Favoriete merk schakelaars en/of relais?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

VintageHarry

Favoriete merk schakelaars en/of relais?

Berichtdoor VintageHarry » zo 23 dec 2018, 22:43

Hebben de ervaren zelfbouwers op dit forum wellicht een favoriet merk voor schakelaars?

Ik ga op zoek naar een exemplaar wat signalen op (ongeveer) lijnniveau netjes kan omschakelen, zonder gekraak etc. Liefst een 4x om type, eventueel twee stuks van 2x om voor hetzelfde eindresultaat.
Iemand een advies? En welke webshop biedt de beste keuzemogelijkheden?

Edit: n.a.v. de reacties de vraagstelling later uitgebreid met relais
Laatst gewijzigd door VintageHarry op ma 24 dec 2018, 11:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Barry2001
Algemene moderator

Re: Favoriete merk schakelaars?

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 dec 2018, 23:07

Eigenlijk geen :D rechstreeks geeft beweging, blijft een mechanisch iets met beqeging met als variabele de vinger die ‘m bedient. Een relais bv schakelt veel consequenter. Zie je ook in commerciele apparaten, ook daar wordt meestal of in een chip geschakeld, of een relais. Daarbij is lijnniveau laag signaal, wat moeilijker goed te schakelen is dan iets met veel stroom.
Wat is de toepassing, kan het met een relais/chip? Of wil je perse een schakelaar?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 23 dec 2018, 23:39

Switchcraft, ALPS, maar Barry heeft (zoals altijd) wel gelijk :wink:

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 23 dec 2018, 23:43

De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 23 dec 2018, 23:48

Oh lastig, die opstelling heb ik ook mee zitten spelen in m’n hoofd, ik zou proberen mooi spul van ALPS te pakken proberen te krijgen.

Zoiets;
http://dact.com/html/input_selectors.html
50294D46-A707-4F6A-BA68-104C20D2DC6E.jpeg

3E79AD91-EFBF-42CF-AE75-768FB4980DDB.jpeg

Maar ik kwam deze ook tegen;
https://nl.aliexpress.com/item/Two-chan ... 71133.html
607CEF61-97D9-457E-A3B8-C6D193F1ADC8.jpeg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 dec 2018, 23:56

VintageHarry schreef:De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?

Ah ok, gaat wat ver inderdaad speciaal daarvoor een voeding te gaan gebruiken. Denk dat een relais vooral op de langere termijn een betrouwbaardere schakelaar is.
Maar zou dan inderdaad iets proberen te vinden wat Joram voorstelt. Zullen nog wel aan de prijs zijn.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 dec 2018, 0:05

VintageHarry schreef:De schakelaar komt in een passieve pre, daarin is geen voedingsspanning aanwezig. Een relais kan op zich ook heel goed, zou denk ik ook mijn eerste idee zijn als er wél voeding aanwezig was. Maar is de kwaliteit van een relais zoveel beter dat dat de moeite loont van een aparte voeding?

Nee, die DACT schakelaars zijn het beste wat er op dit gebied te koop is. Het zijn eigenlijk Zwitserse schakelaars van het fabricaat ELMA. Vrij duur spul, dat wel.

https://www.don-audio.com/Elma-Rotary-switch-Type-04
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 dec 2018, 0:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

pvanlingen

Berichtdoor pvanlingen » ma 24 dec 2018, 0:09

Als het echt goed moet zijn de Elma schakelaars zoals Joram zei.
De Lorlin schakelaars dat is echt niks.
Alternatief: https://www.ebay.de/itm/1PC-EIZZ-3-Way- ... %7Ciid%3A1

Paul.
Zelf maken is leuker.

beijert

Berichtdoor beijert » ma 24 dec 2018, 0:09

Bij mijn Aaron werkt zo'n D.A.C.T. als verzwakker en de Lorlins die er in zitten kiezen alleen maar de relais geschakelde ingangen. Dat zit inderdaad met z'n eigen voeding op de print.

Heel basic

_1080418.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Mark

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 dec 2018, 0:16

Goede schakelaars zijn gewoon dúúrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. 'Tis niet anders. Zijn ze altijd al geweest. Kijk ook even hier: https://www.audiophonics.fr/en/electron ... c-393.html

En kwalitatief waren die oude messchakelaars met zo'n pertinax schakeldek helemaal niet zo slecht als ingang selector. Gaat alleen niet eeuwig mee.
Peter de Jong

AatV

Berichtdoor AatV » ma 24 dec 2018, 0:30

Pjotr schreef:Goede schakelaars zijn gewoon dúúrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr. 'Tis niet anders. Zijn ze altijd al geweest.

