Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Rovano

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor Rovano » zo 16 jun 2019, 14:37

Voor dit soort berekeningetjes gebruik ik vaak een rekentooltje van John Hulscher (pa0jhr), reuze praktisch dingetje:
http://members.home.nl/pa0jhr/emc2.htm
Doe je voordeel ermee.

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » vr 21 jun 2019, 22:35

ds23man schreef:Zit er even over na te denken, als je toch alleen maar met ledlampen werkt, is het gewoon beter om low voltage te gaan. Dus gewoon 12 of 24 volt via een trafo. Veel stroom loopt er niet, dus nauwelijks spanningsval met dunne kabels over lange lengtes.

Heb ik hier ook gedaan.
2 lantaarns in de tuin hier, liepen op 220V, grote fitting met spaarlampen, via (veel te ondiep) ingegraven "tuinverlengsnoeren" (van die oranje van de Action), ja, dus ook een contra stekker en stekker verbinding in plastic verpakt in de grond, semi tijdelijk zegmaar (zo lang de 'budget' lantaarns goed blijven).
Dat ging dus op een gegeven moment fout met veel regen...

Het draait nu op ongeveer 12 Volt AC via een overgebleven trafo voor kerstlampjes (pre LED).
Omdat ik wat hobby met LEDs heb ik zelf 2 grote fitting lampjes voor 12 Volt AC gebouwd, zodat ik niets hoefde te veranderen aan de lantaarns.
Klein 300mA buck drivertje per lamp (past ruim in de fitting), 8 stuks 0,5Watt warm witte 95 CRI ledjes (2x 4 parallel in serie, dus pakweg 6 Volt) op een koelsterretje met een wit bolletje er op.
LEDs 50% underpowered voor meer lichtopbrengst en levensduur.
Werkt nu alweer een paar jaar prima zo.

Heb overigens bewust voor wisselstroom gekozen om mogelijke elektrolyse te verminderen waar het eventueel lekt of matig contact maakt.

wat ik hier lees gaat dikwijls om grote tuinen of stukken land?
Dan is 12 Volt wat laag als je verder dan pakweg 30 meter licht punten moet hebben van meerdere Watts

PS: Veel LED lampen degraderen omdat ze onvoldoende koeling hebben.
Er zijn nu wel LEDs in ontwikkeling die gemaakt zijn om op hogere temperaturen te werken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 23 jun 2019, 15:07

Jerommel schreef:2 lantaarns in de tuin hier, liepen op 220V, grote fitting met spaarlampen, via (veel te ondiep) ingegraven "tuinverlengsnoeren" (van die oranje van de Action), ja, dus ook een contra stekker en stekker verbinding in plastic verpakt in de grond, semi tijdelijk zegmaar (zo lang de 'budget' lantaarns goed blijven).

Joh :rofl:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 23 jun 2019, 16:21

Blijken die verfoeide plastic zakken dan toch afbreekbaar te zijn, vooral wanneer het niet moet :twisted: :lol:
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » zo 23 jun 2019, 16:26

Fusion Filterdesign

Bert61

Berichtdoor Bert61 » zo 23 jun 2019, 18:48

De normale soepele plastic snoeren zijn enigszins water ...... absorberend
Ik weet niet of dat al ergens hier is opgemerkt
En zeker niet geschikt om in gegraven te worden.
Met 12 volt zal het wel goed gaan maar met 220 erop is vragen om moeilijkheden
Eigenlijk is het ook niet goed om die snoeren buiten te laten liggen Ze zijn niet echt UV bestendig.
Ik heb daar om Kema keur te verkrijgen op V.M.V.S. V.M.V.L.V.M.V.K V.MV.K.AS.in lab proefje,s gedaan in een kabelfabriek.
Dan kijk je er van op hoeveel vocht een snoertje opneemt,
Afijn als je een vinyl snoertje buiten legt voor jaren
En dan het aan snijd zie je vanzelf dat het niet meer is wat het was :wink:
shit draadje vergeten :oops:

Jerommel

Berichtdoor Jerommel » zo 23 jun 2019, 18:59

Barry2001 schreef:
Jerommel schreef:2 lantaarns in de tuin hier, liepen op 220V, grote fitting met spaarlampen, via (veel te ondiep) ingegraven "tuinverlengsnoeren" (van die oranje van de Action), ja, dus ook een contra stekker en stekker verbinding in plastic verpakt in de grond, semi tijdelijk zegmaar (zo lang de 'budget' lantaarns goed blijven).

Joh :rofl:

:D
Hoefde ook niet echt lang na te denken waar het door kwam..

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 23 jun 2019, 19:07

Bert61 schreef:En dan het aan snijd zie je vanzelf dat het niet meer is wat het was :wink:

Zeker van het Chinese PVC is de kwaliteit een tombola. Kan prima spul zijn maar kan na een paar jaar ook spontaan uit elkaar vallen. Zie je i.d.d. helemaal niet meer wat het ooit was :D Aan de andere kant is er (synthetische) rubber kabel die het prima buiten doet en zelfs ook onder de grond niet vergaat. Dat is wel prima te gebruiken voor 12v/24v. Bij het tuincentrum zag ik gisteren speciale tuinverlengsnoeren voor de tuinverlichting en pompen op 12V. Zitten e.o.a. speciale stekkers aan met schroefwartel.
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”