NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

audiomanics

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor audiomanics » zo 13 okt 2019, 21:42

Geweldig, je eigen Barryduino!!!! Kan je nu de processor ook on-board programmeren?

Kees
Leather Cables by TechGraphix
---- sex for the ear ----

VintageHarry

Berichtdoor VintageHarry » zo 13 okt 2019, 21:54

Mooi ontworpen zo! =D>

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 13 okt 2019, 21:58

rjmulder schreef:Dat ziet er mooi uit :)
Alleen op de achterkant vind ik het gekozen drukkertje niet echt geweldig eigenlijk (beetje goedkoop) net als het gebruikte boutje :hide:

Mee eensch :mrgreen: had ff niet anders liggen. De boutjes, heb zeker nog ergens een doosje rvs boutjes liggen, onvindbaar. Komen wel weer te voorschijn. Schakelaar zou iets op de print kunnen worden, asje laten uitsteken, zit ook op het IN16 klokje. Moet dat de volgende keer maar weer doen, die hele achterkant kan nog wel anders.

audiomanics schreef:Geweldig, je eigen Barryduino!!!! Kan je nu de processor ook on-board programmeren?

Kees

Yep, dat gaat goed. De Atmega wil voedingsspanning zien, dat is het enige. Dus spanning erop (net als bij de shield vd foto), AVR programmeer connector erop en laden. Gewoon de header op het bordje laten zitten, kun je er zo weer bij.

VintageHarry schreef:Mooi ontworpen zo! =D>

Dank je!

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 13 okt 2019, 22:11

:goeie: :goeie: :kwijl:
Je bent ERG goed bezig

Mn Welgemeende complimenten Barry :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » ma 14 okt 2019, 13:34

Allemaal heel fraai :kwijl: Hoeveel gaan er nog volgen, Zwitserse voorouders ?
Moet hier aan denken met een kleine aanpassing,
Little klokjes on the hillside,
Little klokjes made of ticky tacky
Little klokjes all the same,
There's a pink one and a green one
And a blue one and a yellow one
And they're all made out of ticky tacky
And they all look not the same.
:lol: Anne
♫ Liever gaar in de kist dan weer een schokje gemist ♪

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 14 okt 2019, 20:34

Bert61 schreef::goeie: :goeie: :kwijl:
Je bent ERG goed bezig

Mn Welgemeende complimenten Barry :goeie:

Dankjewel Bert.

Ah!buis schreef:Allemaal heel fraai :kwijl: Hoeveel gaan er nog volgen, Zwitserse voorouders ?
Moet hier aan denken met een kleine aanpassing,
Little klokjes made of ticky tacky
Little klokjes all the same,
There's a pink one and a green one
And a blue one and a yellow one
And they're all made out of ticky tacky
And they all look not the same.
:lol: Anne

Afaik geen zwitserse voorouders. Toegegeven, ik moest die Billboard Top100 kneiter van jou ff opzoeken :lol:

[ Bekijk op youtube ]

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 dec 2019, 12:14

Hoe gaat het hier, ik heb nog IN17 nixies liggen, en IN2. Dit zijn de kleinste nixie buisjes die nog enigszins (betaalbaar) te vinden zijn. Maw we gaan voorzichtig een stapje zetten richting miniaturisering :D Met sap erop zien ze er zo uit, IN17:

IMG_1532.JPG

IN2:

IMG_1533.JPG

IMG_1534.JPG

Lichte voorkeur voor de looks van IN17 (blijft lastig ze goed op de foto te krijgen). Spanning tov de vorige buisjes hoeft niet te worden aangepast en kijkt ook niet zo kritisch, anode weerstand moet wel groter omdat bij beide de nominale stroom wat lager ligt.

In het kader van de modulaire bouw heb ik dus al een 'control' bordje waar de basis op zit, voeding en aansturing. Hier zit m'n eigen aangepaste Duino ook op, dus ook die heb ik al. 2 display bordjes IN2 en IN17 die ik er dan zo kan prikken zien er dan zo uit:

PCB IN2.JPG

PCB IN17.JPG

Ik zal ze zo bestellen, heb rond de kerst vakantie en dus mooi wat tijd om de bordjes in elkaar te zetten, zijn ze in elk geval voor die tijd binnen.

