Jfet's bemeten

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

audiomanics

Jfet's bemeten

Berichtdoor audiomanics » do 05 sep 2019, 1:00

Bij jfet's heb je N en P kanaal types. Nu hebben ze bij Fets gelukkig de stroomrichting goed aangegeven, namelijk van - naar plus (elektronen, die negatief zijn lopen namelijk van - naar + ) vandaar de namen source en drain, waarbij de source dus aan de min hangt en de drain aan de plus..
Tenminste dat geldt voor een N-kanaal fet…
Als ik de gate en de source met elkaar verbind, loopt er een bepaalde elektronenstroom door van de source naar de drain, de Ids bij Ugs=0.
Als ik de gate en de source kortsluit bij een P-kanaal fet, moet ik die dan verbinden met de plus??
Omgekeerd werken die Jfets ook wel, maar ik twijfel en kan dat eigenlijk niet ergens terug vinden... Als ik het vergelijk met de normale bipolaire transistoren, dan zie je dat daarbij de emitter van een PNP transistor eigenlijk altijd positiever is dan de collector... daar wordt het dus sowieso omgekeerd...
De vraag is dan ook.. moet de source aan de pluskant hangen bij een P-kanaal Jfet?
Ik heb indicaties dat dat wel zo is, maar ik zie het nergens bevestigd.. Mede omdat de namen source en drain (denk aan de elektronenstroom) mij daaraan doen twijfelen... Het kan namelijk ook zo zijn dat de transistoren uitwendig zo benoemd terwijl ze inwendig eigenlijk anders heten, qua aansluitingen, waardoor dan de source altijd de minkant is, ongeacht of het nu een N- of P-kanaal Jfet is..
In dat geval verwacht ik juist de drain met de gate te moeten verbinden..

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Shadow

Re: Jfet's bemeten

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 7:29

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 9:52

Je hebt symmetrische en asymmetrische jfets. Kwestie van de chip lay-out. Bij de symmetrische kun je zonder bezwaar drain en source verwisselen. De eigenschappen blijven dan gelijk. De fets in het monster zijn van het asymmetrische type. Die blijven "verkeerd om" ook wel werken maar minder zoals gespecificeerd. Daar moet je dus wel opletten dat ze goed zitten. Eerlijk gezegd hoef je de fets van het monster niet te matchen. Je regelt de DC af met het potje op bedrijfstemperatuur en dan blijft de DC aan de uitgang stabiel genoeg.

Wil je de fets toch matchen. Dan moet je alleen ingangstrap van de 2 fets opbouwen met voetjes en + en - aansluiten. Potmeter in de middenstand of neem in plaats daarvan 2x 50 ohm vaste weerstanden. De fets selecteer je dan op minimale DC aan de uitgang op de loper van de potmeter,
Peter de Jong

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 05 sep 2019, 10:20

Dat artikel geeft antwoord op mijn twijfel.. Dus inderdaad hangt de source van de P-kanaal aan de pluskant.. een beetje vergelijkbaar met de emitter van de bipolaire transistor dus..
Zo'n voortrapje kan ik nog wel op mijn prikbordje gaan maken.. Helaas is mijn labvoeding al meer dan een week weg ter reparatie (gevalletje garantie) nadat boven de 10V er ineens 48V op de klemmen kwam.. Kan dus even niet lekker experimenteren...
Denk er bijna aan om gewoon een andere te kopen bij een "vandaag besteld, morgen in huis"

Kees

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 10:45

Wil je die "Duson" blokken nog hebben Kees? kun je aan de gang met je Hiraga :lol:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » do 05 sep 2019, 11:09

Nee hoor.. Ik heb er nu geen toepassing voor.. Ik heb nog twee van die fraaie koelprofielen uit die oude Philips Matchline CRT's liggen die ik er voor wil gaan gebruiken namelijk.. (zie ook het plaatje bij het Hiraga topic..)

Kees

Shadow

Berichtdoor Shadow » do 05 sep 2019, 11:35

Dat heb ik gezien O:)
Maar je kon er maar een toepassing voor hebben :wink:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 05 sep 2019, 12:06

audiomanics schreef:Dat artikel geeft antwoord op mijn twijfel.. Dus inderdaad hangt de source van de P-kanaal aan de pluskant.. een beetje vergelijkbaar met de emitter van de bipolaire transistor dus...

Zoiets. Dat artikel gaat over het matchen van power MOS-fets in een Pass versterker. Hier voor de zekerheid zoals het moet in de Le Monstre:

Hiraga front.GIF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”