rode heeft ong 1,8V spanning.
Beetje zitten schuiven kom ik op dit,
MinVoeding.png
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » zo 29 sep 2019, 20:58

Hoi Anne,de schakeling was bedoeld om relatief foolproof te zijn bij gebruik in een buizentester,
Als je namelijk een hogere spanning aansluit op de uitgang (Lees sluiting G2/G1) dan clamped de 1N4007 dit naar GND, en wordt tegelijkertijd IC2B in geleiding gestuurd waardoor deze de stroom door Q1 begrensd/afknijpt. Het onlinear regelgedrag had ik dan voor lief genomen. Je kan altijd nog R6 regelbaar maken dan is het geheel wel lineair.

Ik dacht aan een transistor verschilversterker in plaats van opamp omdat ik dan geen speciale voorzorgsmaatregelen mbt opamp negatief hoefde te nemen, dat scheelt netto een zenerdiode. daarentegen is een opamp waarschijnlijk een stuk beter, maar anders komen mn KC811 niet op. :D In de uiteindelijke versie zet ik denk ik een stroombron in de staart.

De variaties in de uitgangsspanning die ik bij variëren van het gelijkgericht negatief zag komt inderdaad waarschijnlijk door de stroomvariatie in de staart van de verschilversterker.

ik zal jouw modificaties in de simulatie opnemen.

Ik ben inderdaad uitgegaan van Vbe/Isource in plaats van (1.8-0.65)/Isource.

Volgens mij mag je een REF01 gewoon capacitief belasten, de MAC01 ben ik niet zo zeker van, je kan inderdaad ook gewoon over de loper van de potmeter filteren.

Een 0.7PPM referentie voor €1 Ik heb ze toen maar allemaal gekocht :D

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 29 sep 2019, 22:01

V4lve Lover schreef:Als je namelijk een hogere spanning aansluit op de uitgang (Lees sluiting G2/G1) dan clamped de 1N4007 dit naar GND, en wordt tegelijkertijd IC2B in geleiding gestuurd waardoor deze de stroom door Q1 begrensd/afknijpt.
Dat gebeurt bij elke serieele regelaar, als de uitgang te hoog is vermindert de stroom door de serietransistor.
Het onlinear regelgedrag had ik dan voor lief genomen. Je kan altijd nog R6 regelbaar maken dan is het geheel wel lineair.
Is ook maar een heel klein beetje, maar als het niet hoeft ?
Ik dacht aan een transistor verschilversterker in plaats van opamp omdat ik dan geen speciale voorzorgsmaatregelen mbt opamp negatief hoefde te nemen, dat scheelt netto een zenerdiode. daarentegen is een opamp waarschijnlijk een stuk beter, maar anders komen mn KC811 niet op. :D In de uiteindelijke versie zet ik denk ik een stroombron in de staart.
Ja, een voorraad is om te gebruiken :sure: Voor de bescherming volstaat een (schottky) diode tussen massa en de opamp ingang.
Volgens mij mag je een REF01 gewoon capacitief belasten, de MAC01 ben ik niet zo zeker van, je kan inderdaad ook gewoon over de loper van de potmeter filteren.
Gewoon proberen dan.Maar een C op maar één kant werk averechts.Het is een verschilversterker, storing op een ingang komt op de uitgang, op beide ingangen niet (geen verschil dan) .
Anne

V4lve Lover

Berichtdoor V4lve Lover » ma 30 sep 2019, 14:13

Hoi Anne,

Ik heb jouw aanpassingen in het schema opgenomen, nu de aanpassingen op de print van Bert nog.

Alleen de 1K8 weerstand heb ik niet geplaatst omdat naar mijn weten een capacatieve belasting geen probleem is voor de REF01/MAC01. Daar kan ik meer over zeggen op het moment dat de printjes hier zijn.

Negatief voeding aangepast.png

Gr,
Florick

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 30 sep 2019, 18:23

Hoho, die 1k8 mag niet weg ! Die voorkomt dat de uitgang naar positief wil regelen.
Met de waarde tussen () komt het regelbereik net tot nul volt.
En die C3 kun je beter over de uitgang van het ref-IC zetten, als die daar tegen kan.
Waar die nu getekend zit werkt 't niet.
Anne

Terug naar “Overige Elektronica”