Wat ook steeds terugkomt bij m'n klokjes is de I/O achterop. Dit is de entry voor de 12V, een LDR om de nixie intensiteit te laten aanpassen aan het omgevingslicht, en een push button om in het menu zaken in te stellen. Oja, en een polyfuse. Hier heb ik ook een module voor getekend zodat dit niet steeds opnieuw hoeft en ook al binnen inmiddels, die op headers op het control bord kan worden bevestigd. Ziet er zo uit:

IMG_1537.JPG

IMG_1538.JPG

Wordt weer vervolgd.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Shadow

Berichtdoor Shadow » zo 08 dec 2019, 12:22

=D>

OpaBert

Berichtdoor OpaBert » zo 08 dec 2019, 12:27

Je wordt Bent er verduiveld handig in Barry :-s :goeie: :goeie:
shit draadje vergeten :oops:

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 08 dec 2019, 13:35

Eén knops menu?? dat vergt wel wat handigheid met instellen, lijkt me...
IN-17 heeft ook mijn voorkeur, al is het is het alleen maar om de 5, die bij die andere een omgekeerde 2 is.. Heb ze ook in mijn Aluminium IN-18 klok gebruikt.. Die heb ik trouwens voorzien van stroombronnetjes ipv anodeweerstanden.. werkt tot op heden heel prima..
Binnenkort wat frontjes frezen (en eventueel laseren)?

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » zo 08 dec 2019, 14:32

audiomanics schreef:Eén knops menu?? dat vergt wel wat handigheid met instellen, lijkt me...

Een pienter pookje? :mrgreen: En een LDR'tje? Dat belooft wat.
How much wood could a woodchuck chuck
if a woodchuck could chuck wood

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » zo 08 dec 2019, 14:38

Shadow schreef:=D>

Bert61 schreef:Je wordt Bent er verduiveld handig in Barry :-s :goeie: :goeie:

Dank u!

audiomanics schreef:Eén knops menu?? dat vergt wel wat handigheid met instellen, lijkt me...
IN-17 heeft ook mijn voorkeur, al is het is het alleen maar om de 5, die bij die andere een omgekeerde 2 is.. Heb ze ook in mijn Aluminium IN-18 klok gebruikt.. Die heb ik trouwens voorzien van stroombronnetjes ipv anodeweerstanden.. werkt tot op heden heel prima..

Kees

1 knops menu, wilde ik perse, en ik kan je vertellen dat heeft me tijd gekost. Kom uit de hardware wereld en ben geen programmeur, en van '69 dus heb dit nog net wel een beetje in mijn opleiding gehad, maar heeft me best moeite gekost. Heb mezelf echt aan moeten leren om netjes te werken en vooral comments te gebruiken, zodat je een maand later nog weet wat je gedaan hebt. Wat dat betreft is Arduino IDE ideaal, gebruik van libraries, etc. Maar het was bijzonder leerzaam en zal me voor toekomstige projecten nog best goed uitkomen.
1 knops is eigenlijk in gebruik heel simpel door combineren: langere push is selecteren, nog een korte push is ophogen, weer iets langere push is bevestigen. Tijd / datum kun je zo instellen, andere zaken hebben een nummer en staan als item in een menu. Bv helderheid, wel/geen gebruik LDR, bediening rgb led's (zit hier niet op btw), etc.

De omgekeerde 2 heeft op zich ook wel weer z'n charme in deze tijd waar retro weer hip is....

IN18 heb ik ook eens een doosje van gekocht, wat een beauty is dat, jeukt me om daar wat mee te gaan doen. Heb alles ervoor liggen en ook het idee hoe, alleen tijd..... hoop er ook in de kerstvakantie aan toe te komen. IN18 in vergelijking met IN2 en IN17:

IMG_1540.JPG

Heb er ook mooie voetjes voor gevonden (misschien wel dezelfde die jij gebruikt?):

IMG_1541.JPG

Verder, wat ik zo hier en daar lees op fora, je moet er een beetje geluk mee hebben ook al stuur je ze netjes aan. Je leest verhalen van IN18's die het vele jaren prima blijven doen, en complete uitval of gedeeltelijk (cathode poisoning) na relatief korte tijd. Lullig, want ze zijn aan de prijs...

audiomanics schreef:Binnenkort wat frontjes frezen (en eventueel laseren)?

