NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Zwartoog

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor Zwartoog » ma 09 dec 2019, 23:06

Oh, die pootjes bestaan dus gewoon :lol: Was al aan het overpeinzen welk doorsnee goedje zou passen. Zat te denken aan anti-rafelhoedjes zoals voor de staalkabels op de fiets. Weer een probleem opgelost, op naar hetvolgende! :proost:
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 23:44

Gaat dat trouwens goed met het stukje dat uitsteekt aan de zijkant, in het stukje pijp?

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 09 dec 2019, 23:56

Barry2001 schreef:Gaat dat trouwens goed met het stukje dat uitsteekt aan de zijkant, in het stukje pijp?

Ja! Was weer even geleden dat ik dit geprobeerd had, maar dat rubberen ringetje is niet alleen esthetisch bedoeld, maar zorgt dus dat die pukkel nooit direct tegen het metaal kan tikken:

15759319067552064676589627935711.jpg

15759319478953683018118753079011.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 12 dec 2019, 20:17

Trouwens, IV18 past hier ook mooi in. Is wel VFD, wat minder sexy uitstraling dan nixie, maar je kunt er leuke dingen mee doen. Aansluitingen aan 1 kant:
IMG_1504.JPG

Zou je iets 'zwevends' mee kunnen maken, ter indicatie van het een of ander in je steampunk mediacenter :D maar nogmaals, denk dat nixie daar mooier uitpakt.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 12 dec 2019, 20:46

Heh, ja. VFD is wel een mooie techniek, maar als je dat niet weet ziet het er niet bijzonder uit. Nou ja, paar 7 segmentendisplays in een buis. Nixies hebben meer charme, iets warms ;)

Wel leuk voor een Geiger-Müller-teller. Genoeg cijfers om nauwkeurig het aantal Sieverts weer te geven als het goed mis is :mrgreen:

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 12 dec 2019, 20:52

Zwartoog schreef:Wel leuk voor een Geiger-Müller-teller. Genoeg cijfers om nauwkeurig het aantal Sieverts weer te geven als het goed mis is :mrgreen:

Aan de andere kant zal het ook niet meevallen om dat tot op 5 decimalen achter de komma te meten. Dus dat biedt ook gen soelaas :mrgreen:
Peter de Jong

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » do 12 dec 2019, 21:11

Pjotr schreef:
Zwartoog schreef:Aan de andere kant zal het ook niet meevallen om dat tot op 5 decimalen achter de komma te meten. Dus dat biedt ook gen soelaas :mrgreen:

Met straling is het hetzelfde als met condensatoren: meestal mili of micro (achtergrondstraling). Best goed te meten. Overigens ook met een hoogspanningsbuis :wink:

Alternatief is om het weer te geven in equivalente bananen :bakkie:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 14 dec 2019, 13:41

Barry2001 schreef:Cathode poisoning schijnt toch op zeker hoogte omkeerbaar te zijn. Als de buis echt niets meert doet (bv door een vacuum lek bij de pootjes) is het eeuwige jachtvelden helaas. Van de IN18's die ik nu heb (10 stuks) is er in elk geval 1 die cathode poisoning heeft. Natuurlijk is er zelf wat voor in elkaar te flansen, maar kom nu al nauwelijks toe aan wat ik nog allemaal zou willen doen, heb een kitje hiervoor besteld op eBay. Moet zeggen dat ik hier geen 100% vertrouwen in heb, maar wil het wel proberen, zo heb ik ook niks aan het buisje 8) videootje vd verkoper, heb het kitje nog niet binnen. eBay linkje

Heb het kitje binnen, een strak printje is wat anders, maar het werkt. Er zit een footprint voor een IN18 op, en een 2 pins header waar je een cathode en anode op aan kunt sluiten voor een ander type nixie. Dan een schakelaar waar je continue spanning op de buis zet, stand uit, en stand 'healing'. Vervolgens een standenschakelaar voor cathodes 0 - 9 .

Als ik de defecte buis in het kitje steek en door de cathodes schakel zie ik dit:

[ Bekijk op youtube ]

Meerdere cathodes lijken er last van te hebben.

