Hoe printen gefabriceerd worden in China

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Hoe printen gefabriceerd worden in China

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mei 2019, 9:28

[ Bekijk op youtube ]

Kun je zelf niet tegenop O:)
Peter de Jong

toetertje

Re: Hoe printen gefabriceerd worden in China

Berichtdoor toetertje » ma 13 mei 2019, 9:44

Leuk filmpje. Ben je vast aan het shoppen voor de mk2? :lol:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mei 2019, 9:50

Was het maar waar. Tijd heeft Ali ook niet in voorraad :D Het zit nog in de tekenfase. Kwam deze bij toeval tegen. Ziet er beter gestroomlijnd uit dan in NL!
Peter de Jong

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 13 mei 2019, 19:03

Inderdaad, het gaat daar op een industrieële schaal. ik kan me goed voorstellen dat het voor Europese PCB fabrikanten een aflopende zaak is, gezien de prijs/ kwaliteits verhouding die de Chinezen kunnen leveren.
Of zie ik het nu te zwart in ?

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 13 mei 2019, 19:05

Zolang de milieu eisen in China zo blijven en de lonen laag....

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mei 2019, 19:27

Wat denk je dat een Tesla uit Trumpiania aan vervuiling oplevert? Zo te zien werken ze daar schoner dan wat ik Nederland heb gezien. Zal ik de MK2 maar afblazen dan? :lagge:
Peter de Jong

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 13 mei 2019, 19:51

Pjotr schreef: Zal ik de MK2 maar afblazen dan? :lagge:
Welnee, gewoon zonder print. Hadden we vroeger ook niet nodig, de Chinezen ook niet trouwens :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 13 mei 2019, 20:01

Shadow schreef:Zolang de milieu eisen in China zo blijven en de lonen laag....

Dat is een wijdverbreid misverstand; de economie is zo hard gegroeid in China dat de lonen ook zijn meegegaan. Milieu eisen worden beter nageleefd, een chinese werknemer die onbeschermd boven een etsbak moet hangen gaat gewoon een deur verderop. Zal niet allemaal halleluja zijn, maar goed. Hetzelfde geldt voor een werkgever die te weinig betaald, de grote fabrieken zitten bijna allemaal bij elkaar in een enorm gebied. Jobhoppen voor een paar cent is zo gebeurd.
Chinaprinten zijn goedkoop, zo lang je een standaard layerstack wilt hebben, groen soldeermasker, wit silk, etc. Voor wat afwijkends, multilayers boven de 20 lagen, andere kleur soldeermasker etc gaan de prijzen rap omhoog. Is afwijkend, moet de lijn voor aangepast worden. De productielijnen zijn enorm, fabieken echt gigantisch, inkoop van print / prepreg en core materiaal doet men gezamenlijk, dat hebben ze goed in de vingers. En juist omdat de lijnen zo groot zijn moet er ordelijk en schoon worden gewerkt, anders wordt het een puinhoop. En dat kost weer tijd, kosten gaan omhoog, etc. Maar dit is dus de reden waarom ze zo goedkoop kunnen leveren.

En dat geeft gelijk bestaansrecht aan de pcb fabriekjes die bv nog in NL en Belgie zitten. ACB in Belgie bv maakt complexere borden en levert oa aan bedrijven die elektronica voor de Formule 1 racerij produceren, en toeleveranciers die aan ESA of andere ruimtevaartorganisaties leveren. Maw bedrijfstakken waar kosten minder spelen, wel performance. Hier in Hengelo worden zelfs nog pcb's gemaakt, printen van meer dan 3 meter lang zoals ze in radar antennes gebruikt worden. Die bestel je zo even niet in China :D

En dan is er de korte leadtime, Eurocircuits Belgie (hebben fabrieken op verschillende plekken in Europa) bv kan in 2 dagen leveren en heeft hier een goede boterham aan. Dus woensdag bestellen en vrijdagmorgen de printen op de mat. Hangt een prijskaartje aan, maar soms is dat minder belangrijk. Langere leadtime? Kopen ze zelf ook in in China.