Ja goed plan, wil ze wel eerst in elkaar zetten, kijken of het een beetje werkt & smoelt. Die IN12 pakt mooi uit in elk geval, heb er 3 van gebouwd nu. 1 heb ik zelf gehouden, de andere 2 zijn de deur alweer uit. Neem tzt wel even contact me je op over het frezen op ok?

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » zo 08 dec 2019, 21:04

Mijn IN18 voetjes zijn zwart en hadden oortjes, die ik er afgedraaid heb om ze in de zilverstalen bus te persen. Bovendien zijn de gaatjes klein en zit de buis angstaanjagend strak in de voet.. Ik denk dat deze makkelijker insteken en er hoeft ook niet zo veel afgedraaid te worden als je er een bus omheen wil zetten (lijken ze een beetje op de Dalibor buizen..)
Ik heb er even geen foto van maar wel van het busje waar ik de voet in geperst heb... Je ziet ook het ledje dat de glazen buis verlicht.
IN18-11.jpg

Kathodevervuiling is goed tegen te gaan door de stroom niet te laag te maken en met enige regelmaat te "flippekasten" . Waar IN-81 wel last van kan hebben, als je de gewone K155-nogwat gebruikt is de "bluedot" Daarom heb ik die K155-nogwat vervangen door een printje met een decoder en wat hoogspanningstransistortjes.. heb nog wel een handje vol van die printjes eventueel..
Driverboard_tested.JPG

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 15:12

Ah, ok, dan heb je andere voetjes dan ik. De buispinnen gaan er goed in, niet te strak ofzo. Bevestiging is wel lastig omdat er geen oortje aan zit, of een ring (die er misschien wel bij hoort zoals bij andere buisvoeten maar ik dus niet heb) dus die ga ik lijmen denk ik.

Blue dot verschijnsel bij IN18 is me bekend. Volgens mij ga ik ongeveer hetzelfde doen wat jij op het printje heb zitten, dat is ipv een K155ID1 een 4028 BCD naar decimaal omzetter gebruiken, met een hoogspannings NPN tor erachter om de kathodes hard naar gnd te trekken. Heb nog MPSA42 liggen, zag dat jij hiervoor iets moois in smd hebt gevonden, BTA42. Kende ik nog niet, onthoud ik even voor als er een print moet komen straks. Bedankt voor je printaanbod overigens, maar teken zelf tzt wel iets, maak eerst wel een experimenteer bordje met droadies. Slot mode (flipper of hoe je ook wilt noemen) heb ik er ook in zitten, nu standaard in de SW elk heel uur, maar kun je instellen.

Ik weet niet helemaal zeker of dat wat doet en 1x/uur genoeg is, wel geloof ik inmiddels dat te weinig stroom zeker niet goed is. Ik gebruik tot nu toe altijd een weerstand bij de anode, hoe heb jij stroombegrenzing gedaan, iets aktiefs?

Cathode poisoning schijnt toch op zeker hoogte omkeerbaar te zijn. Als de buis echt niets meert doet (bv door een vacuum lek bij de pootjes) is het eeuwige jachtvelden helaas. Van de IN18's die ik nu heb (10 stuks) is er in elk geval 1 die cathode poisoning heeft. Natuurlijk is er zelf wat voor in elkaar te flansen, maar kom nu al nauwelijks toe aan wat ik nog allemaal zou willen doen, heb een kitje hiervoor besteld op eBay. Moet zeggen dat ik hier geen 100% vertrouwen in heb, maar wil het wel proberen, zo heb ik ook niks aan het buisje 8) videootje vd verkoper, heb het kitje nog niet binnen. eBay linkje

[ Bekijk op youtube ]

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 09 dec 2019, 15:37

Leuk printje.. ik herken een arduinotje en een hoogspanningprintje..
Normaal zetten ze er even een wat hogere stroom op dan normaal.
In bedrijf heb je er ook een wat hogere stroom op staan omdat je de buizen multiplext. Dat artikel heb je vast al wel eens gelezen
https://groups.io/g/neonixie-l/topic/nixie_lifetime_and/1028651?p=Created,,,20,0,0,0
Die stroombronnetjes had ik een JFet met een weerstand waarvan ik de waarde proefondervindelijk (met een potmeter dus) bepaald heb.
Moet zoeken naar de juiste benaming, maar zal het nog wel ergens hebben staan..
Maar een weerstand van ca 2200 Ohm voor de IN18 en 22000 ohm voor de IN17 lijkt me behoorlijk in de richting.
Op Threeneurons staat ook wel het nodige..

