Gefilterd stekkerblok

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

winterwhise

Gefilterd stekkerblok

Berichtdoor winterwhise » wo 01 mei 2019, 10:00

Ha beste forumlui!

de laatste tijd ben ik weer bezig met het upgraden van mijn Audio keten.

omdat ik me nog niet ga verdiepen in het verbeteren, het maken van versterkers e.d. (en ik naar mijn idee geen slecht beestje heb staan) wil ik een aantal andere upgrades gaan doen. waaronder alle kabels... van interlink tot power kabels tot zelfs de aarde draad van mijn pick-up mogen er aan gaan geloven (mag ook wel na 20? jaar)

het enige probleem op dit moment is.. je raad het al, het stroomsignaaltje van de muur naar de audio toren.

nu wil ik een Netfilter "stekkerblok" gaan maken (dubbel aderig) met de ground aan de radiator/cv leiding.
ik heb her en der even gekeken naar kant en klare filterdozen, van hoog en laag bedrag, maar ik zie door de bomen het bos niet meer.

ik wil dat al mijn bron apparaten een "schoon" signaal uit de muur krijgen. om welke apparaten gaat het hier?

Marantz PM-15 MKII (geaard) aangepast stroomsnoer (komt nog een post van)
Technics SL-3310 (geaard via versterker) aangepast stroomsnoer
*Sony CDP-CX571 wisselaar (ongeaard) originele stekker
Bluesound Node 2 (ongeaard) aangepast stroomsnoer

*de Sony heeft ook nog het originele snoer, welke ruisgevoelig is. deze hoeft dus niet persee op het stekkerblok.

heeft iemand een idee hoe ik kan uitzoeken welke filters ik hier het beste voor kan gebruiken, en misschien zelfs iets van een schematische bouwtekening?

groetjes!

PS. de aangepaste kabels van de platenspeler komen nog op het forum, zodra de hele Technics weer bijgewerkt is.

Chocomel

Re: Gefilterd stekkerblok

Berichtdoor Chocomel » wo 01 mei 2019, 14:02

Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken? Zo niet, dan is er geen probleem. Vrijwel alle elektronica heeft een voeding die rommel van het net voldoende tegenhoudt en, andersom, niet te veel rommel op het net gooit. Verder kan een netsnoer niet ruisgevoelig zijn.

Als de transformator van de versterker bromt kan je een dc blocker maken.

Een verwarming mag nooit gebruikt worden als aarde, dat is gevaarlijk. Gebruik de randaarde van het stopcontact.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 01 mei 2019, 14:44

Chocomel schreef:Als de transformator van de versterker bromt kan je een dc blocker maken.

Dat kun je i.d.d. doen. Is een leuk tijdverdrijf maar tegen brommende trafo's helpt het geen ene malle moer. Waarom blijft iedereen wat dat betreft elkaar steeds maar napraten? Brommende trafo's zijn heel vaak aan de orde orde geweest hierroo op dit forum en steevast roept er dan iemand "DC BLOKKER" !!! Maar de eerste keer dat een DC blokker daar tegen hielp moet ik nog tegen komen.

En wat stekkerblokken betreft. Daar is maar één eis aan: Veilig, stevig en deugdelijk! Bij audio demonstraties waarbij toch voor over de 10K aan audiospullen gedemonstreerd werd, zag ik toch menigmaal de hele winkel op 1 jaren '70 Hema blokkie met 2x 0,75mm2 snoer naar het stopcontact aangesloten. En iedereen roept "Prachtig" =D> Superduper Furutech en WBT netstekkers blijken ook in die oude Hema doosjes te passen.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » wo 01 mei 2019, 16:17

An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

winterwhise

Berichtdoor winterwhise » wo 01 mei 2019, 16:27

Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken?

dit heb ik voornamelijk als ik mijn CD wisselaar gebruik, heb dan in stille stukken (of bij het wisselen van CD) en zachte ruis over de boxen heen lopen.
zelfde had ik bij de Chromecast Audio, echter is deze vervangen voor de BlueSound.