Wijzelf kopen ook alle bulk in China, prima kwaliteit / prijs inderdaad, zo lang het standaard is. Doen we via een tussen persoon, die elke maand zelf in China zit. Hij regelt de contacten, spreekt de taal, communicatie was/is/blijft een probleem. Gaan een paar procentjes naar hem toe, wij hebben er geen gedoe mee, de fabriek kan goed en snel leveren en heeft hier ook baat bij.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mei 2019, 21:23

Barry2001 schreef:En dan is er de korte leadtime, Eurocircuits Belgie (hebben fabrieken op verschillende plekken in Europa) bv kan in 2 dagen leveren en heeft hier een goede boterham aan. Dus woensdag bestellen en vrijdagmorgen de printen op de mat. Hangt een prijskaartje aan, maar soms is dat minder belangrijk. Langere leadtime? Kopen ze zelf ook in in China.

Als ze dat al halen en dan betaal je daarvoor wel de hoofdprijs. En het klopt toch niet helemaal met de praktijk: 5 dagen standaard lead time is vaak toch 7 dagen bij EC. Kwaliteit is wisselend, soms toch wel een paar tienden mis. In China standaard lead time: Op do/vr besteld, ma/di op de mat met DHL tegen een fractie van wat EC kost. Dit is verder een leuke site: https://pcbshopper.com/ Typ in wat je wilt hebben en je krijgt een courant lijstje met leveranciers, prijs en levertijd. Als je er dan eentje hebt van dat is een aardige prijs, google er op voor wat recensies.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 13 mei 2019, 22:06

Ik wou ook zelf leren ontwerpen voor obsolete spul op m’n werk, maar er zijn wat regels die dat dwarsbomen gek genoeg :think:

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 13 mei 2019, 23:19

Die paar keer dat ik wat bij Eurocircuits besteld heb (ik ben meer van de gaatjesprinten, chassismontage of opengeknipte frisdrankblikjes) was het er sneller dan aangegeven.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 13 mei 2019, 23:37

Denk dat ze ook gewoon bij de Chinees bestellen nu :D Mijn ervaring met ze dateert van 6-7 jaar terug.
Peter de Jong

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » ma 13 mei 2019, 23:52

België, Bulgarije en India, geloof ik. Met de standaard levertijd komt het uit Bulgarije, als je haast hebt uit België en als het wat langer mag duren uit India.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 14 mei 2019, 7:12

Duitsland en Hongarije zitten de fabrieken, en idd India voor de wat grotere volumes. Bulk is niet hun markt maar als je dat toch wil kopen zij dit ook gewoon in China in. Niet de kleinere series, die maken ze echt zelf.
Hier ook geen enkel probleem ervaren met de levertijden en kwaliteit, bestellen er regelmatig. Eigenlijk alleen proto en kleine series waar kosten minder spelen, maar dat is ook de markt waar EC zich opricht. Oa te zien de 'visualizer' op hun site, waar je je Gerbers zichtbaar kunt maken en 'fouten' als bv te kleine boorgaten direct worden aangestipt, geautomatiseerd, is fraai gedaan.

Ook bij hun geldt, heb je standaard werk in stackup, soldeermasker e.d. kun je in de standaard pool mee, dus kom je op een groter paneel met andere klanten en is dit wat voordeliger, anders PCB proto waar het (erg) snel kan en je duurder uit bent.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » di 14 mei 2019, 8:06

Ik heb zeer goede ervaringen met deze in Duitsland:

https://www.multi-circuit-boards.eu/en/index.html
Fusion Filterdesign

MarcelvdG

Berichtdoor MarcelvdG » di 14 mei 2019, 23:05

Barry2001 schreef:Duitsland en Hongarije zitten de fabrieken, en idd India voor de wat grotere volumes.

Nou ja, dan had ik er in ieder geval 1 goed :hide:

Terug naar “Overige Elektronica”