Aardlekschakelaar probleem

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

erik1977

Re: Aardlekschakelaar probleem

Berichtdoor erik1977 » zo 19 aug 2018, 11:25

Ik heb voor het doorverbinden van voedingskabels voor de automatische dompelpomp van de boot van dit soort smeltconnectors mee gekregen:
https://www.kabelbinders.nl/shop/Kabeld ... abel-lijm/
Na het vastklemmen moet je ze verhitten waardoor een waterdichte verbinding ontstaat.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 19 aug 2018, 11:31

Lijkt me perfekt, ik heb natuurlijk ook heel weinig ruimte, ook nog niet eerder gezien. Echt onder de grond zit het ook niet he, de verbinding zit in de sokkel van de lamp. Krimptang heb ik, voor de prijs van een setje connectors hoef ik het ook niet te laten... setje besteld, bedankt voor de tip!

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 19 aug 2018, 12:59

Duraseals, prima spul! :goedzo:
Als het mantel kabel is Barry de litze ook doorverbinden!

Henkjan
Beheerder / Site Admin

Berichtdoor Henkjan » ma 20 aug 2018, 14:30

erik1977 schreef:Ik heb voor het doorverbinden van voedingskabels voor de automatische dompelpomp van de boot van dit soort smeltconnectors mee gekregen:
https://www.kabelbinders.nl/shop/Kabeld ... abel-lijm/
Na het vastklemmen moet je ze verhitten waardoor een waterdichte verbinding ontstaat.

ook handig voor klussen in de auto :goedzo:
An error does not become truth by reason of multiplied propagation, nor does the truth become error because nobody will see it" ― Mahatma Gandhi

Rovano

Berichtdoor Rovano » ma 10 sep 2018, 0:45

Barry, koop een giethars kabeldoos van Attema:
https://www.attema.com/nl_NL/products/installatie/kabeldozen-voor-universeel-gebruik-cable-mate-kabeldozen-voor-waterdichte-installatie/2511-ak1-m25-gietmofpakket/
Misschien heb je er twee nodig als je kabel te kort wordt. Tussen de twee dozen doe je dan een nieuw stukje YMvKas 2 of 3x2,5 (grondkabel)
Een goed gesorteerde bouwmarkt heeft dit. Denk er aan dat er absoluut geen vocht in de nieuw aangepelde kabeleinden zit! Anders zit er niets anders op dan de kabel verder uitgraven en opnieuw knippen en pellen.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 jun 2019, 14:10

Nog even op dit onderwerp inhaken, inmiddels zijn we de tuin volledig aan het (laten) veranderen. Ik heb nu ook inzichtelijk hoe kabels lopen, nieuwe kabels ingegraven, en wil het nu netjes voor elkaar maken. Overigens verder geen problemen meer gehad, het is dus wel het probleem in de staande lamp geweest.

De situatie: in de schuur komt een kabel binnen uit een groep/meterkast waar ook de eerder genoemde vrieskist op zit. In de schuur takt de kabel naar 3 punten: 2 x lampen, en 1 x een overkapping. Voordat de kabel vertakt de tuin in wil ik een aardlekschakelaar plaatsen, om problemen eerder in dit draadje te voorkomen, dus sluiting of 'lekken naar aarde' ergens in de tuin.

Mijn vraag is nu, wat gebeurd er bij een 'aardlek' in de tuin ? Dit zit immers achter 2 aardlekschakelaars, die in de schuur en die in de meterkast. Gaat domweg alleen de eerste, of allebei, of is dit afhankelijk van bv hoe snel ze zijn (zijn allebei 30mA overigens)? of mag deze constructie helemaal niet?

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 15 jun 2019, 14:39

Aardlekschakelaars zijn toch enkel verschilstroomschakelaars, gaan af als de stroom in de twee draden niet gelijk is.Dat verschil is er over de hele toevoer, dan zal de gevoelgste (snelste ?) het eerst de boel afschakelen denk ik.
Of het mag ? geen idee. Lijkt me enkel zinloos, tenzij een gevoeliger op 't eind van de keten.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 14:40

Deze constructie mag wel, maar beide achter elkaar geplaatste aardlekschakelaars zijn niet selectief t.o.v. elkaar. Er bestaan zogenaamde selectieve aardlekschakelaars. Het heeft naar mijn smaak niet zoveel zin om de 'tuinkabel' nog eens te beveiligen met een extra aardlekschakelaar. Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » za 15 jun 2019, 14:46

Rovano schreef: Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.
Vermoedelijk wil Barry voorkomen dat z'n hele huis stroomloos wordt als er iets mis gaat in de tuin.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 jun 2019, 14:47

Probleem is dat er meer op deze groep zit. Ik heb (zie eerder dit draadje) de situatie gehad dat bij een aardlek fout in de tuin de hele groep eruit ging, met als gevolg een ontdooide vriezer, gebeurde terwijl we met vakantie waren.

Selectieve aardlekschakelaar ga ik nu even op goegelen :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 jun 2019, 14:48

Ah!buis schreef:
Rovano schreef: Immers de complete groep is al voldoende beveiligd tegen aardlekfouten door de aardlekschakelaar in je groepenkast.
Vermoedelijk wil Barry voorkomen dat z'n hele huis stroomloos wordt als er iets mis gaat in de tuin.
Anne

Ja klopt Anne. In elk geval de 4 groepen die achter de bewuste aardlekschakelaar zitten.

