NixieNixieNixie

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Pjotr

Re: NixieNixieNixie

Berichtdoor Pjotr » vr 08 mar 2019, 11:11

Marp schreef:
knuisje schreef:De leds zijn "super red", op de foto zijn ze oranje-rood maar in werkelijkheid dus dieprood.
Ofzo.jpg

Zondermeer een bijzonder geslaagde blikvanger! Hij dwingt min of meer af om lang naar te kijken 8) als je echt wilt weten hoe laat het is.

:lagge: Die is meer voor vergeetachtig wordende oudere mensch.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » di 19 mar 2019, 16:26

Marp schreef:Zondermeer een bijzonder geslaagde blikvanger! Hij dwingt min of meer af om lang naar te kijken 8) als je echt wilt weten hoe laat het is.

Had het hier over met m'n vriendin toevallig gisteren (bij ons hangt 'ie in de keuken): als je als kind leert klokkijken doe je dat met wijzers. Na een tijdje zie je in 1 oogopslag hoe laat het is op een wijzerklok. Met een woordklok is het precies hetzelfde, als 'ie net hangt (-staat in knuisterman's geval) duurt het een fractie van een seconde langer om de tijd af te lezen. Na een gewenningsperiode is dat weg en is het net zo snel geworden. Natuurlijk met een resolutie van 5 minuten :D

Bert61

Berichtdoor Bert61 » di 19 mar 2019, 19:34

Heb je Deze al gezien Barry
Is een erg deftig klokje voor op het Dressoir O:)
shit draadje vergeten :oops:

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 04 apr 2019, 21:05

Zat te denken, de basis van m'n klokjes is eigenlijk altijd gelijk; een ATmega328 processor (Arduino) en een DS3231 RTC Real Time Clock. Dit ziet er zo uit, met de Arduino in Nano uitvoering:

IMG_1510.JPG

IMG_1511.JPG

Veel van wat hierop zit gebruik ik niet. Programmeren doe ik serieel met SPI, dus de FT232 serieel naar USB adapter en die 'lompe' USB connector zelf zouden eraf kunnen. Op de FT232 zit wel 3V3 uit zoals 'ie op de Nano wordt aangeboden, maar ook die gebruik ik niet. Wel is handig voor verdere logica 5V uit te hebben, dus de aparte 5V regulator zoals 'ie op de Arduino zit moet blijven, met iets capaciteit erachter. Reset button, niet nodig & kan eraf. Ledjes, handig in een testopstelling, kunnen hier achterwege blijven. De ATmega op de Nano gebruikt een resonator ipv een crystal, ook die heb ik overgenomen. Lekker klein en geen externe capaciteit nodig. De Nano gebruikt weerstand array-tjes om ruimte te besparen, maar dat voegt m.i. weinig toe.
DS3231 beetje zelfde verhaal, led's overbodig. Wat wel belangrijk is om pull ups op SCL en SDA te zetten, kunnen ook gewone weerstandjes zijn ipv arrays die op het bordje zitten. Trouwens, voor wie ooit eens met zo'n Arduino DS3231 bordje als op de foto bezig gaat, let hierop: er zit een laadinrichting op voor de batterij, in de vorm van een weerstand met een diode. Denk dat in 99% vd gevallen een 'gewone' knoopcel wordt gebruikt die je helemaal niet kunt laden. Onklaar maken dus als je nog wat langer vd batterij wilt kunnen genieten... simpel weg diode en/of weerstand verwijderen volstaat.

Het idee kwam dus om een eigen Arduino variant te maken, 1 bordje voor ATmega en RTC. Met bootloader erin is die dan in functionaliteit gelijk een een Arduino Uno, Nano, etc. Als ik nou de pin out gelijk kan houden aan een Nano, kan ik 'm gewoon gebruiken op printen van klokjes die ik nog heb liggen. Een Barryduino dus :mrgreen: Voor toekomstige klokjes maak ik een schemasymbool zodat ik het hart vd klok niet steeds weer opnieuw hoef te bouwen en 'm gewoon kan implementeren.