Healing mode, heb de '8' genomen omdat het effect hier goed zichtbaar is:

[ Bekijk op youtube ]

Uiteindelijk 3 uur (!) laten staan zo, andere kleinere nixies schijnen minder tijd nodig te hebben. Na 3 uur:

[ Bekijk op youtube ]

Verrek, het lijkt inderdaad wat te doen.. Ik ga een andere cathode proberen, en zal deze buis markeren als zijnde 'healed' :mrgreen: Vraag is natuurlijk of het poisoning effect terug komt, ik houd jullie op de hoogte.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 14 dec 2019, 15:21

Ik denk dat dit inderdaad een eerste versie is van dat printje.. Draadbrugje vanaf dat IC, bijvoorbeeld.. typisch een geval van Oeps.. vergeten..
En waarom in godesnaam de componenten aan de onder zijde zitten?? doe dan alles aan de onderkant..
En zit er ook iets van een programma bij, waar je het type buis op moet instellen? (ik zie namelijk ook iets dat op een usb-connector lijkt, of is dat alleen voor de voeding...) Die nixie's zijn allemaal verschillen qua aansluitingen..
Op het nixie-forum (facebook) heeft iemand een uitgebreide nixoe-tester gemaakt met heel veel insteek modules voor al die verschillende buisjes.. lijkt me dat dit ook wel te combineren valt met zo'n flits-functie..
Had je 'm al uitgeplozen?? (wat voor pulsen zet hij er op bijv..)

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 15 dec 2019, 10:30

Het verdient niet de schoonheidsprijs die print nee :mrgreen: Waarom die componenten aan de onderkant zitten, geen idee. Zit wel silk op de bovenkant, daar zijn ze wel bedoelt, en er is ook ruimte voor. Het printje is wel in de reflow geweest, misschien dat er aan de bovenkant met selective wave gesoldeerd is? Zeg het maar.

Verder, de USB aansluiting is alleen voor spanning, ding is bedoelt voor een standaard 5V USB voeding. Erachter zit een voedinkje die veel in nixieland gebruikt wordt, met een MC34063. Komt een frequentie uit met een spoel, capaciteit en FET erachter. Toevallig heb ik zelf ooit al eens een nixie test voedingkje gemaakt voor op de labtafel met hetzelfde ding. Zitten 2 meetsnoeren aan (met een weerstand in serie) met een klem onderaan die ik direct aan nixie pinnen kan klemmen.

HS voeding.JPG

IMG_1544.JPG

Omdat je van 5V lastiger naar 190V kunt zit er aan de ingang op het healing bordje een converter die de 5V vd ingang naar iets van 10V omzet:

IMG_1545.JPG

Hierna dus iets wat lijkt op bovenstaand schema, is niet helemaal gelijk. Het enig dat de Arduino doet is de IN18 schakelen, met iets van 3 pulsen per minuut. 2 wat korter achter elkaar, daarna nog 1. Geen idee of hier een idee achter zit of dat dit toeval is. Als ik dit zou moeten opbouwen zou ik het schakelen van de voeding (FET) ook door de Arduino laten doen, kan de MC34063 wegblijven.

In ieder geval komt er 190V uit, met een weerstand van slechts 100 Ohm naar de anode toe. Er zit dus een IN18 footprint op het bordje, en een lossen header waar je de anode en een cathode van een ander type buis kunt aansluiten.
Nu heb ik al best veel met nixies gespeeld, ben cathode poisoning nog niet op andere nixies tegen gekomen dan IN18. Hier moet ik wel bij zeggen dat ik me altijd beperkt heb tot de IN reeks: IN2, IN4, IN8, IN8-2, IN12, IN14, IN16, IN19A en dus IN18. Wel dat ze defect raken en het helemaal niet meer doen, maar heb het idee dat dit komt door dat sommige types op een gegeven moment niet meer vacuum zijn. Daartegen doet mijn allereerste IN14 klokje het nu nog steeds, die heb ik in ons vorige huis gebouwd en we wonen hier al 15 jaar..

Die software op de Arduino zit er al op als je 'm koopt, maar ding doet ook niet meer dan die 3 pulsen/minuut maken.