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 14:51

Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 14:55

Omdat er ook een vriezer op staat zou ik een in hoofdmeter kast een selectieve 300mA aarlek plaatsen en dan in de schuur een normale 30mA voor de vriezer en voor buiten ook een. Daarmee voorkom je een ontdooide vriezer als er buiten wat fout gaat.

https://www.groepenkastbestellen.nl/heb ... laar-nodig
Laatst gewijzigd door ds23man op za 15 jun 2019, 14:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 14:56

Barry2001 schreef:Probleem is dat er meer op deze groep zit. Ik heb (zie eerder dit draadje) de situatie gehad dat bij een aardlek fout in de tuin de hele groep eruit ging, met als gevolg een ontdooide vriezer, gebeurde terwijl we met vakantie waren.

Selectieve aardlekschakelaar ga ik nu even op goegelen :D

Je moet gewoon je kast verbouwen en een aparte aardlek voor je schuur maken.
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 jun 2019, 14:56

Rovano schreef:Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.

Mee eens, maar dat gaat praktisch gezien helaas niet.

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 15:00

Barry2001 schreef:
Rovano schreef:Als je een betere situatie wilt creëren die voornoemde problemen voorkomt, moet je gewoon een aparte groep met aardlekbeveiliging voor je tuinverlichting maken. Dan heb je de andere aansluitingen daadwerkelijk ontkoppeld.

Waarom niet? Je hebt toch een redelijk nieuwe woning met de daarbij behorende meterkast met de minimale vereiste afmetingen?

Als de stoppenkast zelf vol is, een kastje bijplaatsen.

:foto:
Fusion Filterdesign

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 15 jun 2019, 15:04

ds23man schreef:
Barry2001 schreef:

Waarom niet? Je hebt toch een redelijk nieuwe woning met de daarbij behorende meterkast met de minimale vereiste afmetingen?

Als de stoppenkast zelf vol is, een kastje bijplaatsen.

:foto:

Nee de meterkast is het probleem niet, ruimte ook niet, ik heb daar zelf ook een groep bij geplaatst voor de zonnepanelen. Ik kom alleen niet vanuit de schuur bij de meterkast. Er ligt wel een kabel natuurlijk, maar uit zicht.

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 15:06

Heb je geen kruipruimte van waaruit je een nieuwe kabel naar de tuinverlichting kan maken?

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 15:12

Andere tip: gooi alle installatie automaten eruit en ook je aardlekschakelaar en vervang de installatie automaten door aardlek installatie automaten. Er bestaan aardlek installatie automaten met een moduul breedte van 18mm. Geyer heeft die in het leveringspakket. http://www.geyer.nl/index.php?id=403 Zo heb je iedere groep afzonderlijk beveiligd tegen aardlekfouten en wordt niet je halve huishouden afgeschakeld.
Een goedkoper alternatief: https://www.groepenkastbestellen.nl/ema ... a-30ma-1pn
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 15:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 jun 2019, 15:20

Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.
Peter de Jong

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 15:21

Wat ik me zo herinner zit die aftakking naar de schuur ergens in huis afgetakt op een bestaande groep. Welke idioot dat ooit bedacht heeft... Maar de oplossing blijft gewoon een nieuwe kabel trekken.
Fusion Filterdesign

ds23man
Ook commercieel actief

Berichtdoor ds23man » za 15 jun 2019, 15:22

Pjotr schreef:Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.

Mastgootje er over leggen is makkelijker en goedkoper, je moet aardig je best doen om daar met je schep doorheen te komen.
Fusion Filterdesign

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 15:25

Pjotr schreef:Tip: Leg ca 10 - 20 cm boven je kabel betonplaten, dezelfde van 1m als die je voor een terrasafscheiding gebruikt. Spul kost vrijwel niks en het scheelt je een deuk/beschadiging in de (dure) grondkabel bij onverhoeds spitten.

De meeste aardlekfouten ontstaan niet door beschadigde kabels, maar door vochtproblemen in de armaturen en kabeldozen.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » za 15 jun 2019, 15:30

Rovano schreef:

De meeste aardlekfouten ontstaan niet door beschadigde kabels, maar door vochtproblemen in de armaturen en kabeldozen.

Dus gewoon de schop in de kabel met tuinieren en verder laten rotten dan? :? Grondkabel vervangen is een stuk duurder dan wat van dat betonplaat.
Peter de Jong

Rovano

Berichtdoor Rovano » za 15 jun 2019, 15:34

Nee, natuurlijk niet. Ervaring leert dat dat veelal niet de oorzaak van de problemen is. Als je een grondkabel volgens het boekje ingraaft, moet je boven de kabel een speciaal plastic indicatie lint leggen alvorens de geul dicht te gooien. Bovendien moet je ongeveer 60cm gronddekking hebben. Wordt ook bijna nooit gedaan.
Laatst gewijzigd door Rovano op za 15 jun 2019, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Overige Elektronica”