Iemand bekend met deze voedingen?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Shadow

Re: Iemand bekend met deze voedingen?

Berichtdoor Shadow » zo 09 dec 2018, 12:32

FR_Aad schreef:Ooit een T-Amp op zo'n Meanwell gehad. Ging prima

Jup, ik heb een laptopvoeding ook al gebruikt met zo'n t-amp, ging prima

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 09 dec 2018, 12:37

Alle amps die op een enkelvoudige spanning draaien kun je probleemloos op dat soort standaard voedingen gebruiken. Het wordt een ander verhaal met een symmetrische voeding, daar moet je echt een dedicated smps gebruiken om bus pumping te voorkomen.
Fusion Filterdesign

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 09 dec 2018, 13:07

Klinkt heel sensueel Gerhard :rofl:

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » zo 09 dec 2018, 13:25

nanko schreef:Ik heb een UPS moeten verplaatsen, die stond naast de router rond de 4 MHz te "zenden"

Mmm ik heb de ups voor t glasvezelmodem en de router er ook vlak naast hangen. Naja, zolang Netflix HD nog zonder haaperen binnen komt zal t nog wel goed gaan
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 09 dec 2018, 15:36

https://www.reichelt.nl/snt-module-10-w ... stct=pos_0
irm.JPG

De 2 A maar eens mee besteld met wat andere dingen om de DAC eens aan te passen.

Misschien eens leuk om de verschillen te horen, meten ben ik niet toe in staat, heb er en de spullen niet voor, en de kennis ontbreekt. :-$
Maar het wel leuk als je het zichtbaar zou kunnen maken, 3 verschillende voedingen voor een RPI of streamer.

We gaan het wel zien/horen. :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 09 dec 2018, 16:25

Gaat werken :goedzo: waar je misschien wel rekening mee moet houden is plaatsing. Dit staat te schakelen, dus wil je dit niet in de buurt van gevoelige signalen hebben, ingangen e.d.

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 09 dec 2018, 16:30

Dat is nu juist het punt, bij die Soekris zit het toch echt in de buurt. Ben dan wel benieuwd naar de impact.
Hans

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 dec 2018, 16:49

Tja, zou dat ook niet zo doen en de boel netjes lineair voeden middels een trafo. En dan liefst een trafo met een grote isolatie t.o.v. het net. Zoals R-Cores of UI-Cores.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 09 dec 2018, 17:33

Luchtspleet nog beter toch?

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 09 dec 2018, 17:47

Luchtspleet heeft meer met de magnetisatie te maken. Is van belang bij smoorspoelen en UGT's. Het gaat bij netttrafo's om de capacitieve koppeling tussen primair en secundair. Daarover loopt niet alleen storing maar ook lekstroom. Beide wil je zo klein mogelijk houden. Dus het oppervlak tussen pri en sec wil je zo klein mogelijk en de afstand zo groot mogelijk. Bij een doorsnee toroide van zeg 10VA - 20VA is die capaciteit ca. 200pf - 400 pF. Bij een UI ca. 50 pF. Bij een R-Core hangt het er van af of de wikkelingen naast elkaar of over elkaar liggen. Andere mogelijkheid is een aardscherm tussen pri en sec. Maar dan moet dat scherm wel altijd aan aarde liggen. Anders heeft het geen nut.
Peter de Jong

hannesie

Berichtdoor hannesie » zo 09 dec 2018, 23:47

Ik heb eens een tijdje geleden een serie metingen gezien van die Soekris 1541 DAC, waar dan die Meanwell IRM voedingen in zitten, mogelijk wat aangevuld.
https://www.superbestaudiofriends.org/i ... ents.4907/

Maar naar mijn idee zeggen die metingen toch ook wat over de gebruikte voeding?

Ik was toen best wel geïmponeerd door wat daar gepubliceerd werd, en degene die de metingen deed ook. :lol:
Hans

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 10 dec 2018, 8:34

Ik denk dat het ontwerp dusdanig is dat de voeding er minder invloed op heeft, net zoals de CA V1

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 10 dec 2018, 9:54

Kun je niet helemaal vergelijken. De CA is een volkomen analoog gebeuren zonder "geschakel" in de het audiogebeuren. Bovendien is die specifiek ontworpen op een hoge PSRR. Een DAC schakelt wel, sowieso op de samplefrequentie. Hoe en of dat gaat interfereren met het geschakel van de voeding zou je specifiek moeten onderzoeken. I.i.g. vind ik netspanning op de zelfde print en zo dichtbij erg gevoelige elektronica, geen goed plan.

hannesie schreef:Ik heb eens een tijdje geleden een serie metingen gezien van die Soekris 1541 DAC, waar dan die Meanwell IRM voedingen in zitten, mogelijk wat aangevuld.
https://www.superbestaudiofriends.org/i ... ents.4907/

Maar naar mijn idee zeggen die metingen toch ook wat over de gebruikte voeding?

