Li-ion accu bouwen met 18650 cellen (wegens risico over naar andere opties!)

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

grimoire

Re: Li-ion accu bouwen met 18650 cellen (wegens risico over naar andere opties!)

Berichtdoor grimoire » wo 10 jul 2019, 21:15

bv 3x deze
https://www.nkon.nl/multipower-6v-12ah- ... 5YQAvD_BwE

of 1x die en 1x
12v versie
https://www.nkon.nl/rechargeable/lead-a ... ah-48.html

en deze lader
https://www.nkon.nl/charger/car-charger ... 2-0-4.html
Loodaccu lader voor 2/6/12V
Ideaal voor overwintering van accu`s
Geschikt voor loodzuur, loodgel en loodvlies
Batterij capaciteit: 1,2ah - 40ah

misschien is het zwaar ingezet qua capaciteit, liever te veel dan te weinig lijkt me. en als er over is kan je er nog wat leuke led verlichting op aansluiten :)

wat betreft ontlaadbeveiliging kan er bv een digitale voltmeter ingebouwd worden en dan in de gaten houden dat je niet onder een bepaald voltage komt, en gewoon uitschakelen en stoppen als het zo ver is.

avdboom

Re: Li-ion accu bouwen met 18650 cellen (wegens risico over naar andere opties!)

Berichtdoor avdboom » wo 10 jul 2019, 21:25

Pjotr schreef:Gel accu's kun je max. met 0,3 laden maar 0,1 C is beter. Klopt. Voor deze toepassing zijn VRLA accu's beter geschikt denk ik en ook goedkoper. Die zijn beter geschikt voor cyclisch gebruik. Hebben evengoed een daarvoor geschikte lader nodig. Voor alle accu's geldt verder dat je een afschakelautomatiek nodig hebt tegen te diep ontladen. Trek je alles er steeds uit totdat ie niet meer kan dan gaan ook PB accu's niet lang mee. Loodaccu's moet je sowieso zoveel mogelijk "vol" houden en b.v. niet half leeg weg zetten. Altijd zo snel mogelijk weer bijladen. Is wel een puntje van aandacht.

Zo, we komen bij mijn vakgebied... Eens met Pjotr

VLRA (AGM) is the way to go. En kies dan een tractie variant. Je kan ze construeren voor een hoge startstroom en kortere adem (Ah), of een lagere koudstartstroom en meer Ah, ofwel langdurig een lagere stroom kunnen leveren. De tractie variant worden bijv. gebruikt in scootmobiels, die langdurig stroom moeten kunnen gebruiken en over zo lang mogelijke afstand.

Wat Pjotr al zegt, VLRA/AGM kan tegen cylische belasting, en ook niet onbelangrijk... diepontladingen (tot op zekere hoogte). Een standaard "klotsende"(ca/ca of EFB) zijn hier niet tegen bestand. Bovendien kunnen AGM's onder normale omstandigheden niet lekken en gassen.

Denk er aan dat je de accu's individueel laad en niet in serie, er is er altijd 1 die net wat beter is en 1 net wat minder (al is het maar marginaal), na verloop van tijd zal 1 accu dan steeds slechter geladen worden en afglijden tot die onbruikbaar is. Als je dan enkel die accu vervangt begint het verhaal opnieuw maar omgekeerd. Met parallel laden heb je hier geen last van.

Ideaal zijn spiraal accu's maar die hebben een wat hogere laadspanning (14,7V) als normale AGM nodig om ze tot 100% state of charge (SOH) te krijgen. De meeste acculaders redden dat niet. Standaard VRLA/AGM gaat naar 100% SOH met 14,5-14,7V. Echter, beiden gaan ze er niet stuk van. Deze accu's mogen permanent 20% ontladen zijn, en de levensduur lijd daar nauwelijks onder. Dat gebeurd ook in auto's. De 20% die niet geladen is wordt gebruikt als buffer bij regeneratief remmen, waarbij dan heel snel veel energie opgeslagen moet worden. En dat gaat niet met een 100% geladen accu.

Je kan ook industriele VRLA accu's kopen, dan heb je meer keuze in Ah en formaat. Die zijn vaak ook compacter en vierkant wat makkelijker inbouwt.
Ik heb zelf een druppellader bij de lidl gekocht (online) van 3A (geen haast) en als je die op de winter stand zet voert die de laadspanning op naar zo'n 14,5 a 14,6V meen ik. Dat is omdat een koude loodzuur accu zich moeilijker laat laden. Zo bij kamer temperatuur in ieder geval aardig geschikt voor VRLA/AGM en een stuk beter dan 14,2-14,4V.

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 10 jul 2019, 21:37

Mooi uitgelegd pjotr en avdboom, zo steek ik er nog wat van op!

Accus individueel opladen is geen probleem.
Ik bouw ze niet in de speakers in maak wel een los kastje voor het accu spul

inderdaad een lader bij de lidl te koop voor 18 euro met allerlei functies.