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 16:26

Ik ken de groep, het artikel nog niet, interessant. 1.7 x nominale kathodestroom voor een gelijke levensduur met direkt aansturen ipv multiplex. IN17 met 1.75mA is minder dan de buisjes die ik tot nu toe gebruikt heb (IN12, IN8-2, IN16 heb daar 3k3 gebruikt), en IN18 meer met 6mA. 6mA x 1.7 zou dan 10.2mA worden. Heb je ze daarop ingesteld? Wat voor spanning ben je uitgegaan voor IN18, ligt dacht ik ook iets hoger dan andere nixies, 200V?

Met een stroombron werken lijkt me inderdaad beter, ongeacht veroudering van de buis, en misschien ook wel het verschil in verschillende digits.

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 09 dec 2019, 17:00

Ik dacht dat ik er 190V uit gepeuterd had.. Maar die 10mA klopt wel ongeveer.. je kan altijd nog 9 proberen als je daarmee voldoende helderheid uit de buisjes haalt.
Overigens zijn die eenvoudige stroombronnetjes niet helemaal perfect. Perfect zou zijn als je tussen 0 en 200V precies 10mA zou hebben, maar dat verloopt wel iets naarmate de spanning toe of afneemt, maar wel beter dan met een weerstand.
De buisjes trekken ook allemaal verschillende stromen dan, of beter gezegd, de onderhoudsspanning verschilt.: hier een plaatje van mijn Lamina met een 10k weerstand:
Scope10K].JPG

Je ziet dat de 3e buis aardig zakte (die bleek ook niet helemaal jofel te zijn en is dus vervangen)

Kees

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 20:30

Als je de stroom gelijk houdt zal de (onderhoud) spanning varieren over de verschillende buisjes. Denk inderdaad dat een zwakke broeder opvalt dan. Spanning is ook niet zo van belang, stroom moet kloppen.

Constante stroom bron, misschien met een opamp? 2V over 200mOhm, als de 2V regelbaar is met een potmeter kun je 'm instellen.

CCS.JPG

audiomanics

Berichtdoor audiomanics » ma 09 dec 2019, 21:30

was even zoeken in mijn archief, maar ik heb een depletion mode N-channel Mosfet gebruikt en wel de DN2535N3-G.
Afbeelding

Zo dus.. links de 190V en rechts de anode van de buis of, zoals in mijn geval, de gemeenschappelijke collectors van de optocouplers die de buizen multiplexen.. Dus in plaats van de anodeweerstand.

Kees

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 09 dec 2019, 21:45

Barry2001 schreef:Als je de stroom gelijk houdt zal de (onderhoud) spanning varieren over de verschillende buisjes. Denk inderdaad dat een zwakke broeder opvalt dan. Spanning is ook niet zo van belang, stroom moet kloppen.

Constante stroom bron, misschien met een opamp? 2V over 200mOhm, als de 2V regelbaar is met een potmeter kun je 'm instellen.

CCS.JPG

Een op-amp heb je toch helemaal niet nodig. Als de basis tussen 0 en 5V schakelt dan ligt de stroom met Re vast. Die paar mV V_be temperatuurdrift ga je met een nixie echt niet zien O:) Zo heb ik het altijd gedaan. Of eigenlijk andersom: Alle basissen zitten aan de 5V en zitten de emitter weerstanden aan een MCU uitgang. Bij opstarten zijn de MCU uitgangen tri-state en gaat de nixie niet willekeurig branden.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 22:20

Nee ik bedoelde dit eigenlijk als stroombron, met misschien een FET ipv de npn. Dus naast de aansturing vanuit een decoder, ucontroller oid. Maar ook dan is het wat te ver gedacht, het zal misschien wel goed regelen, maar je wilt alleen een vaste instelling. En verder, ik heb het nooit gemeten, wat bij veroudering het verschil in spanning over een nixie kan zijn. Normaal zou je wat eerder het buisje vervangen bij een defect, IN18's zijn helaas net wat kostbaarder.

