Zat te denken, de basis van m'n klokjes is eigenlijk altijd gelijk; een ATmega328 processor (Arduino) en een DS3231 RTC Real Time Clock. Dit ziet er zo uit, met de Arduino in Nano uitvoering:
IMG_1510.JPG
IMG_1511.JPG
Veel van wat hierop zit gebruik ik niet. Programmeren doe ik serieel met SPI, dus de FT232 serieel naar USB adapter en die 'lompe' USB connector zelf zouden eraf kunnen. Op de FT232 zit wel 3V3 uit zoals 'ie op de Nano wordt aangeboden, maar ook die gebruik ik niet. Wel is handig voor verdere logica 5V uit te hebben, dus de aparte 5V regulator zoals 'ie op de Arduino zit moet blijven, met iets capaciteit erachter. Reset button, niet nodig & kan eraf. Ledjes, handig in een testopstelling, kunnen hier achterwege blijven. De ATmega op de Nano gebruikt een resonator ipv een crystal, ook die heb ik overgenomen. Lekker klein en geen externe capaciteit nodig. De Nano gebruikt weerstand array-tjes om ruimte te besparen, maar dat voegt m.i. weinig toe.
DS3231 beetje zelfde verhaal, led's overbodig. Wat wel belangrijk is om pull ups op SCL en SDA te zetten, kunnen ook gewone weerstandjes zijn ipv arrays die op het bordje zitten. Trouwens, voor wie ooit eens met zo'n Arduino DS3231 bordje als op de foto bezig gaat, let hierop: er zit een laadinrichting op voor de batterij, in de vorm van een weerstand met een diode. Denk dat in 99% vd gevallen een 'gewone' knoopcel wordt gebruikt die je helemaal niet kunt laden. Onklaar maken dus als je nog wat langer vd batterij wilt kunnen genieten... simpel weg diode en/of weerstand verwijderen volstaat.
Het idee kwam dus om een eigen Arduino variant te maken, 1 bordje voor ATmega en RTC. Met bootloader erin is die dan in functionaliteit gelijk een een Arduino Uno, Nano, etc. Als ik nou de pin out gelijk kan houden aan een Nano, kan ik 'm gewoon gebruiken op printen van klokjes die ik nog heb liggen. Een Barryduino dus

Voor toekomstige klokjes maak ik een schemasymbool zodat ik het hart vd klok niet steeds weer opnieuw hoef te bouwen en 'm gewoon kan implementeren.
Schema gemaakt, outline overgenomen van een Nano, met dezelfde pin out. Beetje aan het passen geweest, connectivity in orde gemaakt, en het past op een 2 laags bordje. Moet nog wel een beetje poetsen en schaven, maar dit is het idee:
Barryduino_V0.1.JPG
Een complete klok dus die door de batterij gewoon door blijft lopen als de spanning eraf is. Die batterij, een CR2032, is lomp groot in verhouding tot de rest, maar het is de cel die het meest voorkomt, overal verkrijgbaar is t/m supermarkt aan toe.
Zoals gezegd nog wat poetsen, en dan wat bordjes bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.