Verder zou ik best openstaan voor industriele varianten, maar vreed dat die duurder zijn, en het blijft een projectje met strak budget;)

avdboom

Berichtdoor avdboom » wo 10 jul 2019, 21:45

De SOH (als je die in de gaten wil houden) hangt overigens helemaal samen met de klemspanning van de batterij. Zie tabel, hoewel ik 13V bij 100% wel wat hoog vind. Daar zou ik eerder 12,8V verwachten. Ik zal eens kijken of ik een beter tabelletje kan vinden, maar toch voor het idee... ruwweg klopt dit wel....:
02-Loaded-Battery-Voltage-vs.-SOC-AGM.jpg

Hier een voorbeeld van een winkel en goede AGM die ook een diepontlading zo nu en dan overleefd. Wel duurder in aanschaf, maar waarschijnlijk ga je er dan ook echt lang mee doen als je ze goed verzorgd.
https://stroomwinkel.nl/accu/accu-agm/v ... n-tab.html

Overigens doen VRLA gel accu's er qua levensduur (en bestendigheid tegen diep ontladen) een schepje bovenop, echter ook duurder, en als je de AGM niet té diep ontlaad en na ontladen direct weer oplaad tot >80% SOH dan denk ik dat je daar voldoende aan hebt! Wellicht is een iets grotere AGM (om meer Ah te hebben) dan voordeliger als een duurdere gel accu die iets beter tegen diep onladen kan....
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 13 jul 2019, 9:33

De genoemde lader van de Lidl, is dat deze? (type ULGD 5.0 A1 )
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

avdboom

Berichtdoor avdboom » za 13 jul 2019, 21:52

Ja, dat is hem.

Misschien niet zo goed als een CTEK, maar om een accu in goede conditie te laden prima. En omdat er wel een laadstrategie in zit blijft hij niet overladen als die vol zit. Voor het echte werk en laden met meer Ampère kan je beter naar Midtronics kijken, die maken echt mooi spul voor nog schappelijke prijzen.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » za 13 jul 2019, 22:20

Bedankt! Sjieker spul hoeft voor mij niet, het gaat hier maar om het laden van een paar kleine (5 Ah) accu’s die o.a. een DAC voeden. Maar misschien ligt dat voor de ts wel anders.

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 16 jul 2019, 7:34

Bedankt voor de tips inderdaad

Op mijn lijstje staat nu de lidl acculader
En bij nkon.nl 3*6v agm accu met 12ah

grimoire

Berichtdoor grimoire » ma 22 jul 2019, 16:31

Deze accus besteld
3x VMF | AGM Sealed Lead Acid 6V 12Ah, SLA12-6. (geschikt voor cyclisch gebruik)

En lidl lader ga ik nog bestellen. Verder in het draadje in luidspreker bouw forum

Enige wat ik wat betreft de accus nog moet uitvogelen is tot hoever ik ze mag ontladen. Als ik een ontlaad tabel pak voor 6v accu met percentages, kan ik voltages van bv 50% ontlading dan gewoon x3 doen?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 22 jul 2019, 17:58

De grap met dit soort accu's is dat het totale aantal AH wat je er mee kunt behalen gedurende de levensduur min of meer constant is. Dus veel cycli met weinig ontladen tot een paar honderd met diep ontladen. In principe zou ik niet lager gaan dan 1/4. Maar een enkele keer tot bijna leeg is ook geen ramp met deze accu's. Zelf hou ik voor een 12V batterij 11V aan als minimale onbelaste accuspanning. Belangrijker is dat je de accu's zoveel mogelijk vol houdt, ook na gedeeltelijk ontladen! Hier http://vmf-battery.com/docs/webshop.asp ... de=SLA12-6 staat de datasheet van die batterij die je noemde. Daarin vind je de ontlaad-spanningsgrafiekjes afhankelijk van de belasting.
Peter de Jong

grimoire

Berichtdoor grimoire » di 23 jul 2019, 7:10

Dank voor de tips! Ik hou voorlopig wel 30% aan als veilige grens. Zeker een paar honderd keer laden... Nou daar kan ik wat jaartjes mee vooruit :)

avdboom

Berichtdoor avdboom » di 23 jul 2019, 20:42

Pjotr schreef:De grap met dit soort accu's is dat het totale aantal AH wat je er mee kunt behalen gedurende de levensduur min of meer constant is. Dus veel cycli met weinig ontladen tot een paar honderd met diep ontladen.

Wel goed gesteld. Zo had ik het nog niet direct bekeken, goede vuistregel.

Verder ga ik mee in het advies. Als je ze geod verzorgd kan je er inderdaad wel even plezier van hebben!

grimoire

Berichtdoor grimoire » wo 28 aug 2019, 18:16

Lader was uitverkocht bij de lidl (inmiddels niet meer) En dus uiteindelijk de acculader van Dunlop bij de Action gekocht voor 12,95 na het lezen van deze review
https://www.elektormagazine.nl/news/rev ... er-trainer

Terug naar “Overige Elektronica”