Zwartoog

Berichtdoor Zwartoog » ma 09 dec 2019, 22:30

Gepoisonde cathodes kun je toch eenvoudig zelf repareren door er een tijd een hoge stroom doorheen te sturen?

Die IN2's zijn leuk. Die passen precies in een 1/2 duim buitendraads gasbuis:
20191127_155927.jpg

Je moet alleen wel de rechte nemen, de bocht is toch te krap voor de hoeveelheid kabeltjes aan de pootjes:
1574886255779244210293209058724.jpg

Beetje teflon tape om de IN2 wikkelen en hij zit vast zat. En een rubbertje uit de bouwmarkt kraanrubbertjesassortiment voor de afwerking :bakkie:

Pootjes solderen trouwens wel rot, draadjes laten makkelijk los... :boos:
Electronica werkt op rook: als het eruit is, werkt het niet meer :-"

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » ma 09 dec 2019, 22:36

Barry2001 schreef:Nee ik bedoelde dit eigenlijk als stroombron, met misschien een FET ipv de npn. Dus naast de aansturing vanuit een decoder, ucontroller oid. Maar ook dan is het wat te ver gedacht, het zal misschien wel goed regelen, maar je wilt alleen een vaste instelling. En verder, ik heb het nooit gemeten, wat bij veroudering het verschil in spanning over een nixie kan zijn. Normaal zou je wat eerder het buisje vervangen bij een defect, IN18's zijn helaas net wat kostbaarder.

"Nee"? Je tekende een stroombron. Maar dan met een op-amp. Die op-amp heb je daarvoor niet nodig. Als de spanning over de emitterweerstand constant is heb je op de collector toch een stroombaron? Die bepaalt dan de stroom door de cathode van de nixie ongeacht de anodespanning.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 22:52

Zwartoog schreef:Gepoisonde cathodes kun je toch eenvoudig zelf repareren door er een tijd een hoge stroom doorheen te sturen?

Die IN2's zijn leuk. Die passen precies in een 1/2 duim buitendraads gasbuis:
20191127_155927.jpg

Je moet alleen wel de rechte nemen, de bocht is toch te krap voor de hoeveelheid kabeltjes aan de pootjes:
1574886255779244210293209058724.jpg
Beetje teflon tape om de IN2 wikkelen en hij zit vast zat. En een rubbertje uit de bouwmarkt kraanrubbertjesassortiment voor de afwerking :bakkie:

Pootjes solderen trouwens wel rot, draadjes laten makkelijk los... :boos:

De pootjes op een IN2 zijn eigenlijk ook niet bedoelt om te solderen. Je kunt de pinnen slecht vertinnen, plus dat het warmstoken vd nixie ook niet aan te bevelen is. Je zou pin sockets kunnen nemen, zoiets als dit https://www.ebay.com/itm/SILVER-GOLD-PI ... Swk-JdsKHS pak er zo een hoor, even zoeken naar prijs/verzendkosten etc.

Het herstellen van cathode poisoning met hoge spanning is ook wat het kitje doet, alleen automatisch. Kun je idd ook zelf.

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 09 dec 2019, 22:53

Pjotr schreef:
Barry2001 schreef:Nee ik bedoelde dit eigenlijk als stroombron, met misschien een FET ipv de npn. Dus naast de aansturing vanuit een decoder, ucontroller oid. Maar ook dan is het wat te ver gedacht, het zal misschien wel goed regelen, maar je wilt alleen een vaste instelling. En verder, ik heb het nooit gemeten, wat bij veroudering het verschil in spanning over een nixie kan zijn. Normaal zou je wat eerder het buisje vervangen bij een defect, IN18's zijn helaas net wat kostbaarder.

"Nee"? Je tekende een stroombron. Maar dan met een op-amp. Die op-amp heb je daarvoor niet nodig. Als de spanning over de emitterweerstand constant is heb je op de collector toch een stroombaron? Die bepaalt dan de stroom door de cathode van de nixie ongeacht de anodespanning.

Dat is toch ook wat ik zeg? Opamp is te ver gedacht en niet nodig.

Terug naar “Overige Audio-elektronica”