Ik was toen best wel geïmponeerd door wat daar gepubliceerd werd, en degene die de metingen deed ook. :lol:

Helaas Hans, dat is zo'n stortvloed aan plaatjes dat er nauwelijks wijs uit te worden is. Bovendien is de resolutie nogal grof. Dat vereist een studie op zich :mrgreen: Zo over het algemeen kun je er niet veel uithalen over de voeding op zich. Daarvoor zou je vergelijkende metingen met diverse voedingen moeten doen. Neemt verder niet weg dat het qua totale prestaties er wel goed uit ziet.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 10 dec 2018, 10:25

Maar het screen van de print is onderbroken en je ziet dat wel vaker toch? of het goed is...de metingen zijn goed iig.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 10 dec 2018, 10:37

Dat die metingen goed zijn wil nog niet zeggen dat het optimaal is en niet beter kan. Destijds met de HK-Dac liet een betere lineaire voeding hoorbaar verschil horen. Gaf duidelijk meer rust in het geluid. De HK-Dac klonk van zichzelf al goed en mat beslist ook erg goed! Eigenlijk beter dan die plaatjes die Hans hierboven aanhaalt :D Je weet dat soort dingen eigenlijk pas als je echt gaat vergelijken. Anders is het wat het is.
Peter de Jong

Shadow

Berichtdoor Shadow » ma 10 dec 2018, 11:06

Ja daar heb je ook gelijk in, het kan mooi meten maar niet lekker klinken - en omgekeerd.

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 10 dec 2018, 12:04

Ik heb een hele berg adapters uitgeprobeerd in combinatie met mijn Little/One luidsprekertjes en ben uiteindelijk op deze uitgekomen. Er zijn flink goedkopere varianten verkrijgbaar maar die hebben bijna allemaal een aardlus aandacht veroorzakende randaarde nodig, hebben geen pfc/emi filter aan boord en laten ook qua veiligheid vaak te wensen over. Deze is heerlijk stil en tevens goedgekeurd voor gebruik binnen de hartbewaking wat prettig is wanneer mensen voor het eerst servo laag ervaren :mrgreen:

Afbeelding
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

hannesie

Berichtdoor hannesie » ma 10 dec 2018, 12:07

Leuke overwegingen, ik had destijds eens een man gesproken, en de zei, "Je luistert altijd naar je voeding" , en dat was toen voor mij een eyeopener, en nu dan zo te horen, kan dat weer wat twijfelachtiger worden. :lol: :lol: :mrgreen:

Ik ben in ieder geval dadelijk in staat om dan de streamer te koppelen aan de 5V benodigde trafo>DIYINHK set te vergelijken met de 2 Meanwell uitvoeringen, en ik ben er best nieuwsgierig naar. 8) 8) :sure:
Hans

motoindo

Berichtdoor motoindo » ma 10 dec 2018, 12:32

ds23man schreef:dedicated smps gebruiken om bus pumping te voorkomen.

Je kan symmetrisch ook in BTL gaan, ben je ook van je pomp af, deden we met de dhcp2 en werkte prima.
Chris Camphuisen
mfb does to the ear what a pretty face does to the eye

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 10 dec 2018, 13:19

motoindo schreef:...............Deze is heerlijk stil en tevens goedgekeurd voor gebruik binnen de hartbewaking wat prettig is wanneer mensen voor het eerst servo laag ervaren :mrgreen:

Ja die is mooi, is je voeding goed, bezorgen je speakers je een hartverzakking! :shock: :lagge:

Deze zijn dan wel dubbel geïsoleerd en met PFC (wat qua storing in je audiospul weinig uitmaakt), ze geven wel een lekstroom van max. 100 uA op in de datasheet. Linksom of rechtsom, je ontkomt nou eenmaal niet aan EMC C'tjes over de trafo bij een dergelijke SMPS. Ter vergelijk: Een gewone UI trafo heeft doorgaans een lekstoom van < 1 uA. Het zijn verder wel prima voedingen. I.d.d. beter dan het goedkope Chinese no-name spul.
Peter de Jong

paulebappie

Berichtdoor paulebappie » ma 10 dec 2018, 14:50

hannesie schreef:
Ik ben in ieder geval dadelijk in staat om dan de streamer te koppelen aan de 5V benodigde trafo>DIYINHK set te vergelijken met de 2 Meanwell uitvoeringen, en ik ben er best nieuwsgierig naar. 8) 8) :sure:

Daar ben ik ook wel benieuwd naar :goedzo:

Ik zou ook wel willen weten hoe het klinkt met de Meanwell en daarachter weer een regulator (LT3045) ?

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » ma 10 dec 2018, 15:29

Nu het topic wat algemener lijkt te worden, iemand toevallig een goed advies voor een goede maar niet al te dure voeding voor een DAC/preamp? 12V DC - 1,6A is het huidige exemplaar, zie foto. Het stroomverbruik is niet van belang, liever daarom geen schakelende voeding
IMG_0733.jpg

hannesie

Berichtdoor hannesie » di 11 dec 2018, 1:12

Wat ik in mijn dac heb is ook echt niet verkeerd, dus een 12 V met een fatsoenlijke Trafo en regulator.
Hans

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 11 dec 2018, 7:15

Hallo Harry, heb deze nog liggen (middelste print). Gloeivoeding. Filament supply, oftewel een universele voeding (bv voor RPI of Squeezebox) met Schottky diodes en een LT1085. Ongeveer 1V drop spanning vanaf de ingang. Wordt door veel forummers gebruikt.

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » di 11 dec 2018, 10:34

Kijk eens aan, dat is precies wat ik bedoel! :D Die wil ik graag van je overnemen, hoef ik alleen nog een trafo op te duiken. Ik stuur je een PB voor de afhandeling.

Terug naar “Overige Elektronica”