Er bestaan (ook wat mij betreft) geen goede goedkope schakelaars.

Ben zelf nogal onder de indruk van Seiden schakelaars (japans), goede contactzekerheid, mooie mechaniek.
Ben ze zelf echter alleen tegegekomen bij Hifi (High end) leveranciers met een navenante prijs :
https://www.hificollective.co.uk/switches/seiden-2-pole-6-way-selector-switch-no32006-32neg.html

groet,
Aat
That which can be asserted without evidence, can be dismissed without evidence.

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 24 dec 2018, 0:42

Pjotr schreef:Vrij duur spul, dat wel.

https://www.don-audio.com/Elma-Rotary-switch-Type-04

Da’s genetisch, kan ik niks aan doen :rock:

ray5150

Berichtdoor ray5150 » ma 24 dec 2018, 1:17

AatV schreef:
Ben zelf nogal onder de indruk van Seiden schakelaars (japans), goede contactzekerheid, mooie mechaniek.
Ben ze zelf echter alleen tegegekomen bij Hifi (High end) leveranciers met een navenante prijs :
https://www.hificollective.co.uk/switches/seiden-2-pole-6-way-selector-switch-no32006-32neg.html

Ter info, ook in NL te krijgen : http://www.acoustic-dimension.com/seide ... s-main.htm
Maar misschien is het in GB wel gunstiger momenteel, gezien de lage koers van het Pond.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 24 dec 2018, 10:46

Hartelijk dank allemaal voor jullie meningen en links! :D Daar kan ik wel wat mee, er is meer op de markt dan ik wist.

Pjotr schreef:En kwalitatief waren die oude messchakelaars met zo'n pertinax schakeldek helemaal niet zo slecht als ingang selector
Die had ik vroeger ook, ging prima. Maar tijdens bijna 30 jaar onderbreking van de hobby is vrijwel alles in de kliko verdwenen en moet ik overnieuw beginnen.

Shadow schreef:
Pjotr schreef:Vrij duur spul, dat wel
Da’s genetisch, kan ik niks aan doen :rock:
Tuurlijk niet :lol: . Maar hier werkt het meer portemonetisch, het gaat ook geen Lorlin worden maar een redelijke middenweg.
De levensduur is niet zo van belang, er wordt maar weinig tussen bronnen geschakeld. Maar heb er toch wel een beetje genoeg van om in de audiokast te moeten duiken om van bron te veranderen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 24 dec 2018, 11:17

Tja vroegâh, ging ik meestal gelijk naar de elektronicadump zoals Quakkelstein in Vlaardingen. Die had bakken vol van dat militaire luchtvaartspul. En als hij het niet zo los had liggen was er wel iets "onbestemds" waar het uit te slopen was. Maar dat is helaas ook niet meer.

Eigenlijk is zo'n Ebay relaisprint (al dan niet met remote) nog het meest kwalitatief t.o.v. de kosten vandaag de dag. Zit je alleen met dat extra netsnoer helaas... :| Kun je niet iets verzinnen van een combi interlink tussen je EV en VV zodat je de gloei ook voor de relaisvoeding gebruikt?
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 24 dec 2018, 11:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Peter de Jong

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 24 dec 2018, 11:24

Zit er niet wat leuks tussen dat vintage ussr spul dat je bij de diverse buizen ebayers aangeboden ziet?
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 24 dec 2018, 11:50

Vroegâh sloopte ik de schakelaars ook overal uit, er was altijd wel wat te vinden. Maar die tijden zijn voorbij :(

Gezien de prijzen van de echt goede schakelaars is het misschien wel voordeliger om twee relais met extra netvoeding te gebruiken. De getransistoreerde EV heeft geen gloeivoeding, die laat ik lekker dicht zitten. Maar een klein trafootje heb ik nog wel, dan een brugcelletje, elco, weerstandje, kastje, klaar. :-k

Dan meteen maar even de vraag: waar moet ik op letten bij de aanschaf van een relais? Minimum te schakelen spanning? Vergulde contacten ja, al is het maar de vraag hoe goed en dik dat goud dan is. Vooral bij de merkloze Chinezen.... Kortom, zijn er hierbij ook aan te bevelen merken?

Pjotr

Re: Favoriete merk schakelaars en/of relais?

Berichtdoor Pjotr » ma 24 dec 2018, 12:01

Kijk gewoon naar een blommige "input selector" die het op 5V - 9V DC doet. Dan zit je aardig goed met 6,3V gelijkgericht en een stabilisator.

Enige schakelaar die op Ebay te vinden is is al voorbij gekomen: https://www.ebay.com/itm/EIZZ-3-Ways-4- ... 0005.m1851
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”