Fase van een spoel.

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

PimDriessen

Fase van een spoel.

Berichtdoor PimDriessen » za 23 mar 2019, 17:32

Beste Forum leden,

Een brandende vraag, Ik heb twee spoelen gewikkeld voor mijn Sony ST-5000FW tuner, aangezien het pas na het wikkelen van de eerste spoel mij te binnen schoot dat de twee wikkelingen wellicht in fase t.o.v elkaar moesten staan, was er 50 % kans dat het in fase zou staan, maar het stond uit fase.
Is achteraf wel gunstig, want anders was de info die nu naar boven is gekomen er nu zeker niet.
Want de spoel die door mij als tweede is gewikkeld staat wel in fase, maar nu komt het.
De spoel die uit fase staat versterkt 15,6 × en is vrij makkelijk af te regelen op de gewenste 19 Khz.
Daar in tegen versterkt de spoel die in fase staat maar 2,5 × en is vrij moeilijk op de 19 Khz af te regelen.
Mijn gevoel zegt soldeer de uit fase spoel er in, maar wat zegt de elektronica wetmatigheid hierover?.

Ben benieuw naar de reacties. :think:
Groet,
Pim
Hier nog een aanvulling op mijn vraag.
ScreenShot377.jpg

Begin van wikkeling 1, dan midden aftakking 2, dan eind wikkeling 3, dit is de primaire kant van de spoel.

Nu kan je bij de secundaire wikkeling beginnen bij 4 of bij 6, als er bij 6 wordt begonnen staat de spoel in fase.
Als er bij 4 wordt begonnen met wikkelen dan staat de spoel uit fase.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Piet1950

Re: Fase van een spoel.

Berichtdoor Piet1950 » za 23 mar 2019, 19:40

Dag Pim,

Je spreekt in raadsels. Een spoel met meerdere wikkelingen heeft een bepaalde wikkel verhouding. Bedoel je dat met versterking?
Heb je een duidelijk schema van je "versterker" schakeling? Dan wordt het misschien wat duidelijker.

Piet

Piet1950

Berichtdoor Piet1950 » za 23 mar 2019, 19:46

Er gaat mij een lichtje op. Dit is het probleem, dat ook op het transistorforum besproken wordt.
Maar zonder de rest van de schakeling, en op welke punten je precies meet, wordt het hier net zo onduidelijk, als op het transistorforum.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 23 mar 2019, 20:14

Het moet dan deze zijn,
Spl.png
Er staan stipjes bij om het begin van de wikkeling aan te geven.
Doet hier eigenlijk niet terzake, welke diode aan welke kant zit maakt niet uit.
De zelfinduktie van de wikkeling parallel aan de 4n7 condensator bepaalt de frequentie waarop afgestemd kan worden.Hoeveel er bij de diodes uitkomt (tov het midden) zou voor elk hetzefde moeten zijn (middenaftakking) en hangt af van de wikkelverhouding collector-voeding en massa-diode.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

PimDriessen

Berichtdoor PimDriessen » za 23 mar 2019, 20:32

Hoi Anne,Piet,

Dat was mij nog niet opgevallen van die stippen :goeie: , maar dan zou de gewikkelde trafo die 15,6 × versterkt de juiste zijn, die staat zoals ik het benoemde dan uit fase.
Er zijn er door mij twee gewikkeld een zoals op het schema aangegeven met de stippen en een zoals hier onder weer gegeven.
ScreenShot378.jpg

De gewikkelde spoel zoals hierboven versterkt in de schakeling zoals hieronder maar 2,5 ×.

ScreenShot379.jpg

Denk dat het een en ander nu wat duidelijker is.
Groet,
Pim

Terug naar “Overige Elektronica”