Schema gemaakt, outline overgenomen van een Nano, met dezelfde pin out. Beetje aan het passen geweest, connectivity in orde gemaakt, en het past op een 2 laags bordje. Moet nog wel een beetje poetsen en schaven, maar dit is het idee:

Barryduino_V0.1.JPG

Een complete klok dus die door de batterij gewoon door blijft lopen als de spanning eraf is. Die batterij, een CR2032, is lomp groot in verhouding tot de rest, maar het is de cel die het meest voorkomt, overal verkrijgbaar is t/m supermarkt aan toe.
Zoals gezegd nog wat poetsen, en dan wat bordjes bestellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 04 apr 2019, 21:54

:shock: :goeie:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 apr 2019, 22:31

Die Arduino is veelzijdig, heb je voor de klok niet nodig.Strippen de boel :rock: goed idee :D
Waarom niet de print op maat van de batterij, wordt ie iets groter, zit niet in de weg en geeft wat meer ruimte ?
Dat bootlader program is, dacht ik, om via USB te kunnen laden.Via SPI heb je dat niet nodig, hou je meer program-geheugen over.
Anne
Eén plaatje > 1000 woorden :-)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » do 04 apr 2019, 22:46

Een Barrino? :shock: :lol:

Ah!buis schreef:Dat bootlader program is, dacht ik, om via USB te kunnen laden.Via SPI heb je dat niet nodig, hou je meer program-geheugen over.
Anne

Klopt Anne. Al is flash geheugen niet snel het probleem hoor qua grootte.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 04 apr 2019, 23:01

Ah!buis schreef:Die Arduino is veelzijdig, heb je voor de klok niet nodig.Strippen de boel :rock: goed idee :D
Waarom niet de print op maat van de batterij, wordt ie iets groter, zit niet in de weg en geeft wat meer ruimte ?
Dat bootlader program is, dacht ik, om via USB te kunnen laden.Via SPI heb je dat niet nodig, hou je meer program-geheugen over.
Anne

De grap is eigenlijk dat ‘ie uitwisselbaar moet zijn met een reguliere Arduino Nano, en ik ‘m op mijn bestaande klokprinten kan gebruiken. Vandaar de gelijke footprint en pin out aan een Nano. Batterij mag wel oversteken, zit niet in de weg.

Nee bootloader heb ik niet nodig, dat is waarin ‘ie afwijkt van een Nano / Uno oid als je die zou kopen.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » do 04 apr 2019, 23:26

Pjotr schreef:Een Barrino? :shock: :lol:

Ah!buis schreef:Dat bootlader program is, dacht ik, om via USB te kunnen laden.Via SPI heb je dat niet nodig, hou je meer program-geheugen over.
Anne

Klopt Anne. Al is flash geheugen niet snel het probleem hoor qua grootte.
Ging er meer om dat je er dan een met kleiner geheugen ook kan gebruiken.Ze zijn er met 4,8,16 en 32k programgeheugen.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » do 04 apr 2019, 23:52

Pcies. Misschien in aantallen (prijs) interessant, de 32k versie kost al bijna niets meer. En misschien stroomverbruik in een applicatie waar dit belangrijk is, verder niet naar gekeken.
Hier is de 3231 RTC de dure klant :)

knuisje

Berichtdoor knuisje » vr 05 apr 2019, 11:19

Ik heb op m'n ledklokje geen Arduino-oplossing maar een "normale" Atmega48 gebruikt, van de 4k flashgeheugen gebruik ik maar de helft. :D
( ͝° ͜ʖ͡°)

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 05 apr 2019, 14:28

Yep! Snap ook niet helemaal waarom Barry een losse Barrino gaat zitten klussen. Je kunt ook van het MCU/RTC printje een macro maken en die gebruiken in de diverse klokprintontwerpen.
Peter de Jong

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 05 apr 2019, 20:28

Nog maar een keer weer, het moet uitwisselbaar zijn op m’n bestaande klok printen.

knuisje

Berichtdoor knuisje » za 06 apr 2019, 14:58

Het is geen kritiek hoor Barry. Ik wou alleen maar aangeven dat je helemaal niet zoveel flashgeheugen nodig hebt voor een klok.
( ͝° ͜ʖ͡°)