Samengevat: als je zoiets zelf wilt maken, gebruik de Arduino ook om de FET in de voeding te laten schakelen, naast het pulseren vd nixie, dan doet 'ie nog wat nuttigs en kun je de componentjes tot een minimum beperken :D

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 15 dec 2019, 10:58

Die pulsen zou je zelfs met een 555 ofzo kunnen maken, maar verder dus geen slimmigheid.. Geen tabel met aansluitingen om deze tester universeel te maken (immers iedere buis heeft andere aansluitingen en stromen) Dit exemplaar is dus kennelijk alleen voor IN18 bedoeld..
Nu is dat universele op een paar manieren op te lossen:
de moeilijke: de hele configuratie van al die buizen in een tabel zetten en alle uitgangen naar behoren laten schakelen.
de makkelijke: voor ieder type buis een opsteek/adapterprint maken, eventueel met anode weerstand zodat je die ook niet meer verkeer kan zetten..
Mocht een van mijn IN18 buizen vergiftigd raken, stuur ik 'm wel op, of vervang 'm... (ze zullen nog wel een tijdje leverbaar blijven, als worden ze wel duurder..)
Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 15 dec 2019, 15:11

Ze zijn nog volop te koop, blijft ook wel denk ik. Prijzen zijn fors, en onzekerheid over de kwaliteit. Je moet niet vreemd op kijken als je een setje van 6 koopt, en er 1-tje gammel is.
Opsturen kan altijd natuurlijk, of ik stuur de 'healer' een keer jou kant op, ook geen probleem. Ben erg benieuwd wat er gebeurd met de gerepareerde cathodes, of het niet teruggekeerd, we gaan het zien. Anders J.L. Hooker maar ff bellen :goedzo:

Healer.jpg

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 16 dec 2019, 8:54

Als je hem echt universeel wilt maken, moet je er ook aan denken om de spanning lager te kunnen zetten. Ik zette ooit ~190V op een IN-9, dat zag er niet goed uit. Ik weet niet hoe dat met cijfer-Nixies gaat, zoals de IN-2. Die hebben ook niet veel nodig.

Anderzijds: waarom 190V, is 170V niet voldoende voor alle nixies?

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 16 dec 2019, 11:27

Die IN18 is afwijkend van andere nixies uit de IN reeks, maar eigenlijk is die spanning niet kritisch. Het is de 'ontsteek' spanning, de weerstand die volgt bepaalt de stroom, komt spanning over de weerstand te staan, overige spanning wordt 'werk' spanning voor de nixie. De stroom is wel belangrijk, als dat afwijkt lever je in op levensduur.

Verder is het hier repareren in de kitje, waar zowiezo (veel) meer dan de nominale stroom in pulsen door de nixie wordt gestuurd.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 dec 2019, 11:20

Post uit China, met control bordjes, en IN2 en IN17 nixie display bordjes. Heb al vakantie en eindelijk tijd voor wat knutselwerk, de printen opgebouwd en het geheel zoals bedoelt modulair in elkaar gezet. De bordjes zijn verbonden met Harwin board to board connectoren. Control bordje met voeding en aansturing, IO bordje (zie vorige pagina) achterop gemonteerd op een header (met LDR die de intensiteit vd nixies aanpast aan omgevingslicht, DC entry met polyfuse, en een menu schakelaar), samen met de Barryduino. M'n kleinste nixie klokje tot nu toe, en mooi compact 1 geheel.

IMG_1546.JPG

IMG_1547.JPG

IMG_1548.JPG

Picje met de algemeen geldende referentie :proost:

IMG_1553.JPG

Sap erop, ziet er allemaal goed uit (blijven wat lastig te fotograferen). Ze zijn eigenlijk een kleine uitvoering van een IN12 nixie, maar heb het idee dat de inkijkhoek bij deze IN17's wat groter is. En het zijn schatjes om te zien..