@henkjan, had het topic voorbij zien komen, wat dat betreft heb ik even bij Ali rondgespeurd, daar heb je voor 5 tientjes een versimpelde variant. (voornamelijk met het idee dat als de spanning te hoog wordt je apparatuur niet door brand)

groetjes!

Kalimba

Berichtdoor Kalimba » wo 01 mei 2019, 18:01

Ik hoop dat je iets moois kunt vinden. Hoorbaar of niet, gewoon al leuk om zoiets moois te bouwen. In mijn onderschrift staat een link naar zelfbouw net kabels waarbij ik de bekende Belden heb gebruikt.

ray5150

Berichtdoor ray5150 » wo 01 mei 2019, 18:52

Chocomel schreef:Een verwarming mag nooit gebruikt worden als aarde, dat is gevaarlijk. Gebruik de randaarde van het stopcontact.

Mogelijk heeft TS geen geaarde WCD's in zijn woon of luisterkamer ?
(Ja, ik weet dat dat geen excuus is om dan de verwarming daarvoor gebruiken, maar het leek me de meest voor de hand liggende oorzaak.)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 01 mei 2019, 19:05

De oorzaak van wat Ray? Vroegâh was het vrij standaard om daarvoor de waterleiding te gebruiken. Maar dat mocht alleen als ie gesoldeerd was. En dat was ie toen altijd! Gasleiding mocht beslist niet en de verwarmingsbuizen ook niet omdat die onbetrouwbaar als elektrisch leidingen waren/zijn. De randaarde dient als veiligheid indien er door een mankement netspanning op de behuizing komt te staan. Die randaarde moet dan de kortsluitstroom van de groepszekering goed kunnen weerstaan en in dat geval mogen er ook geen gevaarlijke spanningen ontstaan.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » wo 01 mei 2019, 21:32

winterwhise schreef:
Heb je last van plopjes, brom of andere storing, dat je een netfilter wilt gebruiken?

dit heb ik voornamelijk als ik mijn CD wisselaar gebruik, heb dan in stille stukken (of bij het wisselen van CD) en zachte ruis over de boxen heen lopen.
zelfde had ik bij de Chromecast Audio, echter is deze vervangen voor de BlueSound.

@henkjan, had het topic voorbij zien komen, wat dat betreft heb ik even bij Ali rondgespeurd, daar heb je voor 5 tientjes een versimpelde variant. (voornamelijk met het idee dat als de spanning te hoog wordt je apparatuur niet door brand)

groetjes!

Ga dan maar rustig je versterker en bron eens wisselen, ik had zelfs met bovengenoemd filter een brom en die kwam toch echt van m’n versterker waar ik zo gek op was.

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 01 mei 2019, 22:52

winterwhise schreef:

groetjes!

Als de ruis alleen te horen is bij het wisselen en niet bij het afspelen, zou ik er niets aan doen, tenzij je er zenuwachtig van wordt. :lol:
En aarde aan de cv buis vind ik levensgevaarlijk. Als de buizen niet (goed) geaard zijn weet je niet waar de schok toeslaat, maar daarna zal het je worst wezen.

Aad

Aaad

Berichtdoor Aaad » wo 01 mei 2019, 22:58

Pjotr schreef:De oorzaak van wat Ray? Vroegâh was het vrij standaard om daarvoor de waterleiding te gebruiken. Maar dat mocht alleen als ie gesoldeerd was. En dat was ie toen altijd! Gasleiding mocht beslist niet en de verwarmingsbuizen ook niet omdat die onbetrouwbaar als elektrisch leidingen waren/zijn. De randaarde dient als veiligheid indien er door een mankement netspanning op de behuizing komt te staan. Die randaarde moet dan de kortsluitstroom van de groepszekering goed kunnen weerstaan en in dat geval mogen er ook geen gevaarlijke spanningen ontstaan.

Mijn zwager heeft ooit eens een fitter in een kelder gevonden die een waterleiding had doorgezaagd die als aarde werd gebruikt.
Fitter die nu aan waterleidingen gaan werken dienen altijd een bypass an te brengen via een kabel met 2 steviger klemmen om eventuele beunhazerij te overleven.

Aad

Ouwebok

Berichtdoor Ouwebok » wo 01 mei 2019, 23:21

Terug naar “Overige Elektronica”