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » za 06 apr 2019, 16:33

Zo heb ik dat ook niet op gevat knuistermans, maar het maakt in prijs niet uit welke je gebruikt is wat ik bedoel. Ja 20 cent geloof ik, vandaar de opmerking dat het alleen in aantallen wat doet.
Ik weet zo even niet uit het hoofd hoeveel het bij mij is, 2k red ik voor het nixie klokje zowiezo niet, de woordklok misschien, die SW is veel simpeler. Maar programmeren is bij mij in lerende fase en iets wat ik verder weinig doe, zal vast hier en daar korter en handiger kunnen, vind het trouwens wel leuk om te doen. Stabiliteit vind ik in 1e instantie het belangrijkst.

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » zo 07 apr 2019, 13:17

De resonator kan waarschijnlijk ook wel weg.
De RTC geeft enkel 32kHz uit, wel wat erg traag, niet geschikt.
Volgens datablad wordt de µC standaard gelevert met de ingebouwde RC-klok op 8MHz en daarmee loopt de µC op 1MHz. Niet geschikt als tijdreferentie, maar daar dient de RTC voor, zal niet hinderen.
Anne

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » ma 08 apr 2019, 20:26

Hallo Anne, sorry had je berichtje even gemist: denk wel dat je gelijk hebt. Hier in een klok doet de µC niet veel spannends in het tijd domein, komt uit de RTC. Misschien als het bordje gebruikt gaat worden met UART, om in de toekomst iets met Bluetooth oid te gaan doen, UART is wel tijd kritisch in tegenstelling tot I2C zoals ik het nu gebruik.
Maar als het eens echt klein moet, een nixie horloge bv ... :D telt alles wat weg kan blijven mee natuurlijk. En nog iets kleins om 180V te maken. gebruik nu een FET, spoel, diode en iets capaciteit wat al vrij minimaal is (FET schakelt van uit de µC). Misschien dat het gaat met de allerkleinste packages.

Heb output gemaakt en de Barryduino besteld trouwens :goedzo:

Ah!buis

Berichtdoor Ah!buis » di 16 apr 2019, 23:27

Barry2001 schreef:Hier is de 3231 RTC de dure klant :)
Laat ik 's kijken hoe duur dan.
Bij Mouser goed 7€ :( En dan zie je bordjes aangeboden met het IC erop voor iets rond 3€ :?
Even verder gezocht, martoparts.nl het IC voor net geen 3€ :D
Met die grote verschillen zou je denken is 't allemaal (slechte?) namaak :think:
En dan is er nog EOO, de DS1307 voor 1€75 maar daar moet dan nog een 32kHz Xtal (~1€) bij + afstellen.Of de µC een uitgang die frequentie laten leveren (met een geschikt Xtal voor de µC).
Lijkt me niet de moete waard voor maar een paar (?) klokjes.
Anne

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » wo 17 apr 2019, 9:46

Prijzen van elektronica componenten kunnen erg fluctueren van dag tot dag (vraag en aanbod). Hangt sterk af van het moment van inkoop. En Maxim staat er om bekend om pardoes productielijnen van een IC dicht te gooien omdat ze nodig zijn voor een ander IC wat een grote klant morgen nodig heeft.

Ach er zijn tientallen RTC IC's van velerlei fabrikanten. Prijsverschil zit hem meer in een al dan niet ingebouwd kristal (ingebouwd spaart een hoop ellende uit) en/of de nauwkeurigheid middels temperatuur compensatie. De dure lopen hooguit 0,5 - 2 minuten per jaar mis (ca. 2 ppm). Vraag is of je dat nodig hebt... 'Tis meer het idee denk ik. Een gewoon quartz horloge of klok loopt 20 - 50 ppm nauwkeurig.
Peter de Jong

Vinculum

Berichtdoor Vinculum » do 18 apr 2019, 8:36

Even wat inspiratie... Ik kwam deze van de week tegen. Wel erg gaaf hoor maar wat een werk.
https://makezine.com/2019/04/11/this-se ... and-motion

[ Bekijk op youtube ]
Ik maak alles. Al is het maar kapot.
Always be yourself! Unless you can be Batman, then always be Batman.