IMG_1555.JPG

IMG_1556.JPG

Zal het IN2 bordje zo nog even opbouwen, die kan op hetzelfde control bord. Kan niet goed vinden wat de brandspanning moet zijn, wel de nominale stroom, die ongeveer gelijk is aan IN17. Ik ga het proberen met dezelfde anodeweerstanden, eerst 1 buisje erop en dan meten wat er gebeurd, moet goedkomen.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » za 21 dec 2019, 11:44

waar haal je die 3 liter flessen Grolsch vandaan? :D

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 21 dec 2019, 11:56

:lol: :lol:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 22 dec 2019, 10:59

IN2 bordje gesoldeerd, met de IN2's op socketpinnen en op het control bordje geschroeft. Alweer wat groter dan IN17, ziet er zo uit:

IMG_1558.JPG

IMG_1563.JPG

'Russische' 5, springen er wat minder uit, inkijkhoek kleiner, looks mwoah, geef de voorkeur aan IN17. Ook een wat hogere aaibaarheidsfactor.
@Kees: kom op een anodeweerstand van 25k als ik het uitreken, had dichtsbijzijnde 27k liggen die zit er in. Bij zowel IN17 als IN2(vorige pagina had je het over 220k voor IN17, zal een tiepvaudje zijn met een '0' teveel Al aangepast zie ik, of ik heb het niet goed gezien :hide: ).

Had nog een USB adapter naar 12V liggen, geprobeerd, je zou 'm als desktopklokje op de pc kunnen gebruiken ofzo. Laat 'm daar denk ik voorlopig maar even staan. Of als dashboard klokje in de auto, zeker met IN17 is 'ie daar klein genoeg voor.
Oja stroomverbruik, heb zo'n USB meetadaptertje, wappert voor beide zo rond de 200-250mA.

IMG_1564.JPG

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » zo 22 dec 2019, 11:11

Heel mooi! Heel compact gemaakt. Old tech hoeft niet groot en log meer te zijn ;)

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 22 dec 2019, 22:52

Mooi hoor, vooral ook het kleine formaat van deze klok! =D>

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 23 dec 2019, 14:40

Bedankt!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 24 dec 2019, 13:43

Met het heal bordje de cathodes afgegaan, en sommige hebben wel een paar uur staan healen, Jomanda is er niks bij. Had er niet heel veel vertrouwen in, maar het lijkt wat te doen zowaar :shock:

[ Bekijk op youtube ]

Vraag is nu nog of het goed blijft, gaan we meemaken. Zal 'm in elk geval een merkje geven, zodat ik deze buis in de gaten kan houden.

Die IN18 nixies zijn denk ik op dit moment wel de fraaiste old school nixies die nog te koop zijn, even los van de prijzige nieuwe Dalibor en aanverwanten. Heb er een doosje van op de plank staan die me steeds aankijken, zo van gebeurd er nog wat met ons... Tis toch wat anders de andere klokjes, eerst maar een proefplankje, voordat ik een print teken/bestel. Wil ook zeker weten dat het stabiel is, zijn me de buisjes net iets te duur voor.
Heb al eens 6 voetjes gekocht, waar volgens mij een klem bij hoort de ik niet heb, heb ze dus maar in een stukje alu gelijmd. Wordt multiplex, dus heb de 0-9 cathodes doorverbonden. Kan een stukje print op de afstandbussen, waar eea aan sturing op kan.

IMG_1575.JPG

IMG_1576.JPG

Met de kerst familiebezigheden, daarna eens kijken of er licht in kan komen.

Goede feestdagen alemaal!

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 31 dec 2019, 16:16

Spijkerplankje verder bedraadt, wat bestaande printen gebruikt. Toch nog blue_dot issues, kom ik later ter archivering en volledigheid van dit topic nog op terug, gaan zo naar :beer: en oliebollen. Ook nog wat ghosting, maar denk wel dat ik dat eruit kan krijgen. Kijkt met deze IN18 nixies allemaal wat kritischer. Voeding staat nu op 190V, met ongeveer 10mA naar de anodes toe.

Alvast wat picjes:
IMG_1588.JPG

Het zijn echt mooie buisjes om te zien, en met 65mm hoog fors. In vergelijking met de kleine IN17's:
IMG_1590.JPG

Zal op schema gaan zetten zoals het er nu in zit, na gaan denken over vormgeving, en dan een print gaan tekenen.

Wordt vervolgd, iedereen alvast een goed en gezond 2020 :proost:

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » di 31 dec 2019, 20:25

Een heel gezond 2020 en veel Nixie plezier toegewenst O:) :proost:
shit draadje vergeten :oops:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » di 31 dec 2019, 21:30

Barry2001 schreef: en met 65mm hoog fors. In vergelijking met de kleine IN17's:

Ja, dat is correct:
IN18-23.jpg

Kees

Terug naar “Overige Audio-elektronica”