Bert61

Berichtdoor Bert61 » do 18 apr 2019, 10:12

Vinculum schreef:Even wat inspiratie... Ik kwam deze van de week tegen. Wel erg gaaf hoor maar wat een werk.
https://makezine.com/2019/04/11/this-se ... and-motion

[ Bekijk op youtube ]

Dat is geen werk maar Hobby :D

Barry2001
Algemene moderator

Berichtdoor Barry2001 » vr 19 apr 2019, 9:58

@Anne: Ik heb ze ook wel eBay zien staan, de kant en klare bordjes met een DS3231 chip erop voor ongeveer US$ 3,- stuk. Zijn denk ik dezelfde als die de webshops vaak aanbieden. Was wel benieuwd, afgelopen winter zo'n 10 pack besteld. Heb inmiddels toch genoeg klokjes om eea te proberen :D De eerste had al 30 sec afwijking na een week, dat is wat een originele DS3231 met 2ppm in een half jaar ongeveer zal afwijken. Exemplaar 2 en 3 leken het wel aardig te doen, nr 4 was weer foute boel. Conclusie, je weet het eigenlijk al wel, het is chinese imitatie en dus troep, niet aan beginnen, onvoorspelbaar. En dat is het laatste wat je wil in een klok die autonoom loopt. Was er ook klaar mee en heb de rest weggekiepert :lol: weer een bevestiging, componenten gewoon bij een distributeur kopen. En nog een keer als waarschuwing, die bordjes hebben een grote fout, een laadinrichting voor de batterij waar 99% vd gevallen een knoopcel voor gebruikt zal worden die je helemaal niet kunt laden. Onklaar maken als je de bordjes toch wilt gebruiken.

DS1307 is eigenlijk de voorloper van de DS3231 die je nu veel ziet. Extern kristal idd, ding moet je nog afregelen, is achterhaald. M'n eerste nixie klokje (geen eigen ontwerp, was een kitje) van 20 jaar geleden had een DS1307. Klokje werkt nog steeds overigens, met IN14 nixies.

Uitgang van de µC gebruiken zal je niet dezelfde nauwkeurigheid opleveren als de RTC's van vandaag de dag. Denk dat op dit moment een relatief dure RTC als DS3231 met ingebouwd kristal de beste oplossing is als je een autonoom ding wilt blijven houden. En 7 Euris op een hele klok valt ook wel weer mee.

@Ardon: :shock: ja echt heel gaaf, wat een werk! Beetje het idee van die lampen voor in de kinderkamer met een ronddraaiend motief erin. Vraag me wel af hoeveel herrie de klok maakt trouwens, die servo's hoor je wel denk ik. Maar het idee, fraai.
Kunt erna naar 'the making of' kijken, de bouwer gebruikt ook een Arduino Nano met DS3231 bordje als basis.

Verder, heb de Barryduino bordjes binnen gekregen, maar met het mooie weer nog niks mee gedaan. Wordt vervolgd.

Pjotr

Berichtdoor Pjotr » vr 19 apr 2019, 11:58

Vergeet niet dat zo'n RTC op een batterij minder dan een uA aan stroom nodig heeft om de tijd nauwkeurig bij te houden. De x-tal oscillator is daarom een zeer hoogohmig analoog circuit. Met een extern kristal heeft Iedere vervuiling/vochtigheid e.d. van de PCB, en ook brom, invloed op de nauwkeurigheid van de oscillator. Ook al kun je hem met een trimmer goed afregelen. Bij klok I.C.'s met een ingebouwd kristal heb je daar dan geen last mee. Daar zit alles netjes afgeschermd van de atmosferische omstandigheden. En zijn ze van fabriekswege al goed afgeregeld. Die Maxim clockies zijn i.d.d. wel aan de prijs, altijd al geweest. Voor minder dan de helft heb je een echt Zwitsers uurwerk: https://nl.mouser.com/ProductDetail/Mic ... H%252Bc%3D Stroomverbruik in batterij back-up modus 40nA :shock:
Peter de Jong

Terug naar “Overige Elektronica”